Modell 3 eller beg. Model S?
Moderator: Redaktion
Modell 3 eller beg. Model S?
Är nybörjare här, det ska jag villigt erkänna och står långt bak i kön för en Model 3 (reserverade för någon månad sen).
Min förhoppning är att man kan få en med större batteri söder om 500kkr inom 18mån, men känns trots allt lite avlägset.
Det jag funderar lite på om det kan vara värt att titta på beg. Model S istället? Man får längre räckvidd, men kanske lite sämre autonoma system beroende på årsmodell?
Efter en snabb koll så verkar det ju inte omöjligt att hitta en -15 med under 10k mil på mätaren för strax under 700kkr.
Vad säger ni? Ska man satsa på en 3:a eller försöka jaga begagnat-marknaden för en Model S?
Egentligen är jag inte så intresserad av alla automatiska system för styrning (även om det är grymt häftigt), baserat på vår hur vi kör idag. Men misstänker att det kan
vara en värdehöjare om man ska sälja om en 3-5 år.
Min förhoppning är att man kan få en med större batteri söder om 500kkr inom 18mån, men känns trots allt lite avlägset.
Det jag funderar lite på om det kan vara värt att titta på beg. Model S istället? Man får längre räckvidd, men kanske lite sämre autonoma system beroende på årsmodell?
Efter en snabb koll så verkar det ju inte omöjligt att hitta en -15 med under 10k mil på mätaren för strax under 700kkr.
Vad säger ni? Ska man satsa på en 3:a eller försöka jaga begagnat-marknaden för en Model S?
Egentligen är jag inte så intresserad av alla automatiska system för styrning (även om det är grymt häftigt), baserat på vår hur vi kör idag. Men misstänker att det kan
vara en värdehöjare om man ska sälja om en 3-5 år.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Köp en ny. S75 underbar bil lättare med lån osv skippa tillbehören så blir kalkylen. Bättre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Kan inte påstå att det inte lockar, men prislappen blir för saftig känns det som.Smutt skrev:Köp en ny. S75 underbar bil lättare med lån osv skippa tillbehören så blir kalkylen. Bättre
833kkr som billigast? Exkl vinterdäck.
Kan lägga 200k kontant som det ser ut idag, och kanske 100k i inbyte.
Nästa sommar räknar jag med att iaf ha 120k till i kontantinsats.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Går i samma tankar ... har reserverat en Model 3 och då gett mig ett >1års betänketid
Efter att ha provkört en Model X så blir det iallafall aldrig mer bränslebil!!
Efter att ha provkört en Model X så blir det iallafall aldrig mer bränslebil!!
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Jag köpte en begagnad P85 precis efter Model 3-eventet förra året. Anledningen var att jag insåg att jag inte klarar av att vänta. Detta var en pre-AP bil. Jag har aldrig ångrat det. Enda problemet är att man nu sitter fast i Tesla-träsket utan möjlighet att ta sig loss igen. Men det är ett hanterbart problem.
Mitt råd: Köp en begagnad ganska fullspäckad Model S, alternativt kan du faktiskt med lite tur hitta en ny lagerbil till nästan samma peng.
Mitt råd: Köp en begagnad ganska fullspäckad Model S, alternativt kan du faktiskt med lite tur hitta en ny lagerbil till nästan samma peng.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Jag står också och väger, är inte så rädd för att köra halvgamla dyra bilar. En AP1 pre facelift med stor frunk för 400-450k skulle kunna få mig på andra tankar.
Speciellt om den säljs av Tesla.
Speciellt om den säljs av Tesla.
Model Y LR AWD 2022
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Dom går alldrig så lågt,och allt är bättre på dom nyajonasl skrev:Jag står också och väger, är inte så rädd för att köra halvgamla dyra bilar. En AP1 pre facelift med stor frunk för 400-450k skulle kunna få mig på andra tankar.
Speciellt om den säljs av Tesla.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Jag resonerade så att jag verkligen ville ha en Tesla och att AP och annat fick vara för att drömmen skulle kunna bli sann. Det kommer alltid något bättre senare, när jag har råd med mer
Saknar ingenting utom teknikfreaket i mig som saknar AP2, men jag njuter av att läsa/titta på andras rapporter i det ämnet!
