Frågor från ny Teslaägare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Campau

Inlägg av Campau »

Hej,
Har haft min Model 3 i en månad och har några funderingar som jag hoppas få svar på :)
1. Jag har inte fått version 10 än, kan jag framtvinga den på något sätt, eller är det bara beta som finns än så länge?
2. Spotify fungerar nästan aldrig. Mer regel än undantag att den söker utan att något händer. Är det bara att acceptera och alltid välja telefonen som alternativ, eller hör jag något fel?
3. Idag kunde jag plötsligt inte öppna dörren med telefonen när jag skulle hem från jobbet. Är det vanligt så jag alltid bör ha nyckelkortet, eller hade jag otur?
4. Har flera gånger stått att däcktrycket är lågt, men misstänker att det har med temperaturen att göra - kan det stämma, eller bör jag åka och kolla upp det? Varierar från 37 till 41 PSI
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Frågor från ny Teslaägare

Inlägg av LarsL »

1. En banan i frunken brukar hjälpa ;) Låter lite som att du har dålig uppkoppling? Prova att ansluta bilen till WiFi så kanske det hoppar igång. Bilen ska säga till även utan att vara uppkopplad med WiiFi... men man vet ju aldrig.
2. Några gånger har Spötify ”hängt” sig men det har hjälpt med en reset genom att trycka in bägge hjulen på ratten samtidigt.
3. Jag har alltid med mig kortet. Har inte trasslat för mig utom när telefonen varit urladdad.
4. Om det händer med alla däck så beror det förmodligen på den sänkta temperaturen. Jag fick fylla luft i alla mina däck förra veckan då det var riktigt kallt.
Campau

Inlägg av Campau »

Tack för svar! Bilen är ansluten till Wi-Fi hela nätterna igenom, så det borde inte vara något problem. Provar att göra en reset i morgon. Kanske t o m får 10an efter det :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Campau skrev:
Hej,
Har haft min Model 3 i en månad och har några funderingar som jag hoppas få svar på :)
1. Jag har inte fått version 10 än, kan jag framtvinga den på något sätt, eller är det bara beta som finns än så länge?
2. Spotify fungerar nästan aldrig. Mer regel än undantag att den söker utan att något händer. Är det bara att acceptera och alltid välja telefonen som alternativ, eller hör jag något fel?
3. Idag kunde jag plötsligt inte öppna dörren med telefonen när jag skulle hem från jobbet. Är det vanligt så jag alltid bör ha nyckelkortet, eller hade jag otur?
4. Har flera gånger stått att däcktrycket är lågt, men misstänker att det har med temperaturen att göra - kan det stämma, eller bör jag åka och kolla upp det? Varierar från 37 till 41 PSI
1) om du inte har några problem med v9 skulle jag nog avvakta. Många som drabbats av diverse buggar med v10.
2) har du loggat på med eget premium konto? Brukar funka betydligt bättre då än med bilens egna.
3) använder man telefonen som nyckel är det ju bluetooth, och det kan ju strula olika mkt beroende på vad man har för telefon. Men så länge både bilen och telefonen har uppkoppling kan man ju låsa upp "manuellt" via appen. Kör jag många timmar hemifrån brukar jag ta med mig plånboken, och därmed ett nyckelkort..
4) nu börjar det bli kallt, dvs dags att pumpa däcken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

1. Har två bilar, en som fått ner v10 och den andra på en riktigt tidig v9... Så det där är lite av ett lotteri.
2. Kör uteslutande från telefon! Bättre överblick när det kommer till spellistor osv.
3. Har hänt några enstaka gånger men att starta upp appen har avhjälpt. Däremot så händer detta betydligt oftare med bilen som har v10 har jag märkt. Generellt så märker jag att det numera tar mycket längre tid för appen att få kontakt med/väcka bilen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

4) Den kan vara känslig med däcktrycket och klaga på ett däck även om något annat har lägre tryck. Enda lösningen brukar vara att fylla på och kanske lite extra så man inte ligger på gränsen speciellt när det är kallt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare

Inlägg av Melkin »

När Spotify verkar hänga sig brukar det hjälpa för mig att byta till radio en sekund, sedan tillbaka till Spotify. Har aldrig behövt resetta helt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Melkin skrev:
När Spotify verkar hänga sig brukar det hjälpa för mig att byta till radio en sekund, sedan tillbaka till Spotify. Har aldrig behövt resetta helt.
Men när jag byter till radio och sedan tillbaka till Spotify så hoppar den ur senaste spellistan och man får börja om från början. Finns det något trick för att komma tillbaka till där man var senast?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag har inte fått version 10 än, kan jag framtvinga den på något sätt, eller är det bara beta som finns än så länge?
Vill man snabbt ha en ny programversion.
Gå in i appen, välj service, begär ny programversion.
För mig då har jag inom 24 timmar fått senaste version.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare

Inlägg av trippo »

Campau skrev:
Hej,
Välkommen till familjen!

1. Jag hade problem med detta också. Den stod fast på en gammal version. Efter lite kontakt med Tesla support så tvingade de ut uppdatering. Sen har jag haft mängder med problem (bara det kritiska i bilen fungerar mer eller mindre för tillfället). Så skulle rekommendera att vänta lite till. Många andra som har lustiga problem också.

2. Jag upplever detta också ibland - men ser att du fått lite tips i tråden. För det mesta fungerar det helt ok. Men tydligen har det blivit värre för en del med v10.

