Hjälp med val av tesla!
Moderator: Redaktion
Re: Hjälp med val av tesla!
Håller med angående dubbelladdaren. Mycket värdefullt.
Jag glömde att D-bilarna har en nackdel till jämfört med RWD-bilarna, utöver den mindre frunken: De låter mer. Det hörs ett mer eller mindre starkt vinande ljud från främre motorn som RWD-bilarna saknar. Det är kanske ingenting man tänker på när man byter från fossilbil till elbil. Men i jämförelse med RWD-Teslor och även jämfört med andra elbilar är D-modellerna högljudda.
Naturligtvis get fyrhjulsdriften bättre grepp, men även RWD ger fantastiskt bra framkomlighet som ingen annan bakhjulsdriven bil kan mäta sig med. Jag skulle helt klart satsa på en S85 eller P85 om plånboken tillåter det.
Jag glömde att D-bilarna har en nackdel till jämfört med RWD-bilarna, utöver den mindre frunken: De låter mer. Det hörs ett mer eller mindre starkt vinande ljud från främre motorn som RWD-bilarna saknar. Det är kanske ingenting man tänker på när man byter från fossilbil till elbil. Men i jämförelse med RWD-Teslor och även jämfört med andra elbilar är D-modellerna högljudda.
Naturligtvis get fyrhjulsdriften bättre grepp, men även RWD ger fantastiskt bra framkomlighet som ingen annan bakhjulsdriven bil kan mäta sig med. Jag skulle helt klart satsa på en S85 eller P85 om plånboken tillåter det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hjälp med val av tesla!
Kan tillägga att Stefan på Shiftgear är bra att ha att göra med och ganska kunnig på Tesla då han sålt flera stycken. Dessutom kan han hjälpa till med finansiering osv. Han brukar också vara snabb på att svara.
Bland annat tog jag hjälp av honom för att sälja min P85 då jag nu köpt en X100D. Efter det så kan han nu ännu mer om olika Teslamodeller
När du läser i annonser får du vara lite skeptisk och dubbelkolla utrustning osv. Särskilt om det är en handlare som säljer. Inte lätt att hänga med vad som faktiskt sitter på bilarna, då Tesla hela tiden ändrar fram och tillbaka i paket osv. Dessutom florerar det hela tiden olika räckvidder och effektuppgifter.
Men fråga gärna vidare här på forumet så får du säkert snabbt svar på det mesta.
Bland annat tog jag hjälp av honom för att sälja min P85 då jag nu köpt en X100D. Efter det så kan han nu ännu mer om olika Teslamodeller
När du läser i annonser får du vara lite skeptisk och dubbelkolla utrustning osv. Särskilt om det är en handlare som säljer. Inte lätt att hänga med vad som faktiskt sitter på bilarna, då Tesla hela tiden ändrar fram och tillbaka i paket osv. Dessutom florerar det hela tiden olika räckvidder och effektuppgifter.
Men fråga gärna vidare här på forumet så får du säkert snabbt svar på det mesta.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hjälp med val av tesla!
Kanske tom är värt att titta på en helt ny bil och lägga kostnaden på lite fler år och
få typ samma månadskostnad (lite beroende på om en kontantinsats är möjlig och hur mkt isf).
Jag tänker lite så här, om man köper en begagnad så är den ju 2-3 år gammal redan men kostar ändå typ 600kkr eller nåt, och köper man en
ny så kan man lägga på 2-3 år på sin avbetalningsplan osv när man jämför, och det tillsammans med övriga fördelar med en ny (tex halvförsäkring,
längre garanti och ev bättre ränta) så kan man mycket väl landa på ungefär samma kostnad per månad.
S75D är jäkligt najs som den är nu (prestandan + räckvidd typ som en S85:a) och man behöver eg inte välja till något alls
Lite synd att dom tog bort RWD och dessutom har luftfjädring som std m vilket ger dyrare instegspris numera
få typ samma månadskostnad (lite beroende på om en kontantinsats är möjlig och hur mkt isf).
Jag tänker lite så här, om man köper en begagnad så är den ju 2-3 år gammal redan men kostar ändå typ 600kkr eller nåt, och köper man en
ny så kan man lägga på 2-3 år på sin avbetalningsplan osv när man jämför, och det tillsammans med övriga fördelar med en ny (tex halvförsäkring,
längre garanti och ev bättre ränta) så kan man mycket väl landa på ungefär samma kostnad per månad.
S75D är jäkligt najs som den är nu (prestandan + räckvidd typ som en S85:a) och man behöver eg inte välja till något alls
Lite synd att dom tog bort RWD och dessutom har luftfjädring som std m vilket ger dyrare instegspris numera
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hjälp med val av tesla!
Jag skulle välja D alla dagar i veckan.
Om inte annat för att den äter inte bakdäck som RWD gör.
Lite vinande ljud strö jag mig inte på. Ganska behagligt ljud.
Om inte annat för att den äter inte bakdäck som RWD gör.
Lite vinande ljud strö jag mig inte på. Ganska behagligt ljud.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Hjälp med val av tesla!
Min bakhjulsdrivna P85 med 19" slet ner bakdäcken från 8 till 6mm på ca 2000mil. Inklusive div regelbundna fullgastester från stillastående
Har däremot läst om flera andra som rapporterar om däcksslitage. Främst 21" och ofta i kombination med felinställda hjulvinklar, konstant körning i low på luftfjädringen osv.
Sen beror det också på hur "mjuka" däck du har. De 19" GoodYear RS2 som bilarna levererades med 2012-2015 var suveräna i hållbarhetssynpunkt! Har en omgång splitter nya såna liggande om du behöver köpa! Köpte på mig de då det skrevs en del allmänt rädsla för däcksslitage. Men som beskrivet ovan så höll mina däck otroligt bra. Perfekt jämt slitage fram och bak också efter 3sommrar med ungefär 2000mil där jag roterade de fram/bak inför varje säsong.
Så däcksslitage är nog ingen större fara om hjulinställningarna står rätt på en S85 med 19".
Har däremot läst om flera andra som rapporterar om däcksslitage. Främst 21" och ofta i kombination med felinställda hjulvinklar, konstant körning i low på luftfjädringen osv.
Sen beror det också på hur "mjuka" däck du har. De 19" GoodYear RS2 som bilarna levererades med 2012-2015 var suveräna i hållbarhetssynpunkt! Har en omgång splitter nya såna liggande om du behöver köpa! Köpte på mig de då det skrevs en del allmänt rädsla för däcksslitage. Men som beskrivet ovan så höll mina däck otroligt bra. Perfekt jämt slitage fram och bak också efter 3sommrar med ungefär 2000mil där jag roterade de fram/bak inför varje säsong.
Så däcksslitage är nog ingen större fara om hjulinställningarna står rätt på en S85 med 19".
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Hjälp med val av tesla!
3800 mil i min S60 och bakdäcken är slut och dom fram är som nya, men oj vad kul jag haftLeo skrev:Min bakhjulsdrivna P85 med 19" slet ner bakdäcken från 8 till 6mm på ca 2000mil. Inklusive div regelbundna fullgastester från stillastående
Har däremot läst om flera andra som rapporterar om däcksslitage. Främst 21" och ofta i kombination med felinställda hjulvinklar, konstant körning i low på luftfjädringen osv.
Sen beror det också på hur "mjuka" däck du har. De 19" GoodYear RS2 som bilarna levererades med 2012-2015 var suveräna i hållbarhetssynpunkt! Har en omgång splitter nya såna liggande om du behöver köpa! Köpte på mig de då det skrevs en del allmänt rädsla för däcksslitage. Men som beskrivet ovan så höll mina däck otroligt bra. Perfekt jämt slitage fram och bak också efter 3sommrar med ungefär 2000mil där jag roterade de fram/bak inför varje säsong.
Så däcksslitage är nog ingen större fara om hjulinställningarna står rätt på en S85 med 19".
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hjälp med val av tesla!
TUUUUSEN tack för all hjälp. Ni är grymma.
mycket hjälplig information jag fått ut!
kan återkomma när det blir mer dags att faktiskt införskaffa bilen, måste sälja min nuvarande och så ny lägenhet på g.
ser fram emot att bli en del av teslafamiljen. =)
mycket hjälplig information jag fått ut!
kan återkomma när det blir mer dags att faktiskt införskaffa bilen, måste sälja min nuvarande och så ny lägenhet på g.
ser fram emot att bli en del av teslafamiljen. =)
Re: Hjälp med val av tesla!
S85 är lätt den billigaste varianten som jag skulle kunna tänka mig köpa.
P85D är helt klart den mest prisvärda Teslan. under 800k i pris, galen prestanda som är nästan i par med dagens P100D, för halva priset. Du får bättre byggkvalité än S85 då dessa är 2015 modeller, garanterad autopilot och dessa är oftast fullsmetade... P85D kan också ha svart innertak, det kunde inte S85 från 2014 ha.
P85D är helt klart den mest prisvärda Teslan. under 800k i pris, galen prestanda som är nästan i par med dagens P100D, för halva priset. Du får bättre byggkvalité än S85 då dessa är 2015 modeller, garanterad autopilot och dessa är oftast fullsmetade... P85D kan också ha svart innertak, det kunde inte S85 från 2014 ha.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Hjälp med val av tesla!
väldigt prisvärd: https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H20FFP73940
Garanti ca 7800mil eller 2 år.. om du kör mycket(brukar bli så när man har en bil som nästan är gratis att köra och har prestanda som en supersportbil) så är det inga problem på garantifronten.
Om vi lägger upp en skala, där en ny VW är en 1:a och en ny P100D är en 10:a så är nog denna en 8a på skalan iaf, S85 är nog runt 6 på skalan. Kanske luddigt men för att du ska få lite o jämföra med.
Garanti ca 7800mil eller 2 år.. om du kör mycket(brukar bli så när man har en bil som nästan är gratis att köra och har prestanda som en supersportbil) så är det inga problem på garantifronten.