Saknar ingenting utom teknikfreaket i mig som saknar AP2, men jag njuter av att läsa/titta på andras rapporter i det ämnet!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Jag köpte en beg 85 AP1 efter att ha vänt och vridit på siffror och våndats i månader efter att Model 3 visades. Ingen kostnad för bensin eller service vägs mot högre elräkning och en tuff amortering. Solpaneler hjälper till. Långresor blir riktigt billiga, men även allt småskjutsande i stan kostar föga i jämförelse med att fräsa igång en gammal Corolla. Har förresten inte besökt en sån där bensinstation på snart ett år. Happiness.
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Lägsta priset jag sett hittills hos Tesla var 546k för några veckor sedan. En S85 mörkgrön metallic som gått >10000mil. Den försvann omgående ...
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Jag är rädd att du förväxlar räckviddsiffrorna för EPA(USA) och NEDC(EU) här. Vi vet att Model S 60 har en räckvidd på 208 miles enligt epa och Model S 75 har 249 miles. Vi vet också att Model 3 skulle ha minst 215 miles men Elon har hintat om att de ska klå Bolts räckvidd på 238 miles. Detta betyder att om du köper en Model S med 60 kWh batteri så kommer du få kortare räckvidd än om du väntar på Model 3 och även en Model S 75 behöver inte ha särskilt mycket bättre räckvidd än en Model 3 i standardutförandet tyvärr beroende på hur du ser det.
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
flaggar för våran som är en perfekt "ingångs-modell" i tesla-träsket! Väldigt välmatad och välomskött!
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=8923
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
gått 10600 mil men distansen är ganska orelevant då du har 8 års (nu 5år kvar) batteri och drivlinegaranti. Elmotorer har mycket färre rörliga delar och är mindre underhållskrävande... Så det går nog jämföra en Tesla som gått 10000 mil med en fossilbil som gått hälften.
Billigare Tesla såhär välutrustad hittar du inte, denna har AP1 och dubbelladdare(22kW).. samt betydligt större frunk än dom nya RWD.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=8923
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
gått 10600 mil men distansen är ganska orelevant då du har 8 års (nu 5år kvar) batteri och drivlinegaranti. Elmotorer har mycket färre rörliga delar och är mindre underhållskrävande... Så det går nog jämföra en Tesla som gått 10000 mil med en fossilbil som gått hälften.
Billigare Tesla såhär välutrustad hittar du inte, denna har AP1 och dubbelladdare(22kW).. samt betydligt större frunk än dom nya RWD.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Finns ju en del saker som gör det lättare att räkna hem en begagnad Model S i jämförelse mot en Model 3.
Du får bilen 1-2 år tidigare, vilket bör ge lite besparingar på inköp av bränsle.
Vart skall du åka på semestern de närmsta 2 åren? Finns ju en hel del trevliga semester berättelser att läsa på forumet, och med fri SuC så blir ju bränslekostnaderna för långresor låga.
Varför inte se Norges vackra natur. Skaffa Brobizz och registrera den hos hos bommsällskap, så får du ju ta del av elbilsfördelarna i Norge. Gratis att köra på betalvägarna samt bilen åker gratis på färjorna, om jag inte minns fel. Kolla in TeslaBjörns videor och bli inspirerad.
Sen finns ju trevliga dagsturer att göra, tex Ullared, eller varför inte ta en tur till Öland
Du får bilen 1-2 år tidigare, vilket bör ge lite besparingar på inköp av bränsle.
Vart skall du åka på semestern de närmsta 2 åren? Finns ju en hel del trevliga semester berättelser att läsa på forumet, och med fri SuC så blir ju bränslekostnaderna för långresor låga.
Varför inte se Norges vackra natur. Skaffa Brobizz och registrera den hos hos bommsällskap, så får du ju ta del av elbilsfördelarna i Norge. Gratis att köra på betalvägarna samt bilen åker gratis på färjorna, om jag inte minns fel. Kolla in TeslaBjörns videor och bli inspirerad.
Sen finns ju trevliga dagsturer att göra, tex Ullared, eller varför inte ta en tur till Öland
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Lutar mer och mer mot en modell s faktiskt (största problemet är nog att den inte går in i vårt garage)
Kan man ta deras billån från DNB även på begagnade bilar? Isf hur räknar man restvärdet?
