Ny Teslafabrik i Frankrike
Moderator: Redaktion
Ny Teslafabrik i Frankrike
French officials have offered Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) the site of a nuclear reactor near the German border if it decides to build a large electric car factory in Europe, according to local media reports. The nuclear site is due to be closed at the end of the year which will create an unemployment issue in the region.
France is a logical place for Tesla to consider basing large-scale European production with the pro-EV government offering consumers bonuses of up to €10K ($11.4K) per EV purchase. Energy Minister Segolene Royal is due to meet with Tesla officials next week.
France is a logical place for Tesla to consider basing large-scale European production with the pro-EV government offering consumers bonuses of up to €10K ($11.4K) per EV purchase. Energy Minister Segolene Royal is due to meet with Tesla officials next week.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Jag tror inte att de är kntresserade av Frankrike. Har de inte väldigt komplicerad arbetsmarknadslagstiftning? Har hört en någon stor däckfabrik som var dyrare att lägga ner än att driva vidare med förlust p.g.a. skyldighet att ordna jobb till de friställda arbetarna
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Beror mycket på vilka garantier (investeringsstöd etc) , skatterabatter och undantag från arbetsrätten som franska staten - eller andra länder - kan tänkas prestera. Sett utifrån så finns det egentligen bara en handfull länder där man kan tänkas förlägga produktionen idag.
Om jag var Elon skulle jag lägga fabriken i Göteborg. (På allvar. Lokalerna finns, humankapitalet finns, energipriserna ligger rätt, staten är en vettig partner för stora infrastrukturinvesteringar så länge de får arbetstillfällen att visa upp i pressen.)
Om jag var Elon skulle jag lägga fabriken i Göteborg. (På allvar. Lokalerna finns, humankapitalet finns, energipriserna ligger rätt, staten är en vettig partner för stora infrastrukturinvesteringar så länge de får arbetstillfällen att visa upp i pressen.)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Vad jag hört (inofficiellt) från folk på Volvo så har de problem att bemanna alla skiften med lämplig arbetskraft. Så något överflöd på bilbyggare lär det inte finnas i regionen. Tror dessutom att Volvo skulle lobba stenhårt hos lokalpolitikerna för att slippa konkurrera om arbetskraften. Och Volvos politiska inflytande i Göteborg är ohälsosamt starkt. Så jag tror Elon besparar sig mycket möda om han lägger fabriken någon annan stans.nide skrev:Beror mycket på vilka garantier (investeringsstöd etc) , skatterabatter och undantag från arbetsrätten som franska staten - eller andra länder - kan tänkas prestera. Sett utifrån så finns det egentligen bara en handfull länder där man kan tänkas förlägga produktionen idag.
Om jag var Elon skulle jag lägga fabriken i Göteborg. (På allvar. Lokalerna finns, humankapitalet finns, energipriserna ligger rätt, staten är en vettig partner för stora infrastrukturinvesteringar så länge de får arbetstillfällen att visa upp i pressen.)
Men visst vore det kul om en Teslafabrik hamnade i Sverige.
Model Y P
Model S P
Model S P
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Jag tror detsamma. Det går dessutom riktigt, riktigt bra för Volvo nu. Nya XC90 är en succé och om de andra kommande modellerna slår lika bra kommer de få öka tempot rejält. Det är bara onödigt att utsätta sig för sån konkurrens i en liten stad som Göteborg. Särskilt med tanke på att bostadssituationen och den lite knepiga belägenheten i ett avsides litet land långt i norr gör det svårt att relokalisera folk hit.Nicke Nyfiken skrev:Vad jag hört (inofficiellt) från folk på Volvo så har de problem att bemanna alla skiften med lämplig arbetskraft. Så något överflöd på bilbyggare lär det inte finnas i regionen. Tror dessutom att Volvo skulle lobba stenhårt hos lokalpolitikerna för att slippa konkurrera om arbetskraften. Och Volvos politiska inflytande i Göteborg är ohälsosamt starkt. Så jag tror Elon besparar sig mycket möda om han lägger fabriken någon annan stans.nide skrev:Beror mycket på vilka garantier (investeringsstöd etc) , skatterabatter och undantag från arbetsrätten som franska staten - eller andra länder - kan tänkas prestera. Sett utifrån så finns det egentligen bara en handfull länder där man kan tänkas förlägga produktionen idag.
