Förhindra er Tesla bli stulen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Förhindra er Tesla bli stulen

Inlägg av Kulingen »

Till och med rostfritt rostar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förhindra er Tesla bli stulen

Inlägg av bylund »

Rost är just järnoxider, medan ärg är kopparoxider. Sedan är båda dessa typer av korrosion.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förhindra er Tesla bli stulen

Inlägg av mati »

Okej, för att slippa diskussioner, aluminium oxiderar. Det gör det ganska omgående när det utsätts för syre, och det är det som gör att man blir svart om händerna när man tar i det. Det blir nån slags hinna som skyddar i sin tur för ytterligare oxidering. Men det rostar inte på samma sätt som järn. Sen kan man göra tabbar och använda stålskruv för aluminium. Det har Tesla gjort på tidiga modeller vid backspeglarna och i kromlisten under bakre stötfångaren. Bilarna rostade då, men det var inte aluminiumet som rostade utan stålskruven, och rostgeggan spred sig så att det såg ut som ett stort rostangrepp. Nu har de ändrat på det verkar det som.
Hoppas att de kom ihåg den tabben när de konstruerade Model 3 där aluminium och stål möts på en del ställen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Förhindra er Tesla bli stulen

Inlägg av Plutric »

Äntligen kom disk runt Teslas val av aluminium!
Jag har varit påväg att ta upp det som egen tråd. Många har/haft stora problem med att karossen är i aluminium pga skador/reperation. Långa väntetider lic. Plåtriktfirmor. Allt detta är problematiskt MEN korrosionen kommer vara minimal dvs karrosen kommer vara likvärdig i många år om de ha gjort allt rätt. Hur kan jag tro detta? Ju jag har haft en Audi i aluminium i ca 10år o 35000-40000mil utan en enda rostfläck trots små plåtskador. Den är nästan som ny jämfört med min gamla A6 (galvad) som är mer eller mindre upprostad (29000mil) o skrotfärdiga inomkort. Detta ser jag positivt (förhoppning) för dem som kommer vilja ha sin Tesla i många år.
Skriv svar