vad ska elektrikern installera?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

vad ska elektrikern installera?

Inlägg av Tjosansa »

Fått 3 fas dragit till garaget. Men har ingen laddare än. Tänkte att det ska installeras en röd handske i garaget men så kanske det inte är?
Jag ska köra enfas en tid sen köpa apparaten från tesla. Så vad ska elektrikern installera i mitt garage egentligen? :)
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: vad ska elektrikern installera?

Inlägg av juristen »

Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: vad ska elektrikern installera?

Inlägg av PhR34k »

Tjosansa skrev:
Fått 3 fas dragit till garaget. Men har ingen laddare än. Tänkte att det ska installeras en röd handske i garaget men så kanske det inte är?
Jag ska köra enfas en tid sen köpa apparaten från tesla. Så vad ska elektrikern installera i mitt garage egentligen? :)
Finns laddare som funkar på cee uttag (röda/blåa uttagen) för 16 och och 32 handskar med inbyggd typ b jordfelsbrytare. Det är det billigaste att installera tror jag. En sådan laddare kan du köpa för 8000kr

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: vad ska elektrikern installera?

Inlägg av PontusT »

Normalt sett installerar man inte en handske utan elektrikern behöver bara dra fram 3-fas till laddaren och installera en jordfelsbrytare typ B.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: vad ska elektrikern installera?

Inlägg av evilirish »

Jag satte dit ett vanligt tre-fas uttag också, innanför garage-dörren. Kostade bara någon hundralapp extra, han var ju ändå där och drog kabel.
Är en bra backup ifall WallConnector börjar krångla, då kan man använda UMC'n medans man väntar på att få igång WC'n igen.
Skriv svar