Hur mycket väger teslas lastbil
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Tesla daily pratade här för leden med en kille som höll på med drivlinor till lastbilar. Han bollade med begreppen på ett sådant sätt att jag tror han hade koll. Han estimerade vikten av motorpaketet med kylare, oljor, avgasrening med tillhörande ad blue tankar osv till 7050lb vilket är 3200kg. Han nämnde också vridmomentet (HAHA) att en stor motor vrider hela ramen. Det stämmer ju. På Teslas semi så sitter motorerna i bakaxlarna så ramen behöver inte hålla emot motorns vridmoment varvid ramen i den aspekten kan göras lättare. Motorerna i bakaxlarna tror jag man kan kvitta mot vanliga bakaxlar i vikt. Så man har 3200kg på sig plus den vikten man spar i ramen, i hyttens upphängning, i ljudisolering osv att bygga batteripaket på. 1000kWh ger 555000 2170 celler. En sådan väger ca 61gram. 3360kg blir det för cellerna. Ett skal till cellerna, 85kWh 540kg, 7100celler á 45gram blir 540kg, dvs ca 200kg för kapslingen. Kapslingen vinner fördelar ju fler celler man plockar in. Vi behöver nog inte ta gånger 10 men kanske gånger 5? dvs 1 ton för lådan.
4360kg för batteriet med dagens kemi. Vi hade 3200kg till godo, man behöver hitta drygt ett tog att banda bort, vilket inte känns orimligt.
Vad jag inte vet är vilken sorts lastbil man jämfört mot. Det är i mina ögon stor skillnad på en Peterbit och en Scania S700 eller vad de nu heter.
Skulle inte förvåna mig om Tesla semi blir lättare än diseltrucken trots dagens kemi.
4360kg för batteriet med dagens kemi. Vi hade 3200kg till godo, man behöver hitta drygt ett tog att banda bort, vilket inte känns orimligt.
Vad jag inte vet är vilken sorts lastbil man jämfört mot. Det är i mina ögon stor skillnad på en Peterbit och en Scania S700 eller vad de nu heter.
Skulle inte förvåna mig om Tesla semi blir lättare än diseltrucken trots dagens kemi.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Får mig att tänka på vad en som tävlade i banracing sade: "Effekt ger acceleration och vridmoment har sönder saker".Henrik Torphammar skrev:Han nämnde också vridmomentet (HAHA) att en stor motor vrider hela ramen. Det stämmer ju. På Teslas semi så sitter motorerna i bakaxlarna så ramen behöver inte hålla emot motorns vridmoment varvid ramen i den aspekten kan göras lättare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Instämmer! (Fast hittills har det bara varit på skoj, inte blodigt allvar )Walker skrev:Nej, nej, nej. Inte det ämnet i den här tråden också!
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Jo, men den hade lite bäring på det som Henrik T skrev ovan, om att man måste dimensionera lastbilsramen kraftigare om motorns vridmoment är stort. Så min tanke var inte att flytta diskussionen om acceleration in i denna tråd.
Men visst är det en fackla som kan brinna rejält
Men visst är det en fackla som kan brinna rejält
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Undra vad dem drar och om Teslan hade hängt på. Här syns i vart fall vridningen av chassit tydligt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Det jag ser är framförallt en massa cancerframkallande svart rök. Jag föredrar lastbilar för chipspåsar.Henrik Torphammar skrev:Undra vad dem drar och om Teslan hade hängt på. Här syns i vart fall vridningen av chassit tydligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Arbetet är mgh, eller 0.05mgv = strax under 500kW som du säger. Sen lägger vi till 1.9kWh/mile som allt övrigt motstånd är. 118.5kWh per 10mil eller då 118.5kW, plus verkningsgraden för de 500 första teoretiska kilowatten. 675kW går åt.Niklas Z skrev:Om 36 ton ska uppför 5 % lutning i 104 km/h krävs en effekt på drygt 500 kW, bara för att klara av att hålla farten i stigningen. Sedan krävs ytterligare effekt för att övervinna luftmotstånd och annat.
168kW per motor konstant. = inte rimligt för Model 3 motorer. Även med grym kylning så är det magneterna som är första gränsen och de är inte lätta att kyla.
Någon som kan någonting om kylning av permanentmagnetmotorer?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Spec på Rimacs PM motorer:Henrik Torphammar skrev:168kW per motor konstant. = inte rimligt för Model 3 motorer. Även med grym kylning så är det magneterna som är första gränsen och de är inte lätta att kyla.
Någon som kan någonting om kylning av permanentmagnetmotorer?
http://storage.rimac-automobili.com/b2b ... erview.pdf
"Rotor and stator oil cooling with oil-water heat exchanger and integrated pump".
En motor ger 193 kW kontinuerlig effekt. 168 kW känns alltså hyfsat rimligt för Model 3 motorerna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Jag tror inte det är så enkelt. Har läst någonstans att verkningsgraden blir låg med olja i motorn. Titta på concept one tex. Tvåväxlad med massa motorer och full kontroll på vilken motor och växel som används. 90kWh - NEDC 350km(!) finns ju ingen anledning att den skulle dra mer juice än P90D som har 520km NEDC, eller XP90D 467km.Laban skrev:Spec på Rimacs PM motorer:Henrik Torphammar skrev:168kW per motor konstant. = inte rimligt för Model 3 motorer. Även med grym kylning så är det magneterna som är första gränsen och de är inte lätta att kyla.
Någon som kan någonting om kylning av permanentmagnetmotorer?
http://storage.rimac-automobili.com/b2b ... erview.pdf
"Rotor and stator oil cooling with oil-water heat exchanger and integrated pump".
En motor ger 193 kW kontinuerlig effekt. 168 kW känns alltså hyfsat rimligt för Model 3 motorerna.
Ser det även som att om model 3 kan ge 230hk konstant på en motor så har man överdimensionerat, orimligt det med.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Ingen aning om verkningsgrad kontra oljekylning men 230 hk konstant på en motor ser jag inte som överdimensionerat. Speciellt inte om den får dragkrok och då ex ska kunna dra en tung husvagn i uppförsbacke. Kan man på det i förlängningen ha samma motor i 3/S/X/Roadster/Semi så är det en enorm fördel för Tesla, samt förstås kunderna.Henrik Torphammar skrev:Jag tror inte det är så enkelt. Har läst någonstans att verkningsgraden blir låg med olja i motorn. Titta på concept one tex. Tvåväxlad med massa motorer och full kontroll på vilken motor och växel som används. 90kWh - NEDC 350km(!) finns ju ingen anledning att den skulle dra mer juice än P90D som har 520km NEDC, eller XP90D 467km.
Ser det även som att om model 3 kan ge 230hk konstant på en motor så har man överdimensionerat, orimligt det med.
Dessutom vägde Rimac's motor endast 56 kg, finns alltså inte så mycket att vinna viktmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Jag tror man bygger en motor per plattform men efter samma recept som Rimac gör i ett par olika steg. 230hk på en motor är överdimensionerat i mina ögon även om du har husvagn. Det är ju faktiskt inte ens så att det går att få 230hk hos många bilar i den storleken. Sen tror jag det är möjligt att krok kräver dual motors dessutom. (Skodas Karoq finns med 150hk som mest. Octavia 184hk som mest.)Laban skrev:Ingen aning om verkningsgrad kontra oljekylning men 230 hk konstant på en motor ser jag inte som överdimensionerat. Speciellt inte om den får dragkrok och då ex ska kunna dra en tung husvagn i uppförsbacke. Kan man på det i förlängningen ha samma motor i 3/S/X/Roadster/Semi så är det en enorm fördel för Tesla, samt förstås kunderna.Henrik Torphammar skrev:Jag tror inte det är så enkelt. Har läst någonstans att verkningsgraden blir låg med olja i motorn. Titta på concept one tex. Tvåväxlad med massa motorer och full kontroll på vilken motor och växel som används. 90kWh - NEDC 350km(!) finns ju ingen anledning att den skulle dra mer juice än P90D som har 520km NEDC, eller XP90D 467km.
Ser det även som att om model 3 kan ge 230hk konstant på en motor så har man överdimensionerat, orimligt det med.
Dessutom vägde Rimac's motor endast 56 kg, finns alltså inte så mycket att vinna viktmässigt.
Jag är fortfarande nyfiken på hur kylningen av Teslas nya motor går till.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Nu ska vi väl inte jämföra elbilar med fossiler här. 150 hk är fossileffektHenrik Torphammar skrev:Jag tror man bygger en motor per plattform men efter samma recept som Rimac gör i ett par olika steg. 230hk på en motor är överdimensionerat i mina ögon även om du har husvagn. Det är ju faktiskt inte ens så att det går att få 230hk hos många bilar i den storleken. Sen tror jag det är möjligt att krok kräver dual motors dessutom. (Skodas Karoq finns med 150hk som mest. Octavia 184hk som mest.)
Jag också. Samt om nya Roadstern kommer ha samma motorteknologi som Model 3/Semin.Jag är fortfarande nyfiken på hur kylningen av Teslas nya motor går till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
[quote="Laban"]
Nu ska vi väl inte jämföra elbilar med fossiler här. 150 hk är fossileffekt
[quote]
Någonstans får vi ju återvända till mgh när vi pratar effekt som behövs. Jag vet inte vilken siffra det är som en elbil presenterar på sin display, effekt från batteriet eller ut på hjulen. Kanske motoraxeln? En elbil brukar ju kunna hoppa upp till rätt hög effekt över stora delar av registret medan en ICE måste växlas. Så en ICE på 150hk har kanske hälften tillgängligt vid de varvtal man normalt använder när man åker på vägarna i steady state. Försöker bara härleda effektbehovet.
Har någonstans för mig att det nämnts 10st model 3 motorer till Semi, men bara 4st motorer visades på unveilen.