Är inte restvärdet satt väldigt lågt förresten? Räknade jag på en ny för 830k (insteg efter incitament), så låg restvärdet på ca 330k efter 36mån och 7500mil.
Man hittar ju ingen beg tre år gammal Tesla för det priset direkt.
Kan man ta deras billån från DNB även på begagnade bilar? Isf hur räknar man restvärdet?
Är inte restvärdet satt väldigt lågt förresten? Räknade jag på en ny för 830k (insteg efter incitament), så låg restvärdet på ca 330k efter 36mån och 7500mil.
Man hittar ju ingen beg tre år gammal Tesla för det priset direkt.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Onekligen trevlig, även om jag har dålig koll på begagnade priser.tehjimos skrev:flaggar för våran som är en perfekt "ingångs-modell" i tesla-träsket! Väldigt välmatad och välomskött!
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=8923
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
gått 10600 mil men distansen är ganska orelevant då du har 8 års (nu 5år kvar) batteri och drivlinegaranti. Elmotorer har mycket färre rörliga delar och är mindre underhållskrävande... Så det går nog jämföra en Tesla som gått 10000 mil med en fossilbil som gått hälften.
Billigare Tesla såhär välutrustad hittar du inte, denna har AP1 och dubbelladdare(22kW).. samt betydligt större frunk än dom nya RWD.
Nackdelen mot att köpa hos Tesla är att man tappar den trevliga fina sieringen från DNB.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Nej du får se det som 200000kr tvångssparande om du nu säljer efter tre år? Betydligt bättre att äga dom åtminstone 6 årdhanjel skrev:Lutar mer och mer mot en modell s faktiskt (största problemet är nog att den inte går in i vårt garage)
Kan man ta deras billån från DNB även på begagnade bilar? Isf hur räknar man restvärdet?
Är inte restvärdet satt väldigt lågt förresten? Räknade jag på en ny för 830k (insteg efter incitament), så låg restvärdet på ca 330k efter 36mån och 7500mil.
Man hittar ju ingen beg tre år gammal Tesla för det priset direkt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Det händer en del på begagnat-fronten:
https://electrek.co/2017/06/12/tesla-new-used-cars/
https://electrek.co/2017/06/12/tesla-new-used-cars/
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Bilar som sälja av Tesla har ju även en förnyad garanti på bilarna som är typ som att få nya 8000 mil och och/eller 4 år osvdhanjel skrev:Onekligen trevlig, även om jag har dålig koll på begagnade priser.tehjimos skrev:flaggar för våran som är en perfekt "ingångs-modell" i tesla-träsket! Väldigt välmatad och välomskött!
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =21&t=8923
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
gått 10600 mil men distansen är ganska orelevant då du har 8 års (nu 5år kvar) batteri och drivlinegaranti. Elmotorer har mycket färre rörliga delar och är mindre underhållskrävande... Så det går nog jämföra en Tesla som gått 10000 mil med en fossilbil som gått hälften.
Billigare Tesla såhär välutrustad hittar du inte, denna har AP1 och dubbelladdare(22kW).. samt betydligt större frunk än dom nya RWD.
Nackdelen mot att köpa hos Tesla är att man tappar den trevliga fina sieringen från DNB.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Riktigt intressant faktiskt. I USA har långmilarna börjat komma under $40k , dessa har tydligen varit extremt lättsålda.Bjelke skrev:Bilar som sälja av Tesla har ju även en förnyad garanti på bilarna som är typ som att få nya 8000 mil och och/eller 4 år osv
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Känns som en ny miminalt utrustad S75 är det som lockar mest.
873 400kr - 40 000 i miljöpremie, dvs 833 400kr
Jämfört med billån på en begaganad ~2014 för 680 000kr
873 400kr - 40 000 i miljöpremie, dvs 833 400kr
Känns ju inte som det borde vara problem att sälja den för 333 360kr om tre år.Första Förhöjd Hyra 250.000 kr
Månadskostnad 3.107 kr
Ränta 2,25%
Finansierat Belopp 419.880 kr
Restvärde 333.360 kr
Jämfört med billån på en begaganad ~2014 för 680 000kr
Återstår och se vad Tesla informerar om Model 3 i juli.Månadskostnad: 8 105 kr
Lånebelopp: 430 000 kr
Ränta: 4,95 %
Kredittid: 60 mån
Uppl.avgift: 595 kr
Aviavgift: 55 kr
Effektiv ränta: 5,42 %
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Sen kan du använda min länk så blir det billigare och fri SUCdhanjel skrev:Känns som en ny miminalt utrustad S75 är det som lockar mest.
873 400kr - 40 000 i miljöpremie, dvs 833 400kr
Känns ju inte som det borde vara problem att sälja den för 333 360kr om tre år.Första Förhöjd Hyra 250.000 kr
Månadskostnad 3.107 kr
Ränta 2,25%
Finansierat Belopp 419.880 kr
Restvärde 333.360 kr
Jämfört med billån på en begaganad ~2014 för 680 000krÅterstår och se vad Tesla informerar om Model 3 i juli.Månadskostnad: 8 105 kr
Lånebelopp: 430 000 kr
Ränta: 4,95 %
Kredittid: 60 mån
Uppl.avgift: 595 kr
Aviavgift: 55 kr
Effektiv ränta: 5,42 %
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Vad märkligt. Leasar via Sixt. Har garanterat restvärde på nästan 50% efter fyra år och 8000 mil på min X.dhanjel skrev:Lutar mer och mer mot en modell s faktiskt (största problemet är nog att den inte går in i vårt garage)
Kan man ta deras billån från DNB även på begagnade bilar? Isf hur räknar man restvärdet?
Är inte restvärdet satt väldigt lågt förresten? Räknade jag på en ny för 830k (insteg efter incitament), så låg restvärdet på ca 330k efter 36mån och 7500mil.
Man hittar ju ingen beg tre år gammal Tesla för det priset direkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Personligen gillar jag låga restvärden ska man köpa ny bil så är det skönt med pengar över och ska man betala restvärdet och behålla bilen så är det bra om det är lågtLegato skrev:Vad märkligt. Leasar via Sixt. Har garanterat restvärde på nästan 50% efter fyra år och 8000 mil på min X.dhanjel skrev:Lutar mer och mer mot en modell s faktiskt (största problemet är nog att den inte går in i vårt garage)
Kan man ta deras billån från DNB även på begagnade bilar? Isf hur räknar man restvärdet?
Är inte restvärdet satt väldigt lågt förresten? Räknade jag på en ny för 830k (insteg efter incitament), så låg restvärdet på ca 330k efter 36mån och 7500mil.
Man hittar ju ingen beg tre år gammal Tesla för det priset direkt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Håller med, bättre att man inte behöver vara orolig för att få ut det. Bättre isåfall att få det som en "bonus" om man får ut mer för den när man ska byta.Smutt skrev:Personligen gillar jag låga restvärden ska man köpa ny bil så är det skönt med pengar över och ska man betala restvärdet och behålla bilen så är det bra om det är lågtLegato skrev:Vad märkligt. Leasar via Sixt. Har garanterat restvärde på nästan 50% efter fyra år och 8000 mil på min X.dhanjel skrev:Lutar mer och mer mot en modell s faktiskt (största problemet är nog att den inte går in i vårt garage)
Kan man ta deras billån från DNB även på begagnade bilar? Isf hur räknar man restvärdet?
Är inte restvärdet satt väldigt lågt förresten? Räknade jag på en ny för 830k (insteg efter incitament), så låg restvärdet på ca 330k efter 36mån och 7500mil.
Man hittar ju ingen beg tre år gammal Tesla för det priset direkt.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Modell 3 eller beg. Model S?
Jag får inte ihop siffrorna riktigt, du gör som Tesla blandar lite, med moms och utan moms?dhanjel skrev:Känns som en ny miminalt utrustad S75 är det som lockar mest.
873 400kr - 40 000 i miljöpremie, dvs 833 400kr
Första Förhöjd Hyra 250.000 kr
Månadskostnad 3.107 kr
Ränta 2,25%
Finansierat Belopp 419.880 kr
Restvärde 333.360 kr
Känns ju inte som det borde vara problem att sälja den för 333 360kr om tre år.
36*3107=111852:- + 250000 => 361852 ? Med finansierat belopp ger det bara 781,000.:-
Restvärdet är också utan moms?
Men förhöjd hyra och finansierat belopp är angivet med moms
Eller tänker jag helt galet?