"Europeiska" vinterdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mikael-jkpg
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 aug 2019 10:36

"Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Mikael-jkpg »

En däckfirma jag har kontaktat rekommenderar att köra Europeiska vinterdäck till Model 3 LR AWD, han menar att bilen är så vridstark att de mjuka nordiska kommer få bilen att kännas "orolig".

Vad har ni för erfarenhet av denna typen av däck? Hur mycket sämre är de än nordiska friktionsdäck? Dubbdäck är inte aktuellt för mig.

Jag bor i Jönköping, kör mest i stan och de flesta längre resorna går längst E4an till Linköping eller Stockholm samt RV40 till Göteborg. Ska tilläggas att jag har en bil till som jag kan använda om jag blir tvungen att köra på landsväg vid dåligt väglag men däcken till TM3an måste fungera för vardagsanvändning (stadskörning) även vid vinterväglag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av taliz »

Du får väl väga vad du anser viktigast. Bäst grepp på vinterväglag eller bäst grepp på torr asfalt..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av [JM] »

Alla tester som görs där man jämför nordiska vinterdäck med europeiska så skiljer det mycket i "prestanda". Där de europeiska bara funkar på asfalt och är dåliga på snö/is.
Om du står på som ett stålsvin :twisted: vid varje rödlyse med nordiska friktionsdäck på bar asfalt så kommer du nöta ner dom snabbare än ett par europeiska.
Nu fick jag känslan av ditt inlägg att det inte var din normala körstil.

Edit: kollade lite som hastigast på ett test på AMS och de nordiska friktionsdäcken hade en bromssträcka på is som var mellan 23m och 26m. De två kontinentala däcken hade 33m och 37m. Hoppas det besvarar frågan hur kassa dom är när det är vinter/is/snö ute.
(Dubbdäcken hade mellan 18m och 25m)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Tellus »

I ditt fall rekommenderar jag starkt europeiska v däck, då du kör mest på saltade vägar.
De europeiska är bättre på många punkter
-barmark
-våta vägar
-prestanda(undanmanöver)
-helt okej snögrepp också

Är väl bara på is de nordiska är bättre.

Speciellt på en stark bil kan nordiska v däck bli svampiga.
Jag upprepar vad någon här på forumet sa angående model 3 preformance med nokian r3 "som att servera mjukglass i servett"

Jag köpte Michelin Alpin
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Verdi

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Verdi »

Min enda erfarenhet av europeiska är från när jag lånade en C-klass av Mercedes för 10 år sen. Märkte efter 50 meter att greppet var helt värdelöst. Det var på den tiden Hedin låg där Uppsala Färg ligger nu. Vid rondellen vid Media Markt. Antispinn blinkade nåt infernaliskt och jag trodde på riktigt att jag fått en bil med sommardäck. Men visst, jag tog mig till jobbet och tillbaka utan olycka.

Jag är ingen kännare av Jönköpings klimat men åker du upp på småländska höglandet så är det väl lite is och snö?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Walker »

De senaste 5 åren har jag kört Contis europadäck. Bor i mälardalen. Kört en hel del ute i skogarna i bergslagen. Bästa däcken jag haft. Stadiga och bra. Men nu kör ju jag lite försiktigare när snön fallit och räknar inte med fäste som när det är barmark, men jag har aldrig kört av eller fast med de däcken. Jag har alltid kunnat bromsa i tid också. På firmabilen sitter det Hakka dubb (sprillans nya förra vintern) De hade jag lite mer problem med, faktiskt. Samt att det smattrar så infernaliskt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av kenny »

Intressant, jag har aldrig funderat på detta, men här nere i Skåne kanske europeiska är att föredra då. Jag mailade faktiskt en däckfirma i morse och fick svar att deras rekommendation var bland annat Michelin Pilot Alpin 5, så det låter ju lite i linje med tidigare inlägg här som jag förstår det.
Användarvisningsbild
Guggenheimel
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 21 mar 2019 19:48
Ort: Skanör

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Guggenheimel »

kenny skrev:
Intressant, jag har aldrig funderat på detta, men här nere i Skåne kanske europeiska är att föredra då. Jag mailade faktiskt en däckfirma i morse och fick svar att deras rekommendation var bland annat Michelin Pilot Alpin 5, så det låter ju lite i linje med tidigare inlägg här som jag förstår det.
På min tidigare Volvo V60 har jag kört med Nokians Hakkapellitta R2 samt R3 härnere i Skåne. Tyckte däcken var enormt svampiga och väggreppet i vått var inte mycket att hurra för, kändes som att köra på såpvatten när man behövde panikbromsa en gång. Vid snö så skötte de sig, men så ofta snöar det inte direkt här nere i söder.

