Ja, vad gör man om Nissan presenterar en Leaf 2 med 60kWh och dragkrok den 6:e September.... hmm.
3fas, vettigt yttre och samma 60kW DC-laddning som model 3, (fast på samtliga offentliga DC-laddare) och en mobilapp så får nog Tesla fundera på hur de tänkt sig.
3-fas laddning trodde jag också att jag behövde för två årsedan, nu har jag börjat tänka om. 1-fas räcker gott och väl för att ersätta de mil jag kör under dagen, normalt. Dessutom eftersom jag planerar att ha två elbilar så är det faktiskt en fördel att de laddar på var sin fas. Jag kommer då kunna ha två faser belastade och den tredje till annat tex vattenkokare och micron.
Tror faktiskt att Leaf kan slå 60kW. Ioniq klarar ju 70kW så det borde även Leaf klara.
En app kommer de ju ha... den kommer visserligen inte fungera, men ändå.
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.
Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Jo varje månad kör jag till tippen o sen till Grangården o hämtar pellets
Men vad är viktigast mina vanor eller min M3 och svaret blir M3
Jag kan beställa pellets hem och jag kan köra mina kartonger osv i min M3
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.
Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Har också stort hus och trädgård. Jag får stora grejer levererade, mycket smidigare att slippa kånka och hålla på. Spara några hundringar i frakt och riskera att bryta ryggen? Nej tack! Vill man bli av med något så lägger jag ut det under "ges bort" på internet. Har aldrig tagit mer än några timmar innan skiten är hämtad
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.
Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Alla bor inte i eget hus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.
Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Jo. Men de grejerna som inte går in i Model S byter/slänger man ganska sällan. Senast var det kyl och frys. Innan dess kommer jag inte ens ihåg. Har takräcke på frugans bil när man åker till brädgården. Och de få gånger man behöver en dragkrok så är det alltid någon som gärna lånar ut bilen mot att de får låna S:en. Ofta inklusive släpkärra. Det enda skulle väl vara om man skulle köpa sig en båt man tänker dra omkring på. Eller om sportbilen skulle bli så pass otillförlitlig att jag inte vågar köra den till och från banträffarna. Fast då blir dragvikten viktig också och då vet jag inte om Model 3 kommer få dra tillräckligt ändå.
Att inte välja en bil för att den inte har dragkrok man kanske använder någon gång om året är för mig således fjärran.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Det är också en principsak. Om elbilar ska kunna ersätta fossilbilar fullt ut så måste de vara likvärdiga eller bättre. Det är helt enkelt inte okej att behöva avstå från det ena och det andra bara för att man envisas med att köra elbil. Jag köper inte argumentet att man kan låna grannens bil om man behöver dra släp. Det förutsätter ju att grannen har en avgasbil med drag. Och det funkar väl så länge 99% av befolkningen kör avgasbil. Men vad händer om grannen blir frälst och biter i det sura äpplet och köper en elbil? Då är vi plötsligt två som behöver gå till näst-nästa granne. Hoppas att han inte köper elbil han också. Eller så får man hoppas att åtminstone någon granne skaffar en X. Knappast.
Om alla ska ha elbil, vilket vi ju hoppas och tror, blir det till slut ont om grannar som har bilar med drag som man kan låna.
Model 3 ska ju sopa mattan så att alla kan ha elbil. Det kommer inte att hända när den inte går att få med drag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är också en principsak. Om elbilar ska kunna ersätta fossilbilar fullt ut så måste de vara likvärdiga eller bättre. Det är helt enkelt inte okej att behöva avstå från det ena och det andra bara för att man envisas med att köra elbil. Jag köper inte argumentet att man kan låna grannens bil om man behöver dra släp. Det förutsätter ju att grannen har en avgasbil med drag. Och det funkar väl så länge 99% av befolkningen kör avgasbil. Men vad händer om grannen blir frälst och biter i det sura äpplet och köper en elbil? Då är vi plötsligt två som behöver gå till näst-nästa granne. Hoppas att han inte köper elbil han också. Eller så får man hoppas att åtminstone någon granne skaffar en X. Knappast.
Om alla ska ha elbil, vilket vi ju hoppas och tror, blir det till slut ont om grannar som har bilar med drag som man kan låna.
Model 3 ska ju sopa mattan så att alla kan ha elbil. Det kommer inte att hända när den inte går att få med drag.
Här pekar du på det viktiga! En elbil ska kunna ersätta motsvarande fossilbil fullt ut! Inga begränsningar! Håller helt med dig!
Var femte av drygt 100 röster kräver dragkrok, enligt omröstningen just nu. Jag själv är en av dem - eftersom trean är tänkt att bli familjens första och enda bil och att gå från kombi till sedan är illa nog - så är möjligheten till släp ett absolut krav.
Stort hus, stor trädgård - ni som inte behöver drag, köper ni aldrig stora grejer? Fraktar bort skräp?
Jag har bott i hyfsat stor (180 m2) villa de senaste 16 åren och har inte haft någon bil med dragkrok förrän nu, eftersom frun bytte bil för att kunna dra transporten till hästen hon köpt.
Men vi flyttade in i ett nybyggt hus, så vi har inte själva hållit på med något bygge. Trädäck och sådana saker har vi låtit snickare bygga.
Två gånger per år kör vi skräp till återvinningscentralen, men då lånar vi bil av någon bekant.
Känns som att man, i allafall under sommarhalvåret, ibland har behov av att köra grejer till tippen 2 gånger i månaden!
Jag bor också i villa.. ca 160 kvadrat med 1800 kvadrat tomt.
Just nu har jag inte kört till tippen på 3-4 veckor, och det börjar se ut som ett bombnedslag i garaget!
Ska försöka få tummen ur och fylla släpet imorgon.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det finns bara en sak som gör det överhuvudtaget möjligt för mig att kunna avstå från dragkrok ett tag. Och det är min stora ladugård. Jag har över ett års tid helt enkelt baxat in en massa grejer som jag inte får in i S:en och som skulle behöver köras till tippen. Det är ett liv på kredit. Det funkar inte hur länge som helst. Samma sak gäller renoveringar som skulle behöva göras. Vissa saker, såsom långa brädor och skivmaterial, kan jag inte köra hem just nu. Det är en massa mek och besvär utan dragkrok när man bor på ett gammalt torp. På sommarn blir det extra tydligt. Då är det nära att jag byter bort S:en och köper en bensinbil igen. Jag hade samma tankar förra sommarn, nu är det så igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har många anledningar att behöva hänga på släpet på bilen. För min del fungerar det inte med 'lån av grannen' eller hyra skåpbil var gång behovet uppstår. Det om något skulle bli för dyrt och för omständigt. Ja, det är alltså en deal breaker för mig.
Teoretiskt, hur mycket skulle man kunna dra med ett b körkort? (när man räknar med model 3s vikt)?
Skulle de ha någon inverkan på beslutet? om det kommer en krok men den är begränsad (bara för cyklar et.c.)?
har för mig att det skall finnas eftermarknadsdragkrokar för s, men eftersom den inte är typgodkänd så får man inte dra mycket.
Teoretiskt, hur mycket skulle man kunna dra med ett b körkort? (när man räknar med model 3s vikt)?
Skulle de ha någon inverkan på beslutet? om det kommer en krok men den är begränsad (bara för cyklar et.c.)?
har för mig att det skall finnas eftermarknadsdragkrokar för s, men eftersom den inte är typgodkänd så får man inte dra mycket.
Du får alltid dra 750 kg om bilen är godkänd för att dra ett släpfordon vilket t.ex Model S inte är. Fäste för cykelställ får monteras oavsett men måste vara försett med hinder för att koppla släpvagn (t.ex en pinne som sticker upp mitt i kulan och inte går att ta bort).