Om jag var Elon skulle jag lägga fabriken i Göteborg. (På allvar. Lokalerna finns, humankapitalet finns, energipriserna ligger rätt, staten är en vettig partner för stora infrastrukturinvesteringar så länge de får arbetstillfällen att visa upp i pressen.)
Men visst vore det kul om en Teslafabrik hamnade i Sverige.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Hur många tusen av den beställs per dag?danni skrev:Nya XC90 är en succé
Just sayin'
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
- NEVS gamla SAAB fabrik står ju i princip tom... tex.
- Bostäder måste vi fixa ändå.
- Vi har billig och ren energi.
- Vi skulle kunna ha billig arbetskraft om vi vill tillåta det.
- Vi har många med erfarenhet av att bygga bilar, alltså inte själva fysiska skruvandet då.
- Bostäder måste vi fixa ändå.
- Vi har billig och ren energi.
- Vi skulle kunna ha billig arbetskraft om vi vill tillåta det.
- Vi har många med erfarenhet av att bygga bilar, alltså inte själva fysiska skruvandet då.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Ja, det finns tillgång till arbetskraft och det är dags att börja överväga ändringar i systemet.LarsL skrev:- Vi skulle kunna ha billig arbetskraft om vi vill tillåta det.
http://www.di.se/artiklar/2016/4/6/leda ... nsierande/
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
TiborBlomhall skrev:Hur många tusen av den beställs per dag?danni skrev:Nya XC90 är en succé
Just sayin'
Tja.. Teslas framgångar med förbokningar är så klart helt unik, men Volvo levererade och sålde över 500 000 bilar förra året, så helt efterseglade är dom ju ändå inte. Tesla har lite att jobba med så dom kan få upp en leveranshastighet/försäljning som motsvarar Volvos (som väl ändå ska ses som en relativt liten biltillverkare!).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Ändringar i systemet ??Kilowatt skrev:Ja, det finns tillgång till arbetskraft och det är dags att börja överväga ändringar i systemet.LarsL skrev:- Vi skulle kunna ha billig arbetskraft om vi vill tillåta det.
http://www.di.se/artiklar/2016/4/6/leda ... nsierande/
I denna kommuniststat?
Aldrig, varken ändringar eller Teslafabrik.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Ptjae, förhoppningsvis blir Model 3 en mycket, mycket större succé när den väl börjar produceras, men det ändrar fortfarande inte det faktum att det gått mycket bättre än väntat för Volvo och att de därför expanderar och suger upp ännu mer arbetskraft och talang i närområdet. Då känns det ännu mer onödigt att försöka bygga en konkurrerande bilfabrik här.TiborBlomhall skrev:Hur många tusen av den beställs per dag?danni skrev:Nya XC90 är en succé
Just sayin'
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Ja, för inte vill man lägga ett dator företag i sileconevalley...där finns så många andra företag som suger upp kompetensen? Nähä, det var inte så det fungerade?
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Han borde bygga fabriken i Östeuropa så att vi alla kan köpa billigare bilar
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Rumänska Dacia ägs på gott och ont till 99% av Renault. Annars kan Rumänerna när de vill. Och sin Daciafabrik är de stolta över.Wayne skrev:Han borde bygga fabriken i Östeuropa så att vi alla kan köpa billigare bilar
Ryska Lada ägs till stor del de med av Renault. (+ Nissan). Annars så är de vana vid miljonproduktion i fabriken i Tolyatti. Inhouse till mycket stor del med. Men Putin och ryska mentaliteten kan ju ge lite huvudvärk ibland...
Tjeckiska Skoda. Del av WV familjen och dieselgatekusiner. Tyväll - annars så kan ju tjeckerna bygga fordon!
Italienska Fiatkoncernen. Familjestyrt företag, kanske främsta för-argumentet. Italiensk ... hmmm filosofi... är kanske ett annat argument.
Fransk bilmärken. Ja de är franska och det är väl det som är det som kommer lägga dem i fatet - Eller snarast hålla Elon borta från middagsbordet.
Engelska bilmärken.... hmmm finns det nått kvar som har kapacitet på 200000+/år? Är nog bortrostade.
Finska Valmet. Ja de kan bygga bilar. Väl ihopsatta sådana dessutom. Men kapaviteten har bara legat på ca 50000/år om jag fattat rätt. Skulle vara en massa sisu i så fall för att fixa kapaciteten.
