Japp, det är "dra ut spisen" adaptern.....Teslaspolen skrev:
Stugsemestra i fjällen, laddning?
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Tesla Model Y
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Nu har jag ingen erfarenhet av detta eftersom jag inte fått min bil än, men om man är i fjällen en vecka och knappt använder bilen under veckan mer än för att åka och handla, behövs verkligen mer än vanligt uttag?
Hur många dygn tar det att ladda en S75 fullt med vanlig 220 motorvärmaruttag?
Hur många dygn tar det att ladda en S75 fullt med vanlig 220 motorvärmaruttag?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
En ganska bra tumregel är att man får lika många km räckvidd per laddtimme, som antalet Ampere man laddar med.mathiaso skrev:Nu har jag ingen erfarenhet av detta eftersom jag inte fått min bil än, men om man är i fjällen en vecka och knappt använder bilen under veckan mer än för att åka och handla, behövs verkligen mer än vanligt uttag?
Hur många dygn tar det att ladda en S75 fullt med vanlig 220 motorvärmaruttag?
Så laddar man vanlig enfas Schuko med 13A så får man 13 km räckvidd per timme.
Laddar man trefas med 10A får man 30 km räckvidd per timme.
I sämsta fall klarar motorvärmaruttaget bara 6A. Men det ger runt 15 mil räckvidd per dygn.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Är det ordentligt kallt så batteriet behöver värmas blir det inte alltid så mycket över till faktisk laddning på en-fas och lågt ampere-tal.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Det har du så klart rätt i.bat skrev:Är det ordentligt kallt så batteriet behöver värmas blir det inte alltid så mycket över till faktisk laddning på en-fas och lågt ampere-tal.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Vid spänningsfall sänks strömmen automatiskt, så det kan vara intressant att se vad bilen rapporterar att den faktiskt drar då.Verdi skrev:Vet inte om jag hade dålig förlängningskabel (10m) i sommarstugan men jag hade svårt att få bilen att ladda alls med den. Och om den gjorde det så gick det oändligt långsamt. Så räkna inte med att det går att dra en kabel hur långt som helst.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Yes, har en sådan. Dock aldrig använd ska erkännas.Teslaspolen skrev:
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- Fikonhjul
- Teslaägare
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 20 jul 2015 13:00
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/jan6948
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Liten uppdatering som gäller Branäs: Fortum har installerat några laddstolpar i deras Charge & Drive-system (400V 32A Type 2). När jag var där häromveckan var de på dalsidan så nya att de inte gick att hitta i appen, så jag fick ringa kundtjänst som kunde fjärrstarta en tretimmars laddning (den bjöd de på). Laddstolpen på toppen (vid skiduthyrningen nära Björnen-området) fungerade inte.
För att vara extra trygg inför hemfärden via Karlstad tog jag Schuko-adaptern och drog kabeln genom stugfönstret. Kunde använda ett uttag nära elcentralen, avsett för tvättmaskin etc, så jag fick 13A (ett vägguttag en bit bort funkade inte alls).
För att vara extra trygg inför hemfärden via Karlstad tog jag Schuko-adaptern och drog kabeln genom stugfönstret. Kunde använda ett uttag nära elcentralen, avsett för tvättmaskin etc, så jag fick 13A (ett vägguttag en bit bort funkade inte alls).
Nöjd Model S-ägare sedan 2015.
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Jag kör 50 meter förlängning för daglig laddning. Finns tyvärr ingen annan lösning förrän min brf tagit ställning i laddstolpefrågan. Förvånansvärt lågt spänningsfall, får 222 v @ 10A, dvs ca 2.2 kW laddeffekt.
Långt ifrån en optimal lösning, men väldigt mycket bättre än att inte kunna ladda hemma alls...
Långt ifrån en optimal lösning, men väldigt mycket bättre än att inte kunna ladda hemma alls...
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu
Någon som fått samma?
Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller.
Någon som fått samma?
Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller.
- SolnaGnagarn
- Teslaägare
- Inlägg: 507
- Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
- Ort: Solna
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Kom precis hem från Kungsberget där det fanns ett antal enfasuttag att tillgå.OlleBack skrev:Planerar sportlovet och undrar ni brukar göra med laddning på plats? Verkar ju nu förtiden enkelt ta sig till de flesta fjällen med SC men väl på plats? Ringer ni och frågar efter stugor med 3-fas eller shuko på fasaden eller löser ni problemet på plats? Tar med skarvsladd? Vill gärna vara uppladdad helt inför vägen hem och kunna värma upp bilen ordentligt så fönsterlisterna inte lossnar
Tack!
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Laddar du med enfas och testat att vrida schucko 180grader? Har du ringt supporten? Om inte gör det.stevengerrard skrev:Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu
Någon som fått samma?
Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller.
Vad säger UMC om du kopplar in den inomhus när det inte är kallt där? Om det funkar så ta ut den när den fortsatt är varm och koppla in den i bilen då.
Kolla om något ställe i närheten har 3fas eller annat med Typ2 så slipper du UMC problem. Tex finns det på https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... b922&ln=sv
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Som Kangru nämnde så prova först att vrida 180 grader på kontakten. Jag är just nu i Sälen och inga problem att ladda med UMC i -8. Säg till om det krisar då jag både har UMC och Typ-2 kabel med mig.stevengerrard skrev:Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu
Någon som fått samma?
Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Du kan inte åka till Sälfjällstorget eller Skistars kontor som båda har två stycken 32A trefas? Finns även destinationcharger på Lammet och grisen, så kan kombineras med middagstevengerrard skrev:Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu
Någon som fått samma?
Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller.
Sedan kanske felet löst sig själv!
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Yes, provat att vända schukon men samma problem.kangru skrev:Laddar du med enfas och testat att vrida schucko 180grader? Har du ringt supporten? Om inte gör det.stevengerrard skrev:Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu
Någon som fått samma?
Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller.
Vad säger UMC om du kopplar in den inomhus när det inte är kallt där? Om det funkar så ta ut den när den fortsatt är varm och koppla in den i bilen då.
Kolla om något ställe i närheten har 3fas eller annat med Typ2 så slipper du UMC problem. Tex finns det på https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... b922&ln=sv
Nu har jag haft den inne 7-8 timmar i rumstemp, men samma fel när jag sätter in den i ett uttag härinne.
Vad för support kan man ringa en lördag, söndag?
Det löste sig med att det fanns 22kw laddare som fungerade här vid Stöten Ski Hotel.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Tack ändå, men det löste sig! Får ringa Tesla om UMC asap!erkap skrev:Som Kangru nämnde så prova först att vrida 180 grader på kontakten. Jag är just nu i Sälen och inga problem att ladda med UMC i -8. Säg till om det krisar då jag både har UMC och Typ-2 kabel med mig.stevengerrard skrev:Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu
Någon som fått samma?
Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Fanns två laddare som fungerade här vid Stöten Ski Hotel, så det löste sig denna gång.johan_w skrev:Du kan inte åka till Sälfjällstorget eller Skistars kontor som båda har två stycken 32A trefas? Finns även destinationcharger på Lammet och grisen, så kan kombineras med middagstevengerrard skrev:Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu
Någon som fått samma?
Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller.
Sedan kanske felet löst sig själv!
Dock väldigt bökigt när UMC:n inte fungerar...
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Teslas support har alltid öppet. 020 88 92 68stevengerrard skrev:Vad för support kan man ringa en lördag, söndag?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Anlände just Lindvallen och får en lapp i nyckelkuvertet att man inte får ladda elbil i stugans uttag. Dessutom står det att man kan läsa mer om elbilsladdning på skistar.com. Tydligen finns hela två stycken schucko vid Experium. Självklart står där två översnöade Passater.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Skistar.com? Hjälp. Du är nog körd då. Värre designad hemsida får man leta efter!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Den länkade faktiskt till uppladdning.nu. Så i detta fallet var det rätt. Men resultatet magert. Sjukt dåligt med laddare här.
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Skistar suger fett på laddinfra. Trots alla anläggningar i Norge och Sverige har de knappt några egna stolpar. Ska bomba med mail den närmaste tiden.
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Skönt! Tror även Mountain Lodge har laddare. Är själv i Stöten men laddar vid stugan med UMC.stevengerrard skrev:Fanns två laddare som fungerade här vid Stöten Ski Hotel, så det löste sig denna gång.johan_w skrev:Du kan inte åka till Sälfjällstorget eller Skistars kontor som båda har två stycken 32A trefas? Finns även destinationcharger på Lammet och grisen, så kan kombineras med middagstevengerrard skrev:Bumpar denna då jag befinner mig i Sälen och jag får Thermal fault på min UMC (6 röda blinkningar) . Inte speciellt kallt ute, - 8C. Kan inte ladda öht och inte mycket räckvidd kvar nu
Någon som fått samma?
Har ingen möjlighet att ladda bilen inne heller.
Sedan kanske felet löst sig själv!
Dock väldigt bökigt när UMC:n inte fungerar...
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Har varit i Lindvallen över julen så kan rapportera status ang. tillgång till laddning.
Fick ej ladda i stugan.
Sälen by: Clever 50kW/22kW laddare fick jag att fungera först efter julen efter tel.kontakt med Clever support (som också hade julledigt).
Skilodge Lindvallen Schucko var blockade av översnöade BEVS hela veckan.
Lammet o Grisen Tesla Destination Charger (OBS endast 1st): Mycket hjälpsamma och räddade mig 2ggr. Kostade 60 kr för 3tim om man inte var matgäst. Vid det andra tillfället hade jag parkerat min bil sidan om en laddande Tesla. Såg sedan i min app att de hade pluggat in min bil, så jag slapp onödigt spring mellan stugan o bilen för att checka när laddaren var ledig. Tesla gemenskap när den är som bäst!!!
SkiStar huvudkontor laddare: Stolpen påkörd av bil eller snöröjningspatrullen och fungerade ej.
Sälfjällstorget: Någon laddstolpe gick ej att finna men ful-laddade 1gång via en trefaskabel som hängde på "Harrys" vägg.
Så lite utmaning var det trots att jag kände mig väl förberedd innan vi åkte med en förcheck i uppladdning .nu och ett för tillfället obrukbart Cleverkort i min hand.
Fick ej ladda i stugan.
Sälen by: Clever 50kW/22kW laddare fick jag att fungera först efter julen efter tel.kontakt med Clever support (som också hade julledigt).
Skilodge Lindvallen Schucko var blockade av översnöade BEVS hela veckan.
Lammet o Grisen Tesla Destination Charger (OBS endast 1st): Mycket hjälpsamma och räddade mig 2ggr. Kostade 60 kr för 3tim om man inte var matgäst. Vid det andra tillfället hade jag parkerat min bil sidan om en laddande Tesla. Såg sedan i min app att de hade pluggat in min bil, så jag slapp onödigt spring mellan stugan o bilen för att checka när laddaren var ledig. Tesla gemenskap när den är som bäst!!!
SkiStar huvudkontor laddare: Stolpen påkörd av bil eller snöröjningspatrullen och fungerade ej.
Sälfjällstorget: Någon laddstolpe gick ej att finna men ful-laddade 1gång via en trefaskabel som hängde på "Harrys" vägg.
Så lite utmaning var det trots att jag kände mig väl förberedd innan vi åkte med en förcheck i uppladdning .nu och ett för tillfället obrukbart Cleverkort i min hand.
Model S85D
Re: Stugsemestra i fjällen, laddning?
Vi pratade med en säljare förra året om att köpa en stug andel där uppe. Nämnde att laddningsmöjligheterna måste bli bättre men uppenbarligen har inget hänt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19