Model 3 kommer vad jag förstår att ha en totalvikt av cirka 2100 - 2300 kg. och skulle då teoretiskt få dra ett släp på 1200 - 1400 kg på B-kort. Vi vet ju dock inte hur mycket den kommer att bli godkänd för när den väl kommer hit... MED DRAGKROKSGODKÄNNANDE!!!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Vet ej om 3dje partskrok (brink) kommer säljas till m3 också. Kroken till MS fungerar utmärkt!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Undrar vad resultatet av en poliskontroll skulle bli...??? (Ja, jag vet att du har kört med drag i en massa år på elbilar som inte är godkända för detta men någon gång kanske...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Just en oregistrerad båtkärra skulle faktiskt kunna funka. Där ska drag anordningen vara konstruerad för de krafter den utsätts för. Det ä ju mer öppet för tolkning än att den måste vara godkänd. Men det gäller ju att kunna bevisa att den är konstruerad att klara krafterna, vilket kan bli jobbigt om något havererat i kopplingsanordningen.
Teoretiskt, hur mycket skulle man kunna dra med ett b körkort? (när man räknar med model 3s vikt)?
Skulle de ha någon inverkan på beslutet? om det kommer en krok men den är begränsad (bara för cyklar et.c.)?
har för mig att det skall finnas eftermarknadsdragkrokar för s, men eftersom den inte är typgodkänd så får man inte dra mycket.
Du får alltid dra 750 kg om bilen är godkänd för att dra ett släpfordon vilket t.ex Model S inte är. Fäste för cykelställ får monteras oavsett men måste vara försett med hinder för att koppla släpvagn (t.ex en pinne som sticker upp mitt i kulan och inte går att ta bort).
Model 3 kommer vad jag förstår att ha en totalvikt av cirka 2100 - 2300 kg. och skulle då teoretiskt få dra ett släp på 1200 - 1400 kg på B-kort. Vi vet ju dock inte hur mycket den kommer att bli godkänd för när den väl kommer hit... MED DRAGKROKSGODKÄNNANDE!!!
Du får nästan alltid dra 750 kg, det finns bilar som inte får dra 750 kg obromsade släp, men 1200-1300 bromsade. Det är inte bara vikt, på bilen, som begränsar, utan bromsar och effekt också. Det är inte helt enkelt med släp, och det blir inte lättare när ny regler införs, men de som har tagit körkort tidigare behåller de gamla. Så beroende på när du tog körkortet är det olika regler som gäller!
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Nja, de tycker ju inte jag denna video bevisar på något sätt.. Dels kan de vara en option som inte finns än dels kan de vara att de blir krav på AWD eller luftfjädring eller något helt annat...
Men visst jag är orolig så länge de inte visat upp den där kroken som jag så gärna vill ha...
Nja, de tycker ju inte jag denna video bevisar på något sätt.. Dels kan de vara en option som inte finns än dels kan de vara att de blir krav på AWD eller luftfjädring eller något helt annat...
Men visst jag är orolig så länge de inte visat upp den där kroken som jag så gärna vill ha...
Precis, man får inte glömma att dragkrok är i princip irrelevant för den amerikanska marknaden. Så att den inte har visats upp ännu betyder nog inte speciellt mycket. Men jag kommer också nära en viss oro tills jag ser en 3:a med dragkrok.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag gjorde en enkel sökning på Twitter efter towbar och Elon Musk och det är många som ställt frågan till honom men han svarar inte. Nu minns jag inte var uppgiften kom ifrån ursprungligen, men eftersom den inte dyker upp i sökresultatet på Twitter så var det inte där han sa det iaf. Men jag minns ju att den uppgiften kom direkt från Elon själv och har för mig att det var strax efter presentationen förra våren.
Om det nu är så att dragkrok på personbilar är en ickefråga i USA så tycker jag att det är märkligt att man gjort det till standard på X:en. Visserligen är det en SUV och inte en sedan, men många har sagt att det är på pickuper dragkrok sitter i USA, så det rimmar inte särskilt bra det heller.