En mycket informativ och åskådlig beskrivning av hur Teslas drivlina fungerar!
Snabbkurs i Teslas drivlina
Moderator: Redaktion
Re: Snabbkurs i Teslas drivlina
Mycket bra!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Snabbkurs i Teslas drivlina
Man vill väl ha en internationell publik!bullen skrev:Bra video Jerker, men varför pratar du engelska
Re: Snabbkurs i Teslas drivlina
Kan man donera en nässpray till karln? Han låter ju fullkomligt täppt i näsan
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Snabbkurs i Teslas drivlina
Började titta på den när jag skulle lägga grabben i går.
Somnade .....
Han var för monoton.
Somnade .....
Han var för monoton.
Tesla Model Y
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Snabbkurs i Teslas drivlina
Mycket givande.
Få vet att Tesla är troligen ensamma om att välja den enklare robusta induktions (Asynkron) motor utan permanenta magneter. Enklare att underhålla och mindre miljönegativt då man slipper jordartsmetaller för permanentmagneter.
Hur andra elbilar gör med differentialen, om de även väljer en robust enkel differential vet jag inte men känns som ett robust val.
Kylda batterier för lång livslängd verkar åtminstone Nissan hoppat över i sin Leaf.
Hur långt går en Tesla S och X är en relevant och intressant fråga.
Teslas serviceplaner rekommenderar ingenting om oljebyte i drivningens tvåstegsväxellåda. Känns som den bör kontrolleras/bytas några gånger under bilens livslängd.
Få vet att Tesla är troligen ensamma om att välja den enklare robusta induktions (Asynkron) motor utan permanenta magneter. Enklare att underhålla och mindre miljönegativt då man slipper jordartsmetaller för permanentmagneter.
Hur andra elbilar gör med differentialen, om de även väljer en robust enkel differential vet jag inte men känns som ett robust val.
Kylda batterier för lång livslängd verkar åtminstone Nissan hoppat över i sin Leaf.
Hur långt går en Tesla S och X är en relevant och intressant fråga.
Teslas serviceplaner rekommenderar ingenting om oljebyte i drivningens tvåstegsväxellåda. Känns som den bör kontrolleras/bytas några gånger under bilens livslängd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro