Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Moderator: Redaktion
- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Borde se ut som vänstra skylten.
Vid laddplatsen borde det sitta en P-skylt E19 sant T24 under.
Jag är övertygad om att tingsrätt skulle fria dig då p-skyltningen inte är korrekt utförd och det är orimligt för dig att följa felaktig skyltning.
Därför kan ingen kontrollavgift utfärdas.
Men troligen inte värt tiden...
HOJAB sköter bara administrationen, det verkar ju vara SECURITAS som sköter själva p-övervakningen enligt boten.
Hälsningar
Selfish
P3D | Shareholder
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Man kanske får förhålla sig till elbilsladdning på samma sätt som umgänge enligt den nya samtyckeslagen - Du kan inte sticka in kontakten innan du har inhämtat samtycke från laddstationen.
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Jag förstår att det är menat som ett skämt, men alltså... Smaklöst.mjwahl skrev:Man kanske får förhålla sig till elbilsladdning på samma sätt som umgänge enligt den nya samtyckeslagen - Du kan inte sticka in kontakten innan du har inhämtat samtycke från laddstationen.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Jag parkerade vid böda sand, där är det zon parkering med avgift. Inom zonen finns tesla destination charging med denna skylt.
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Mig veterligen måste de sätta en på bilen för att det skall va giltigt? Troligen kontrollerar de bara hur länge du står.. ingen skylt om maxtid? Vid vissa tesla laddare har jag sett skylt Max 45min tex.Tellus skrev:Jag parkerade vid böda sand, där är det zon parkering med avgift. Inom zonen finns tesla destination charging med denna skylt.
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Betala inte, utan bestrid om den kommer! En P-skylt går före eventuella zonskyltar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Märkligt hur p-bolsg har egna regler i samhället, får staten % utav deras intäkter?
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Jag hörde samma sak, troligen samma p-lisa jag har pratat med. Jag påpekade också att vissa städer undantar laddplatserna från P-avgiften, men hon mendade att det inte är tillåtet.Black skrev:Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Jag chansar inte heller. Framförallt inte när parkeringen kostar 7kr/tim som i Lidköping. Det känns ju mer som ett symboliskt belopp, inget att bråka om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Vid Gränby ishall i Uppsala parkerade fick jag en kontrollavgift för många år sedan. Vid infarten fanns en parkeringsförbudszonskylt 22-06 eller liknande, men jag parkerade över natten vid en skyltad p-plats inom zonen. P-bolaget gav med sig när jag förklarade att en p-skylt går före zonskylt.
Jag kan förstå att syftet var att man inte ville att någon skulle parkera över natten där, men det var inte så man hade skyltat.
Jag kan förstå att syftet var att man inte ville att någon skulle parkera över natten där, men det var inte så man hade skyltat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Vi har egna regler i Lidköping. Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.mati skrev:Jag hörde samma sak, troligen samma p-lisa jag har pratat med. Jag påpekade också att vissa städer undantar laddplatserna från P-avgiften, men hon mendade att det inte är tillåtet.Black skrev:Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Jag chansar inte heller. Framförallt inte när parkeringen kostar 7kr/tim som i Lidköping. Det känns ju mer som ett symboliskt belopp, inget att bråka om.
Elbilist sedan 2014
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Kan bara hålla med, onödigt och vidrigt beteende.PhR34k skrev:Märkligt hur p-bolsg har egna regler i samhället, får staten % utav deras intäkter?
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant
Borde det inte vara 30 dagar numera?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Nu är det ju tyvärr så att Lidköpings enda två laddplatser på torget är mer eller mindre alltid upptagna av hybrider. Det är numera extremt sällsynt att man kan ladda där dagtid. Men när där är ledigt och man kan ladda med 11kW är strömmen man får mer värd än parkeringsavgiften, man går alltså ändå plus. Hybriderna gör dock inte det.Klintan skrev:Vi har egna regler i Lidköping. Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.
Ganska tragiskt egentligen att Lidköping inte klarar av att sätta upp några fler laddstolpar. Den ensamma på torget kan ju numera anses vara antik, och jag hoppades i flera år att den kanske skulle få lite sällskap. En snabbladdare i stan hade inte heller varit helt fel. Men det verkar inte så. Och de kommuner som har installerat några stolpar på sistone, som t.ex. Vara, tar så mycket betalt att ingen vill ladda där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...
Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...
Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
RFID: SEK 2,50 ink. moms/kWh med Park & Charge ialf.Black skrev:Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...
Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
M3P 2020
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Götene tar 1,10kr/minut för AC-laddning om jag inte minns fel. All annan parkering är gratis. Världens dyraste ström, till och med Ionity bleknar i jämförelse. Beroende på bil kan det bli över 18kr/kWh. Vem ska ladda där? Jag har inte sett en enda bil på denna laddplatsen sedan de höjde priset för två år sedan.Black skrev:Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...
Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
AC-stolpar används ju oftast av hybrider, men bara när laddning inte kostar mer än bensin, vilket det ju gör med enorm marginal i det här fallet. Och rena elbilar behöver ju allra oftast inte ladda vid en sådan stolpe. Skulle det på nåt sätt krisa så finns det faktiskt en gratisstolpe någon km bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
[quote="mati"]Det är numera extremt sällsynt att man kan ladda där dagtid. Men när där är ledigt och man kan ladda med 11kW är strömmen man får mer värd än parkeringsavgiften, man går alltså ändå plus. Hybriderna gör dock inte det.
/quote]
Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
/quote]
Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Det är nog inte samma bilar hela tiden. Det är tvärtom ganska stor omsättning på bilar tror jag. När man kommer tillbaka till bilen efter att man har handlat eller käkat lunch så brukar det vara andra bilar än när man kom. Nej. Jag tror snarare att stolpen ger ifrån sig rätt många kWh varje dag, och det kan vara precis det som är problemet. Laddning är nämligen gratis och av någon anledning har Lidköpings kommun inte fått till någon betallösning. Det hänger väl ihop med att kommunen inte får sälja el som jag fattat det.Svenssons skrev:Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
Den dagen de inför samma betalmodell (och priser) som grannkommunerna så kommer de två laddplatserna på torget bli lika tomma (och asfalten därunder lika vit av fågelskit) som i Götene, Vara eller Mariestad. Och där har man säkert för länge sedan konstaterat att det inte finns något större behov för laddstolpar. De fåtal som finns används ju aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Gällande laddhybrider som står vid laddarna så är ju det tyvärr så att dessa behöver kopplas in oftare (och länge pga låg effekt) för att faktiskt köra på el. Om platserna används så är ju problemet att det finns för få, inte vem som använder de som finns, även om det innebär att man idag inte alltid kan ladda.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Om det är full ruljans på stolparna så är det ju iaf ganska bramati skrev:Det är nog inte samma bilar hela tiden. Det är tvärtom ganska stor omsättning på bilar tror jag. När man kommer tillbaka till bilen efter att man har handlat eller käkat lunch så brukar det vara andra bilar än när man kom. Nej. Jag tror snarare att stolpen ger ifrån sig rätt många kWh varje dag, och det kan vara precis det som är problemet. Laddning är nämligen gratis och av någon anledning har Lidköpings kommun inte fått till någon betallösning. Det hänger väl ihop med att kommunen inte får sälja el som jag fattat det.Svenssons skrev:Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
Den dagen de inför samma betalmodell (och priser) som grannkommunerna så kommer de två laddplatserna på torget bli lika tomma (och asfalten därunder lika vit av fågelskit) som i Götene, Vara eller Mariestad. Och där har man säkert för länge sedan konstaterat att det inte finns något större behov för laddstolpar. De fåtal som finns används ju aldrig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
*LOL* Vilka priser!!mati skrev:Götene tar 1,10kr/minut för AC-laddning om jag inte minns fel. All annan parkering är gratis. Världens dyraste ström, till och med Ionity bleknar i jämförelse. Beroende på bil kan det bli över 18kr/kWh. Vem ska ladda där? Jag har inte sett en enda bil på denna laddplatsen sedan de höjde priset för två år sedan.Black skrev:Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...
Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
AC-stolpar används ju oftast av hybrider, men bara när laddning inte kostar mer än bensin, vilket det ju gör med enorm marginal i det här fallet. Och rena elbilar behöver ju allra oftast inte ladda vid en sådan stolpe. Skulle det på nåt sätt krisa så finns det faktiskt en gratisstolpe någon km bort.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare
Nyfiken; hur gick det med ärendet?Schelin skrev:Har bestridit men inte fått något svar. Aldrig gjort det tidigare, så vet inte gången tänkte att de kanske skulle svara att de lagt ner det. De kanske har mycket att göra
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Hade varit roligt att få återkoppling i tråden, och hoppas att det gick bra för dig!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik