Tesla Semi Truck
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Semi Truck
Trist att en tillverkare som Scania visar att de vet precis hur de skulle kunna göra framtidens lastbil men ändå gör de bara pyttesmå förändringar som man inte ser. En überkonservativ bransch..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla Semi Truck
Påminner om Nikola One.AGCF skrev:https://electrek.co/2017/04/28/tesla-se ... ric-truck/
första bilden på lastbilen/dragbilen. Ser sleek ut.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla Semi Truck
Vänta lite nu... Lastbil = Känns som sportbil?He confirmed that the prototype is already working and he even got a quick test drive around the parking lot. He added that the truck “feels like a sports car”.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla Semi Truck
För att spara utvecklingskostnader slog de ihop Truck och Roadster. Utan kompromisser.Teslaspolen skrev:Vänta lite nu... Lastbil = Känns som sportbil?He confirmed that the prototype is already working and he even got a quick test drive around the parking lot. He added that the truck “feels like a sports car”.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla Semi Truck
En lastbil utan last blir en ganska sportig historia, åtminstone om man menar US-sportig som i snabbaccelerarion.Teslaspolen skrev:Vänta lite nu... Lastbil = Känns som sportbil?He confirmed that the prototype is already working and he even got a quick test drive around the parking lot. He added that the truck “feels like a sports car”.
Re: Tesla Semi Truck
Hoppas de skippar den långa nosen bara. Den behövs ju bara om man har en stor fet förbränningsmotor där fram. Tesla semi antar jag är utrustad små 3-fas motorer typ den som sitter i bilarna, kanske något större för att tåla belastning under lång tid.TiborBlomhall skrev:Påminner om Nikola One.AGCF skrev:https://electrek.co/2017/04/28/tesla-se ... ric-truck/
första bilden på lastbilen/dragbilen. Ser sleek ut.
Re: Tesla Semi Truck
Får den ludicrous tro?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Semi Truck
Ofcourse!mati skrev:Får den ludicrous tro?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Tesla Semi Truck
Något i stil med denna ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla Semi Truck
Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Re: Tesla Semi Truck
Jag med. Tänk bara om alla dieselsotlok på vägarna byts ut mot eldrivna lastbilar.apkungen skrev:Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla Semi Truck
Ja, och tänk på att dessa tunga lastbilar inte bara smutsar ner med sina avgasutsläpp utan också med sin ljudnivå. En långtradare som ger full gas låter nåt fruktansvärt.mati skrev:Jag med. Tänk bara om alla dieselsotlok på vägarna byts ut mot eldrivna lastbilar.apkungen skrev:Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Så tänk när alla fordon är eldrivna, vi kommer att får tillbaka mycket av den ljudbild vi hade både i städer och på landsbygden på 1800-talet. När motorljuden är borta kommer man att fokusera mer på att få bort vindljud och däckljud. Läste för många år sedan hur mönster och text på däcksidorna genererar massor av ljud i höga hastigheter, för att ta ett exempel.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla Semi Truck
Det har redan jobbats väldigt mycket på att reducera vind- och däckljud. I landsvägsfart är det dessa ljudkällor som dominerar över motorljud och så har det varit ganska länge.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Tesla Semi Truck
Ja, så länge de bara ligger på plan mark (eller utförslut) och kör så är det inget högt motorljud, men så fort det blir det minsta uppför blir motorljudet genast mycket högt och dominerar. Tro mig, "jag har bott vid en landsväg...", eller rättare sagt E4:an som motorväg, så jag vet. Vi hade 100 meter fri sikt till motorvägen, och de dagar vinden låg på så kunde vi inte stå i trädgården och prata i normal samtalston, och det var just lastbilarnas motorljud som var värst. Det var en svag lutning där och de som kom från söder fick gasa.Niklas Z skrev:Det har redan jobbats väldigt mycket på att reducera vind- och däckljud. I landsvägsfart är det dessa ljudkällor som dominerar över motorljud och så har det varit ganska länge.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Semi Truck
Nästan så man skulle kunna skola om sig å köra tradare isfapkungen skrev:Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla Semi Truck
Det du kan göra om ingen annan gör det är att dra igång ett åkeri. Målet ska naturligtvis vara helt autonoma bilar.Bjelke skrev:Nästan så man skulle kunna skola om sig å köra tradare isfapkungen skrev:Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Re: Tesla Semi Truck
Detta kommer med allra största säkerhet inte bli en "Long haul" lastbil. För Svenska regler kanske den kan funka. 45 min rast efter 4.5 timmars körande. Fast typ den gigantiska USA marknaden har betydligt friare regler. Generellt sett 11 timmars körtid och sen en dygnsvila på ett antal timmar. Med reservation för att reglerna skiljer sig lite mellan staterna. När den Svenska lastbilschauffören kan nöja sig med 40 mil riktig räckvidd(om laddnätverket är väl utbyggt) så behöver amerikanen i alla fall 80 riktiga mil.
Re: Tesla Semi Truck
Varför tror du inte det? För det är ju exakt vad Elon Musk säger att det ska bli.Vasp skrev:Detta kommer med allra största säkerhet inte bli en "Long haul" lastbil...
Re: Tesla Semi Truck
Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Re: Tesla Semi Truck
Vasp skrev:Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Ja pratar vi Amerikanska marknaden så är det som sagt totallaster på 78 ton. Samt de får köra enlig "hours of service" lagen som är federal i 11 timmar på en 14 timmars arbetsdag, sen måste de stå still i 10 timmar "sova". På en vecka kan en amerikansk lastbil vara på vägen 60-77 timmar, på 8 dagar kan de hinna med 70-88 timmar. Tar de sen paus i 2.5 dagar börjar veckan om på 0 igen.
Väldigt vanligt att man både i USA och Europa bryter mot pausreglerna på grund av att godset måste fram och de får mer betalt desto snabbare det är framme.
Så pauser är inte uppskattade.
Svart X90D, bokat en M3.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Tesla Semi Truck
I USA får man maximalt köra i 8 timmar utan paus (minst 30 minuter).
Inte för att det är någon naturlag men jag har fått beskrivet av en kompis som jobbar på Volvo Lastvagnar att löner och bränsle står för ungefär 1/3 var av kostnaderna i Sverige. Lite justering behövs så klart för den amerikanska marknaden men en eldriven lastbil blir lönsam ifall något av följande scenarier uppfylls:
1: Bilens kostnad i inköp och service + kostnad för el är lägre än motsvarande (inkl diesel) för en diesellastbil förutsatt att bilen typiskt åker tillräckligt korta sträckor i taget och laddning kan ske under naturliga pauser såsom laddning, vila, toalettbesök etc.
2: Scenario 1 men extra stopp måste planeras in för laddning. Lönekostnaderna för den extra väntetiden understiger dock övrig besparing.
3: Extra kostnad kan tas för frakten för att den är miljövänlig.
Inte för att det är någon naturlag men jag har fått beskrivet av en kompis som jobbar på Volvo Lastvagnar att löner och bränsle står för ungefär 1/3 var av kostnaderna i Sverige. Lite justering behövs så klart för den amerikanska marknaden men en eldriven lastbil blir lönsam ifall något av följande scenarier uppfylls:
1: Bilens kostnad i inköp och service + kostnad för el är lägre än motsvarande (inkl diesel) för en diesellastbil förutsatt att bilen typiskt åker tillräckligt korta sträckor i taget och laddning kan ske under naturliga pauser såsom laddning, vila, toalettbesök etc.
2: Scenario 1 men extra stopp måste planeras in för laddning. Lönekostnaderna för den extra väntetiden understiger dock övrig besparing.
3: Extra kostnad kan tas för frakten för att den är miljövänlig.
Driver sajten Car.info
Re: Tesla Semi Truck
Beror på vem du frågar..Anders77 skrev:
Så pauser är inte uppskattade.
Som medtrafikant på vägarna med lastbilar här i Sverige uppskattar jag rätt mycket att chaffisar tar rast och förhoppningsvis sen är relativt utvilade bakom ratten på 50-tons fordon.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla Semi Truck
Den ska tydligen få x antal Model 3 motorer:
https://electrek.co/2017/05/03/tesla-se ... elon-musk/
Ska vi gissa på 4 motorer fördelat på två axlar. Här ser man den enorma fördelen med elmotorer. Kostnaden för dessa bör bli en bråkdel av kostnaden för dieselmotor + växellåda på "dagens" lastbilar.
https://electrek.co/2017/05/03/tesla-se ... elon-musk/
Ska vi gissa på 4 motorer fördelat på två axlar. Här ser man den enorma fördelen med elmotorer. Kostnaden för dessa bör bli en bråkdel av kostnaden för dieselmotor + växellåda på "dagens" lastbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd