För dig kanske.LarsL skrev:Absolut inte värt 100 000kr extra för den längre räckvidden.
Enda anledningen att välja longrange varianten är om man vill dra släp.
Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Jag laddar min Tesla 50% varje dag det räcker för mina normala körningar. 50% motsvaras av ca 35kWh på min bil som är en 85 från 2014. Jag kan lätt säga att för en pendlarbil med ca 15-20mil per dag är en M3 50 mer än tillräckligt. Jag känner att 50kWh räcker hur bra som helst. Skulle jag inte haft en S också hade jag nog valt det större batteriet. Mellan lödde och toftaholm är det nog på vippen med 50kWh som inte är fullt, om man håller 10plus.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Jo, men har man lärt sig hantera 30kWh batteri så blir 50kWh lite lyx.Verdi skrev:För dig kanske.LarsL skrev:Absolut inte värt 100 000kr extra för den längre räckvidden.
Enda anledningen att välja longrange varianten är om man vill dra släp.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Frågan är vad "kostnaden" egentligen blir om du betalar 100 000kr extra för den längre räckvidden.LarsL skrev:Absolut inte värt 100 000kr extra för den längre räckvidden.
Enda anledningen att välja longrange varianten är om man vill dra släp.
Du får ju mer billig laddning med dig hemifrån, kan köra rakare väg på grund av mindre omvägar för laddning, mindre laddning på dyra laddstolpar, kanske ger än besparing på 20 000kr.
Färre stop gör att du handlar mindre i butiken bredvid stolpen. Säg 10gr x 10år x 50kr = 5000kr
Högre andrahandsvärde, säg 20 000kr.
Vad mer kan man tänka sig att man "sparar" på att köpa det större batteriet?
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Tid. (Pga laddhastighet på SuC och man kan starta med mer kräm hemifrån)Hammar skrev:Vad mer kan man tänka sig att man "sparar" på att köpa det större batteriet?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Tycker basversionen redan från start varit överlägsen sett till "bang for the buck". Tesla är smarta som tar ut hög marginal ur de första bilarna som säljs, men personer jag inte sugen på att bjuda på ca 70% marginal på batteriuppgraderingen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Hyra av ICE bil. För min den skulle jag vilja ha extra lång räckvidd 3-4 ggr per år, varav ca 1-2 ggr en vecka vardera. Det blir väl 10'-15'kr per år i bilhyra + några tusen i bensinkostnad. I ärlighetens namn så skulle det nog enkelt gå att bytlåna en ICE istället och bara lägga några tusenlappar på bensin (vem vill inte byta ICE mot Tesla för en vecka?).Hammar skrev:Vad mer kan man tänka sig att man "sparar" på att köpa det större batteriet?
Senast redigerad av martin3, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger tror skilsmässan närmar sig då för många par
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Men ekonomisk blir den och jag ska köpa en men planerar inte att ladda den på SUC mer en nån enstaka gång pga den ska bli vår andra bil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
För dig är det kanske inte värt det, men vi gör olika val. För väldigt många är även det lilla batteriet onödigt stort för 99 % av de vanliga resorna.LarsL skrev:Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
För de flesta är det förmodligen inte värt det pga att de är så få resor som ett större batteri gör någon skillnad. Men pga räckviddsångest så kommer många välja det stora batteriet ändå.Niklas Z skrev:För dig är det kanske inte värt det, men vi gör olika val. För väldigt många är även det lilla batteriet onödigt stort för 99 % av de vanliga resorna.LarsL skrev:Nästan lite fossil försommar i de senaste inläggen. Kör 50 mil utan paus, hyra fossilbil osv... räckviddsångest brukar sånt kallas.
Till 99% av de vanliga resorna klarar man dig fin fint med det lilla batteriet. Inte är det värt 100000kr för resor som sker en eller två gånger per år. Då lägger jag hellre pengarna på stolsvärme (premium) och autopilot.
