Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Moderator: Redaktion
Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Provkörde nyss en X med AP2. Spontant så konstaterar jag att den inte är ikapp ännu.
Hamnade bakom en cykel precis när vi åkt ut ur garaget på MoS. Den dök upp som en bil i displayen som vandrade nervöst över vägbanan, fast cykeln höll till höger.
Väl bakom en buss så ville den inte låsa autopiloten på fordonet framför. (det kanske inte är klart ännu?)
Den låg skapligt i sin fil, men sällan precis mitt i filen.
Några ställen hade jag testat innan med min AP1, bla 50-väg med enbart mittstreck målat. Där låg den skapligt, men bakre sidosensorn fladdrade riktigt nervöst. Ett annat ställe var påfarten till E4 söderut vid polishögskolan. Den tar min AP1 "lätt och ledigt" i 80km/h, kanske saktar in något precis vid apex. AP2 saktar in rejält i omgångar och känns väldigt osäker på placering, hamnar nästan över sidolinjen vid ett tillfälle.
Den blev riktigt osäker på en 50-väg, där bilen långt framför gjorde en vänstersväng. Den bromsade ner till under 30km/h och höll det en lång stund efter att bilen försvunnit från min körbana.
Det enda som fungerade "lika bra" var mjuka inbromsningen när man slår på adaptiva farthållaren i sista stund inför stillastående bil framför.
Jag lyckades aldrig prova att få den att köra om på insidan på >80km/h-väg med autopilot. Finns det en spärr mot det, även om den inte visar fordon i andra filer?
Hamnade bakom en cykel precis när vi åkt ut ur garaget på MoS. Den dök upp som en bil i displayen som vandrade nervöst över vägbanan, fast cykeln höll till höger.
Väl bakom en buss så ville den inte låsa autopiloten på fordonet framför. (det kanske inte är klart ännu?)
Den låg skapligt i sin fil, men sällan precis mitt i filen.
Några ställen hade jag testat innan med min AP1, bla 50-väg med enbart mittstreck målat. Där låg den skapligt, men bakre sidosensorn fladdrade riktigt nervöst. Ett annat ställe var påfarten till E4 söderut vid polishögskolan. Den tar min AP1 "lätt och ledigt" i 80km/h, kanske saktar in något precis vid apex. AP2 saktar in rejält i omgångar och känns väldigt osäker på placering, hamnar nästan över sidolinjen vid ett tillfälle.
Den blev riktigt osäker på en 50-väg, där bilen långt framför gjorde en vänstersväng. Den bromsade ner till under 30km/h och höll det en lång stund efter att bilen försvunnit från min körbana.
Det enda som fungerade "lika bra" var mjuka inbromsningen när man slår på adaptiva farthållaren i sista stund inför stillastående bil framför.
Jag lyckades aldrig prova att få den att köra om på insidan på >80km/h-väg med autopilot. Finns det en spärr mot det, även om den inte visar fordon i andra filer?
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Vet du vilken version av mjukvaran det var?
Omkörning på "insidan" fungerar fint är min erfarenhet av AP2. D.v.s. den kör utan problem om fordon i vänsterfilen om de håller lägre hastighet. Känner för övrigt igen beteendet i stort, ungefär så som du beskriver det.
Omkörning på "insidan" fungerar fint är min erfarenhet av AP2. D.v.s. den kör utan problem om fordon i vänsterfilen om de håller lägre hastighet. Känner för övrigt igen beteendet i stort, ungefär så som du beskriver det.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Nej, tänkte inte på att kolla det. Dock så var det Teslas egna provkörningsbil, så den borde ju ha "det senaste".Generalbogge skrev:Vet du vilken version av mjukvaran det var?
Omkörning på "insidan" fungerar fint är min erfarenhet av AP2. D.v.s. den kör utan problem om fordon i vänsterfilen om de håller lägre hastighet. Känner för övrigt igen beteendet i stort, ungefär så som du beskriver det.
Min AP1 är laglydig - är det skyltat över 70km/h så kör den inte om i högerfil.