Senaste körde jag med Continentals WinterContact TS 850 på en BMW 320D - mycket trevligare att köra med i normal skånsk vinter. När det väl var snö och is så fick man helt enkelt köra med lite vett i skallen så gick allt ypperligt.

Står i samma vägkval nu som så många andra och jag tror jag kommer att köra på ett gäng Continental WinterContact TS 850 igen. VikingContact 7 har fått bra i däcktester, bättre än Hakka R3, men risken är att det troligtvis fortfarande är mindre trevligt att köra i under skånsk vinter.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av johan_w »

Mikael-jkpg skrev:
En däckfirma jag har kontaktat rekommenderar att köra Europeiska vinterdäck till Model 3 LR AWD, han menar att bilen är så vridstark att de mjuka nordiska kommer få bilen att kännas "orolig".

Vad har ni för erfarenhet av denna typen av däck? Hur mycket sämre är de än nordiska friktionsdäck? Dubbdäck är inte aktuellt för mig.

Jag bor i Jönköping, kör mest i stan och de flesta längre resorna går längst E4an till Linköping eller Stockholm samt RV40 till Göteborg. Ska tilläggas att jag har en bil till som jag kan använda om jag blir tvungen att köra på landsväg vid dåligt väglag men däcken till TM3an måste fungera för vardagsanvändning (stadskörning) även vid vinterväglag.
Jag bor i Jönköping med. Kör Nokian WR A4 senhöst och tidig vår. Riktigt sköna (och snåla), dock tycker jag inte de funkar så bra med is och rejäl kyla utan kör dubbat Hakka 8 typ början dec-mitten feb. Skulle inte rekommendera att köra bara centraleuropeiska runt Jkpg.

Vilken firma pratade du med?
Användarvisningsbild
Ante74
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 20 nov 2018 08:59
Ort: Skellefteå

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Ante74 »

Kommer sälja mina sottozero vinterdäck 20" jag fick vid leveransen i Mars,
Har köpt Nokian R3 då dom passar bättre häruppe där jag bor.
Pm:a om någon har intresse, dom har gått max 200mil
2019 Model 3 Performance FSD, Svart
2021 Model 3 Performance FSD, Midnight Silver Metallic
2024 BMW i4 M50
Användarvisningsbild
Mikael-jkpg
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 aug 2019 10:36

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Mikael-jkpg »

johan_w skrev:
Vilken firma pratade du med?
Tyred.se - de har Monaco GP6-fälgarna till ett bra pris.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av johan_w »

Mikael-jkpg skrev:
johan_w skrev:
Vilken firma pratade du med?
Tyred.se - de har Monaco GP6-fälgarna till ett bra pris.
Ok, jag har mest haft att göra med Lidheds och Mikael där är rätt kunnig på Tesla-relaterat.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Fredrik j »

Biluthyrningsfirmor i tyskland kallar dom europeiska friktionsdäcken för "all-season tire".
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Min enda erfarenhet av europeiska är från när jag lånade en C-klass av Mercedes för 10 år sen. Märkte efter 50 meter att greppet var helt värdelöst. Det var på den tiden Hedin låg där Uppsala Färg ligger nu. Vid rondellen vid Media Markt. Antispinn blinkade nåt infernaliskt och jag trodde på riktigt att jag fått en bil med sommardäck. Men visst, jag tog mig till jobbet och tillbaka utan olycka.

Jag är ingen kännare av Jönköpings klimat men åker du upp på småländska höglandet så är det väl lite is och snö?
Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av trippo »

johan_w skrev:
Ok, jag har mest haft att göra med Lidheds och Mikael där är rätt kunnig på Tesla-relaterat.
Bra att veta då jag bor i Huskvarna och brukar vända mig till Lidheds. Då känner jag mig trygg att åka dit även med Teslan.

Tänkte inför vintern bara skifta gummi dock - vet du om det är något de gör (utan att slita alltför mycket på fälgarna)?
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av trippo »

nek0 skrev:
Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Åker hakarpsbacken nästan varje dag (jobbar hemifrån) så annat än däck avsedda för nordiskt klimat är inte på tal. Lär bli dubbfritt dock. Kört två Quattro-bilar på dubbfritt här uppe utan problem så lär funka fint med Teslan också.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re:

Inlägg av nek0 »

trippo skrev:
nek0 skrev:
Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Åker hakarpsbacken nästan varje dag (jobbar hemifrån) så annat än däck avsedda för nordiskt klimat är inte på tal. Lär bli dubbfritt dock. Kört två Quattro-bilar på dubbfritt här uppe utan problem så lär funka fint med Teslan också.
Bor själv uppe lite innan Hakarps rondellen och därför skrev riktiga däck . Själv kör ja dubb nokia hakkapeliitta 8
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re:

Inlägg av johan_w »

trippo skrev:
johan_w skrev:
Ok, jag har mest haft att göra med Lidheds och Mikael där är rätt kunnig på Tesla-relaterat.
Bra att veta då jag bor i Huskvarna och brukar vända mig till Lidheds. Då känner jag mig trygg att åka dit även med Teslan.

Tänkte inför vintern bara skifta gummi dock - vet du om det är något de gör (utan att slita alltför mycket på fälgarna)?
De har bytt åt mig några gånger utan några märken och det brukar vara just Mikael som gör de större fälgarna! De gör det säkert om man köpt/köper gummit där men vet inte hur de ställer sig om man kommer med egna däck!

De har även lackat ett uppsättning 19” slip stream till sonic grey med gott resultat! Dessutom brukar de laga min högra framfälg som frugan har något otalt med :-) iaf på 21”
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av trippo »

[quote="johan_w”]De har bytt åt mig några gånger utan några märken och det brukar vara just Mikael som gör de större fälgarna! De gör det säkert om man köpt/köper gummit där men vet inte hur de ställer sig om man kommer med egna däck!

De har även lackat ett uppsättning 19” slip stream till sonic grey med gott resultat! Dessutom brukar de laga min högra framfälg som frugan har något otalt med :-) iaf på 21”[/quote]

Blir nog så att jag köper gummit där - ska bara bestämma mig för vilket. Lutar åt ContactViking 7 eller Hakka R3.

Ber dock om ursäkt till trådskaparen för trådkapningen.
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av becker »

Efter att ha kört bil i Slovakien med "vinterdäck" kan jag inte rekommendera någon att köpa något annat än nordiska vinterdäck.
Riktigt uselt fäste på snö och is. Jag vet tyvärr inte märke och modell på de däck jag provade.
eGolf -17
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av BrooklynS »

Sk ”europeiska vinterdäck” är inte gjorda för vinterväglag och minusgrader utan för våt asfalt. En säkerhetshöjning för EU-medborgare som annars kört året runt på samma slitna sommardäck.

I Norden har vi helt andra förhållanden med frost, is och snö. Här gäller ”nordisk typ” vad gäller vinterdäck. Dubbfritt eller dubbat utifrån lokala förhållanden.

Det kan nämnas att dubbdäck givetvis är viktigast i trakter där blankis är vanligt; dvs där temperaturen ofta pendlar kring nollan.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av granlundii »

Sällar mig till sidan som är skeptisk till europeiska vinterdäck. Har ingen erfarenhet av dessa själv, men har helt enkelt läst om för många bilexperter som fullständigt dömt ut dessa däck i nordiska förhållanden.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Mikael-jkpg
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 aug 2019 10:36

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Mikael-jkpg »

nek0 skrev:
Åker man mot Nässjö eller Aneby så rekommenderar jag riktiga vinterdäck . Ådalsvägen, Hakarpsvägen, Järabacken Stadsparken ... är inte att leka med
Jobbade på Saab "uppe på berget" en gång i tiden, var rätt många gånger man fick vända på Hakarpsvägen och ta Ådalsvägen istället, oftast för att någon buss hade stannat i backen men även nån gång för att jag själv inte kom upp, körde en bakhjulsdriven BMW med Hakka friktionsdäck på den tiden.

Får bli nordiska helt enkelt, kör Hakka R3 idag på min Audi A6 och är hyfsat nöjd med dem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av Niklas Z »

Jag har tidigare kört på europeiska vinterdäck. Bra på barmark, men inte på is och snö.
Det där snacket om "vridstark" bil från däckgubben ger jag inte så mycket för. Jag kör i en bil som har större drivhjulsvridmoment per drivhjul, vilket rimligen måste vara det relevanta i sammanhanget. Visst är den lite sladdrigt med Nokia Hakka R2, men mycket hellre det än längre bromssträcka på is och snö. Problemen med sladdrighet vid gaspådrag är inte värre än att de löses genom att gasa lite mindre. Det går fort nog ändå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
markusn
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2019 08:41

Re: "Europeiska" vinterdäck

Inlägg av markusn »

Funkar bra på vanliga vinterväglag men inte tuffare och mer extrema väglag som det kan bli i Sverige... Nokian hakka 3 ska tydligen släppas i år något jag tänkt införskaffa. Gillade hakka 2orna!
Skriv svar