Grundläggande krav på batteriet
Moderator: Redaktion
Re: Grundläggande krav på batteriet
Kanske kommer det nyheter på måndag?
Fältet ligger öppet så någon kommer göra det och det ganska snart. Om ingen etablerad tillverkare ställer upp kommer någon göra som DHL och bygga sina egna fordon.
Fältet ligger öppet så någon kommer göra det och det ganska snart. Om ingen etablerad tillverkare ställer upp kommer någon göra som DHL och bygga sina egna fordon.
Re: Grundläggande krav på batteriet
Håller med, misstänker att det är en ren gissning och att Tesla inte har nämnt något om räckvidd eller batteristorlek.Kalle skrev:200-300 miles pratas det om nu. Låter lite kort
Visserligen så lär väl en lastbil inte köra mer än ca 6 timmar per dag utan möjlighet till laddning och med en snitthastighet på 70 km/h så blir det 420 km dvs ca 260 miles så 300 miles lär räcka för de flesta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Grundläggande krav på batteriet
En lastbil i USA håller knappast 70 km/h snarare 70 mph, åtminstone på större vägar.
Re: Grundläggande krav på batteriet
Nu får man tänka att åkerierna kanske har mer muskler att acceptera att batteriet behöver bytas ut, pga av påfrestningen att laddas med hög effekt.
Då blir det genast rimligt då de flesta har depåer där laddning/byte av batteri kan ske. (det är oftast industriområden depåerna står och att höja säkringen bör inte vara omöjligt, (samtidigt som elen till industrin är lägre än för privatpersoner)
Därför så lutar jag mig mot att batterierna kommer kunna bytas ut, och att laddinfrastrukturen kommer finnas på befintliga lastningsställen. (tror det är bortkastat att ens försöka ladda dessa monster på vanliga eluttag) utan det är enorma laddhastigheter som det kommer handla om.
det som talar emot ekonomiskt är konkurrensen från öststater med regelvidriga arbetsvillkor och dumpade löner.(men självstyrande lastbilar eller konvojer testas nu på vägarna)
Då blir det genast rimligt då de flesta har depåer där laddning/byte av batteri kan ske. (det är oftast industriområden depåerna står och att höja säkringen bör inte vara omöjligt, (samtidigt som elen till industrin är lägre än för privatpersoner)
Därför så lutar jag mig mot att batterierna kommer kunna bytas ut, och att laddinfrastrukturen kommer finnas på befintliga lastningsställen. (tror det är bortkastat att ens försöka ladda dessa monster på vanliga eluttag) utan det är enorma laddhastigheter som det kommer handla om.
det som talar emot ekonomiskt är konkurrensen från öststater med regelvidriga arbetsvillkor och dumpade löner.(men självstyrande lastbilar eller konvojer testas nu på vägarna)
Re: Grundläggande krav på batteriet
Tibor har ju räknat på det där. Det krävs en Supercharger som motsvarar en 8 stalls bilsupercharger. Så att ladda utmed vägarna är nemas-problemas... redan idag finns ju 40 stalls Supercharger tex.
Re: Grundläggande krav på batteriet
lite smått kritiska synpunkter, inte från mej, men ändå läsvärt:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -batteries
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -batteries
Re: Grundläggande krav på batteriet
Har ännu inte detaljstuderat artikeln men det finns klara fel i antaganden där.OHt skrev:lite smått kritiska synpunkter, inte från mej, men ändå läsvärt:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -batteries
Ett exempel:
Det finns idag kommersiella batterier med över 200 Wh/kg. Möjligt att Tesla har lyckats öka detta ännu mer och tror att de kan tillverka dessa batterier kommersiellt om ett par år men redan vid 200 Wh/kg så kommer ju 800 kWh väga 4 000 kg vilket är under 9 000 pounds, inte över 10 000 pounds. Priset på batterier är inget som följer fysikens lagar, ekonomi är ingen vetenskap. Vad Tesla kan tillverka batterier för vet vi inte så att säga att dessa måste kosta mer än $100 000 för annars bryter de mot batteriers lagar går inte göra.Split the difference, at 800 kWh, and it would mean a battery that weighs more than 10,000 pounds and costs more than $100,000—even before you build the truck around it.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Grundläggande krav på batteriet
Tror det går att sammanfatta i ”far beyond current industry standards for electric vehicles”, vilket alltså är Tesla... eller ör Tesla Industry Standard?
Re: Grundläggande krav på batteriet
LarsL skrev:Tror det går att sammanfatta i ”far beyond current industry standards for electric vehicles”, vilket alltså är Tesla... eller ör Tesla Industry Standard?
Någon som vet vad det lägsta priset per kWh som man kan uppnå med dagen Gigafactory? Alltså vad kostar råmaterialet?
Re: Grundläggande krav på batteriet
Jag snubblade också över just den meningen. Vad är industristandard då? En 24kWh Leaf som kan ladda 50kW ChaDeMo kanske? Det där typiska tänket "det går inte eftersom jag inte vet hur det skulle fungera i så fall" är tyvärr väldigt vanligt bland s k experter.LarsL skrev:Tror det går att sammanfatta i ”far beyond current industry standards for electric vehicles”, vilket alltså är Tesla... eller ör Tesla Industry Standard?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Grundläggande krav på batteriet
Det är nog inte särskilt lätt att svara på.LarsL skrev:
Någon som vet vad det lägsta priset per kWh som man kan uppnå med dagen Gigafactory? Alltså vad kostar råmaterialet?
Här finns en utredning på vad för material som finns i battericeller:
https://www.researchgate.net/deref/http ... %2Flib-lca
Jag skulle gissa på att materialkostnaden i 1 kWh batteri är mellan $50-$75 idag men det är en rätt grov uppskattning. Vet inte exakt vad för material som finns i Teslas bilars batterier, vilka ämnen som köps in (Tesla köper troligen inte in ren litium t.ex.) och priserna varierar ibland rätt kraftigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Grundläggande krav på batteriet
Med tanke på förbränningsmotorn låga verkningsgrad är det ett mysterium att eltekniken har dröjt. Men vilka krav ställs på batterierna med påkopplade trailers eller tex extraljus. Hur ser det ut för extraljus på tesla - för oss som bor på landet. Såg denna modell https://goo.gl/BKyeuG Kan man ens ha extraljus till elbilar?
Re: Grundläggande krav på batteriet
Ang. extraljus så finns det en tråd här om just detta: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=10137
Edit: Visserligen till en Tesla S/X, men konceptet är ju detsamma.
Edit: Visserligen till en Tesla S/X, men konceptet är ju detsamma.