Kan man fälla in ratten på Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
MangeT skrev:
Jag undrar fortfarande hur autonoma system ska hantera att se vägbana som är helt snötäckt, att upptäcka faror bär kameror är täckta av smuts eller snö etc. Vad händer då? Bilen stannar? Svänger av vägen? Hur hanterar den halt väglag?
Kan en människa köra på en snötäckt vägbana? Ja. Om en människa med bara två ögon klarar det, så borde en för ändamålet dedikerad artificiell intelligens med 8 kameror, radar och 12 ultraljudssensorer klara samma sak...
Då får dom till att börja med Fokusera på självrengörande kameror och sensorer, och inte en massa annat trams som infällbar ratt. I dagsläget blir alla kameror förrutom den främre nästan helt obrukbara vid körning i vissa förhållanden.
Lägger dom tid och pengar på infällbar ratt nu så visar bara detta att dom tappat Focus på vad som är viktigt. Detta kommer dessutom att göra bilen dyrare att tillverka och dom behöver se till att hålla kostnaderna nere när produktionen kommer igång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av LarsL »

Har jag rätt när jag tänker att det måste finnas en låst eller infällbar ratt om bilen ska kunna bli självkörande med passagerare utan körkort. Utan passagerare eller med en ansvarstagande "förare" så funkar det ju med samma lösning som S och X, alltså en ratt, gas och broms som går att aktivera när som helst. Men för att kunna skicka iväg ungarna själva så måste det vara omöjligt att ta över bilen, med undantag för en nödbroms kanske.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Kan man fälla in ratten på Model 3?

Inlägg av Oddball »

Herr X skrev:
MangeT skrev:
Jag undrar fortfarande hur autonoma system ska hantera att se vägbana som är helt snötäckt, att upptäcka faror bär kameror är täckta av smuts eller snö etc. Vad händer då? Bilen stannar? Svänger av vägen? Hur hanterar den halt väglag?
Kan en människa köra på en snötäckt vägbana? Ja. Om en människa med bara två ögon klarar det, så borde en för ändamålet dedikerad artificiell intelligens med 8 kameror, radar och 12 ultraljudssensorer klara samma sak...
OT, men snöar inte 8 kameror igen lika lätt som 1?
Ni som har AP2 (om än med tillfälliga begränsningar), får ni tillgång till AP en mörk snöig kväll utan synliga väglinjer?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Skriv svar