Om jag väljer det stora batteriet så är det för att jag vill ha en räckvidd på 12-15 mil med en släppkärra efter.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Om man är det minsta tveksam och planerar att behålla bilen ett tag, välj stora batteriet. Det är det enda viktiga att lägga pengarna på i det läget.
I princip allt annat kan man ju fixa i efterhand, t.o.m premiuminredning kommer ju till skroten rätt snart.
I princip allt annat kan man ju fixa i efterhand, t.o.m premiuminredning kommer ju till skroten rätt snart.
Model S P85DL+
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Nu räknade du väl lite pessimistiskt eller? Arboga - Gävle är ca 20 mil (som ofta mellan SuC) och om du då kör någorlunda lagligt så kommer du att behöva ca 30 kWh för den resan vilket är ungefär 60% av max. Med lite marginal så kan du alltså ladda 75% och känna dig trygg även om det börjar regna. Du kanske räknade med förbrukning som på din Model S???Smutt skrev:Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger tror skilsmässan närmar sig då för många par
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Ja min S60 tar en full laddning för den resan sommartid, vinter? Tror vi kommer ha många gnäll trådar på det här forumet pga felköp för litet batterilator skrev:Nu räknade du väl lite pessimistiskt eller? Arboga - Gävle är ca 20 mil (som ofta mellan SuC) och om du då kör någorlunda lagligt så kommer du att behöva ca 30 kWh för den resan vilket är ungefär 60% av max. Med lite marginal så kan du alltså ladda 75% och känna dig trygg även om det börjar regna. Du kanske räknade med förbrukning som på din Model S???Smutt skrev:Många SUC är märkta Max 45min som Arboga om man kommer med tomt batteri till Arboga och ska till Gävle så måste man ladda det lilla batteriet 100% men det kommer ta 1,5timme så om det skulle va kö måste man köa 2gånger tror skilsmässan närmar sig då för många par
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Petimetern i mig måste påpeka att skillnaden var 50% i början också, 50 vs 75.Jerker skrev:Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Fint första inlägg.dali skrev:Petimetern i mig måste påpeka att skillnaden var 50% i början också, 50 vs 75.Jerker skrev:Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
Välkommen!
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Helt sant! Jag fick hjärnsläpp och tänkte att det var 15 kWh skillnad, inte 25. Och jag borde ha insett att om två batterier degraderas procentuellt lika mycket är också den relativa skillnaden lika stor både före och efter...dali skrev:Petimetern i mig måste påpeka att skillnaden var 50% i början också, 50 vs 75.Jerker skrev:Jag står och väger väldigt mycket för och emot storleken på batteriet. En tanke jag har är att ha den här bilen länge. Med tanke på att man får räkna med en 20% degradering på lång sikt så ska bilen också ha en tillfredsställande räckvidd även då. På ett 50 kWh har man alltså 40 kWh kvar och på ett 75 har man 60. Alltså 50% mer än på det lilla batteriet. I början är skillnaden 30%.
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Tack, det tog ett år men nu är det avklarat.Nicke Nyfiken skrev:Fint första inlägg.
Välkommen!
Det kan hända den bäste.Jerker skrev:Helt sant! Jag fick hjärnsläpp och tänkte att det var 15 kWh skillnad, inte 25. Och jag borde ha insett att om två batterier degraderas procentuellt lika mycket är också den relativa skillnaden lika stor både före och efter...
Re: Model 3 basversion verkar bli ekonomiskt bra
Nå, det gjorde det ju inte den här gången, men visst!dali skrev:Tack, det tog ett år men nu är det avklarat.Nicke Nyfiken skrev:Fint första inlägg.
Välkommen!
Det kan hända den bäste.Jerker skrev:Helt sant! Jag fick hjärnsläpp och tänkte att det var 15 kWh skillnad, inte 25. Och jag borde ha insett att om två batterier degraderas procentuellt lika mycket är också den relativa skillnaden lika stor både före och efter...