Menar du snyggare? Eller att den öppnas och stängs automatiskt? Visst, men det hade man ju kunnat ha i nosen också, bakom Tesla-loggan t.ex.
Jag tycker det är lite bökigt till exempel vid laddstolpar som står mellan två parkeringsfickor, vilket de oftast gör. Med en Leaf eller Zoe kör man bara in i en av fickorna och så står man framme vid stolpen. Med Teslan måste man backa in, helst till höger om stolpen, såvida man inte har en lång typ2-kabel som räcker hela vägen runt. En snubbeltråd blir det oavsett. Inte jättejobbigt, men ändå lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Menar du snyggare? Eller att den öppnas och stängs automatiskt? Visst, men det hade man ju kunnat ha i nosen också, bakom Tesla-loggan t.ex.
Jag tycker det är lite bökigt till exempel vid laddstolpar som står mellan två parkeringsfickor, vilket de oftast gör. Med en Leaf eller Zoe kör man bara in i en av fickorna och så står man framme vid stolpen. Med Teslan måste man backa in, helst till höger om stolpen, såvida man inte har en lång typ2-kabel som räcker hela vägen runt. En snubbeltråd blir det oavsett. Inte jättejobbigt, men ändå lite.
Jag håller med. Där har design fått gå före funktion. Inte så bra. Men det samma gäller Zoen. Luckan öppnas åt sidan och fronten lutar bakåt. När det hällregnar och snöar känns det inte så bra med den lösningen. Visst, det finns avrinning, men just snö ställer till det.
Menar du snyggare? Eller att den öppnas och stängs automatiskt? Visst, men det hade man ju kunnat ha i nosen också, bakom Tesla-loggan t.ex.
Jag tycker det är lite bökigt till exempel vid laddstolpar som står mellan två parkeringsfickor, vilket de oftast gör. Med en Leaf eller Zoe kör man bara in i en av fickorna och så står man framme vid stolpen. Med Teslan måste man backa in, helst till höger om stolpen, såvida man inte har en lång typ2-kabel som räcker hela vägen runt. En snubbeltråd blir det oavsett. Inte jättejobbigt, men ändå lite.
Jag håller med. Där har design fått gå före funktion. Inte så bra. Men det samma gäller Zoen. Luckan öppnas åt sidan och fronten lutar bakåt. När det hällregnar och snöar känns det inte så bra med den lösningen. Visst, det finns avrinning, men just snö ställer till det.
Menade snygg! Riktigt häftig faktisk problem med placeringen har jag aldrig haft kanske för att jag aldrig laddat typ 2 chademo osv
Menade snygg! Riktigt häftig faktisk problem med placeringen har jag aldrig haft kanske för att jag aldrig laddat typ 2 chademo osv
Det är det här jag menar, dessutom sitter kabeln på baksidan på laddaren. Att den där rullstolsbilen stod mellan två parkeringsrutor och vägrade att flytta på sig gör saken inte mycket bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är det här jag menar, dessutom sitter kabeln på baksidan på laddaren. Att den där rullstolsbilen stod mellan två parkeringsrutor och vägrade att flytta på sig gör saken inte mycket bättre.
Hur ser skyltarna ut? Hade varit intressant att se.
Det ser ut så. Ovanligt. Finns det bilar där tankluckan går rakt upp?
Nissan Leaf
Edit: Menade du fossilbilar?
Tank-lucka. Bortsett från det så tycker jag att lösningen i Leaf och Zoe med laddluckan i nosen är betydligt bättre än Teslans lösning på sidan. Tillgängligheten är avsevärt mycket bättre.
nej fy, jag irreterar mig med leafen varje gång jag måste köra med nosen in i parkeringsluckorna. hål i huvudet. att ha laddluckan bak är bättre, mycket bättre att backa in när man parkerar.
Ja ser ju ut som den svänger upp, ser smart ut då luckan försvinner en bit från den stora CCS kontakten (eller hur de nu blir) bara mekaniken inte blir för känslig och går sönder lätt.
Hade ju vara underbart att få flexibiliteten med Tesla super charge och CCS som finns lite överallt. Fanns någon tråd här någonstans som t.ex. visade en laddplats (i Tyskland tror jag) med 4 snabbladdare där alla hade CCS men bara en var kombo CCS/chademo.
Ja de verkar ha tagit i litegrann för att ha större flexibilitet när det gäller laddning. Suveränt om man får en CCS kontakt med på köpet. Eller varför inte CCS (övre delen Tesla kompatibel) + Chademo
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja ser ju ut som den svänger upp, ser smart ut då luckan försvinner en bit från den stora CCS kontakten (eller hur de nu blir) bara mekaniken inte blir för känslig och går sönder lätt.