Om vi lägger upp en skala, där en ny VW är en 1:a och en ny P100D är en 10:a så är nog denna en 8a på skalan iaf, S85 är nog runt 6 på skalan. Kanske luddigt men för att du ska få lite o jämföra med.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Hjälp med val av tesla!
Hur mycket sjunker en tesla i värde /år om man låt säga köper en för mellan 600-700K
Re: Hjälp med val av tesla!
De två jag sålt sjönk runt 15% per år.Walker skrev:Därom tvistar de lärde.Mcbeth skrev:Hur mycket sjunker en tesla i värde /år om man låt säga köper en för mellan 600-700K
Model S båda två.
Sedan varierar det nog mycket från bil till bil. Men det kanske ger en fingervisning i varje fall.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hjälp med val av tesla!
Det hänger väl en hel del på hur långt man kör med den oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hjälp med val av tesla!
Hur långt är ett snöre ?Mcbeth skrev:Hur mycket sjunker en tesla i värde /år om man låt säga köper en för mellan 600-700K
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hjälp med val av tesla!
en vanlig S85 känns inte aktuellt.
Är ute efter ngt lite mer, så vad är tankarna om man inte har råd att lägga allt på en p85D
Hade ni valt en S p85 eller en S 85D?
fördelar och nackdelarna med dom?
jag är inte superkräsen ang AP, även om det hade vart nice, vill gärna ha lite pulver i bilen
bryr mig inte så mkt om 21tumsfäljer och panoramatak heller. däremot är teknikprylarna av intresse; tex köldpaket, aktiv luftfjädring, backkamera och såna där saker.
Är ute efter ngt lite mer, så vad är tankarna om man inte har råd att lägga allt på en p85D
Hade ni valt en S p85 eller en S 85D?
fördelar och nackdelarna med dom?
jag är inte superkräsen ang AP, även om det hade vart nice, vill gärna ha lite pulver i bilen
bryr mig inte så mkt om 21tumsfäljer och panoramatak heller. däremot är teknikprylarna av intresse; tex köldpaket, aktiv luftfjädring, backkamera och såna där saker.
Re: Hjälp med val av tesla!
Tech är samma i alla bilar från oktober 2014 och fram tills nyligenMcbeth skrev:en vanlig S85 känns inte aktuellt.
Är ute efter ngt lite mer, så vad är tankarna om man inte har råd att lägga allt på en p85D
Hade ni valt en S p85 eller en S 85D?
fördelar och nackdelarna med dom?
jag är inte superkräsen ang AP, även om det hade vart nice, vill gärna ha lite pulver i bilen
bryr mig inte så mkt om 21tumsfäljer och panoramatak heller. däremot är teknikprylarna av intresse; tex köldpaket, aktiv luftfjädring, backkamera och såna där saker.
Luftfjädring, elbaklucka, samt köldpaket var extra utrustning och kostar en slant
S85D har upplevd prestanda av en P85
P85D är då vassare men skiljer lite mot den nya S75D
Frågan är då vilken prisklass du är ute efter ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hjälp med val av tesla!
Måste flika in en liten varning för interiören på pre facelift utan premiuminredning och med tygstolar och vitt tygtak. Den var väldigt plastig. Hade en som lånebil häromdagen. En S85D. Luktade billig plast också tyvärr.
Har haft två Teslor. Båda facelift och båda med skinnstolar. Dock en utan premiumpaket och en med. Måste säga att på faceliftade bilar så gör premiuminredningen inte lika stor skillnad. Rekommenderar även innertak i alcantara.
Har haft två Teslor. Båda facelift och båda med skinnstolar. Dock en utan premiumpaket och en med. Måste säga att på faceliftade bilar så gör premiuminredningen inte lika stor skillnad. Rekommenderar även innertak i alcantara.
Re: Hjälp med val av tesla!
jag hade nog tänkt 6-750K för bilen...
så det är inte så stor skillnad eg på en D och P förutom fyrhjulsdrift?
så det är inte så stor skillnad eg på en D och P förutom fyrhjulsdrift?
Re: Hjälp med val av tesla!
Beror på vilken D och vilken P eller tom PDMcbeth skrev:jag hade nog tänkt 6-750K för bilen...
så det är inte så stor skillnad eg på en D och P förutom fyrhjulsdrift?
P85
P85+
P85D
P85DL
P90D
P100D (alla P100D har L)
Utifrån din prisbild är P85D dyrare än så
Du får titta på 85D och P85 med autopilot hårdvara
Och då är du och snurrar runt 700k som det ser ut nu
Om du vill närmare 600k så är det en bil utan autopilot hårdvara P85
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hjälp med val av tesla!
Du glömde 75D, 90D, 100D och P90DL
Misstänker att jag glömt några också...
Misstänker att jag glömt några också...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hjälp med val av tesla!
Missade att 90 fanns som DL trodde den uppdateringen var till P100DSvenssons skrev:Du glömde 75D och P90DL
75D lät jag vara då TS prisspann tillåter inte ny bil och TS ville ha prestanda (omöjligt att veta vilka gamla bilar kan / kommer få nya prestandan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se