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
AP2 kör om på högersidan. Den verkar inte vara medveten om andra bilar som kör i andra filer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Stämmer bra överens med mina erfarenheter. Jag är ganska nöjd med min AP2, men dessa inbromsningar och sjukt segt igångsmygande, det kan driva mig till vansinne!
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Duttar man till på accelerationspedalen så kör den dock gärna om i innerfil, och fortsätter med det även om man kommer ikapp andra mittfilskramare. Har jag hört alltså, av en kompis som körde om i den tomma högerfilen.dstr skrev:Nej, tänkte inte på att kolla det. Dock så var det Teslas egna provkörningsbil, så den borde ju ha "det senaste".Generalbogge skrev:Vet du vilken version av mjukvaran det var?
Omkörning på "insidan" fungerar fint är min erfarenhet av AP2. D.v.s. den kör utan problem om fordon i vänsterfilen om de håller lägre hastighet. Känner för övrigt igen beteendet i stort, ungefär så som du beskriver det.
Min AP1 är laglydig - är det skyltat över 70km/h så kör den inte om i högerfil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Jag har också provkört en Model X med AP2 en längre sträcka nu.
Jösses.
AP 1 körde som en privatchaufför med vita handskar. Gasa bromsa styra mjukt. AP2 kör som en nervös tonåring.
Framför allt gasar och bromsar den alldeles för kraftfullt. Inte så mjukt som ettan gjorde.
Frugan bad mig stänga av efter ett tag, hon blev åksjuk. Jämfört med AP1 som hon tyckte körde bil bättre än mig.
AP2 gör sitt jobb, bilen kommer fram inte tal om det - men sättet den gör det på var AP1 överlägset.
Jösses.
AP 1 körde som en privatchaufför med vita handskar. Gasa bromsa styra mjukt. AP2 kör som en nervös tonåring.
Framför allt gasar och bromsar den alldeles för kraftfullt. Inte så mjukt som ettan gjorde.
Frugan bad mig stänga av efter ett tag, hon blev åksjuk. Jämfört med AP1 som hon tyckte körde bil bättre än mig.
AP2 gör sitt jobb, bilen kommer fram inte tal om det - men sättet den gör det på var AP1 överlägset.
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Är det nu AP1 du menar så kan jag bekräfta. Finns till och med ett meddelande för det som dyker upp på lilla skärmen.bylund skrev:Duttar man till på accelerationspedalen så kör den dock gärna om i innerfil, och fortsätter med det även om man kommer ikapp andra mittfilskramare. Har jag hört alltså, av en kompis som körde om i den tomma högerfilen.
Alltså än så länge ingen idé att planera för AP på min planerade Model 3.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Fast M3 har 2.XSurfaren skrev:Är det nu AP1 du menar så kan jag bekräfta. Finns till och med ett meddelande för det som dyker upp på lilla skärmen.bylund skrev:Duttar man till på accelerationspedalen så kör den dock gärna om i innerfil, och fortsätter med det även om man kommer ikapp andra mittfilskramare. Har jag hört alltså, av en kompis som körde om i den tomma högerfilen.
Alltså än så länge ingen idé att planera för AP på min planerade Model 3.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
2.x, det är väl främst lite uppgraderad hårdvara? Utmaningen är inte hårdvaran, det är programvaran. Om jag förstått det rätt så använder man bara två av de åtta kamerorna ännu. Så Model 3 är lite mer framtidssäkrad. Jag gissar på att Model 3 har något motsvarande AP1 kapacitet tidigast när den kommer till Sverige.e5m1r skrev:Fast M3 har 2.XSurfaren skrev:Är det nu AP1 du menar så kan jag bekräfta. Finns till och med ett meddelande för det som dyker upp på lilla skärmen.bylund skrev:Duttar man till på accelerationspedalen så kör den dock gärna om i innerfil, och fortsätter med det även om man kommer ikapp andra mittfilskramare. Har jag hört alltså, av en kompis som körde om i den tomma högerfilen.
Alltså än så länge ingen idé att planera för AP på min planerade Model 3.
https://electrek.co/2017/03/30/tesla-au ... -1-update/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Japp, då fick man det bekräftat av generalöversteprästen himself. Och inte blir det några större förbättringar med ny mjukvara heller. Snarare försämringar. Utvecklingen verkar stå och stampa nu.TiborBlomhall skrev:Jag har också provkört en Model X med AP2 en längre sträcka nu.
Jösses.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Har fungerat perfekt för mig tills nu när jag bytte från 2017.34 till 2017.40.1, innan fungerade det felfritt
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Som jag skrev i en annan tråd. Den här versionen är ett skämt. Hastighetsskyltarna reagerar den inte längre på förrän långt efter skylten. Och idag tappade den vägen helt utan anledning på en 50-sträcka där AP har fungerat bra sedan jag skaffade bilen. Inte nu längre. Jag upplever den dessutom som ännu vingligare än förut. Man får hålla hårt i ratten. Den verkar tappa linjerna väldigt lätt, även när de är fina och tydliga.Kulingen skrev:Har fungerat perfekt för mig tills nu när jag bytte från 2017.34 till 2017.40.1, innan fungerade det felfritt
Nästa helg ska vi ta en längre tur på runt 50 mil. Jag befarar att det blir mest manuell körning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Annars hamnar du i inre Mongoliet kanske?mati skrev:Som jag skrev i en annan tråd. Den här versionen är ett skämt. Hastighetsskyltarna reagerar den inte längre på förrän långt efter skylten. Och idag tappade den vägen helt utan anledning på en 50-sträcka där AP har fungerat bra sedan jag skaffade bilen. Inte nu längre. Jag upplever den dessutom som ännu vingligare än förut. Man får hålla hårt i ratten. Den verkar tappa linjerna väldigt lätt, även när de är fina och tydliga.Kulingen skrev:Har fungerat perfekt för mig tills nu när jag bytte från 2017.34 till 2017.40.1, innan fungerade det felfritt
Nästa helg ska vi ta en längre tur på runt 50 mil. Jag befarar att det blir mest manuell körning.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Jag upplevde den inte som vinglig och den klarade sig väldigt bra utan tydliga streck också. Blev till och med imponerad av en sträcka på E4 där det var nylagt asfalt och endast smala "pennstreck" som markerar var det ska målas sen. Inga problem.
Men sen hinner man ikapp en långtradare och AP2 tvärnitar en bra bit bakom den. Fortfarande låångt kvar till långtradaren men bilen har redan panikbromsat. Man blinkar och byter fil och då stampar den på gasen när den har nått andra filen. Och sen när man har hunnit fram till långtradaren tvärnitar den igen av rädsla trots att långtradaren är i filen bredvid. Och sekunden därpå inser att det finns plats och då full gas igen. AP1 var mycket mjukare med gas/broms och mer is i magen vid möte med andra bilar.
AP2:
Åka själv på motorvägen: inga problem.
Åka bakom en bil: inga problem.
Hinna ikapp en bil/långtradare och köra om: nervös tonåring.
Men sen hinner man ikapp en långtradare och AP2 tvärnitar en bra bit bakom den. Fortfarande låångt kvar till långtradaren men bilen har redan panikbromsat. Man blinkar och byter fil och då stampar den på gasen när den har nått andra filen. Och sen när man har hunnit fram till långtradaren tvärnitar den igen av rädsla trots att långtradaren är i filen bredvid. Och sekunden därpå inser att det finns plats och då full gas igen. AP1 var mycket mjukare med gas/broms och mer is i magen vid möte med andra bilar.
AP2:
Åka själv på motorvägen: inga problem.
Åka bakom en bil: inga problem.
Hinna ikapp en bil/långtradare och köra om: nervös tonåring.
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Jag tror inte ap2 kommer ikapp det här året heller... december 2018 kanske?
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Januari 2018, vi får anordna vadslagningdstr skrev:Jag tror inte ap2 kommer ikapp det här året heller... december 2018 kanske?
