vigge50 skrev:18650 skrev: 350kW är förmodligen inte tänkt för enfamiljsbilar som som Model 3 utan för lite större fordon så som lätta lastbilar.
Jo, det är tänkt att kommande elbilar ska klara 350 kW så Tesla får börja uppdatera sina laddare om de inte ska komma långt efter.
Electric cars will also be able to use the system with a charge rate of 50 kW, but the Ultra-E alliance expects that passenger cars capable of charging at 350 kW will arrive by 2018 – when the project is expected to be completed.
https://electrek.co/2016/10/18/new-ultr ... -audi-bmw/
Eftersom de uppenbarligen tänkt att personbilar skall i framtiden klara det kan man enkelt sett misstänka att någon av dessa bilmärken bakom satsningen tänkt göra bilar för det.
Så det jag nu tack vare er förstår är att dagens Tesla bilar ej kommer kunna klara snabbare laddning än vad de idag har. Att uppgradera blir för dyrt med, byta batterier, kylning mm.
Tittar vi då några år frammåt. Om någon annan tillverkare kommer med 100KWh batterier och som åtminstone till 80% kan trycka på med 350KW då kommer de få ett försprång.
Vanliga fossilbils ägare är ju fokuserade vid den långa laddningstiden.
Om tyskarna kan leverera laddning till halva tiden kommer tysk älskarna självklart se det som det absolut viktigaste argumentet till att fortsätta köpa tyskt.
Sen åter till min fråga. Vilka kontakter kan klara denna hastighet?
Svart X90D, bokat en M3.