Skadad Tesla hur gå tillväga?
Moderator: Redaktion
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Jag ska in till Mölnlycke Lackering nästa månad eftersom ett rådjur sprang in i sidan på bilen. Får be de som arrenderar jakten att skjuta lite mer rådjur eller så får de lära rådjuren att inte bara lyssna utan även titta efter bilar innan de springer över...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Fick du stå för hela hyrbilskostnaden själv av det som Protector inte tog? Tycker man blir rätt utlämnad som kund då man inte har någon kontroll över reservdelsleveranstider.Andreas Muller skrev:mjwahl skrev:Om bilen inte är rejält smälld borde tesla stå för hela eller stor del av hyrbilskostnaden efter 45 dagar. 60 dagar är definitivt inte är en skälig leveranstid för reservdelar. Om tesla är lomhörda inför dina önskemål är mitt råd att du kontaktar en jurist som kan konsumentköplagen, eller köplagen om du har köpt den som företag, och ber denne att formulera ett brev. Jag gissar att du har rätten på din sida.Andreas Muller skrev:Körde på en stenbumling som var utlagt vid infarten av SC i Kristianstad. Nu är bilen 2 månader inne i verkstad och reservdelar har fortfarande inte kommit fram. Protector försäkrings 45 dagar för ersättningsbil ta slut nu. Då står jag för notan. Själva tycker jag att vänta månader för reservdelar är faktiskt dålig. Här få TESLA klart underkänd - även om dem få en nybörjare bonus. Någon som har gjort upp med TESLA om en lösning för hyrbil efter Protector stå för hyrbilsnotan? Skulle vore intressant att veta.
Det känns bra att man få stöd när det gäller. TESLA ställer upp och hjälpa till. Dock få jag inte bilen tillbaka förre nästa år. Då blir det över 9 veckor i verkstan. Man känner sig nästan som en elbils-junkie - beroendet gör livet väldig surt när du är tvungen köra fossilt vecka efter vecka!
- Andreas Muller
- Teslaägare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 30 apr 2016 10:02
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Efter de 45 dagar från Protektor var förbrukade fixade Tesla en hyrbil åt mig. Det som jag bekosta själva är bara självrisken och 25% av hyrbilskostnaden. Det känns ändå bra eftersom hela skadan kosta långt över 100 k-sek. 

Stromare
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:33
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Akta er för Protector / Tesla Försäkringar.
Våran MS gjorde en "Samsung" och smälte under laddning vid Påsk den 27 mars förra året 2016.
Vi har inte fått något stöd av Tesla och det tog ända till i mitten av oktober innan vi fick ut ersättning av Protector / Tesla Försäkringar och i fredags kom ersättningsbilen.
Men vi har varit utan bil i nästan ett år känns lite tråkigt när man köpt en bil för nästan en miljon SEK.
Det märkliga är att ingen på Tesla verkar bry sig. Direkt efter olyckan blev vi kontaktad av en Kjell Arne Wold som lovade både loaner och hjälp i övrigt. Men sen har ingen återkopplat när vi varit i kontakt med Tesla i Sverige och vi besökte till och med fabriken i sommras men ingen brydde sig där heller. Men vi fick en bra visning av fabriken och MX.
Om någon har några tips på någon vettig att prata med på Tesla så är vi tacksamma för tipps tycker dom borde bry sig lite mer...
Våran MS gjorde en "Samsung" och smälte under laddning vid Påsk den 27 mars förra året 2016.
Vi har inte fått något stöd av Tesla och det tog ända till i mitten av oktober innan vi fick ut ersättning av Protector / Tesla Försäkringar och i fredags kom ersättningsbilen.
Men vi har varit utan bil i nästan ett år känns lite tråkigt när man köpt en bil för nästan en miljon SEK.
Det märkliga är att ingen på Tesla verkar bry sig. Direkt efter olyckan blev vi kontaktad av en Kjell Arne Wold som lovade både loaner och hjälp i övrigt. Men sen har ingen återkopplat när vi varit i kontakt med Tesla i Sverige och vi besökte till och med fabriken i sommras men ingen brydde sig där heller. Men vi fick en bra visning av fabriken och MX.
Om någon har några tips på någon vettig att prata med på Tesla så är vi tacksamma för tipps tycker dom borde bry sig lite mer...
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Var det några speciella omständligheter kring laddningen så det krävdes en större utredning eller vad gjorde att det drog ut så mycket på tiden?
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:33
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Nej det va en vanlig 400 V 16 amp med orginalladdaren.
Problemet var väl att Tesla och Tesla Försäkringar hade olika uppfattning. Försäkringsbolaget gjorde snabbt en utredning genom ett oberoende haveriutredning genom ett företag som heter ISE. Utredaren Erling Swensson tog hjälp av Teslas tekniker Mattias Holmström och konstaterade att det va ett tekniskt fel som orsakat branden. Dvs bilens garanti skulle gälla och Tesla skulle laga eller ersätta bilen men det tyckte inte Tesla. Och genom att det inte va ett försäkringsärende pga att det va en garantifråga enl försäkringsbolaget så la man ned ärendet och gav ingen hjälp i övrigt tex hyrbil. Tesla struntade i försäkringsbolagets beslut och den oberoende utredningen och gjorde ingenting trots utlovad hjälp från Kjell Arne Wold och ville heller inte låna ut någon loaner eller hjälpa till i övrigt.
Det enda vi kunde göra var att tjata och till slut betalade man i oktober ut en liten ersättning.
Tur att man är loyal med varumärket men vi känner oss mer frågande över hur Teslas personal hanterar oss som kund.
Skulle någon annan bilhandlare eller bilmärke agerat på ett liknande sätt tror jag att det skulle vara få kunder som skulle köpa läget. Tesla verka utgå från att kunderna är 100% loyala och står ut med vad som helst.
Och dom har i sig rätt i vårt fall, vi har beställt en ny bil och inte berättat för någon om våra problem för än nu och Tesla har fått sålt 2 bilar...
Problemet var väl att Tesla och Tesla Försäkringar hade olika uppfattning. Försäkringsbolaget gjorde snabbt en utredning genom ett oberoende haveriutredning genom ett företag som heter ISE. Utredaren Erling Swensson tog hjälp av Teslas tekniker Mattias Holmström och konstaterade att det va ett tekniskt fel som orsakat branden. Dvs bilens garanti skulle gälla och Tesla skulle laga eller ersätta bilen men det tyckte inte Tesla. Och genom att det inte va ett försäkringsärende pga att det va en garantifråga enl försäkringsbolaget så la man ned ärendet och gav ingen hjälp i övrigt tex hyrbil. Tesla struntade i försäkringsbolagets beslut och den oberoende utredningen och gjorde ingenting trots utlovad hjälp från Kjell Arne Wold och ville heller inte låna ut någon loaner eller hjälpa till i övrigt.
Det enda vi kunde göra var att tjata och till slut betalade man i oktober ut en liten ersättning.
Tur att man är loyal med varumärket men vi känner oss mer frågande över hur Teslas personal hanterar oss som kund.
Skulle någon annan bilhandlare eller bilmärke agerat på ett liknande sätt tror jag att det skulle vara få kunder som skulle köpa läget. Tesla verka utgå från att kunderna är 100% loyala och står ut med vad som helst.
Och dom har i sig rätt i vårt fall, vi har beställt en ny bil och inte berättat för någon om våra problem för än nu och Tesla har fått sålt 2 bilar...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
En bil i miljonklassen (typ ny?) brinner upp totalt och efter typ ett halvår får du en "mindre summa" och sedan är
saken klar och du köper en till bil för typ en miljon? Har jag fattat det rätt då?
saken klar och du köper en till bil för typ en miljon? Har jag fattat det rätt då?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Låter helt åt helvete!matsstholm skrev:Nej det va en vanlig 400 V 16 amp med orginalladdaren.
Problemet var väl att Tesla och Tesla Försäkringar hade olika uppfattning. Försäkringsbolaget gjorde snabbt en utredning genom ett oberoende haveriutredning genom ett företag som heter ISE. Utredaren Erling Swensson tog hjälp av Teslas tekniker Mattias Holmström och konstaterade att det va ett tekniskt fel som orsakat branden. Dvs bilens garanti skulle gälla och Tesla skulle laga eller ersätta bilen men det tyckte inte Tesla. Och genom att det inte va ett försäkringsärende pga att det va en garantifråga enl försäkringsbolaget så la man ned ärendet och gav ingen hjälp i övrigt tex hyrbil. Tesla struntade i försäkringsbolagets beslut och den oberoende utredningen och gjorde ingenting trots utlovad hjälp från Kjell Arne Wold och ville heller inte låna ut någon loaner eller hjälpa till i övrigt.
Det enda vi kunde göra var att tjata och till slut betalade man i oktober ut en liten ersättning.
Tur att man är loyal med varumärket men vi känner oss mer frågande över hur Teslas personal hanterar oss som kund.
Skulle någon annan bilhandlare eller bilmärke agerat på ett liknande sätt tror jag att det skulle vara få kunder som skulle köpa läget. Tesla verka utgå från att kunderna är 100% loyala och står ut med vad som helst.
Och dom har i sig rätt i vårt fall, vi har beställt en ny bil och inte berättat för någon om våra problem för än nu och Tesla har fått sålt 2 bilar...
Trist att höra.
Låter som om ingen kom till skada i alla fall.
Jag hade testat att kontakta Pär Melin på Tesla och kollat med honom om detta ärende. Eller kanske tweetat med Elon själv.

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:33
Teslan smälte under laddning...
Har inte provat att Tweta, har inte Twitter...
Men vi har provat att maila till Elon Musk utan svar och när vi va på fabriken hade vi skrivet ett vanligt brev på papper med bilder och hela historien. Vi lämnade det till värdinnan som lovade att ge det till någon ansvarig.
Per Melin har svarat att han inte kan hjälpa till då man inte anser att det är en garantifråga.
Men det borde väl finnas någon chef som bryr sig tycker jag.
Hade tex en BMW tidigare som jag köpt via Molin Bil i Sundsvall. Om det hade varit något problem med den hade jag bara åkt in till närmsta BMW representant och fått det fixat. Hade det vare något allvarligare så vet jag att ägaren till bilaffären Joakim Molin garanterat hade tagit tag i det hela och löst det.
När det gäller Tesla är det mer som att prata med tjejen i kassan på Coop om att det är för lite kött i köttbullarna. Hon lyssnar säkert artigt och lovar att föra det vidare men jag vet att det knappast kommer att nå fram till mamma Scan och ännu mindre ge något resultat...
Känns ganska jobbigt men man vill ju inte heller säga så mycket till vänner och bekanta. Dom kommer bara att tycka att vi är dumma och lurade av Tesla. Det hela har kostat en massa pengar och en massa tid för oss och det känns också tråkigt vid sidan av den brist på respekt som vi upplever att Teslas personal har...
Funderar också på att gå ut med hela historien till pressen, biltidningar och andra tidningar antar att både branden och Teslas sätt att ta hand om oss som kund kommer att väcka en hel del intresse. Vi har många bra bilder som när Tesla kom och hämtade vraket i vita overaller och svar från Tesla Försäkringar och Tesla själva osv. Men vi är trots allt Teslafans och en sådan sak skulle kunna ge Tesla mycket negativ publicitet.
Men vi har provat att maila till Elon Musk utan svar och när vi va på fabriken hade vi skrivet ett vanligt brev på papper med bilder och hela historien. Vi lämnade det till värdinnan som lovade att ge det till någon ansvarig.
Per Melin har svarat att han inte kan hjälpa till då man inte anser att det är en garantifråga.
Men det borde väl finnas någon chef som bryr sig tycker jag.
Hade tex en BMW tidigare som jag köpt via Molin Bil i Sundsvall. Om det hade varit något problem med den hade jag bara åkt in till närmsta BMW representant och fått det fixat. Hade det vare något allvarligare så vet jag att ägaren till bilaffären Joakim Molin garanterat hade tagit tag i det hela och löst det.
När det gäller Tesla är det mer som att prata med tjejen i kassan på Coop om att det är för lite kött i köttbullarna. Hon lyssnar säkert artigt och lovar att föra det vidare men jag vet att det knappast kommer att nå fram till mamma Scan och ännu mindre ge något resultat...
Känns ganska jobbigt men man vill ju inte heller säga så mycket till vänner och bekanta. Dom kommer bara att tycka att vi är dumma och lurade av Tesla. Det hela har kostat en massa pengar och en massa tid för oss och det känns också tråkigt vid sidan av den brist på respekt som vi upplever att Teslas personal har...
Funderar också på att gå ut med hela historien till pressen, biltidningar och andra tidningar antar att både branden och Teslas sätt att ta hand om oss som kund kommer att väcka en hel del intresse. Vi har många bra bilder som när Tesla kom och hämtade vraket i vita overaller och svar från Tesla Försäkringar och Tesla själva osv. Men vi är trots allt Teslafans och en sådan sak skulle kunna ge Tesla mycket negativ publicitet.
Senast redigerad av matsstholm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Är det bilen i ljungaverk ? Där sa tesla vid ett tillfälle att bilen laddades med förlngäingssladd och att den hade nån inverter utrustning samt användes i komerciell syfte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:33
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Ja det är rätt bilen ägdes av vårt företag dvs kommersiell verksamhet och inte en privat kund dvs konsumentköplagen gäller inte. Man är eventuellt lite mer utlämnad som liten företagare. (Antar att det finns fler Teslor som är köpta och ägs av företag?)
Angående sladden så är det också rätt. Teslas orginalsladd var ansluten till en vanlig 400V 16 amp förlängningsladd. Det var tur för om det hade funnits plats i verkstadslokalen och bilen stått inne hade troligen hela verkstaden brunnit upp. (Antar att det är fler som anslutet själva laddkabeln i någon form av förlängningdladd eller utdragen kontakt? Inget i ISC rapport talar för att det skulle påverka.)
Det fanns heller ingen inverter för utom bilens egna eller mobil laddare i bilen, en iPhone sladd fanns i bilens USB utag i mittkonsolen.
Angående sladden så är det också rätt. Teslas orginalsladd var ansluten till en vanlig 400V 16 amp förlängningsladd. Det var tur för om det hade funnits plats i verkstadslokalen och bilen stått inne hade troligen hela verkstaden brunnit upp. (Antar att det är fler som anslutet själva laddkabeln i någon form av förlängningdladd eller utdragen kontakt? Inget i ISC rapport talar för att det skulle påverka.)
Det fanns heller ingen inverter för utom bilens egna eller mobil laddare i bilen, en iPhone sladd fanns i bilens USB utag i mittkonsolen.
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Efter allt du gått igenom så valde du att ändå köpa en ny tesla? Hur resonerade du kring det?
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Bara för att vara övertydlig jag dömmer inte på nåt sättmatsstholm skrev:Ja det är rätt bilen ägdes av vårt företag dvs kommersiell verksamhet och inte en privat kund dvs konsumentköplagen gäller inte. Man är eventuellt lite mer utlämnad som liten företagare. (Antar att det finns fler Teslor som är köpta och ägs av företag?)
Angående sladden så är det också rätt. Teslas orginalsladd var ansluten till en vanlig 400V 16 amp förlängningsladd. Det var tur för om det hade funnits plats i verkstadslokalen och bilen stått inne hade troligen hela verkstaden brunnit upp. (Antar att det är fler som anslutet själva laddkabeln i någon form av förlängningdladd eller utdragen kontakt? Inget i ISC rapport talar för att det skulle påverka.)
Det fanns heller ingen inverter för utom bilens egna eller mobil laddare i bilen, en iPhone sladd fanns i bilens USB utag i mittkonsolen.
Har egna bilen på firman och har som många andra använt förlängningssladd när det behövs
För mig att säga att bilen används i kommersiell syfte är typ taxi utställning reklam transport inte tjänstebil
Sa de nåt om vad som orsakade branden ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:33
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Det är inte bara jag som bestämmer men sammanfattningsvis tycker vi att Tesla som produkt och koncept är fantastisk. Innan olyckan var också bilen fantastisk.
Vi jobbar också med andra "lågserieprodukter" lastbilar, kranar och skogsmaskiner och det kanske är fel att säga att vi är vana med problem. Men vi har förståelse för att tekniskt "avancerade" produkter kan krångla och allt inte är fullt ut utprovat.
Tesla blir bara bättre och bättre det här som hände och andra småproblem som funnits på Model S löser Tesla med kontinuerliga förbättringar på hård och mjukvara.
Vi jobbar också med andra "lågserieprodukter" lastbilar, kranar och skogsmaskiner och det kanske är fel att säga att vi är vana med problem. Men vi har förståelse för att tekniskt "avancerade" produkter kan krångla och allt inte är fullt ut utprovat.
Tesla blir bara bättre och bättre det här som hände och andra småproblem som funnits på Model S löser Tesla med kontinuerliga förbättringar på hård och mjukvara.
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Har tesla eller någon annan kommit fram till orsaken för branden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:33
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Angående brandorsaken har inte Tesla kommenterat detta med annat än att dom inte godtar den oberoende utredning från ISC där även deras egen tekniker var delaktig.
I rapporten konstaterad att elden var koncentrerad/börjat till bilens bakdel där bl.a. laddsladden, laddare och drivmotor finns. Framdelen med Frunk och andra hjälpagrigat mot bilens torpedvägg var inte "så" skadat.
I rapporten konstaterad att elden var koncentrerad/börjat till bilens bakdel där bl.a. laddsladden, laddare och drivmotor finns. Framdelen med Frunk och andra hjälpagrigat mot bilens torpedvägg var inte "så" skadat.
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Intressantmatsstholm skrev:Angående brandorsaken har inte Tesla kommenterat detta med annat än att dom inte godtar den oberoende utredning från ISC där även deras egen tekniker var delaktig.
I rapporten konstaterad att elden var koncentrerad/börjat till bilens bakdel där bl.a. laddsladden, laddare och drivmotor finns. Framdelen med Frunk och andra hjälpagrigat mot bilens torpedvägg var inte "så" skadat.
Vem var det som kom till skott och gav lite bidrag mot ny bil tesla eller protector?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:33
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Det var försäkringsbolaget troligen efter påtryckningar från Tesla men försäkringsbolaget hänvisar fortfarande till utredningen och att regleringen inte är enligt villkoren i försäkringen!?
Hur som helst har det varit ett jobbigt år och vi kan inte förstå att ingen från Tesla verkar bry sig. Tacksam på tips på någon att få prata med!
Hur som helst har det varit ett jobbigt år och vi kan inte förstå att ingen från Tesla verkar bry sig. Tacksam på tips på någon att få prata med!
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Kanske min säljare Johan. Jag skickar PM.matsstholm skrev:Det var försäkringsbolaget troligen efter påtryckningar från Tesla men försäkringsbolaget hänvisar fortfarande till utredningen och att regleringen inte är enligt villkoren i försäkringen!?
Hur som helst har det varit ett jobbigt år och vi kan inte förstå att ingen från Tesla verkar bry sig. Tacksam på tips på någon att få prata med!
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Som nämnt tidigare och seriöst dra en tweet till elonmatsstholm skrev:Det var försäkringsbolaget troligen efter påtryckningar från Tesla men försäkringsbolaget hänvisar fortfarande till utredningen och att regleringen inte är enligt villkoren i försäkringen!?
Hur som helst har det varit ett jobbigt år och vi kan inte förstå att ingen från Tesla verkar bry sig. Tacksam på tips på någon att få prata med!
Ha med datum när bilen brann och land och att tesla inte följt upp och övrig missnöje
Risken är stor att tesla ringer ganska snabbt.
Sen är det så att tesla personal hänger här också så du kanske redan har samtal på g
Hoppas bara att det inte blir samtal för att få tyst på dig
Men det märker vi så fort du blir tyst i ämnet

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4436
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Det låter som att Protector är ett försäkringsbolag som verkligen bör undvikas. Bara för att de inte är överrens med Tesla så ska inte du som kund drabbas. De ska ersätta dig och sedan driva frågan mot Tesla om de tycker att det är de som ska betala. Tycker det låter helmärkligt.
Men det är knappast så att Porsche ersatt alla kunder vars bilar brunnit upp, det är försäkringsbolagen som får stå för det.
Men det är knappast så att Porsche ersatt alla kunder vars bilar brunnit upp, det är försäkringsbolagen som får stå för det.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:33
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Se svaret från Tesla Försäkringen i bif bild.
Har pratat med en försäkringsjurist och denne hade samma uppfattning utifrån utredning, försäkringsvillkor och garantivilkor. Dvs det var Teslas sak att reglera skadan på garantin, då bilen rullat mindre än 8000 mil och var yngre än 4 år etc.
Hur som helst så bryr vi som kund inte oss om det är Tesla eller Tesla Försäkringar som ersätter bilen. I våra ögon är Tesla och Tesla Försäkring samma part dessutom var det Tesla som sålde/erbjöd försäkringen när vi köpte bilen jfr andra märkesförsäkringar som Volvia etc.
Det här svaret kom i början av maj och först i början av oktober fick vi en ersättning. I brevet står också att Tesla har blivit meddelad i ärendet vilket vi inte har någon anledning att tvivla på men Tesla hörde aldrig av sig självmant utan vi fick föra en när ändlös monolog mot Tesla som slutade med att Tesla försäkringar plötsligt betalde ut en ersättning i början av oktober.
Utifrån ett konsumenträtsligt perspektiv är både väntetid och aggerande från Tesla tvivelaktigt men nu ägdes bilen av ett litet företag och då gäller inte konsumentköplagen och det går inte att få något stöd från ARN.
Jag vet inte hur man kan beskriva det hela på annat sätt än jobbigt. Vi hade dässutom köpt bilen för att använda den inte som prydnad eller leksak. Man får känslan att Tesla utgår från att kunderna är välbeställda och alltid har andra bilar att tillgå om Teslan är indisponibel. Så det kanske inte spelar så stor roll om man blir utan bil några månader eller i vårt fall nästan ett år men så var det inte i vårt fall och det hela har kostat oss massor av pengar och nedlagd tid.
Kan i sig förstå både försäkringsbolaget och Teslas aggerande. Försäkringsbolaget vill hålla på sina pengar och Tesla vill inte ta på sig några fel eller kostnader.
Har också under resans gång fått information och tips av bl.a. jurister som menar att både Teslas och försäkringsbolagets aggerande mycket väl kan följa en dold agenda där man försöker spela ut kunden.
Har pratat med en försäkringsjurist och denne hade samma uppfattning utifrån utredning, försäkringsvillkor och garantivilkor. Dvs det var Teslas sak att reglera skadan på garantin, då bilen rullat mindre än 8000 mil och var yngre än 4 år etc.
Hur som helst så bryr vi som kund inte oss om det är Tesla eller Tesla Försäkringar som ersätter bilen. I våra ögon är Tesla och Tesla Försäkring samma part dessutom var det Tesla som sålde/erbjöd försäkringen när vi köpte bilen jfr andra märkesförsäkringar som Volvia etc.
Det här svaret kom i början av maj och först i början av oktober fick vi en ersättning. I brevet står också att Tesla har blivit meddelad i ärendet vilket vi inte har någon anledning att tvivla på men Tesla hörde aldrig av sig självmant utan vi fick föra en när ändlös monolog mot Tesla som slutade med att Tesla försäkringar plötsligt betalde ut en ersättning i början av oktober.
Utifrån ett konsumenträtsligt perspektiv är både väntetid och aggerande från Tesla tvivelaktigt men nu ägdes bilen av ett litet företag och då gäller inte konsumentköplagen och det går inte att få något stöd från ARN.
Jag vet inte hur man kan beskriva det hela på annat sätt än jobbigt. Vi hade dässutom köpt bilen för att använda den inte som prydnad eller leksak. Man får känslan att Tesla utgår från att kunderna är välbeställda och alltid har andra bilar att tillgå om Teslan är indisponibel. Så det kanske inte spelar så stor roll om man blir utan bil några månader eller i vårt fall nästan ett år men så var det inte i vårt fall och det hela har kostat oss massor av pengar och nedlagd tid.
Kan i sig förstå både försäkringsbolaget och Teslas aggerande. Försäkringsbolaget vill hålla på sina pengar och Tesla vill inte ta på sig några fel eller kostnader.
Har också under resans gång fått information och tips av bl.a. jurister som menar att både Teslas och försäkringsbolagets aggerande mycket väl kan följa en dold agenda där man försöker spela ut kunden.
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
Roligt att de utesluter att externa komponenter INTE orsakat branden
Är det bara jag eller uttrycker de sig fel här?
Är det bara jag eller uttrycker de sig fel här?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Skadad Tesla hur gå tillväga?
De uttrycker sig korrekt tror jag förutom lite stavfel. De anser inte att detta är ett försäkringsärende utan ett garantiärende som alltså Tesla skall stå för och inte försäkringsbolaget.e5m1r skrev:Roligt att de utesluter att externa komponenter INTE orsakat branden
Är det bara jag eller uttrycker de sig fel här?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.