"Europeiska" vinterdäck
Moderator: Redaktion
- Mikael-jkpg
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 12 aug 2019 10:36
"Europeiska" vinterdäck
En däckfirma jag har kontaktat rekommenderar att köra Europeiska vinterdäck till Model 3 LR AWD, han menar att bilen är så vridstark att de mjuka nordiska kommer få bilen att kännas "orolig".
Vad har ni för erfarenhet av denna typen av däck? Hur mycket sämre är de än nordiska friktionsdäck? Dubbdäck är inte aktuellt för mig.
Jag bor i Jönköping, kör mest i stan och de flesta längre resorna går längst E4an till Linköping eller Stockholm samt RV40 till Göteborg. Ska tilläggas att jag har en bil till som jag kan använda om jag blir tvungen att köra på landsväg vid dåligt väglag men däcken till TM3an måste fungera för vardagsanvändning (stadskörning) även vid vinterväglag.
Vad har ni för erfarenhet av denna typen av däck? Hur mycket sämre är de än nordiska friktionsdäck? Dubbdäck är inte aktuellt för mig.
Jag bor i Jönköping, kör mest i stan och de flesta längre resorna går längst E4an till Linköping eller Stockholm samt RV40 till Göteborg. Ska tilläggas att jag har en bil till som jag kan använda om jag blir tvungen att köra på landsväg vid dåligt väglag men däcken till TM3an måste fungera för vardagsanvändning (stadskörning) även vid vinterväglag.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Du får väl väga vad du anser viktigast. Bäst grepp på vinterväglag eller bäst grepp på torr asfalt..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Alla tester som görs där man jämför nordiska vinterdäck med europeiska så skiljer det mycket i "prestanda". Där de europeiska bara funkar på asfalt och är dåliga på snö/is.
Om du står på som ett stålsvin vid varje rödlyse med nordiska friktionsdäck på bar asfalt så kommer du nöta ner dom snabbare än ett par europeiska.
Nu fick jag känslan av ditt inlägg att det inte var din normala körstil.
Edit: kollade lite som hastigast på ett test på AMS och de nordiska friktionsdäcken hade en bromssträcka på is som var mellan 23m och 26m. De två kontinentala däcken hade 33m och 37m. Hoppas det besvarar frågan hur kassa dom är när det är vinter/is/snö ute.
(Dubbdäcken hade mellan 18m och 25m)
Om du står på som ett stålsvin vid varje rödlyse med nordiska friktionsdäck på bar asfalt så kommer du nöta ner dom snabbare än ett par europeiska.
Nu fick jag känslan av ditt inlägg att det inte var din normala körstil.
Edit: kollade lite som hastigast på ett test på AMS och de nordiska friktionsdäcken hade en bromssträcka på is som var mellan 23m och 26m. De två kontinentala däcken hade 33m och 37m. Hoppas det besvarar frågan hur kassa dom är när det är vinter/is/snö ute.
(Dubbdäcken hade mellan 18m och 25m)
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: "Europeiska" vinterdäck
I ditt fall rekommenderar jag starkt europeiska v däck, då du kör mest på saltade vägar.
De europeiska är bättre på många punkter
-barmark
-våta vägar
-prestanda(undanmanöver)
-helt okej snögrepp också
Är väl bara på is de nordiska är bättre.
Speciellt på en stark bil kan nordiska v däck bli svampiga.
Jag upprepar vad någon här på forumet sa angående model 3 preformance med nokian r3 "som att servera mjukglass i servett"
Jag köpte Michelin Alpin
De europeiska är bättre på många punkter
-barmark
-våta vägar
-prestanda(undanmanöver)
-helt okej snögrepp också
Är väl bara på is de nordiska är bättre.
Speciellt på en stark bil kan nordiska v däck bli svampiga.
Jag upprepar vad någon här på forumet sa angående model 3 preformance med nokian r3 "som att servera mjukglass i servett"
Jag köpte Michelin Alpin
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: "Europeiska" vinterdäck
Min enda erfarenhet av europeiska är från när jag lånade en C-klass av Mercedes för 10 år sen. Märkte efter 50 meter att greppet var helt värdelöst. Det var på den tiden Hedin låg där Uppsala Färg ligger nu. Vid rondellen vid Media Markt. Antispinn blinkade nåt infernaliskt och jag trodde på riktigt att jag fått en bil med sommardäck. Men visst, jag tog mig till jobbet och tillbaka utan olycka.
