Brun MS Stulen/saknad?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
Walker skrev:
Stopp, stopp, STOPP!
Škodas lane assist är ingen ap!!!
Den är ett väldigt dåligt skämt. Haft/har den på 2 bilar och det är något som är PERMANENT avstängt. Om du jämför det med Teslas ap (1 eller 2) så betvivlar jag att du någonsin kört Tesla.
Har du kört Superb 2018?
Jag har kört min 1000 mil och kommer aldrig att stänga av lane assist. Visst man kan inte sova och köra men den är tillräckligt bra för mig . Jag kan titta runt och slänga blicken till min dotter utan att vara rädd att bilen ska hamna i diket :) . Jo du har rätt den är störande om man inte blinkar när man svänger men man kan väl lära sig och blinka.
Och nej det är ingen AP men den är 8 gånger billigare en Teslas AP . Tycker inte att den är 8 gånger sämre. Adaptiva farthållaren är garanterat bättre än Teslas inga häftiga inbromsningar eller rivstarter mjukt och fint.

Sen vad det gäller Tesla visst jag vill ha en sodan bil men den måste uppfylla mina kriterier och tyvärr gör den inte det än.
Min nästa bil kommer att ha elmotor de kan jag nästan garantera men det är om 3 år.
Nu återstår bara att läsa, läsa, läsa och hoppas :)
Många här seger att man inte behöver längre räckvidd . Jag vill ha längre räckvidd och Tesla visade idag att det går att fixa och att det kommer .
Antar att du vaknar imorgon och din bil har uppdatering som väntar det är nya kartor i naven ap har blivit bättre du har fått fri spotify osv...
for the record min bil har inga problem med den adaptiva farthållaren den bromsar mjukt och tar det försiktigt inga hastiga eller onldiga inbromsningar aå jah vet intw vad du snackar om där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
Stopp, stopp, STOPP!
Škodas lane assist är ingen ap!!!
Den är ett väldigt dåligt skämt. Haft/har den på 2 bilar och det är något som är PERMANENT avstängt. Om du jämför det med Teslas ap (1 eller 2) så betvivlar jag att du någonsin kört Tesla.
Har du kört Superb 2018?
Jag har kört min 1000 mil och kommer aldrig att stänga av lane assist. Visst man kan inte sova och köra men den är tillräckligt bra för mig . Jag kan titta runt och slänga blicken till min dotter utan att vara rädd att bilen ska hamna i diket :) . Jo du har rätt den är störande om man inte blinkar när man svänger men man kan väl lära sig och blinka.
Och nej det är ingen AP men den är 8 gånger billigare en Teslas AP . Tycker inte att den är 8 gånger sämre. Adaptiva farthållaren är garanterat bättre än Teslas inga häftiga inbromsningar eller rivstarter mjukt och fint.

Sen vad det gäller Tesla visst jag vill ha en sodan bil men den måste uppfylla mina kriterier och tyvärr gör den inte det än.
Min nästa bil kommer att ha elmotor de kan jag nästan garantera men det är om 3 år.
Nu återstår bara att läsa, läsa, läsa och hoppas :)
Många här seger att man inte behöver längre räckvidd . Jag vill ha längre räckvidd och Tesla visade idag att det går att fixa och att det kommer .
Antar att du vaknar imorgon och din bil har uppdatering som väntar det är nya kartor i naven ap har blivit bättre du har fått fri spotify osv...
for the record min bil har inga problem med den adaptiva farthållaren den bromsar mjukt och tar det försiktigt inga hastiga eller onldiga inbromsningar aå jah vet intw vad du snackar om där
Hoppas du vaknar imorgon och din bil har fått det du betalade för .
Min bil är färdig från fabriken. Behöver inga funktioner som jag inte betalat för.
Jag får 4 kartuppgraderingar per år (livstids uppgradering live trafik + fartkameror i hela Europa) och det räcker för mig
Min stereo växlar till trafic medelande oavsett vad jag lyssnar på. Gör din det?
Fråga mati vad han tycker om AP i Tesla och lane assist i eGolfen som han provkörde.
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av SolnaGnagarn »

Nicke Nyfiken skrev:
SolnaGnagarn skrev:
Bilen du såg ägs utav en av inköparna på Stockholm Auto. Hur jag vet det? Jo jag har firman bredvid och känner ägaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Du menar Fredrik. Hur vet jag det? Jo jag har läst denna tråd där ägaren presenterar sig.