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Precis. Ny hårdvara verkar relativt lätt att införa. Sen ska det till mjukvara för att få hårdvaran att göra rätt för sig. Jag avvaktar nog med att betala tills det faktiskt funkar, nästa gång. Kommer mjukvaran vara på plats innan de första av oss får vår 3:a? Ser inte helt glasklart ut i kristallkulan, just nu.bjelkeman skrev:2.x, det är väl främst lite uppgraderad hårdvara? Utmaningen är inte hårdvaran, det är programvaran. Om jag förstått det rätt så använder man bara två av de åtta kamerorna...e5m1r skrev:Fast M3 har 2.XSurfaren skrev:Alltså än så länge ingen idé att planera för AP på min planerade Model 3.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Ja, tunna provisoriska streck på nylagd svart asfalt klarar den bra. Det är så stark kontrast. Men t ex när vägen är lite halvvåt, med torra spår men våta remsor vid sidorna, klarar den inte att hitta linjerna. Då blir det jojo.TiborBlomhall skrev:Jag upplevde den inte som vinglig och den klarade sig väldigt bra utan tydliga streck också. Blev till och med imponerad av en sträcka på E4 där det var nylagt asfalt och endast smala "pennstreck" som markerar var det ska målas sen. Inga problem.
Totalt sett tycker jag att AP2 har successivt blivit sämre på att hitta linjerna. När den var ny och strypt till 50km/h hittade den till och med grusvägar. Den kunde inte köra nånstans, men den hittade vägen. Trottoarkanter och liknande var inte heller några problem. Men den förmågan har avtagit allt mer med varje ny release. Nu måste det vara vita streck på svart väg. Inget annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Håller helt med mati om att AP2 är helt värdelös på att hitta linjerna nu jämfört med i April i år (kommer inte ihåg vilken firmware).mati skrev:Ja, tunna provisoriska streck på nylagd svart asfalt klarar den bra. Det är så stark kontrast. Men t ex när vägen är lite halvvåt, med torra spår men våta remsor vid sidorna, klarar den inte att hitta linjerna. Då blir det jojo.TiborBlomhall skrev:Jag upplevde den inte som vinglig och den klarade sig väldigt bra utan tydliga streck också. Blev till och med imponerad av en sträcka på E4 där det var nylagt asfalt och endast smala "pennstreck" som markerar var det ska målas sen. Inga problem.
Totalt sett tycker jag att AP2 har successivt blivit sämre på att hitta linjerna. När den var ny och strypt till 50km/h hittade den till och med grusvägar. Den kunde inte köra nånstans, men den hittade vägen. Trottoarkanter och liknande var inte heller några problem. Men den förmågan har avtagit allt mer med varje ny release. Nu måste det vara vita streck på svart väg. Inget annat.
Däremot så kör den avsevärt mycket bättre nu än då och det är ju att föredra. Håller också med om Att utvecklingen går aningen långsamt och att det kan vara lite "ett steg fram, två tillbaka" med uppdateringarna emellanåt. Ett specifikt exempel är filbyten, där det blev sämre innan det blev bättre igen.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Fick också version 2017.40.1 i veckan och har AP1. Tycker bilen reagerar på skyltarna mycket senare nu. På pendlingsträckan till jobbet är det en 70 sträcka som växlar till 50 i ca 150m, vid en korsning, innan det blir 70 igen. Just där sänker inte bilen farten förrän efter halva sträckan! Gillar dock skarpt funktionen som höjer hastigheten när den läser skyltar med högre hastighet, hoppade från riktigt gammal version därav nyheten för mig.mati skrev:Som jag skrev i en annan tråd. Den här versionen är ett skämt. Hastighetsskyltarna reagerar den inte längre på förrän långt efter skylten. Och idag tappade den vägen helt utan anledning på en 50-sträcka där AP har fungerat bra sedan jag skaffade bilen. Inte nu längre. Jag upplever den dessutom som ännu vingligare än förut. Man får hålla hårt i ratten. Den verkar tappa linjerna väldigt lätt, även när de är fina och tydliga.Kulingen skrev:Har fungerat perfekt för mig tills nu när jag bytte från 2017.34 till 2017.40.1, innan fungerade det felfritt
Nästa helg ska vi ta en längre tur på runt 50 mil. Jag befarar att det blir mest manuell körning.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Verkar onekligen variera väldigt mycket från bil till bil.
Känner igen en del av det ni beskriver, men långtifrån allt.
Kom en uppdatering i juli ngn gång, innan den var ap2 ganska kass, men efter den har den funkat mycket bra i min bil. Inte felfritt, men det har verkligen inte ap1 i de lånebilar jag haft heller gjort.
Känner igen en del av det ni beskriver, men långtifrån allt.
Kom en uppdatering i juli ngn gång, innan den var ap2 ganska kass, men efter den har den funkat mycket bra i min bil. Inte felfritt, men det har verkligen inte ap1 i de lånebilar jag haft heller gjort.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Jag har inte ap aktiverat på min nya, och kommer vänta ganska länge för att jag vill inte betala för något som inte fungerar helt 100. Man vill gärna kunna ha bättre funktionalitet än ap1.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Gjorde första långstyrningen på 65mil igår. En X 100D uthämtad för en vecka sedan så rimligtvis borde mjukvaran vara det senaste.
Provade AP2 vid ett antal "bra/säkra" ställen. Upplever att den ligger och parerar höger/vänster hela tiden. Dvs håller jag i ratten känns det (och syns) tydligt att den kör slalom.
Det upplevde jag aldrig med AP1 i min tidigare S.
Ungefär som att AP2 är sämre än AP1 på att identifiera/reagera snabbt och korrigera lite =omärkbart. Så AP1 var klart bättre på att jobba smidigt=omärkbart. Förstår nu någon som beskrev att barn/fru kände av åksjuketendenser om man har lätt för det.
Ett flertal tillfällen där jag bara körde på adaptiv farthållare och den ville sänka farten omotiverat. Vid tex vägräcken när vägen svänger svagt, vid omkörning av lastbilar på motorväg osv.
Ska prova lite mer på vägen hem igen. Men som det känns nu så är det tyvärr en "nedgradering" så att jag kommer att använda AP mindre än jag gjorde på AP1. Dock användes däven den ganska sparsamt.
Dock känns den bättre på att bromsa mjukare när man hinner upp långsammare fordon och att filbyten går fortare att få till. På AP1 fick man blinka och ibland vänta ett tag innan den genomförde filbytet.
Provade AP2 vid ett antal "bra/säkra" ställen. Upplever att den ligger och parerar höger/vänster hela tiden. Dvs håller jag i ratten känns det (och syns) tydligt att den kör slalom.
Det upplevde jag aldrig med AP1 i min tidigare S.
Ungefär som att AP2 är sämre än AP1 på att identifiera/reagera snabbt och korrigera lite =omärkbart. Så AP1 var klart bättre på att jobba smidigt=omärkbart. Förstår nu någon som beskrev att barn/fru kände av åksjuketendenser om man har lätt för det.
Ett flertal tillfällen där jag bara körde på adaptiv farthållare och den ville sänka farten omotiverat. Vid tex vägräcken när vägen svänger svagt, vid omkörning av lastbilar på motorväg osv.
Ska prova lite mer på vägen hem igen. Men som det känns nu så är det tyvärr en "nedgradering" så att jag kommer att använda AP mindre än jag gjorde på AP1. Dock användes däven den ganska sparsamt.
Dock känns den bättre på att bromsa mjukare när man hinner upp långsammare fordon och att filbyten går fortare att få till. På AP1 fick man blinka och ibland vänta ett tag innan den genomförde filbytet.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Provkört X med AP2 - min egna jämförelse 1 vs 2
Jag vet inte riktigt var jag ska skriva, eller om det kanske är diskuterat tidigare, men måste kolla om det är någon annan som fått att AP2 försöker låsa på bilen framför, på det sätt som AP1 gör? Jag tyckte jag såg det i ögonvrån när jag körde genom en korsning där den tappade bort filmarkeringarna (eftersom de inte fanns). Var först osäker på om jag sett fel, men tittade sedan lite trafikosäkert mycket i nästa korsning och konstaterade att den mycket riktigt blev blå för en sekund. Båda gångerna plingade den genast argt och rött och ville inte fortsätta köra själv, men sekunden innan låste den garanterat, eller försökte låsa, på bilen framför.
Är det här nytt? Jag har aldrig sett det förut. Har 2017.40.1.e29b97f.
Är det här nytt? Jag har aldrig sett det förut. Har 2017.40.1.e29b97f.
Svart X75D -17