Jag är ingen kännare av Jönköpings klimat men åker du upp på småländska höglandet så är det väl lite is och snö?
Jag är ingen kännare av Jönköpings klimat men åker du upp på småländska höglandet så är det väl lite is och snö?
Re: "Europeiska" vinterdäck
De senaste 5 åren har jag kört Contis europadäck. Bor i mälardalen. Kört en hel del ute i skogarna i bergslagen. Bästa däcken jag haft. Stadiga och bra. Men nu kör ju jag lite försiktigare när snön fallit och räknar inte med fäste som när det är barmark, men jag har aldrig kört av eller fast med de däcken. Jag har alltid kunnat bromsa i tid också. På firmabilen sitter det Hakka dubb (sprillans nya förra vintern) De hade jag lite mer problem med, faktiskt. Samt att det smattrar så infernaliskt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: "Europeiska" vinterdäck
Intressant, jag har aldrig funderat på detta, men här nere i Skåne kanske europeiska är att föredra då. Jag mailade faktiskt en däckfirma i morse och fick svar att deras rekommendation var bland annat Michelin Pilot Alpin 5, så det låter ju lite i linje med tidigare inlägg här som jag förstår det.
- Guggenheimel
- Teslaägare
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
- Ort: Skanör
Re: "Europeiska" vinterdäck
På min tidigare Volvo V60 har jag kört med Nokians Hakkapellitta R2 samt R3 härnere i Skåne. Tyckte däcken var enormt svampiga och väggreppet i vått var inte mycket att hurra för, kändes som att köra på såpvatten när man behövde panikbromsa en gång. Vid snö så skötte de sig, men så ofta snöar det inte direkt här nere i söder.kenny skrev:Intressant, jag har aldrig funderat på detta, men här nere i Skåne kanske europeiska är att föredra då. Jag mailade faktiskt en däckfirma i morse och fick svar att deras rekommendation var bland annat Michelin Pilot Alpin 5, så det låter ju lite i linje med tidigare inlägg här som jag förstår det.
Senaste körde jag med Continentals WinterContact TS 850 på en BMW 320D - mycket trevligare att köra med i normal skånsk vinter. När det väl var snö och is så fick man helt enkelt köra med lite vett i skallen så gick allt ypperligt.
Står i samma vägkval nu som så många andra och jag tror jag kommer att köra på ett gäng Continental WinterContact TS 850 igen. VikingContact 7 har fått bra i däcktester, bättre än Hakka R3, men risken är att det troligtvis fortfarande är mindre trevligt att köra i under skånsk vinter.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Jag bor i Jönköping med. Kör Nokian WR A4 senhöst och tidig vår. Riktigt sköna (och snåla), dock tycker jag inte de funkar så bra med is och rejäl kyla utan kör dubbat Hakka 8 typ början dec-mitten feb. Skulle inte rekommendera att köra bara centraleuropeiska runt Jkpg.Mikael-jkpg skrev:En däckfirma jag har kontaktat rekommenderar att köra Europeiska vinterdäck till Model 3 LR AWD, han menar att bilen är så vridstark att de mjuka nordiska kommer få bilen att kännas "orolig".
Vad har ni för erfarenhet av denna typen av däck? Hur mycket sämre är de än nordiska friktionsdäck? Dubbdäck är inte aktuellt för mig.
Jag bor i Jönköping, kör mest i stan och de flesta längre resorna går längst E4an till Linköping eller Stockholm samt RV40 till Göteborg. Ska tilläggas att jag har en bil till som jag kan använda om jag blir tvungen att köra på landsväg vid dåligt väglag men däcken till TM3an måste fungera för vardagsanvändning (stadskörning) även vid vinterväglag.
Vilken firma pratade du med?
Re: "Europeiska" vinterdäck
Kommer sälja mina sottozero vinterdäck 20" jag fick vid leveransen i Mars,
Har köpt Nokian R3 då dom passar bättre häruppe där jag bor.