Skickat från min Ericsson Hotline med Tapatalk Con
Där ser man, orkade inte läsa igenom 15 sidor för att se det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av rockard »

e5m1r skrev:
Antar att du vaknar imorgon och din bil har uppdatering som väntar det är nya kartor i naven ap har blivit bättre du har fått fri spotify osv...
for the record min bil har inga problem med den adaptiva farthållaren den bromsar mjukt och tar det försiktigt inga hastiga eller onldiga inbromsningar aå jah vet intw vad du snackar om där
Jaaa det var precis det det handlade om. Det handlade inte alls om att han hävdar att Tesla inte är premium bara för att den är dyr. Många mycket billigare bilar har flera av finesserna i Tesla, bland annat Opel. Men stopp!!! Den accelererar inte lika snabbt, går inte att jämföra!!!! Nä, ok, går inte att jämföra el-och bensinmotor. Men många andra funktioner finns, bland annat i Skoda. Men stopp!!! AP är mycket bättre en deras lane assist!!!! Ok, men deras lane assist från 2018 är ju bra. Men stopp!!! Den har inte Spotify!!! Dessutom har det aldrig någonsin på detta forum skrivits massvis av trådar om hur värdelöst AP2 fungerat. Aldrig, det har Esmir aldrig sett. Suck.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av e5m1r »

rockard skrev:
e5m1r skrev:
Antar att du vaknar imorgon och din bil har uppdatering som väntar det är nya kartor i naven ap har blivit bättre du har fått fri spotify osv...
for the record min bil har inga problem med den adaptiva farthållaren den bromsar mjukt och tar det försiktigt inga hastiga eller onldiga inbromsningar aå jah vet intw vad du snackar om där
Jaaa det var precis det det handlade om. Det handlade inte alls om att han hävdar att Tesla inte är premium bara för att den är dyr. Många mycket billigare bilar har flera av finesserna i Tesla, bland annat Opel. Men stopp!!! Den accelererar inte lika snabbt, går inte att jämföra!!!! Nä, ok, går inte att jämföra el-och bensinmotor. Men många andra funktioner finns, bland annat i Skoda. Men stopp!!! AP är mycket bättre en deras lane assist!!!! Ok, men deras lane assist från 2018 är ju bra. Men stopp!!! Den har inte Spotify!!! Dessutom har det aldrig någonsin på detta forum skrivits massvis av trådar om hur värdelöst AP2 fungerat. Aldrig, det har Esmir aldrig sett. Suck.
Min bil har AP1 och AP2 har blivit bättre och bättre för varje uppdatering
tom mati (eller om nån kapat hans konto) säger att ap2 funkar betydligt bättre nu efter senaste update
Våra bilar blir bättre för varje uppdatering och vad jag förstår utan att ha kört skoda är tesla bättre redan idag
Och det är kul att du har 2018 bil det är 2017 sist jag kollade
Årsmodeller är så yesterday liksom Bild

Edit: glömde säga TMC är kass liksom FM radio men jag har google maps waze osv som är bättre ön TMC liksom internet radio
Och innan du tar upp det jag har varken cd kasset eller aux ingång så din stereo är nog grymmare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av rockard »

Sorry Esmir, blev lite fel att nämna just dig så att det blir som riktat mot dig personligen. Jag har tröttnat på en hel del attityder här på forumet och surnade ur extra nu, men riktades helt fel då jag aldrig haft problem med dina inlägg förut.

