80 -> 100 mils räckvidd

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

80 -> 100 mils räckvidd

Inlägg av Laban »

https://electrek.co/2018/05/02/tesla-se ... elon-musk/

Tydligen har de testkörningar man har utfört visat att man kommer att nå närmare 100 mils räckvidd snarare än de initiala 80 milen man annonserade ut i eventet. Disruption...
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inlägg av HelectriC »

synd för Nikola som menar att Tesla Semi är så dålig att Nikola får dåligt rykte. Nu blir ju ryktet ändå sämre (men snarare för att man ändå mer ifrågasätter deras egen produkt) :lol:
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inlägg av Laban »

Ja det är pest eller kolera för Nikola.

Funderade på det här med räckvidd och eldrift vintertid. En lastbil borde rimligtvis inte påverkas lika mycket av klimatet eftersom energiåtgången för uppvärmning av hytten borde vara relativt liten, ungefär samma som för en personbil, om inte mindre ? Relativt då till energiåtgång för drift som är en faktor på 5-8x.

Så har man närmare 100 mils räckvidd i USA borde det fungera väldigt bra även med det europeiska regelverket med tyngre maxvikt samt vårat nordiska klimat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inlägg av Baretta »

Fast det är väl uppvärmingen av batteriet som är den stora energislukaren på vintern?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inlägg av Laban »

Baretta skrev:
Fast det är väl uppvärmingen av batteriet som är den stora energislukaren på vintern?
Baserat på min Outlander PHEV så är det AC'n. Men även om batteriet är ett problem så borde Semin's batteri vara lättare att hålla varmt. Det är mer skyddat samt i flera lager, dvs mindre yta som exponeras/kWh.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inlägg av oscfor »

Framförallt används ju mer energi vilket leder till mer värme och därmed enklare att hålla batterierna rätt tempererade.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Skriv svar