Pm:a om någon har intresse, dom har gått max 200mil
Har köpt Nokian R3 då dom passar bättre häruppe där jag bor.
Pm:a om någon har intresse, dom har gått max 200mil
2024 BMW i4 M50
- Mikael-jkpg
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 12 aug 2019 10:36
Re: "Europeiska" vinterdäck
Tyred.se - de har Monaco GP6-fälgarna till ett bra pris.johan_w skrev:Vilken firma pratade du med?
Re: "Europeiska" vinterdäck
Ok, jag har mest haft att göra med Lidheds och Mikael där är rätt kunnig på Tesla-relaterat.Mikael-jkpg skrev:Tyred.se - de har Monaco GP6-fälgarna till ett bra pris.johan_w skrev:Vilken firma pratade du med?
Re: "Europeiska" vinterdäck
Biluthyrningsfirmor i tyskland kallar dom europeiska friktionsdäcken för "all-season tire".
Re: "Europeiska" vinterdäck
Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka medVerdi skrev:Min enda erfarenhet av europeiska är från när jag lånade en C-klass av Mercedes för 10 år sen. Märkte efter 50 meter att greppet var helt värdelöst. Det var på den tiden Hedin låg där Uppsala Färg ligger nu. Vid rondellen vid Media Markt. Antispinn blinkade nåt infernaliskt och jag trodde på riktigt att jag fått en bil med sommardäck. Men visst, jag tog mig till jobbet och tillbaka utan olycka.
Jag är ingen kännare av Jönköpings klimat men åker du upp på småländska höglandet så är det väl lite is och snö?
Re: "Europeiska" vinterdäck
Bra att veta då jag bor i Huskvarna och brukar vända mig till Lidheds. Då känner jag mig trygg att åka dit även med Teslan.johan_w skrev:Ok, jag har mest haft att göra med Lidheds och Mikael där är rätt kunnig på Tesla-relaterat.
Tänkte inför vintern bara skifta gummi dock - vet du om det är något de gör (utan att slita alltför mycket på fälgarna)?
Re: "Europeiska" vinterdäck
Åker hakarpsbacken nästan varje dag (jobbar hemifrån) så annat än däck avsedda för nordiskt klimat är inte på tal. Lär bli dubbfritt dock. Kört två Quattro-bilar på dubbfritt här uppe utan problem så lär funka fint med Teslan också.nek0 skrev:Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Re:
Bor själv uppe lite innan Hakarps rondellen och därför skrev riktiga däck . Själv kör ja dubb nokia hakkapeliitta 8trippo skrev:Åker hakarpsbacken nästan varje dag (jobbar hemifrån) så annat än däck avsedda för nordiskt klimat är inte på tal. Lär bli dubbfritt dock. Kört två Quattro-bilar på dubbfritt här uppe utan problem så lär funka fint med Teslan också.nek0 skrev:Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Re:
De har bytt åt mig några gånger utan några märken och det brukar vara just Mikael som gör de större fälgarna! De gör det säkert om man köpt/köper gummit där men vet inte hur de ställer sig om man kommer med egna däck!trippo skrev:Bra att veta då jag bor i Huskvarna och brukar vända mig till Lidheds. Då känner jag mig trygg att åka dit även med Teslan.johan_w skrev:Ok, jag har mest haft att göra med Lidheds och Mikael där är rätt kunnig på Tesla-relaterat.
Tänkte inför vintern bara skifta gummi dock - vet du om det är något de gör (utan att slita alltför mycket på fälgarna)?
De har även lackat ett uppsättning 19” slip stream till sonic grey med gott resultat! Dessutom brukar de laga min högra framfälg som frugan har något otalt med iaf på 21”
Re: "Europeiska" vinterdäck
[quote="johan_w”]De har bytt åt mig några gånger utan några märken och det brukar vara just Mikael som gör de större fälgarna! De gör det säkert om man köpt/köper gummit där men vet inte hur de ställer sig om man kommer med egna däck!
De har även lackat ett uppsättning 19” slip stream till sonic grey med gott resultat! Dessutom brukar de laga min högra framfälg som frugan har något otalt med iaf på 21”[/quote]
Blir nog så att jag köper gummit där - ska bara bestämma mig för vilket. Lutar åt ContactViking 7 eller Hakka R3.
Ber dock om ursäkt till trådskaparen för trådkapningen.
De har även lackat ett uppsättning 19” slip stream till sonic grey med gott resultat! Dessutom brukar de laga min högra framfälg som frugan har något otalt med iaf på 21”[/quote]
Blir nog så att jag köper gummit där - ska bara bestämma mig för vilket. Lutar åt ContactViking 7 eller Hakka R3.
Ber dock om ursäkt till trådskaparen för trådkapningen.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Efter att ha kört bil i Slovakien med "vinterdäck" kan jag inte rekommendera någon att köpa något annat än nordiska vinterdäck.
Riktigt uselt fäste på snö och is. Jag vet tyvärr inte märke och modell på de däck jag provade.
Riktigt uselt fäste på snö och is. Jag vet tyvärr inte märke och modell på de däck jag provade.
eGolf -17
Re: "Europeiska" vinterdäck
Sk ”europeiska vinterdäck” är inte gjorda för vinterväglag och minusgrader utan för våt asfalt. En säkerhetshöjning för EU-medborgare som annars kört året runt på samma slitna sommardäck.
I Norden har vi helt andra förhållanden med frost, is och snö. Här gäller ”nordisk typ” vad gäller vinterdäck. Dubbfritt eller dubbat utifrån lokala förhållanden.
Det kan nämnas att dubbdäck givetvis är viktigast i trakter där blankis är vanligt; dvs där temperaturen ofta pendlar kring nollan.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
I Norden har vi helt andra förhållanden med frost, is och snö. Här gäller ”nordisk typ” vad gäller vinterdäck. Dubbfritt eller dubbat utifrån lokala förhållanden.
Det kan nämnas att dubbdäck givetvis är viktigast i trakter där blankis är vanligt; dvs där temperaturen ofta pendlar kring nollan.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
-
- Inlägg: 291
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: "Europeiska" vinterdäck
Sällar mig till sidan som är skeptisk till europeiska vinterdäck. Har ingen erfarenhet av dessa själv, men har helt enkelt läst om för många bilexperter som fullständigt dömt ut dessa däck i nordiska förhållanden.
Nissan Leaf 2014
- Mikael-jkpg
- Teslaägare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 12 aug 2019 10:36
Re: "Europeiska" vinterdäck
Jobbade på Saab "uppe på berget" en gång i tiden, var rätt många gånger man fick vända på Hakarpsvägen och ta Ådalsvägen istället, oftast för att någon buss hade stannat i backen men även nån gång för att jag själv inte kom upp, körde en bakhjulsdriven BMW med Hakka friktionsdäck på den tiden.nek0 skrev:Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Får bli nordiska helt enkelt, kör Hakka R3 idag på min Audi A6 och är hyfsat nöjd med dem.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: "Europeiska" vinterdäck
Jag har tidigare kört på europeiska vinterdäck. Bra på barmark, men inte på is och snö.
Det där snacket om "vridstark" bil från däckgubben ger jag inte så mycket för. Jag kör i en bil som har större drivhjulsvridmoment per drivhjul, vilket rimligen måste vara det relevanta i sammanhanget. Visst är den lite sladdrigt med Nokia Hakka R2, men mycket hellre det än längre bromssträcka på is och snö. Problemen med sladdrighet vid gaspådrag är inte värre än att de löses genom att gasa lite mindre. Det går fort nog ändå.
Det där snacket om "vridstark" bil från däckgubben ger jag inte så mycket för. Jag kör i en bil som har större drivhjulsvridmoment per drivhjul, vilket rimligen måste vara det relevanta i sammanhanget. Visst är den lite sladdrigt med Nokia Hakka R2, men mycket hellre det än längre bromssträcka på is och snö. Problemen med sladdrighet vid gaspådrag är inte värre än att de löses genom att gasa lite mindre. Det går fort nog ändå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: "Europeiska" vinterdäck
Funkar bra på vanliga vinterväglag men inte tuffare och mer extrema väglag som det kan bli i Sverige... Nokian hakka 3 ska tydligen släppas i år något jag tänkt införskaffa. Gillade hakka 2orna!