Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.Gustafsson skrev:Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Moderator: Redaktion
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Det är just det som de jämför i artikeln, effekter vid hög last. Alltså i förlängningen dimensionering på elnät mm. Står ingenstans om medelvärden över tid. Klart Tesla kommer att använda stationära batteripack om det visar sig bli problem.Jensa skrev:Effekten på 1600 kW motsvarar mer än 100 villor. Möjligen 100 villor som ligger på toppeffekt på 16 kW, men då krävs också 25A huvudsäkring.stefan007 skrev:Jag klickade på länken "faktafel" i artikeln och frågade om syftet med artikeln. Skrev också att effekten motsvarar 100 villor.
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......
En allmänt förvirrande artikel som bara sprider osäkerhet och osanningar.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Har inte värmepump ännu, men har man det blir det förstås inte så bra med diesel hemma heller - tänkte inte på det...jonas skrev:Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.Gustafsson skrev:Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Sedan hamnar man ju åter i en diskussion hur elen produceras.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
ja, jag såg en sån oljeleverans förra veckan 15 hus bort helt ootroligtWalker skrev:Finns det någon som värmer sitt hus med olja idag?
ms 76132 "Eleamore"
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Om man vänder på steken och värmer upp villan med olja istället för direktverkande el, och lastbilen driver man med el istället för olja, så borde detta fortfarande vara en jättevinst, rent verkningsgradsmässigt.
Rent teoretiskt såklart. Det är förvisso en korkad idé.
Rent teoretiskt såklart. Det är förvisso en korkad idé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
I sammanhanget bör nämnas att en högspänningsledning för stomnätet (400 kV) som hänger lite överallt utan vidare kan lastas med 2000 A vilket innebär en överförd effekt på 800 MW, dvs storleksordning 500 gånger högre än laddningen av lastbilen. Okej, högspänningsledningar är rejäla grejer och det finns en anledning till att man hänger dem högt - men poängen är att hög effekt i sig är ett ingenjörsmässigt problem som går att lösa. Man får dimensionera kablar, don och säkerhetsanordningar för det, men det går att göra.
Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/remissvar/13.pdf
Disclaimer: jag jobbar inte med detta och kan ha räknat fel. Kontrollräkna gärna. Andemeningen bör dock stämma.
Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/remissvar/13.pdf
Disclaimer: jag jobbar inte med detta och kan ha räknat fel. Kontrollräkna gärna. Andemeningen bör dock stämma.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Tesla har ju redan nu högspänning fram till sina SuC, något som också sänker nätavgifterna.Jerka skrev:I sammanhanget bör nämnas att en högspänningsledning för stomnätet (400 kV) som hänger lite överallt utan vidare kan lastas med 2000 A vilket innebär en överförd effekt på 800 MW, dvs storleksordning 500 gånger högre än laddningen av lastbilen. Okej, högspänningsledningar är rejäla grejer och det finns en anledning till att man hänger dem högt - men poängen är att hög effekt i sig är ett ingenjörsmässigt problem som går att lösa. Man får dimensionera kablar, don och säkerhetsanordningar för det, men det går att göra.
Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/remissvar/13.pdf
Disclaimer: jag jobbar inte med detta och kan ha räknat fel. Kontrollräkna gärna. Andemeningen bör dock stämma.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Tycker du har helt rätt i ditt exempel där Jerker. Hur man än vrider och vänder på det så går det ju åt mer "energi för hus" (om det ju skall vara våran enhet, efh) att köra diesel-lastbilen.
Jerome: Hey Elon, do you want me to do this truck thing now that I'm back?
Elon: Yeah sure, whats the estimated EfH?
Jerome: Let's call Expressen, they will know
Jerome: Hey Elon, do you want me to do this truck thing now that I'm back?
Elon: Yeah sure, whats the estimated EfH?
Jerome: Let's call Expressen, they will know
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Sverige har exporterat cirkus 2000 MW hela dagen idag, Norge 4000 MW. Så Sveriges export räcker till att ladda 2500 lastbilar i timmen, 60000 på dygnet. För Norge blir det väl 5000 lastbilar i timmen och 120000 på dygnet. Kan väl vara snällt att bygga extra kraftverk för att försörja andra länder med el men finns det en överproduktion ska väl lite av det räcka till att ladda några lastbilar. Blir lite värre för Finland, de får köpa el till sina eldrivna bilar.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.
Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/
Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.
Så ja... jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning.
Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/
Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.
Så ja... jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Intressant uträkning... men är det rätt att räkna på 1;- /kwh? Utam moms blir det nog klart lägre. Så siffrorna blir ännu bättre....LarsL skrev:Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.
Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/
Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.
Så ja... jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Ja, jag satte först 0,8kr/kWh, men även det är nog högt egentligen. I de här volymerna betalar man nog nära spottpriset rakt av.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Det blir två lastbilar det.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Två lastbilar i minuten är ganska mycket.Fandorin skrev:Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Det blir två lastbilar det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Artikel i nyteknik var bra och nyanserad.
givetvis klarar inte elnätet av sådana belastningar var som helst. Det måste vara dimensionerat för att klara av Megawatt laddarna. Folk har inte Superchargers i villagaraget (och det skulle garanterat bli problem om folk satte upp sådana, men det är orealistiskt och dyrt)
Men vid industrier är det inget problem. Så det hela handlar om stadsplanering var man placerar laddarna.
givetvis klarar inte elnätet av sådana belastningar var som helst. Det måste vara dimensionerat för att klara av Megawatt laddarna. Folk har inte Superchargers i villagaraget (och det skulle garanterat bli problem om folk satte upp sådana, men det är orealistiskt och dyrt)
Men vid industrier är det inget problem. Så det hela handlar om stadsplanering var man placerar laddarna.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Om ditt lokala producerar 90MW el så kan det ladda 56 lastbilar samtidigt med full effekt (90 / 1,6). Om du bara behöver 30 minuter per lastbil så blir det 2700 lastbilar på ett dygn (56*2*24).Fandorin skrev:Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Det blir två lastbilar det.
Model 3 LR AWD 19"
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Torsvik kraftvärmeverk
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 100 GWh/år
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 120 GWh/år
Lite el finns det lokalt men att installera så många laddare kommer att ta tiiiiiiid
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 100 GWh/år
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 120 GWh/år
Lite el finns det lokalt men att installera så många laddare kommer att ta tiiiiiiid