Det jag har problem med är alla dessa trådar med ämnen som intresserar mig men som knappt gått att läsa pga alla inlägg. Till exempel från en forummoderator från Skoda som jag undrar är ett troll som ska ge oss Teslaägare dåligt rykte genom att skrika " men köp en Volvo då!!!" så fort någon antyder att en miljon är rätt mycket pengar för en bil. Eller allmänna attityden att om man själv inte haft ett problem kan ingen annan ha haft det heller. Och om det är något problem, så är det nog en fördel egentligen, om man bara vrider på det tillräckligt mycket. Och så borde vi nog alla flytta till Schweiz, för det är så mycket bättre än Sverige.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av e5m1r »

rockard skrev:
Sorry Esmir, blev lite fel att nämna just dig så att det blir som riktat mot dig personligen. Jag har tröttnat på en hel del attityder här på forumet och surnade ur extra nu, men riktades helt fel då jag aldrig haft problem med dina inlägg förut.

Det jag har problem med är alla dessa trådar med ämnen som intresserar mig men som knappt gått att läsa pga alla inlägg. Till exempel från en forummoderator från Skoda som jag undrar är ett troll som ska ge oss Teslaägare dåligt rykte genom att skrika " men köp en Volvo då!!!" så fort någon antyder att en miljon är rätt mycket pengar för en bil. Eller allmänna attityden att om man själv inte haft ett problem kan ingen annan ha haft det heller. Och om det är något problem, så är det nog en fördel egentligen, om man bara vrider på det tillräckligt mycket. Och så borde vi nog alla flytta till Schweiz, för det är så mycket bättre än Sverige.
Hahaha
Rena krigszonen på trådar när utomstående kommer in
Vi kanske ska in på skoda å predika ?
Helt ärligt så såg jag inte ens att det var du som postade utan utgick ifrån att det var nek0
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Tars »

Har inte hymlat om min ap2 som jag tycker är sämre än AP1. Men gissar att det är som du säger omöjligt att läsa alla trådar.
Teslan är inte perfekt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Tars »

Walker skrev:
”Vi kanske ska in på skoda å predika ?”
Välkomna!!!
Sedan hoppas jag verkligen inte att jag ger Tesla dåligt rykte. Jag gillar min Škoda men tycker att Tesla är en bra mycket bättre bil. Hänger här på forumet för att jag vill lära mig så mycket som möjligt om bilen jag förhopningsvis kommer att skaffa. Medveten om att inga bilar är perfekta men är ändå beredd att lägga 1,2 miljoner på en bil. Skulle aldrig ge mer än 300” på en fossilare - därav Škoda.
Vill man kalla mig troll är det upp till var och en men något jag beklagar och vill hävda inte är min mening.
Jag uppskattar att ni med tråkiga erfarenheter delar med er av dem, det ger ballans till inläggen. Gillar däremot inte de som kritiserar en bil de aldrig ägt och kanske aldrig ens kört.
Go walker!!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Legato »

Herregud...

Det finns massor av brister i både AP1 och AP2, men de är ju fullständigt överlägsna allt annat som finns på marknaden. Att ens påstå att Opels och Skodas system har samma funktionalitet blir ju bara löjligt.