Svenska Volvo PV. Inte vill de dela med sig av sitt Muteborg till någon annan!! NU råkar de dessutom ha bra orderingång på sina bilar. Kinesiska ägare så man vet aldrig, de har ofta fler än 4 äss i sina lekar...
Svenska Volvo. Gör inte bilar så de har inte kapacitetenäven om de har kunnandet inom fordon.
Svenska SAAB. Har massa kapacitet och kunnande fritt/ledigt just nu. Men Kinesiska ägare som dessutom ju redan har helt egen elbil på gång baserad mer eller mindre på gamla SAABritningar/kunskaper. Återigen kinesiska ägare med allt vad det kan innebära.
Norge. För dyrt.
Spanien. Tja varför inte. Fast jag är ej insatt i om nån annan stor actor förutom Seat finns. Och Seat är ju WVkusin....
Det var lite av mina tankar. ///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Kia har ju sin Europafabrik i Slovakien:
http://www.kia.com/eu/company/kia-motors-europe/
http://www.kia.com/eu/company/kia-motors-europe/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Tesla verkar vara ett företag som vill ha full kontroll. Så egen fabrik tror jag det blir. Då ligger nog städerna i bilbyggar klustret i Slovakien bra till.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Nackdelen med Slovakien är väl att det är ett landlocked land så båttransporter fungerar inte så bra. Batterierna om inte annat kräver ju transport från USA tills Gigafactory 2 eller 3. En fabrik nära hamn skulle nog vara lämpligare tror jag.matsm skrev:Tesla verkar vara ett företag som vill ha full kontroll. Så egen fabrik tror jag det blir. Då ligger nog städerna i bilbyggar klustret i Slovakien bra till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Slovakien har världens största biltillverkning per capita enligt wikipedia. Frågan är hur långt Elon drar det. Det har ju exempelvis nämnts från honom att det kan byggas flera gigafactories runt om i världen. Då finns det litium i Portugal och grafit i Turkiet. Det går åt 10ggr mer grafit än litium i batterierna. Slovakien har låga skatter, hyfsat hög BNP och tre bilfabriker (Kia, VW och Peugeot) som man kan plocka russinen ur. Det ligger nära Turkiet. Större sannolikhet att det hamnar i Slovakien än i Sverige enligt mig.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Tror fortfarande på Sverige - Västsverige. Det finns ett nätverk av underleverantörer som har kvar kapacitet för minst 100 000 bilar. De har kunskapen och framför allt kvalitetskänslan som behövs.
Egentligen är ju inte fabriken i sig ett bekymmer, behövs ju bara mark, men hur är det med Uddevalla fabriken?
Egentligen är ju inte fabriken i sig ett bekymmer, behövs ju bara mark, men hur är det med Uddevalla fabriken?
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Norge då? Kan lätt locka komputens från sverige, pluss att de gillar norge
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Än så länge är dock elbilar tullfria att importera till Norge, däremot inte till EU, vilket talar för att det bli i EU. När väl tull och moms införs på elbilar i Norge kommer den norska marknaden inte vara like extrem längre, och marknaden i EU är redan nu många gånger större, trots sämre förmåner.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Det och sedan är Norge extremt dyrt, saknar bilbyggartraditioner och underleverantörer.
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Även om Storbritannien har en hel del bilfabriker över så riskerar de att ligga utanför EU om några år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
Nerlagd sen länge och vad jag vet så har andra företag flyttat in där. Det var ju dessutom en väldigt liten fabrik, om man tänker sig att den skulle serva Europas behov av Model 3.LarsL skrev:Tror fortfarande på Sverige - Västsverige. Det finns ett nätverk av underleverantörer som har kvar kapacitet för minst 100 000 bilar. De har kunskapen och framför allt kvalitetskänslan som behövs.
Egentligen är ju inte fabriken i sig ett bekymmer, behövs ju bara mark, men hur är det med Uddevalla fabriken?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny Teslafabrik i Frankrike
En till sak som skulle kunna tala för Sverige är att vi har väldigt ren elkraft. Det har ju Elon varit rätt tydlig med varit viktig för produktionen i USA.
Skulle han lägga den i Sverige behöver han inte bygga solfarmar eller egna vindkraftverk för att få en elproduktion med låga Co2-utsläpp.
Skulle han lägga den i Sverige behöver han inte bygga solfarmar eller egna vindkraftverk för att få en elproduktion med låga Co2-utsläpp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR