Men ja flaket kunde lasta 900kg och kunde dra släpp på 3 ton.
Den dagen en pickup klarar motsvarande den dagen kommer jag ha anställda som vill ha dem kan jag lova.
Model X drar 2.2 ton så det känns som att 3 ton inte borde vara några problem. Att lasta 900 kg är antagligen heller inget problem. Däremot så undrar jag hur det är med räckvidden, hur lång räckvidd "kräver" du när du drar ditt 3 tons släp ?
Jag är ute efter hur denna typ av bilar används normalt sett. Kör man regelbundet längre sträckor med 3 tons släp så kommer man antingen behöva ha ett enormt batteri eller tätt mellan laddstationer och vara ok med att man måste ladda fullt varje gång. Med tanke på att Björn Nylands test visade ~dubbla förbrukningen med ett stort släp så tänker jag mig 180-200 kWh i en stor pickup.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
De flesta som kör pickup i tjänsten kör sällan släp. Oftast har de nog inte ens behov av stort lastutrymme heller. För hsr de det behovet så köper de transportbil.
Oftast kör de bilen mest som en vanlig bil. Men ibland behöver de en starkbil. Tänk en målare som exempel. Han kör oftast lokalt i sin ort. Kanske till närliggande ort med. Men han klarar sig oftast med 10-15 mil per dag. Sen kör han ställning eller lift några gånger i månaden.
Sen hade du sån som mig som körde 3-5000 mil per år. Till och från kunder och kontor. Körde lite material mm på flaket några gånger i månaden. Sen släp några gånger per år. Men när jag väl behövde kroken så var det tungt det som kördes.
Generellt tror jag att de flesta som kör pickup i tjänsten jobbar lokalt.
Sen vet jag företag som har nån specialtjänst som kan köra över hela landet mm. De behöver lastutrymme samt sitta bra, vilket gör att de väljer pickup före transportbil.
Jag tänker mig att det inte är några större problem att göra en pickup för den typen av användning. Att köra längre sträckor utan släp klarar man redan idag. Även om en pickup kommer att ha lite högre Cd än Model X så borde det räcka med ett 90-100 kWh batteri, vilket också kommer att klara tunga släp så länge man inte ska köra landet runt med det.
Att det sedan finns en liten delmängd i stil med denna gör inte så mycket, dessa kan man ta senare:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Om 30 år ser vi kanske traktens ungomar att köra omkring i sådana epa-Teslor. Batteriet kanske har så mycket kapacitet kvar att de kan ta sig till skolan i 30km/h. En ePa8,5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har haft en exakt likadan (förutom färgen) !
Skrev inget eftersom det vitsiga var så enkelt och klockrent ju
Den nya (2017?) är dessutom väääldigt lik den på bilden...
Klart man vet vad en El Camino är - det var t.o.m min första association när jag såg bilden, redan innan jag scrollat ner så jag såg texten om El Camino
Däremot begriper jag fortfarande inte varför någon vill ha en bil med öppen bakände. Vad är bättre med en pickup jämfört med en skåpbil...?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Klart man vet vad en El Camino är - det var t.o.m min första association när jag såg bilden, redan innan jag scrollat ner så jag såg texten om El Camino
Däremot begriper jag fortfarande inte varför någon vill ha en bil med öppen bakände. Vad är bättre med en pickup jämfört med en skåpbil...?
Du lyfter hela momsen och slippper ofta förmånsvärde om du har en till bil
Klart man vet vad en El Camino är - det var t.o.m min första association när jag såg bilden, redan innan jag scrollat ner så jag såg texten om El Camino
Däremot begriper jag fortfarande inte varför någon vill ha en bil med öppen bakände. Vad är bättre med en pickup jämfört med en skåpbil...?
Du lyfter hela momsen och slippper ofta förmånsvärde om du har en till bil
Det gäller om jag förstått rätt även rena skåpbilar, dvs där lastutrymmet är skilt från förar/passagerarutrymmet. Men nu menade jag inte den rena skatteaspekten - eftersom den enbart är intressant för den som har bilen som företagsbil - utan den rena användbarheten. Skatteregler kan alltid ändras men en bil ska ju rimligen användas...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Klart man vet vad en El Camino är - det var t.o.m min första association när jag såg bilden, redan innan jag scrollat ner så jag såg texten om El Camino
Däremot begriper jag fortfarande inte varför någon vill ha en bil med öppen bakände. Vad är bättre med en pickup jämfört med en skåpbil...?
Du lyfter hela momsen och slippper ofta förmånsvärde om du har en till bil
Det gäller om jag förstått rätt även rena skåpbilar, dvs där lastutrymmet är skilt från förar/passagerarutrymmet. Men nu menade jag inte den rena skatteaspekten - eftersom den enbart är intressant för den som har bilen som företagsbil - utan den rena användbarheten. Skatteregler kan alltid ändras men en bil ska ju rimligen användas...
Såklart du har rätt men trots det har jag av skatteskäl ägt flera stycken. Och skulle köpa en nu om Tesla hade en till salu