Jag tycker också det är rimligt att ställa högre krav på en miljonbil som Tesla, men steget därifrån till att påstå att Opel och Skoda nått lika långt inom autonomi är okunnigt alternativt extremt partiskt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
Ärligt talat nek0. Jag tror inte Tesla är en bil för dig. Du har hamnat på fel forum. Spar din tid och dina krafter. Ta en sväng i din fina Superb och njut av körupplevelsen och låt oss som faktiskt är intresserade av just bilen du inte gillar få fortsätta diskutera ifred. Ha en bra helg!
Mvh moderatorn på skoda.egetforum.se
Vad bra att du Walker vet vad jag inte gillar.
Vad har du diskuterat mer en mig ?. Du drömmer om bilen som du aldrig kommer äga. Du påstår längre fram i tråden att du är bered lägga 1,2 miljon på bilen som du gillar. Med du har minst 2 problem innan du kan lägga de pengarna på bilen. !. Din fru tillåter det inte. 2. Du har inte 1,2 miljon att lägga på bilen.
Varför tror jag att du inte har pengarna? Jo du har ju visat det genom att skriva mest konstiga beräkningar om hur man kan finansiera en Tesla.
Vad jag än skriver om Tesla kommer du och några till hoppa på mig fast ni vet att det jag skriver är rätt.
Köper jag en pizza så vill jag ha den med pizzabotten när jag får den och inte om en väcka . Köper jag en bil som påstås har autopilot då vill jag att autopiloten finns i bilen och fungerar som utlovat när bilen kommer till mig och inte om 3 år när jag byter bil.
Varför jag fick skriva om Opel och Skoda ? Jo därför att jag blev direkt påhoppad och var tvungen att försvara mina påståenden.
Nästa gång ni vill svara på mina inlägg hoppas jag att ni svarar med argument istället för personlig påhopp eller rena lögner.Du Walker skriver att vi lever i ett fritt land och det tycker jag med. Om du inte gillar mina inlägg ignorera de bara behöver inte bråka med mig.
Ha de bra
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Herregud...

Det finns massor av brister i både AP1 och AP2, men de är ju fullständigt överlägsna allt annat som finns på marknaden. Att ens påstå att Opels och Skodas system har samma funktionalitet blir ju bara löjligt.

Jag tycker också det är rimligt att ställa högre krav på en miljonbil som Tesla, men steget därifrån till att påstå att Opel och Skoda nått lika långt inom autonomi är okunnigt alternativt extremt partiskt.
Nej det är klart att Skoda och Opel är sämre bilar men men om man läser här på forumet så förtjänar inte Tesla at AP-n kallar AP utan lite bättre lane assist.
Vi vet ju att folk från Tesla läser här och jag tycker att man ska sätta lite press på de. Sitter ni här och berömmer alla funktioner oavsett hur dåliga de än är så skriver Tesla folket till fabriken gör inget de är nöjda som det är.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Kulingen »

Jag körde Skoda Superb 2016 innan jag bytte till min Tesla nu i september. Jag bytte pga av WW koncernens fiffel och båg plus att jag var väldigt intresserad av Teslan. Även om folk klagar på AP2 osv så beror det nog på att Tesla ägare är väldigt kräsna av sig tror jag. Autopiloten på Skodan var ljusår ifrån den jag har på Teslan som enligt mig fungerar jättebra, personligen fattar jag ej vad dom klagar över. Resten av sakerna med att äga en Tesla.... Säger bara skiiiit...... kommer suck aldrig vilja köpa en annan bil igen.. är fast
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Kulingen skrev:
Jag körde Skoda Superb 2016 innan jag bytte till min Tesla nu i september. Jag bytte pga av WW koncernens fiffel och båg plus att jag var väldigt intresserad av Teslan. Även om folk klagar på AP2 osv så beror det nog på att Tesla ägare är väldigt kräsna av sig tror jag. Autopiloten på Skodan var ljusår ifrån den jag har på Teslan som enligt mig fungerar jättebra, personligen fattar jag ej vad dom klagar över. Resten av sakerna med att äga en Tesla.... Säger bara skiiiit...... kommer suck aldrig vilja köpa en annan bil igen.. är fast
Jag vet att Teslas AP är bättre en Skodas LA men den är inte 8 gånger bättre.
Vet inte om det är någon skillnad på Skodas LA 2016 och 2018 men jag är helt nöjd med min mer AP behöver jag inte varken i Skodan eller Teslan.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Surfaren »

Har ni tänkt på att man kan skapa nya trådar? Denna tråd har inte längre nånting att göra med ursprungsfrågan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av rockard »

Legato skrev:
Herregud...

Det finns massor av brister i både AP1 och AP2, men de är ju fullständigt överlägsna allt annat som finns på marknaden. Att ens påstå att Opels och Skodas system har samma funktionalitet blir ju bara löjligt.

Jag tycker också det är rimligt att ställa högre krav på en miljonbil som Tesla, men steget därifrån till att påstå att Opel och Skoda nått lika långt inom autonomi är okunnigt alternativt extremt partiskt.
Om du säger det är du antingen extremt selektiv i vad du läser här på forumet, eller så tror du att vi är ett flertal som ljuger rakt ut. Så som min AP2 fungerat fram till i höst hade jag hellre tagit en konstantfarthållare från -97 alla dagar i veckan. Den var inte användbar, punkt. Snarare direkt trafikfarlig.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av GiGurra »

Jag skulle nog säga att autopilot är ett ganska bra namn. AP i flygplan behöver väl inte vara mycket mer än att hålla en kurs, höjd och ev lite fler parametrar. Tor inte flygplans AP har särskilt bra förmåga att körs runt i trafik heller :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Kulingen »

GiGurra skrev:
Jag skulle nog säga att autopilot är ett ganska bra namn. AP i flygplan behöver väl inte vara mycket mer än att hålla en kurs, höjd och ev lite fler parametrar. Tor inte flygplans AP har särskilt bra förmåga att körs runt i trafik heller :)
Du kan landa med AP i flygplan också
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Legato »

rockard skrev:
Legato skrev:
Herregud...

Det finns massor av brister i både AP1 och AP2, men de är ju fullständigt överlägsna allt annat som finns på marknaden. Att ens påstå att Opels och Skodas system har samma funktionalitet blir ju bara löjligt.

Jag tycker också det är rimligt att ställa högre krav på en miljonbil som Tesla, men steget därifrån till att påstå att Opel och Skoda nått lika långt inom autonomi är okunnigt alternativt extremt partiskt.
Om du säger det är du antingen extremt selektiv i vad du läser här på forumet, eller så tror du att vi är ett flertal som ljuger rakt ut. Så som min AP2 fungerat fram till i höst hade jag hellre tagit en konstantfarthållare från -97 alla dagar i veckan. Den var inte användbar, punkt. Snarare direkt trafikfarlig.
Flertal som ljuger rätt ut? Vad snackar du om? Jag bygger det på egna intryck, tester och på detta och andra forum.

Varsågod, fram med exempel på alla dessa forummedlemmar som du påstår anser att Skodas och Opels system fungerar bättre än Teslas så kan jag ta fram motparten. Vem tror du får med sig flest?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av rockard »

Ursäkta mitt dåliga humör, och ursäkta att jag fortsätter späda ut tråden. Skulle dock vilja tillägga att sättet du tog min kritik nog var det bästa jag sett, Walker. Eloge!
Legato skrev:
Flertal som ljuger rätt ut? Vad snackar du om? Jag bygger det på egna intryck, tester och på detta och andra forum.

Varsågod, fram med exempel på alla dessa forummedlemmar som du påstår anser att Skodas och Opels system fungerar bättre än Teslas så kan jag ta fram motparten. Vem tror du får med sig flest?
Du menar, att eftersom du inte upplevt ett problem kan ingen annan heller ha gjort det? Här är två exempel: mig själv, och mati. Tror du måste vara ganska blind om du missat den senares klagan, även om du missat mina inlägg. Så sent som sista veckan i juli gjorde jag en roadtrip till Slovenien, cirka 800 mil. Jag var den som envisast försökte aktivera autopiloten, eftersom jag läst att den fungerar bättre i Europa. De övriga två förarna gav ganska omedelbart upp och konstaterade att inte ens farthållaren gick att använda om man inte ville att det skulle kännas som att föraren hade Parkinsons i foten. Efter ett tiotal försök har jag tvungen att inse att det var lönlöst att fortsätta försöka. Om du har en AP2 som fungerat bra, grattis. Det betyder inte att alla har det. Och för en bil som kostar så mycket är det inte okej att en funktion man betalat för inte finns tillgänglig på flera månader, och sedan bara fungerar okej för vissa ägare i ytterligare ett halvår. Det är över ett år sedan AP2 kom, och matis fru vägrar fortfarande aktivera den för att den är farlig.

EDIT: Hade för mig att han skrev fru, men hittar nu bara att han själv fortfarande kallar den livsfarlig, kan ha blandat ihop saker.
Senast redigerad av rockard, redigerad totalt 2 gång.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Leo »

Tror det förekommer en del missförstånd hur systemen är designade att fungera som säkert förklarar att man har olika upplevelse.

Teslas AP och Skodas är tänkt att fungera olika, har olika funktion/mål. Så de ska egentligen inte jämföras rakt av.

Teslas AP är tänkt att du i princip SKA släppa ratten och bilen ska hålla sig så bra det går, typ mitt emellan linjerna. Det gör den hyfsat bra och olika bra med olika versioner.

Skoda/VW:s Lane assist är tänkt just som en "Assistent" där du ska HÅLLA i ratten hela tiden. Så du ska alltså styra själv. Den ska ingripa först när du av misstag är på väg att korsa en linje/avvika från din fil. Dvs den är INTE tänkt "styra själv". Utan se det mer som en linjevarnare. Där du ska kunna vingla/välja spår lite obehindrat mellan linjerna utan att den ingriper för mycket. Tänker man Lane assist som en AP så blir den naturligtvis vinglig och beter sig som en skadskjuten kråka då den reagerar allt för sent och gör korrigeringar för sällan.

Så ja Teslas AP är klart bättre som autopilot MEN jag skulle säga att VW:s "filhjälp/varning" är bättre på att just vara just en filhjälp/varning =bara hjälpa dig undvika korsa linjerna. Det gör den faktiskt mjukare och smidigare än om man använder Teslas AP som då vill tvinga dig lite mer distinkt att "hålla en viss linje" där du tex kanske VILL skära en kurva lite, undvika att ligga i djupa hjulspår vid regn osv.

Pratar vi den adaptiva farthållaren är Skodas/VW:s klart mjukare/smidigare på att bromsa/gasa. Säkert delvis på grund av att den har svagare motor och lägre vikt. Vilket kanske delvis förklarar att ingreppen blir mjukare. Men likafullt jag upplever den som "smidigare".

Och ja i min e-Golf byggd i september har jag senaste Lane Assist och i min nuvarande X100D har jag senaste AP2 programvaran. Kör även regelbundet andra bilar med samma system också så jag har hyfsat stor erfarenhet av de olika som finns.

Så hoppas det här kan skapa lite förståelse för att det är olika funktionalitet som vi diskuterar.

Så föreslår jag att vi lägger ned det här ämnet i den här tråden och återgår till ursprungstrådens ämne.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av nek0 »

Leo skrev:
Tror det förekommer en del missförstånd hur systemen är designade att fungera som säkert förklarar att man har olika upplevelse.

Teslas AP och Skodas är tänkt att fungera olika, har olika funktion/mål. Så de ska egentligen inte jämföras rakt av.

Teslas AP är tänkt att du i princip SKA släppa ratten och bilen ska hålla sig så bra det går, typ mitt emellan linjerna. Det gör den hyfsat bra och olika bra med olika versioner.

Skoda/VW:s Lane assist är tänkt just som en "Assistent" där du ska HÅLLA i ratten hela tiden. Så du ska alltså styra själv. Den ska ingripa först när du av misstag är på väg att korsa en linje/avvika från din fil. Dvs den är INTE tänkt "styra själv". Utan se det mer som en linjevarnare. Där du ska kunna vingla/välja spår lite obehindrat mellan linjerna utan att den ingriper för mycket. Tänker man Lane assist som en AP så blir den naturligtvis vinglig och beter sig som en skadskjuten kråka då den reagerar allt för sent och gör korrigeringar för sällan.

Så ja Teslas AP är klart bättre som autopilot MEN jag skulle säga att VW:s "filhjälp/varning" är bättre på att just vara just en filhjälp/varning =bara hjälpa dig undvika korsa linjerna. Det gör den faktiskt mjukare och smidigare än om man använder Teslas AP som då vill tvinga dig lite mer distinkt att "hålla en viss linje" där du tex kanske VILL skära en kurva lite, undvika att ligga i djupa hjulspår vid regn osv.

Pratar vi den adaptiva farthållaren är Skodas/VW:s klart mjukare/smidigare på att bromsa/gasa. Säkert delvis på grund av att den har svagare motor och lägre vikt. Vilket kanske delvis förklarar att ingreppen blir mjukare. Men likafullt jag upplever den som "smidigare".

Och ja i min e-Golf byggd i september har jag senaste Lane Assist och i min nuvarande X100D har jag senaste AP2 programvaran. Kör även regelbundet andra bilar med samma system också så jag har hyfsat stor erfarenhet av de olika som finns.

Så hoppas det här kan skapa lite förståelse för att det är olika funktionalitet som vi diskuterar.

Så föreslår jag att vi lägger ned det här ämnet i den här tråden och återgår till ursprungstrådens ämne.
Hej Leo.
Jag vet inte hur är det men LA i Golfen men Superben MY2018 har aktiv LA dvs. bilen styr hela tiden . Det räcker med ett finger på ratten so bilen känner motstånd känner den ingen motstånd i ratten piper det till efter ca 10 sec och sedan några gånger till och om du inte tar i ratten efter ca 45 sec tvärbromsar bilen till stop.

här är det en passat men skodas är likadan
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Leo »

Visst "styr" den hela tiden. Fram för allt senaste generationen (även på min e-Golf) men det är som jag beskrev olika "tänk" hur de ska jobba. Även om den senaste generationen som kom nu 2018 har en "dynamisk" bilplaceringsposition i filen. Så den jobbar allt mer lika Teslas AP.

Med begränsningen att den klagar ca var 10:e sec om du släpper ratten osv. Sen ska den som du beskriver bromsa ner bilen till 0 om man inte rör ratten.

På senaste generationen som kom i våras ska den även kunna leta sig in till filen längst till höger själv också i slutändan.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kulingen skrev:
GiGurra skrev:
Jag skulle nog säga att autopilot är ett ganska bra namn. AP i flygplan behöver väl inte vara mycket mer än att hålla en kurs, höjd och ev lite fler parametrar. Tor inte flygplans AP har särskilt bra förmåga att körs runt i trafik heller :)
Du kan landa med AP i flygplan också
Landning är ingen generell funktion för AP i flygmaskiner. Det är bara flygmaskiner med väldigt avancerad AP, motsvarande total självkörningsförmåga, som kan landa.

Den enklaste/vanligaste varianten av AP i en flygmaskin håller bara höjd och kurs. Farten får man själv reglera. Ändå kallas systemet för Autopilot.

Så jag skulle också säga att autopilot är ett ganska bra namn. Att folk förväntar sig en autonom bil för att den har AP, beror bara på okunskap kring vad en autopilot egentligen är.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Fredrik_alvnas
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 nov 2017 22:25

Re: Brun MS Stulen/saknad?

Inlägg av Fredrik_alvnas »

Walker skrev:
Jag tycker i alla fall att den bruna färgen är rätt läcker på S.

Jag med :-) Ska se till att ta lite bilder och slänga upp här någon dag när den är nytvättad.
Skriv svar