Finns det en lösning för baksätet

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av zyax »

Jag har försökt söka lite på forumet och så men inte hittat något som behandlar detta. Jag undrar helt enkelt om någon skaffat någon kudde eller annan lösning som gör att man som längre än ett barn sitter bättre med mer stöd för låren i baksätet i en Model 3. Vi har ju nu denna bil som förstabil och att åka långt är fantastiskt.... i framsätet. Men bak är det inte lika skoj, och då är hela problemet att det inte har något bra stöd för benen utan man blir trött fort.

Antagligen kan inte feta amerikaner komma ur ett djupt säte varför det är konstruerat som det är, men hur som helst, finns det en lösning? Typ en kudde så att man sitter "djupare" helt enkelt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av Jeppe_E »

Går väl att tillverka en kil i skumgummi. Knävinkeln är det ju inte så mycket att göra något åt. Min son är 190cm lång och sitter inte jättebra baksätet. Han har bara typ 5 cm till glastaket och har en klart onaturlig knävinkel. Men å andra sidan så somnar han mer eller mindre direkt :lol:

https://www.medistore.se/product.html/k ... PgQAvD_BwE

t.ex.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av zyax »

Jeppe_E skrev:
Går väl att tillverka en kil i skumgummi. Knävinkeln är det ju inte så mycket att göra något åt. Min son är 190cm lång och sitter inte jättebra baksätet. Han har bara typ 5 cm till glastaket och har en klart onaturlig knävinkel. Men å andra sidan så somnar han mer eller mindre direkt :lol:

https://www.medistore.se/product.html/k ... PgQAvD_BwE

t.ex.
Ingen dum produkt, kan bli något sådant inköp att ha i bilen. Att det är trångt för huvudet när man är 190 som jag vet jag om, men så är det nästan alltid. Men sätets höjd är ju för barn, det är oerhört korkat konstruerat när man inte kan höja det.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av HenrikM76 »

Testa med en kilformad pärm av gammal hederlig modell, hjälper den så tillverka en kilformad kudde likt de man fick sitta på i skolan förr när man hade problem med hållningen i sittande läge. Men alltså vänd på andra hållet....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av loftux »

Vill du ha premium kilkudde till din fina bil så köp en Liberator Wedge! ;)
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av zyax »

loftux skrev:
Vill du ha premium kilkudde till din fina bil så köp en Liberator Wedge! ;)
Tror att det passar bättre i en pimpad bil!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Jag har försökt söka lite på forumet och så men inte hittat något som behandlar detta. Jag undrar helt enkelt om någon skaffat någon kudde eller annan lösning som gör att man som längre än ett barn sitter bättre med mer stöd för låren i baksätet i en Model 3. Vi har ju nu denna bil som förstabil och att åka långt är fantastiskt.... i framsätet. Men bak är det inte lika skoj, och då är hela problemet att det inte har något bra stöd för benen utan man blir trött fort.

Antagligen kan inte feta amerikaner komma ur ett djupt säte varför det är konstruerat som det är, men hur som helst, finns det en lösning? Typ en kudde så att man sitter "djupare" helt enkelt.
Det är lägre sitthöjd eftersom batteriet ligger under golvet. Ett designval som Tesla gjort.

ps. För övrigt har jag aldrig nånsin haft stöd för låren i ett bilbaksäte. Jag är 189 cm och har rätt långa ben. Ni som är kortare är väl bortskämda helt enkelt. :lol:
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Det är lägre sitthöjd eftersom batteriet ligger under golvet. Ett designval som Tesla gjort.
Njae. Du sitter exakt lika lågt eller högt med en främre högre kil. Att du får stöd för låren gör inte att huvudet kommer längre ner eller längre upp över huvud taget.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Det är lägre sitthöjd eftersom batteriet ligger under golvet. Ett designval som Tesla gjort.

ps. För övrigt har jag aldrig nånsin haft stöd för låren i ett bilbaksäte. Jag är 189 cm och har rätt långa ben. Ni som är kortare är väl bortskämda helt enkelt. :lol:
Håller med. Om något sitter jag bättre i Teslorna än vanliga bilar då jag kan sjunka ner och sträcka ut benen mer, dvs sitta så som jag normalt gör i en soffa eller liknande. Stöd för låren har jag nog sällan haft i baksäten ändå.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av tr1 »

X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av zyax »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Det är lägre sitthöjd eftersom batteriet ligger under golvet. Ett designval som Tesla gjort.

ps. För övrigt har jag aldrig nånsin haft stöd för låren i ett bilbaksäte. Jag är 189 cm och har rätt långa ben. Ni som är kortare är väl bortskämda helt enkelt. :lol:
Håller med. Om något sitter jag bättre i Teslorna än vanliga bilar då jag kan sjunka ner och sträcka ut benen mer, dvs sitta så som jag normalt gör i en soffa eller liknande. Stöd för låren har jag nog sällan haft i baksäten ändå.
Vanliga bilar är betydligt bättre måste jag då säga. Förr satt jag väldigt mycket i baksätet då jag trots 190 är mindre än min far och min bror så åkte man med dem så fick man sitta bak och i Model 3 sitter man kass om man är över 165cm.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av OfarligTesla »

zyax skrev:
Vanliga bilar är betydligt bättre måste jag då säga. Förr satt jag väldigt mycket i baksätet då jag trots 190 är mindre än min far och min bror så åkte man med dem så fick man sitta bak och i Model 3 sitter man kass om man är över 165cm.
Håller som sagt inte med, lårstöd tycker jag inte man får i något baksäte och eftersom det inte lutar speciellt mycket bakåt kan jag sitta som jag sitter normalt (på främre delen av sitsen).
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av pefreli »

Lite mer fyllning i framkant hade varit bra. Kanske det är lite som med BMW 3-serie. Det får inte vara för bekvämt där bak för vuxna för då behövs ju inte 5-serien...

Det är också lite krampaktigt för fötterna att få plats under framsätena.

Som tur är så slipper vi kardanen vilket jag tycker väger upp det mesta av ”problemet”.

I Polestar 2 finns ”kardanen” kvar. En rejäl miss om ni frågar mig. Det räcker som skäl att inte köpa en Polestar.

Kardan borde vara förbjudet i alla elbilar tycker jag. :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Det finns inga tredjepartslösningar till denna som dessutom ser okej ut och gör att det ser "meningen" ut?

Tänker typ en kil under soffan istället för en lassarettskudde (eller en sexpositionskudde enligt ovan, som för övrigt såg mycket bekväm ut) som läggs ovanpå.

Det är en ganska stor designmiss enligt mig (jaja, enligt sambon :) )
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av Fluffy »

loftux skrev:
Vill du ha premium kilkudde till din fina bil så köp en Liberator Wedge! ;)
Ta den med inbyggda handfängsel så kan den dubblera som polisbil :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Finns det en lösning för baksätet

Inlägg av HelectriC »

pefreli skrev:
Lite mer fyllning i framkant hade varit bra. Kanske det är lite som med BMW 3-serie. Det får inte vara för bekvämt där bak för vuxna för då behövs ju inte 5-serien...

Det är också lite krampaktigt för fötterna att få plats under framsätena.

Som tur är så slipper vi kardanen vilket jag tycker väger upp det mesta av ”problemet”.

I Polestar 2 finns ”kardanen” kvar. En rejäl miss om ni frågar mig. Det räcker som skäl att inte köpa en Polestar.

Kardan borde vara förbjudet i alla elbilar tycker jag. :lol:
Fast sitter du bara två bak, så spelar ju inte kardanen så stor roll. Fördelen i PS2 är att du har ”fotgarage” dvs nedsänkningar för fötterna, så att du inte får lika onaturlig knävinkel som i M3/S.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar