det måste ha blivit några nya batterier
Moderator: Redaktion
det måste ha blivit några nya batterier
en lastbil med förbrukning på 12kwh/mil och 80 mils räckvidd =960kwh och batteripack på i runda släng 500kg/100kwh ger ju ungefär 5 ton i batterier.
Och en roadster med 200kwh, 1000kg i bara batterier kan ju inte vara rimligt i en sportbil.
Undrar om inte förseningen i batterifabriken beror på omställning till nya batterier??
Vad tror ni?
Och en roadster med 200kwh, 1000kg i bara batterier kan ju inte vara rimligt i en sportbil.
Undrar om inte förseningen i batterifabriken beror på omställning till nya batterier??
Vad tror ni?
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Har han ett ess till i rockärmen?! Därför vi får 85 kWh batterier fortfarande? Men det står made in USA på dom batteripacken.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Med tanke på att både LG chem och SK Innovtion börjat tillverka nya NCM 811 celler som är klart mer energitäta och betydligt billigare vore det konstigt om inte Panasonic vore lika långt fram. Fast Teslas problem är modulerna som man stoppar cellerna i. Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Frågan är dock vad de jämför med när de säger att de är betydligt energitätare. BMW i3 med 33 kWh batteri använder dessa cellerna, de har en energitäthet på 357 Wh/liter, de cellerna Tesla hade 2012 har jag för mig hade en energitäthet runt 630 Wh/liter. Alltså kan en ordentlig förbättring hos LG betyda att de bara närmar sig Teslas siffror och då har Teslas celler ändå förbättrats ytterligare när de gick från 85 kWh till 90 kWh. Nu är det såklart en nackdel att packa runda celler tätt men då man ändå ska in med kylning mm så är förlusten kanske inte lika stor?Limbster skrev:Med tanke på att både LG chem och SK Innovtion börjat tillverka nya NCM 811 celler som är klart mer energitäta och betydligt billigare vore det konstigt om inte Panasonic vore lika långt fram. Fast Teslas problem är modulerna som man stoppar cellerna i. Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
http://pushevs.com/2017/02/20/details-s ... tery-cell/
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Jag tror att Tesla är intresserade av att få ner priset på instegsmodellen så mycket som möjligt, så jag tror definitivt att det kommer komma en short-range-variant som utlovat.Limbster skrev:Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Inte nya kemin i i3. BMW kommer troligen inte använda sig av NCM 811 för än 2021. http://pushevs.com/2017/09/08/lg-chem-w ... next-year/vigge50 skrev:Frågan är dock vad de jämför med när de säger att de är betydligt energitätare. BMW i3 med 33 kWh batteri använder dessa cellerna, de har en energitäthet på 357 Wh/liter, de cellerna Tesla hade 2012 har jag för mig hade en energitäthet runt 630 Wh/liter. Alltså kan en ordentlig förbättring hos LG betyda att de bara närmar sig Teslas siffror och då har Teslas celler ändå förbättrats ytterligare när de gick från 85 kWh till 90 kWh. Nu är det såklart en nackdel att packa runda celler tätt men då man ändå ska in med kylning mm så är förlusten kanske inte lika stor?Limbster skrev:Med tanke på att både LG chem och SK Innovtion börjat tillverka nya NCM 811 celler som är klart mer energitäta och betydligt billigare vore det konstigt om inte Panasonic vore lika långt fram. Fast Teslas problem är modulerna som man stoppar cellerna i. Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
http://pushevs.com/2017/02/20/details-s ... tery-cell/
Nja en förbättring av energitätheten är nog ganska jämn över de ledande i branschen, skillnaden mellan cylindriska celler och platta celler kommer dock bestå. Betänk att Nissan nu packar 40 kwh i samma utrymme som 2012 packade 24 kwh utan att de gått över till nya batterikemin. Panasonic har med största sannolikhet gjort samma framsteg.
Finns både för och nackdelar med cylindriska celler, nackdelen är ju att modulerna tesla tvingas bygga är ganska komplicerade men sen blir ju energitätheten klart bättre som du skriver.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Hoppas du har rätt Lite roligt när man betänker short range 35 milHerr X skrev:Jag tror att Tesla är intresserade av att få ner priset på instegsmodellen så mycket som möjligt, så jag tror definitivt att det kommer komma en short-range-variant som utlovat.Limbster skrev:Jag ser mer en viss risk att det aldrig blir någon short range TM3. snarare en long och en extra long version. På det sättet kan de ha ett högre pris på TM3 och bra marginaler.
nöjd med min Ampera tillsvidare
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Det är ju om tre år, batterierna utvecklas hela tiden. När det är dags att ta kliv så gör man det. Vissa tätare än andra. Det är ju ingen som riktigt vet vad för celler Tesla använder och till vad. 200kWh låter långsökt idag, men antagligen närmare verkligheten om ett par år.mickeisol skrev:en lastbil med förbrukning på 12kwh/mil och 80 mils räckvidd =960kwh och batteripack på i runda släng 500kg/100kwh ger ju ungefär 5 ton i batterier.
Och en roadster med 200kwh, 1000kg i bara batterier kan ju inte vara rimligt i en sportbil.
Undrar om inte förseningen i batterifabriken beror på omställning till nya batterier??
Vad tror ni?
Backar vi klockan tre år så var det ju knökafullt med batterier för att få in 20kWh i en konverterad bensinbil så som Leaf eller Golf. Idag pratas det om 50-60kWh i mer eller mindre samma karosser.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Om de ska kunna klämma in 200 kwh i Roadster så borde de kunna få in ungefär lika mycket i Model 3. I S och X borde det kunna rymmas ett ännu större batteri.
Skulle kunna tänka mig 250 kwh batteri och 350kw laddning skulle vara typ helt ultimat. Så pass lång räckvidd så att det alltid blir du som vill stanna och inte bilen. Och så pass snabb laddning så att det är bilen som väntar på dig inte du som väntar på bilen.
Skulle kunna tänka mig 250 kwh batteri och 350kw laddning skulle vara typ helt ultimat. Så pass lång räckvidd så att det alltid blir du som vill stanna och inte bilen. Och så pass snabb laddning så att det är bilen som väntar på dig inte du som väntar på bilen.
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Om några år är vi där, om det tar 5, 10 eller 15 år får vi se.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Vet vi måtten på roadstern?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Men roadstern har nog inte fokus på bagage så en del kanske går åt där
Sen ser det ut som kardan tunel kanske fullt med batt där med
Sen ser det ut som kardan tunel kanske fullt med batt där med
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: det måste ha blivit några nya batterier
Konkurrenter Nikola motors twittrar om Semi batteriet:
"Fun Battery estimate @tesla #teslasemi. 3.3 aH 4.2V 21700 stationary cell 5,000 cycle.
96S 834P (400 Volts)70 grams/cell. 80,064 cells.12,355 lbs. cells only.15,000 lb battery w/ enclosure and cooling.
1,100 kWh. 90% SOC =990 kWh = 500 miles. $1.75/ each cell = $140,112 in cells"
"Fun Battery estimate @tesla #teslasemi. 3.3 aH 4.2V 21700 stationary cell 5,000 cycle.
96S 834P (400 Volts)70 grams/cell. 80,064 cells.12,355 lbs. cells only.15,000 lb battery w/ enclosure and cooling.
1,100 kWh. 90% SOC =990 kWh = 500 miles. $1.75/ each cell = $140,112 in cells"
Model 3 LR AWD 19"