Givetvis är det snabbast att köra med full broms istf regen. Men man lär inte tappa mkt tid på regen istf broms i snabba kurvor. Som andra påpekat, ska man köra mkt bana får man nog byta belägg.Richardk skrev:Intressant tråd! Jag kör själv en Tesla p85+ och den kroknar nästan direkt vid riktigt inspirerad körning, och då har jag aldrig kört den på bana. Är det en dålig bil? Givetvis inte, jag är super nöjd med den och den passar utmärkt som vardags bil.
Jag har aldrig kört en Tesla M3 men om jag gissar så tror jag inte att Göransson körde den på fel sätt! Ska man sätta riktigt bra tider så kan man inte vänta några tiondelar och låta regen göra jobbet istället för de mekaniska bromsarna.
Kollade snabbt på en Tesla M3 och det såg inte ut som att det var jätte stora skivor fram, någon som vet skivdiameter? Som exempel så kör jag med 325mm skivor på min BMW E30 Trackday bil utan några som helst problem med varmgång.
Jag var först lite sugen på att köpa en tesla M3 performance men efter lite tanke så insåg jag att det inte är en ban bil. Några varv på banan då och då är säkert inga problem men att jämföra med en BMW M2 som man både kan ha till vardags och köra långlopp med är nog helt fel.
Senaste bankörningen Knutstorp, körde jag 28 varv och 63km. Och det var sista passet för dagen! Inte en kvarts körning direkt... mer runt 45-50 min. När man börjar få flyt vill man inte sluta köra för att bilen överhettar eller att batterierna är slut.
Så en Tesla M3 performance är säkert en jätte bra bil som är ganska bra på allt men inte en bra ban bil! Men vad vet jag, inte kört den som sagt!
En M2 är ju, återigen, en helt annan bil. Liten 2 dörrars kupé som i trackday-form antagligen är väldigt stötig och obekväm till vardags.
Vilka kör du med på Knutstorp? Jag har kört en hel del hoj där. Kul bana! Vi fick dock bara köra just 15min åt gången.
En E30 väger väl strax över tonnet, dvs betydligt lättare än en M3P. Lite som att jämföra en Aprilia RS250 med en Honda CBR1000RR. Ena går fort i kurvorna, andra rakt fram...