Nu ska vi väl inte jämföra elbilar med fossiler här. 150 hk är fossileffekt
[quote]
Någonstans får vi ju återvända till mgh när vi pratar effekt som behövs. Jag vet inte vilken siffra det är som en elbil presenterar på sin display, effekt från batteriet eller ut på hjulen. Kanske motoraxeln? En elbil brukar ju kunna hoppa upp till rätt hög effekt över stora delar av registret medan en ICE måste växlas. Så en ICE på 150hk har kanske hälften tillgängligt vid de varvtal man normalt använder när man åker på vägarna i steady state. Försöker bara härleda effektbehovet.
Har någonstans för mig att det nämnts 10st model 3 motorer till Semi, men bara 4st motorer visades på unveilen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
De hävdade att man skulle spöa diesellastbilar med 2 motorer (2 trasiga) så 10 känns lite tveksamt Fast jag har för mig att jag har läst något sådant också, men rykten finns/fanns det förstås gott om.Henrik Torphammar skrev:Har någonstans för mig att det nämnts 10st model 3 motorer till Semi, men bara 4st motorer visades på unveilen.
När det gäller effekt så är det rätt intressant att Tesla har 3 motorer på Roadstern jämfört med 4 på Rimac. Med bättre prestanda samt toppfart. Nu vet vi förstås inte om Roadstern har "samma" motorer som Model 3/Semin men jag skulle bli förvånad om den inte hade det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Det hänger inte ihop alls, antalet och effekten eller prestandan. Vill man samordna motorer så går det givetvis bra inom rimliga gränser. Titta på S och X tex. Vill man samordna mer så går det kanske att bygga P100 med 4st motorer, 100D med 2st och en Model 3 med en motor men då måste systemspänningen vara samma vilket den inte är idag. En roadster med kapacitet för 450kph kommer kräva helt andra förutsättningar liksom lastbilen. Jag tror det ganska fort svävar iväg och blir specialenheter även om man försöker samordna. Samma motorfamilj med samma grundtänk men olika artikelnummer.Laban skrev:När det gäller effekt så är det rätt intressant att Tesla har 3 motorer på Roadstern jämfört med 4 på Rimac. Med bättre prestanda samt toppfart. Nu vet vi förstås inte om Roadstern har "samma" motorer som Model 3/Semin men jag skulle bli förvånad om den inte hade det.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Det hänger väl ihop i den mån att 3 motorer måste hantera högre effekt/motor jämfört med 4 motorer, förutsatt att prestandan/totala effekten är samma eller högre. I detta fall är den högre. Så om en Rimac motor klarar 230 hk bör rimligtvis en Roadster motor hantera mer än så. Nu förutsätter jag att det är samma motor bak/fram.Henrik Torphammar skrev:Det hänger inte ihop alls, antalet och effekten eller prestandan. ..
Sen kan det kanske som du säger vara samma grundtänk men ex lite andra dimensioner. Frågan är väl vad man i så fall ska beteckna samma motor, är det bara grundtänket det beror på så känns det som att alla fossilbilar har samma motor, åtminstone om man håller det till bensin alternativt diesel. Att Tesla säger att Semin har "a bunch of Model 3 motors" om det inte är samma dimension blir lite urvattnat enligt mig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Ingenting säger ju hur stor motorn är. Känns som vi pratar om varandra. En motor kan dimensioneras för 3000hk, en motor kan dimensioneras för 500hk. 10st 500hk kommer ge mer effekt än 1st 3000hk. Det är det jag menar att antalet motorer har inte med effekten att göra. Om Rimac väljer 4st och Tesla 3st så säger det ingenting om toppeffekten för respektive bil. Exempel är Teslas S och X som finns med två motorer i två olika versioner där en har större motor bak för mer effekt. Samma antal mer pulver med annan hårdvara. Tyvärr är Tesla hemliga med vad de stoppar i sina bilar så lindningar och så vet jag inget om. De har i vart fall olika systemspänningar. Rimac kör betydligt mycket högre spänning än Tesla idag gör.Laban skrev:Det hänger väl ihop i den mån att 3 motorer måste hantera högre effekt/motor jämfört med 4 motorer, förutsatt att prestandan/totala effekten är samma eller högre. I detta fall är den högre. Så om en Rimac motor klarar 230 hk bör rimligtvis en Roadster motor hantera mer än så.Henrik Torphammar skrev:Det hänger inte ihop alls, antalet och effekten eller prestandan. ..
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hur mycket väger teslas lastbil
Det gör vi antagligenHenrik Torphammar skrev:Ingenting säger ju hur stor motorn är. Känns som vi pratar om varandra...
Jag håller med om att man kan dimensionera motorerna precis hur man vill, men min tes är att man har exakt samma dimension och att det enda som skiljer mellan Model 3, Semin och kanske även Roadstern är antalet motorer samt växellåda + eventuellt inverter.
Är min tes korrekt, smart,.. ? Antagligen inte Rimac har som du nämnde varianter på samma grundkonstruktion men med olika längd/diameter.
Angående kylning av elmotorer hittade jag denna:
23:00 in pratar man om olje/vattenkylning. ~25:00 in så går man igenom andra varianter och nämner att Tesla har patenterat en heat-pipe lösning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd