Model 3 spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 spotting

Inläggav elbilist LarsL » 13 jan 2018 18:25

Jag tror att alla robot-bilar oavsett nivå kommer att vägra köra när de inte ser. De kommer vara väldigt defensiva förare.

Level 4 tror jag just är det att bilen säger att nu klarar jag inte köra. Antingen väntar vi här tills det blir bättre eller så tar du över som förare.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist

Inläggav Teslaägare mati » 13 jan 2018 20:59

LarsL skrev:Jag tror att alla robot-bilar oavsett nivå kommer att vägra köra när de inte ser. De kommer vara väldigt defensiva förare.

Level 4 tror jag just är det att bilen säger att nu klarar jag inte köra. Antingen väntar vi här tills det blir bättre eller så tar du över som förare.

Ja, men det måste väl ändå finnas nån form av definition för hur mycket bilen ska klara av på egen hand. Människan ska väl ändå bara behöva ta över i undantagsfall, typ vid vägarbeten eller när vägen är blockerad eller så. Annars hade man ju kunnat ta en gammal folkabubbla och montera en liten skärm framför föraren som konstant visar texten "var god ta över, jag kan inte köra själv". Det är inte level 4. Du fattar vad jag menar.
Såhär tror jag: En bil som i princip kan köra själv, men bara 6 månader om året, skulle jag klassa som level 3. För att uppnå level 4 måste bilen vara fullt autonom, men det kan finnas situationer som bilen inte förstår. Det inkluderar inte vägförhållanden som måste anses som normala vid vissa årstider.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav elbilist LarsL » 13 jan 2018 21:24

https://medium.com/iotforall/the-5-auto ... 2a5e834928

At Level 4, the autonomous driving system would first notify the driver when conditions are safe, and only then does the driver switch the vehicle into this mode. It cannot determine between more dynamic driving situations like traffic jams or a merge onto the highway.

Alltså när bilen är i en trafiksäkert läge så kan den meddela föraren att om vi ska vidare så får du ta över.

Last and least (in terms of human involvement), is Level 5 autonomy. This level of autonomous driving requires absolutely no human attention. There is no need for pedals, brakes, or a steering wheel, as the autonomous vehicle system controls all critical tasks, monitoring of the environment and identification of unique driving conditions like traffic jams.

Inte ens i level 5 kommer bilen kunna köra utan att sensorerna funger tex för att LiDARn har snöat igen. Skillnaden är att föraren här inte ens kan ta över och köra hem bilen... blir lite som att åka tåg. Är det snö på banan blir du sittande i skogen.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

Inläggav Teslaägare mati » 13 jan 2018 22:17

Fast jag tycker fortfarande att man inte kan prata om level 4 eller 5 om bilens sensorsystem är så felkänsligt att det kan slås ut av helt vanliga väder- eller vägförhållanden. Och då menar jag inte en snöstorm med orkanstyrka eller extrem dimma, utan vanligt saltslask eller regnstänk.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav elbilist LarsL » 13 jan 2018 23:22

Men en LiDAR kommer ju knappast vara mindre känslig än en eller 8 kameror? Ligger det snö eller slask på LiDARn så kommer nog även den bilen bli stående.

Jag tror att jag och andra som bor en bit ut även i fortsättningen kommer vilja ha möjlighet att. Köra bilen själv.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

Inläggav Teslaägare Bjelke » 14 jan 2018 08:20

Och när några sådana har blivit stående och blockerat
trafiken för alla andra så blir det skojigt...
Jag kan inte heller se hur man ska klara något i stil med
level 5 med nuvarande teknik och förutsättningar, och
inte direkt 4 heller i våra krokar...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Surfaren » 14 jan 2018 09:01

LarsL skrev:Men en LiDAR kommer ju knappast vara mindre känslig än en eller 8 kameror? Ligger det snö eller slask på LiDARn så kommer nog även den bilen bli stående.

Jag vet inte om någon påstått att Lidar skulle fungera bättre, men en sak som är problematisk med Teslas system är placeringen av några av kamerorna. Den ensamma kameran längst bak, till exempel, blir täckt av smuts på bara några minuter ibland när det är slaskigt. Om systemet behöver denna kamera för att köra säkert så kommer det ju inte funka i ett sånt läge.
T-shirts och andra roliga "tillbehör": http://teslanerd.com
Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla. Kombinera med studentrabatt via studentkortet så blir det sjukt prisvärt.
Användarvisningsbild
Surfaren
Teslaägare

Inläggav elbilist Jerker » 14 jan 2018 09:02

För att återgå till trådens ämne...

Nu, när man placerat ut två demobilar så blev det omgående ett sådant intresse för att se den att man i butiken i Palo Alto fick organisera köandet och begränsa tiden vid bilen till 2 minuter per person:

https://electrek.co/2018/01/13/tesla-mo ... play-cars/

KöFörAttSeModel3.jpg

KöFörAttSeModel3_2.jpg
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 jan 2018 10:44

Haha, sjukt asså. Vad som än arrangeras när det gäller Tesla, så blir det kö. Måste svida bra i ögonen på de gamla dinosaurierna.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (lev. jan-19)
Model 3 LR (lev. feb-19)
VW I.D., Byton, BMW iX3, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav elbilist LarsL » 14 jan 2018 10:49

Som Samsung och Apple. Samsung gör ju faktiskt reklam för att man inte behöver köa efter deras produkter :roll:
Nissan Leaf 30kWh Tekna
LarsL
elbilist

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3