Vi som inte haft elbil tidigare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vi som inte haft elbil tidigare

Inlägg av fth »

pubbe skrev:
Jag har aldrig skaffat en bricka eller kort, kör med SMS / mobilapp när jag kommer till stolpen, har bara haft problem en gång.
Sjukt korkat system just nu, men det är verkligen inte ofta det är ett problem.
Det skiljer sig säkert också mellan leverantörer, det märks ju att det inte är någon kärnverksamhet för vissa. När jag t.ex. inte fick igång e.on-stolpen utanför Tekniska Muséet i Stockholm (en av "prova på"-laddningarna) så berodde det på att det införts ett krav på att ha ett saldo på minst 100:- på kortet, det hade inte jag fått veta, och det hade inte kundtjänst heller koll på när jag ringde.

Känner man till egenheterna och hur brickor/kort/appar skall användas så är det säkert inte längre så stora problem.

Jag kan fortfarande tycka det är väldigt märkligt att operatörerna inte helt enkelt kopierar SuC, det är ju så bekvämt att bara köra fram och plugga in, att inte Ionity t.ex. erbjuder en sån lösning från start är för mig helt obegripligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Vi som inte haft elbil tidigare

Inlägg av miksch »

Sms funker, men da koster det mer.
Når du begynner med elbil er det best å tegne abonnement hos de tilbyderne som befinner seg der du kjører. InCharge har god dekning tilsammen med Fortum, og Clever har et godt nettverk, om enn noe dyrt. Det er vel de tre jeg ville begynt med for i det hele tatt komme i gang.
Så er det ladeprosedyren. Den er enkel når man har forstått prinsippet. Du kobler først til kanelen før du aktiverer, og du deaktiverer ladingen før du kobler ifra. Det er så mange sikkerhetsrutiner rundt dette at det ikke er noe problem.
I motsetning til en bensinstasjon er ladestasjoner ubemannet. Blir det strul med ladingen er det bare å ringe til det nummeret som er angitt på ladestolpen.

Skal du til Norge kan det ble aktuelt å kontakte grønn kontakt.
Skal du til Tyskland så kreves det mer forberedelse. Tyskland er ladekaosets land. Man skulle ikke tro at i sin tid oppfant «Deutsche Industrie Normen (DIN)».
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vi som inte haft elbil tidigare

Inlägg av HenrikC »

miksch skrev:
I motsetning til en bensinstasjon er ladestasjoner ubemannet. Blir det strul med ladingen er det bare å ringe til det nummeret som er angitt på ladestolpen.
"Välkommen till kundtjänst. Våra öppettider är vardagar 08.00 - 16.00. Tack för ditt samtal och välkommen åter."

Enligt loggfilen har jag använt Chademo drygt 100 gånger sedan 2017. Det är ganska många gånger jag fått ringa kundtjänst och be dem starta om Chademo-laddarna. Funkar nästan alltid. Å andra sidan har jag laddat med vanliga AC-laddare drygt 900 gånger. Säg att 2/3 är hemma, resten på publika laddare. De boxarna verkar de på kundtjänst aldrig få igång på distans, så det är inte lönt att ringa.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Vi som inte haft elbil tidigare

Inlägg av Grimlos »

Som Leaf-ägare är man inte bortskämd med superchargers så där är det en realitet med olika leverantörer på längre resor.

Hursomhelst så fungerade det utmärkt att ta sig Sthlm - Skåne - Sundsvall med InCharge/Vattenfall och Clever. Vi har också skaffat Fortums tagg nu för att få lite bättre täckning i ffa Dalarna. De tre täcker i stort sett hela landet + Norge/Danmark.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Skriv svar