https://electrek.co/2018/05/02/tesla-se ... elon-musk/
Tydligen har de testkörningar man har utfört visat att man kommer att nå närmare 100 mils räckvidd snarare än de initiala 80 milen man annonserade ut i eventet. Disruption...
80 -> 100 mils räckvidd
Moderator: Redaktion
80 -> 100 mils räckvidd
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: 80 -> 100 mils räckvidd
synd för Nikola som menar att Tesla Semi är så dålig att Nikola får dåligt rykte. Nu blir ju ryktet ändå sämre (men snarare för att man ändå mer ifrågasätter deras egen produkt)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 80 -> 100 mils räckvidd
Ja det är pest eller kolera för Nikola.
Funderade på det här med räckvidd och eldrift vintertid. En lastbil borde rimligtvis inte påverkas lika mycket av klimatet eftersom energiåtgången för uppvärmning av hytten borde vara relativt liten, ungefär samma som för en personbil, om inte mindre ? Relativt då till energiåtgång för drift som är en faktor på 5-8x.
Så har man närmare 100 mils räckvidd i USA borde det fungera väldigt bra även med det europeiska regelverket med tyngre maxvikt samt vårat nordiska klimat.
Funderade på det här med räckvidd och eldrift vintertid. En lastbil borde rimligtvis inte påverkas lika mycket av klimatet eftersom energiåtgången för uppvärmning av hytten borde vara relativt liten, ungefär samma som för en personbil, om inte mindre ? Relativt då till energiåtgång för drift som är en faktor på 5-8x.
Så har man närmare 100 mils räckvidd i USA borde det fungera väldigt bra även med det europeiska regelverket med tyngre maxvikt samt vårat nordiska klimat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: 80 -> 100 mils räckvidd
Fast det är väl uppvärmingen av batteriet som är den stora energislukaren på vintern?
Re: 80 -> 100 mils räckvidd
Baserat på min Outlander PHEV så är det AC'n. Men även om batteriet är ett problem så borde Semin's batteri vara lättare att hålla varmt. Det är mer skyddat samt i flera lager, dvs mindre yta som exponeras/kWh.Baretta skrev:Fast det är väl uppvärmingen av batteriet som är den stora energislukaren på vintern?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: 80 -> 100 mils räckvidd
Framförallt används ju mer energi vilket leder till mer värme och därmed enklare att hålla batterierna rätt tempererade.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid