Isfria rutor
Moderator: Redaktion
Isfria rutor
Nu börjar enligt mig den delen av året jag skulle kunna emigrera för att slippa.
Frågan är hur länge innan avfärd och med vilken temperatur avfrostar ni isade rutor med och vilken utetemperatur var det.
Så....
1. Utetemperatur
2. Värme i bil
3. Hur lång tid
4. Resultat
Frågan är hur länge innan avfärd och med vilken temperatur avfrostar ni isade rutor med och vilken utetemperatur var det.
Så....
1. Utetemperatur
2. Värme i bil
3. Hur lång tid
4. Resultat
Re: Isfria rutor
Har en regel att absulut inte använda isskrapa och slipper repor pga det! Går fort att isa av rutorna. Säg 10 min vid -10. Temp brukar jag ha på 20 grader.
Nu kommer ju bästa årstiden fram med skidorna
Nu kommer ju bästa årstiden fram med skidorna
2016 Model S 75
Re: Isfria rutor
Jag krämar på värmen 30min innan avfärd.
Hällre att jag tar el från hushållet till att värma upp batterierna än att bilen fortfarande är kall när jag kör iväg.
Tveksam om den hinner värma batteripack på 10min.
Hällre att jag tar el från hushållet till att värma upp batterierna än att bilen fortfarande är kall när jag kör iväg.
Tveksam om den hinner värma batteripack på 10min.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Isfria rutor
Jag brukar starta värmen 20 min innan avfärd. Bilens temperatur satt till 21.5. Men det är sällan det blir -10 här. Det brukar hålla sig mellan 0 och -10.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Isfria rutor
Att förvärma kupén går jättefort. 10 minuter som skrevs tidigare brukar räcka gott. Batteriet däremot blir inte varmt alls efter så kort tid. Jag brukar tima laddningen så att den är precis klar när jag ska åka. Då är batteriet fortfarande varmt från laddningen. Annars kör man utan regen de första kilometrarna eller milen och det är läskigt när bilen plötsligt frirullar istället för att bromsa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Isfria rutor
- Glöm inte bort isen på rutorna hur länge bör värmen vara på för att slippa skrapa dessamati skrev:Att förvärma kupén går jättefort. 10 minuter som skrevs tidigare brukar räcka gott. Batteriet däremot blir inte varmt alls efter så kort tid. Jag brukar tima laddningen så att den är precis klar när jag ska åka. Då är batteriet fortfarande varmt från laddningen. Annars kör man utan regen de första kilometrarna eller milen och det är läskigt när bilen plötsligt frirullar istället för att bromsa.
- Har märkt att det går snabbt att värma upp kupén, så där finns inga frågetecken.
- Smart det där med laddningen att batteriet laddas ända till man ska iväg.
- Frirullar bilen de första km om batteriet inte är uppvärmt? Har inte tänkt på det?!
Re: Isfria rutor
Isen försvinner fort. Fast jag bor ju i tropiska Skaraborg, det är sällan mycket is på rutorna här.Kulingen skrev:- Glöm inte bort isen på rutorna hur länge bör värmen vara på för att slippa skrapa dessa
- Har märkt att det går snabbt att värma upp kupén, så där finns inga frågetecken.
- Smart det där med laddningen att batteriet laddas ända till man ska iväg.
- Frirullar bilen de första km om batteriet inte är uppvärmt? Har inte tänkt på det?!
Ja, när batteriet är kallt har man ingen eller nästan ingen regenerering. Ju kallare desto mindre. Glömmer man förvärma så räcker det med ett fåtal minusgrader för att bilen bilen inte tillåter regen. Det ökar successivt i takt med att man kör. Men i början är det läskigt eftersom bilen beter sig i princip som en fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Isfria rutor
Då är det bäst att alltid förvärma ett tag när tempen börjar gå under 10 grader så man slipper frys plus dettamati skrev:Isen försvinner fort. Fast jag bor ju i tropiska Skaraborg, det är sällan mycket is på rutorna här.Kulingen skrev:- Glöm inte bort isen på rutorna hur länge bör värmen vara på för att slippa skrapa dessa
- Har märkt att det går snabbt att värma upp kupén, så där finns inga frågetecken.
- Smart det där med laddningen att batteriet laddas ända till man ska iväg.
- Frirullar bilen de första km om batteriet inte är uppvärmt? Har inte tänkt på det?!
Ja, när batteriet är kallt har man ingen eller nästan ingen regenerering. Ju kallare desto mindre. Glömmer man förvärma så räcker det med ett fåtal minusgrader för att bilen bilen inte tillåter regen. Det ökar successivt i takt med att man kör. Men i början är det läskigt eftersom bilen beter sig i princip som en fossilbil.
Re: Isfria rutor
Absolut. Det är därför många tycker det är retligt att Tesla bara stödjer manuell start av förvärmning från appen. Timer för förvärmning finns i de flesta elbilarna, förutom Tesla.Kulingen skrev:Då är det bäst att alltid förvärma ett tag när tempen börjar gå under 10 grader så man slipper frys plus detta
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Isfria rutor
Det borde ju lätt kunna ändras i appen, däremot finns ju den inställningen i bilen att den lär sig när duska åka iväg och värmningen påbörjas tills dess.mati skrev:Absolut. Det är därför många tycker det är retligt att Tesla bara stödjer manuell start av förvärmning från appen. Timer för förvärmning finns i de flesta elbilarna, förutom Tesla.Kulingen skrev:Då är det bäst att alltid förvärma ett tag när tempen börjar gå under 10 grader så man slipper frys plus detta
Re: Isfria rutor
Jag emigrerade. Kör kyla i bilen istället
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Isfria rutor
Lucky You, vill också.....Challe76a skrev:Jag emigrerade. Kör kyla i bilen istället
Re: Isfria rutor
Du menar smart preconditioning? Har jag aldrig fått att fungera. Till och med Elon har nämnt någon gång att det fungerar dåligt. Förutsättning för att få det att fungera öht är att du åker iväg exakt samma tid varje dag.Kulingen skrev:Det borde ju lätt kunna ändras i appen, däremot finns ju den inställningen i bilen att den lär sig när duska åka iväg och värmningen påbörjas tills dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Isfria rutor
Jag jobbar skift (7 veckors schema) skulle vilja se Teslan lära sig detmati skrev:Du menar smart preconditioning? Har jag aldrig fått att fungera. Till och med Elon har nämnt någon gång att det fungerar dåligt. Förutsättning för att få det att fungera öht är att du åker iväg exakt samma tid varje dag.Kulingen skrev:Det borde ju lätt kunna ändras i appen, däremot finns ju den inställningen i bilen att den lär sig när duska åka iväg och värmningen påbörjas tills dess.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Isfria rutor
Är det någon som sett om man kan koppla in värmeslingorna nertill på rutan även om man har en bil som inte har det stödet (dvs inte cold package)?
Jag bytte vindruta nyligen och nu ser jag att det finns slingor nertill på den, funderade på om man kan koppla in dom lite fult på egen hand (via egen brytare antagligen isf)
Jag bytte vindruta nyligen och nu ser jag att det finns slingor nertill på den, funderade på om man kan koppla in dom lite fult på egen hand (via egen brytare antagligen isf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Isfria rutor
Några veckor senare...:Bjelke skrev:Är det någon som sett om man kan koppla in värmeslingorna nertill på rutan även om man har en bil som inte har det stödet (dvs inte cold package)?
Jag bytte vindruta nyligen och nu ser jag att det finns slingor nertill på den, funderade på om man kan koppla in dom lite fult på egen hand (via egen brytare antagligen isf)
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318