Hade ju vara underbart att få flexibiliteten med Tesla super charge och CCS som finns lite överallt. Fanns någon tråd här någonstans som t.ex. visade en laddplats (i Tyskland tror jag) med 4 snabbladdare där alla hade CCS men bara en var kombo CCS/chademo.
Ja de verkar ha tagit i litegrann för att ha större flexibilitet när det gäller laddning. Suveränt om man får en CCS kontakt med på köpet. Eller varför inte CCS (övre delen Tesla kompatibel) + Chademo
Ärligt så vill jag hellre ha den snygga lösningen som är på S och x en en stor lucka och ett elskåp bakom
Hur ser skyltarna ut? Hade varit intressant att se.
Det är två skyltar med parkeringsförbud som gäller ej bilar som laddar i högst en timme, en skylt bredvid min bil, den andra syns bakom laddaren. Den tredje skylten lägst ut är handikapparkering. Golfen står alltså till hälften rätt så att säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Laddning på EU modell är ju enklare än på usa modell. Ingen standard passar ju mot teslas egna US-uttag utan adaprer. USA chademo plus tesla. EU ccs(som passar mot suc)???!
Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
Laddning på EU modell är ju enklare än på usa modell. Ingen standard passar ju mot teslas egna US-uttag utan adaprer. USA chademo plus tesla. EU ccs(som passar mot suc)???!
Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
mmm... ja de där har jag aldrig tänkt på. De måste ju vara ett stort problem i USA? Kan de bara ladda på Tesla destinations laddare eller finns de typ 2 kablar precis som till leaf (typ2 till typ1), dvs från typ2 kontakt till tesla kontakt?
Får säga att de känns som en stor fördel att man har typ2 standarden i Europa då vi åtminstone kan dela destinations laddare (nästan) helt fritt med andra bilar, in med CCS kontakten också så kan vi även dela dessa laddare utan en fet adapter som man ska köpa men framförallt dra runt på överallt.
Synd bara att andra märken inte kan använda teslas laddnätverk
Laddning på EU modell är ju enklare än på usa modell. Ingen standard passar ju mot teslas egna US-uttag utan adaprer. USA chademo plus tesla. EU ccs(som passar mot suc)???!
Hur laddar man i stan i US? Finns inte type 2? Sladd type 2 till tesla?
mmm... ja de där har jag aldrig tänkt på. De måste ju vara ett stort problem i USA? Kan de bara ladda på Tesla destinations laddare eller finns de typ 2 kablar precis som till leaf (typ2 till typ1), dvs från typ2 kontakt till tesla kontakt?
Får säga att de känns som en stor fördel att man har typ2 standarden i Europa då vi åtminstone kan dela destinations laddare (nästan) helt fritt med andra bilar, in med CCS kontakten också så kan vi även dela dessa laddare utan en fet adapter som man ska köpa men framförallt dra runt på överallt.
Synd bara att andra märken inte kan använda teslas laddnätverk
Ja, jag har liksom aldrig förstått hypen kring destinationsladdare. Men det hänger kanske ihop med Teslas egna udda kontakt i USA och att type 2 till Tesla kontakt inte finns?
Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr?
Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.
Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
I Nordamerika har de Typ 1 och Tesla har en liten smidig adapter mellan den och sitt uttag.
CCS i USA är en Typ 1 med två stift under på samma sätt som den europeiska.
Det skulle kanske funka med ett Tesla uttag och en Chademo under luckan med det är knappt. Det ser ju inte ut som att det skulle vara så på bilen på bilden i alla fall. Men ett CCS skulle få plats ganska bekvämt, hoppas på det till EU åtminstone.
Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr?
Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.
Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Har för mig att de måste va en lucka över typ 2 enligt nån eu lag
Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr?
Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.
Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Har för mig att de måste va en lucka över typ 2 enligt nån eu lag
Haha, jag tänkte precis den tanken. Kanske bara på alla D-bilar? Vad tror dstr?
Laddlucka öht lär vara tillägg... iaf för oss i Europa. Ferrari 458 saknar tanklock, och ändå skvätter det inte ur någon bensin. Tesla borde nog kunna hålla elektronerna kvar i batteriet utan laddlucka också.
Seriöst så känns det inte helt klart. Ska man jaga kostnader så är det självklart ett manuellt lock. Men ska bilarna kunna åka runt själva och ladda så krävs det något motordrivet - eller ingen lucka alls.
Har för mig att de måste va en lucka över typ 2 enligt nån eu lag