Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Moderator: Redaktion
Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
För oss som bor i Stockholm (och i viss mån även de i Göteborg) så ser det ut att kunna bli väsentligt dyrare med förmånsbil som registreras efter 30/6-18:
https://home.kpmg.com/se/sv/home/nyhete ... bilar.html
Utöver rejält ökad kostnad om man åker mycket i stan så tillkommer ju oavsett det en hel del administrativt arbete.
Det känns som det är möjligt men tyvärr ej favorit att man får sin bil före 30/6 som nuvarande Teslaägare? Frågan är ju också om man vid det laget kan välja valfria tillbehör eller om det fortfarande är begränsningar då.
https://home.kpmg.com/se/sv/home/nyhete ... bilar.html
Utöver rejält ökad kostnad om man åker mycket i stan så tillkommer ju oavsett det en hel del administrativt arbete.
Det känns som det är möjligt men tyvärr ej favorit att man får sin bil före 30/6 som nuvarande Teslaägare? Frågan är ju också om man vid det laget kan välja valfria tillbehör eller om det fortfarande är begränsningar då.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Väljer man en Jaguar i-Pace ser det ju för övrigt helt kört ut på denna front, den ska ju börja säljas andra halvan 2018 enligt Jaguar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Förmånsskatt på trängselavgift kommer du, om förslaget går igenom, att behöva börja betala redan 1:a januari 2018 och det kommer gälla både gamla och nya bilar, så det slipper du inte undan oavsett.
Vad gäller förslaget i övrigt så kommer det faktiskt innebära sänkt förmånsvärde för Teslor som registreras efter juni 2018, inte höjd, så du borde tvärtom hoppas på att få bilen efter det. Men det kommer vara en liten skillnad, ungefär hundra kronor i månaden, så i praktiken spelar det ingen större roll.
Här hittar du detaljerna: http://www.regeringen.se/495b41/content ... -bilforman
Vad gäller förslaget i övrigt så kommer det faktiskt innebära sänkt förmånsvärde för Teslor som registreras efter juni 2018, inte höjd, så du borde tvärtom hoppas på att få bilen efter det. Men det kommer vara en liten skillnad, ungefär hundra kronor i månaden, så i praktiken spelar det ingen större roll.
Här hittar du detaljerna: http://www.regeringen.se/495b41/content ... -bilforman
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
OK, missade att det var två olika tidsaspekter på förslaget. Hoppas verkligen inte förslaget går igenom, det blir ju en avsevärd försämring att ha förmånsbil. "Slipper du inte undan oavsett" stämmer ju dock inte riktigt, detta blir ju en ytterligare aspekt att ta hänsyn till vid valet att leasa via bolag eller köpa bilen privat. För min del kan detta mycket väl räcka för att man ska tvingas köpa trean privat tyvärrdanni skrev:Förmånsskatt på trängselavgift kommer du, om förslaget går igenom, att behöva börja betala redan 1:a januari 2018 och det kommer gälla både gamla och nya bilar, så det slipper du inte undan oavsett.
Vad gäller förslaget i övrigt så kommer det faktiskt innebära sänkt förmånsvärde för Teslor som registreras efter juni 2018, inte höjd, så du borde tvärtom hoppas på att få bilen efter det. Men det kommer vara en liten skillnad, ungefär hundra kronor i månaden, så i praktiken spelar det ingen större roll.
Här hittar du detaljerna: http://www.regeringen.se/495b41/content ... -bilforman
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Ptjae, sure, man slipper undan precis all bilförmånsbeskattning genom att inte ha förmånsbil, det trodde jag var rätt självklart. Men du får ju fortfarande betala trängselskatten med privata, skattade pengar om du äger bilen privat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Ja absolut, men inte inkomstskatt och arbetsgivaravgifter på trängselskatten...danni skrev:Ptjae, sure, man slipper undan precis all bilförmånsbeskattning genom att inte ha förmånsbil, det trodde jag var rätt självklart. Men du får ju fortfarande betala trängselskatten med privata, skattade pengar om du äger bilen privat.
På en trea kanske det ändå blir OK pga dess relativt låga pris, för S och X börjar det kännas jobbigt. Framförallt eftersom det blir så extremt dyrt att plocka på utrustning.
Är allergisk mot extra administration också, det är ett fascinerande fenomen för mig hur ofta samhället påför solklara ineffektiviteter, tom i ett relativt sett effektivt samhälle som Sverige.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Jag ser inte skillnaden, om du betalar det med privata pengar så har du redan betala arbetsgivaravgifter och skatt på pengarna, blir det inte samma summor?Legato skrev:Ja absolut, men inte inkomstskatt och arbetsgivaravgifter på trängselskatten...danni skrev:Ptjae, sure, man slipper undan precis all bilförmånsbeskattning genom att inte ha förmånsbil, det trodde jag var rätt självklart. Men du får ju fortfarande betala trängselskatten med privata, skattade pengar om du äger bilen privat.
På en trea kanske det ändå blir OK pga dess relativt låga pris, för S och X börjar det kännas jobbigt. Framförallt eftersom det blir så extremt dyrt att plocka på utrustning.
Är allergisk mot extra administration också, det är ett fascinerande fenomen för mig hur ofta samhället påför solklara ineffektiviteter, tom i ett relativt sett effektivt samhälle som Sverige.
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
För det första så var det jag skrev att det förskjuter relationen mellan att äga privat och att leasa via bolaget, redan idag känns det för mig tveksamt. För det andra så har du ingen administration med detta om du äger bilen privat. För det tredje så beror det ju helt på hur man tar ut pengarna ur sitt bolag, det går som bekant att ta utdelningar istället för lön (samt givetvis att flytta ut bolaget osv).vigge50 skrev:Jag ser inte skillnaden, om du betalar det med privata pengar så har du redan betala arbetsgivaravgifter och skatt på pengarna, blir det inte samma summor?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Det är väl precis samma administration i båda fallen? Om man har en privat bil som man ibland gör resor i tjänsten måste man ta fram de passager som är på tjänsteresor om man vill ha med dem på reseräkningen. Om man har en förmånsbil som man gör privatresor med måste man tvärtom ta fram de passager som är privatresor och skatta för dem. I båda fallet kommer man undan med att inte begära reserersättning för fallet privatbilen, eller helt enkelt betala skatt även för tjänsteresorna om man har förmånsbil.Legato skrev:För det första så var det jag skrev att det förskjuter relationen mellan att äga privat och att leasa via bolaget, redan idag känns det för mig tveksamt. För det andra så har du ingen administration med detta om du äger bilen privat. För det tredje så beror det ju helt på hur man tar ut pengarna ur sitt bolag, det går som bekant att ta utdelningar istället för lön (samt givetvis att flytta ut bolaget osv).vigge50 skrev:Jag ser inte skillnaden, om du betalar det med privata pengar så har du redan betala arbetsgivaravgifter och skatt på pengarna, blir det inte samma summor?
Sedan förstår jag såklart att det inte är roligt när något som tidigare var en skattefri förmån (trängselskatt etc på privatresor) blir en skattepliktig förmån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Har inte pratat om att ha en förmånsbil som man gör privatresor med... Men ja, tack för att du exemplifierade ytterligare hur mycket onödig administration som skapas.bylund skrev:Det är väl precis samma administration i båda fallen? Om man har en privat bil som man ibland gör resor i tjänsten måste man ta fram de passager som är på tjänsteresor om man vill ha med dem på reseräkningen. Om man har en förmånsbil som man gör privatresor med måste man tvärtom ta fram de passager som är privatresor och skatta för dem. I båda fallet kommer man undan med att inte begära reserersättning för fallet privatbilen, eller helt enkelt betala skatt även för tjänsteresorna om man har förmånsbil.Legato skrev:För det första så var det jag skrev att det förskjuter relationen mellan att äga privat och att leasa via bolaget, redan idag känns det för mig tveksamt. För det andra så har du ingen administration med detta om du äger bilen privat. För det tredje så beror det ju helt på hur man tar ut pengarna ur sitt bolag, det går som bekant att ta utdelningar istället för lön (samt givetvis att flytta ut bolaget osv).vigge50 skrev:Jag ser inte skillnaden, om du betalar det med privata pengar så har du redan betala arbetsgivaravgifter och skatt på pengarna, blir det inte samma summor?
Sedan förstår jag såklart att det inte är roligt när något som tidigare var en skattefri förmån (trängselskatt etc på privatresor) blir en skattepliktig förmån.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Men det är väl privatesorna som blir skattepliktiga? Tjänsteresorna är ju precis som idag skattefria. Och om de är 100 % av resorna blir det väl inte så mycket till admin?Legato skrev:Har inte pratat om att ha en förmånsbil som man gör privatresor med... Men ja, tack för att du exemplifierade ytterligare hur mycket onödig administration som skapas.bylund skrev:Det är väl precis samma administration i båda fallen? Om man har en privat bil som man ibland gör resor i tjänsten måste man ta fram de passager som är på tjänsteresor om man vill ha med dem på reseräkningen. Om man har en förmånsbil som man gör privatresor med måste man tvärtom ta fram de passager som är privatresor och skatta för dem. I båda fallet kommer man undan med att inte begära reserersättning för fallet privatbilen, eller helt enkelt betala skatt även för tjänsteresorna om man har förmånsbil.Legato skrev:För det första så var det jag skrev att det förskjuter relationen mellan att äga privat och att leasa via bolaget, redan idag känns det för mig tveksamt. För det andra så har du ingen administration med detta om du äger bilen privat. För det tredje så beror det ju helt på hur man tar ut pengarna ur sitt bolag, det går som bekant att ta utdelningar istället för lön (samt givetvis att flytta ut bolaget osv).vigge50 skrev:Jag ser inte skillnaden, om du betalar det med privata pengar så har du redan betala arbetsgivaravgifter och skatt på pengarna, blir det inte samma summor?
Sedan förstår jag såklart att det inte är roligt när något som tidigare var en skattefri förmån (trängselskatt etc på privatresor) blir en skattepliktig förmån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hoppas man får sin trea innan 30/6-18...
Enskilda privatresor var det jag menade. Det jag jämför är alltså att äga en bil privat (för privat bruk) vs att ha en förmånsbil (för privat bruk). Den nya regeln innebär att det senare alternativet blir både avsevärt dyrare och avsevärt mer admin än tidigare om man bor i Stockholm (samt till viss del även för Göteborgare).bylund skrev:Men det är väl privatesorna som blir skattepliktiga? Tjänsteresorna är ju precis som idag skattefria. Och om de är 100 % av resorna blir det väl inte så mycket till admin?Legato skrev:Har inte pratat om att ha en förmånsbil som man gör privatresor med... Men ja, tack för att du exemplifierade ytterligare hur mycket onödig administration som skapas.bylund skrev:Det är väl precis samma administration i båda fallen? Om man har en privat bil som man ibland gör resor i tjänsten måste man ta fram de passager som är på tjänsteresor om man vill ha med dem på reseräkningen. Om man har en förmånsbil som man gör privatresor med måste man tvärtom ta fram de passager som är privatresor och skatta för dem. I båda fallet kommer man undan med att inte begära reserersättning för fallet privatbilen, eller helt enkelt betala skatt även för tjänsteresorna om man har förmånsbil.Legato skrev:För det första så var det jag skrev att det förskjuter relationen mellan att äga privat och att leasa via bolaget, redan idag känns det för mig tveksamt. För det andra så har du ingen administration med detta om du äger bilen privat. För det tredje så beror det ju helt på hur man tar ut pengarna ur sitt bolag, det går som bekant att ta utdelningar istället för lön (samt givetvis att flytta ut bolaget osv).vigge50 skrev:Jag ser inte skillnaden, om du betalar det med privata pengar så har du redan betala arbetsgivaravgifter och skatt på pengarna, blir det inte samma summor?
Sedan förstår jag såklart att det inte är roligt när något som tidigare var en skattefri förmån (trängselskatt etc på privatresor) blir en skattepliktig förmån.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021