3. Ha _alltid_ med dig nyckelkortet. Jag hade problemet att min telefon/app tappade bilen flera gånger på en och samma dag. I samband med det så tappade den även nyckelkopplingen. Som tur var hade jag med mig kortet annars hade det blivit kråååångligt.

4. Jag hade lågt däcktryck redan när jag hämtade bilen. Sen har det blivit värre när det blivit kallare. Åk och fyll på däcken. Tänk på att rekommenderat tryck är i "kallt" tillstånd - så när du fyller på bör du inte ha kört runt några mil.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

3) Kör iPhone och behöver ibland låsa upp telefonen och gå in i Tesla-appen när bilen inte vill låsa upp sig när jag kommer. Då fungerar det alltid. Har aldrig behövt nyckelkortet. Däremot som sagt så är det inte klockrent med "blåtandsnyckeln" alla gånger. Men in i appen så fungerar det igen resten av dagen typ.
Mvh
Nilsson

Campau

Inlägg av Campau »

Tack! ”Skönt” att höra att det inte bara är jag som har strul, men tråkigt att det skall vara så :/
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Att det strular med öppningen via mobilen beror med högsta sannolikhet inte på bilen utan på era mobiler är för dåliga eller för gamla.
Hade samma problem i början men kom fram till att mobilen var problemet, så bytte till en ny och sedan dess har det aldrig strulat. Ni bör även se till så inte eran mobil dödar Tesla-appen i bakgrunden.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

kikat skrev:
Att det strular med öppningen via mobilen beror med högsta sannolikhet inte på bilen utan på era mobiler är för dåliga eller för gamla.
Hade samma problem i början men kom fram till att mobilen var problemet, så bytte till en ny och sedan dess har det aldrig strulat. Ni bör även se till så inte eran mobil dödar Tesla-appen i bakgrunden.
Har samma erfarenhet. Hade tidigare en äldre mobil, och då var det relativt ofta som det tog tid innan blåtandskopplingen gjordes så att bilen låstes upp.
Bytte för någon månad sedan till en ny mobil, och har sedan dess inte haft problem med detta. Bilen låser upp direkt.

Något som dock fungerade bra för mig med den gamla mobilen var att snabbt sätta på och av flygplansläge. Var relativt snabbt gjort att bara dra ner notifieringslisten och trycka på/av.
Efter det så brukade bilen låsa upp sig inom några sekunder.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Xeik skrev:
kikat skrev:
Har samma erfarenhet. Hade tidigare en äldre mobil, och då var det relativt ofta som det tog tid innan blåtandskopplingen gjordes så att bilen låstes upp.
Bytte för någon månad sedan till en ny mobil, och har sedan dess inte haft problem med detta. Bilen låser upp direkt.

Något som dock fungerade bra för mig med den gamla mobilen var att snabbt sätta på och av flygplansläge. Var relativt snabbt gjort att bara dra ner notifieringslisten och trycka på/av.
Viktigt att tillåta appen att alltid komma åt platsinfo/location, dvs inte bara när man använder appen utan även i bakgrunden.
Tesla använder det för att kunna se när man närmar sig bilen, och då triggar den bluetooth.
Jag har en iPhone XR och för mig har det aldrig strulat, bilen låses alltid upp när jag drar i handtaget. Någon gång har jag dock fått dra två ggr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

taliz skrev:
Xeik skrev:
kikat skrev:

Viktigt att tillåta appen att alltid komma åt platsinfo/location, dvs inte bara när man använder appen utan även i bakgrunden.
Tesla använder det för att kunna se när man närmar sig bilen, och då triggar den bluetooth.
Jag har en iPhone XR och för mig har det aldrig strulat, bilen låses alltid upp när jag drar i handtaget. Någon gång har jag dock fått dra två ggr.
Ibland har jag fått tagit upp telefonen ur bakfickan och hålla upp den. Har inte släppt handtaget under tiden och rätt vad det är så öppnar den bara. Också en ny telefon.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Android har en mängd olika sätt att söva appar för att spara batteri, och olika telefonmärken har dessutom varit och skruvat ytterligare på inställningarna. Tesla appen ligger i min Huawei P20 i djupsömn fast koden i appen har begärt att få köra hela tiden. Jag gjorde app-specifika strömsparinställningar men det är trots detta inte bra.

Ungefär 7ggr av 10 måste jag väcka telefonen genom att ta upp den och titta på den så att face recognition går igång och skärmen tänds, det brukar räcka, behöver inte låsa upp eller starta appen.

Min frus iOS-telefon funkar i detta avseende 10ggr av 10.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

tor-ake skrev:
Android har en mängd olika sätt att söva appar för att spara batteri, och olika telefonmärken har dessutom varit och skruvat ytterligare på inställningarna. Tesla appen ligger i min Huawei P20 i djupsömn fast koden i appen har begärt att få köra hela tiden. Jag gjorde app-specifika strömsparinställningar men det är trots detta inte bra.

Ungefär 7ggr av 10 måste jag väcka telefonen genom att ta upp den och titta på den så att face recognition går igång och skärmen tänds, det brukar räcka, behöver inte låsa upp eller starta appen.

Min frus iOS-telefon funkar i detta avseende 10ggr av 10.
Huawei är kända för att döda appar hur man än bär sig åt och även om man ställer in i inställningarna att den inte ska göra det så dödar den appar ändå.
Det bästa är att ha en mobil som har rent Android, som t.ex. Google Pixel.
Skriv svar