Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Moderator: Redaktion
Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Nu är det minusgrader ute och jag undrar om bäst laddstyrka avseende batterihälsan för min MS 90D.
Skall jag ladda med 16A i 1 timma, 8A i 2 timmar eller med 4A i 4 timmar för att optimera livslängden för hjärtat i bilen, batteriet.
Skall jag ladda med 16A i 1 timma, 8A i 2 timmar eller med 4A i 4 timmar för att optimera livslängden för hjärtat i bilen, batteriet.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Så hög kräm som möjligt bör vara bäst.. Men 16A enfas i en timme lär inte göra så väldigt stor skillnad..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Rubriken heter förvärmning, men du pratar im laddning. Vad menas?
Förvärmningen drar som mest ca 6kW. Om du kör med 8A räcker det alltså precis för det. Så fort bilen är lite varmare minskar effektuttaget för värmaren och laddaren får mer kräm istället. Men har du strypt laddströmmen ännu mer så tar du från batteriet medan du värmer bilen.
Förvärmningen drar som mest ca 6kW. Om du kör med 8A räcker det alltså precis för det. Så fort bilen är lite varmare minskar effektuttaget för värmaren och laddaren får mer kräm istället. Men har du strypt laddströmmen ännu mer så tar du från batteriet medan du värmer bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Förtydligande: 8A över 3-fas räcker. 8A över 1-fas blir strax under 2kW.mati skrev:Rubriken heter förvärmning, men du pratar im laddning. Vad menas?
Förvärmningen drar som mest ca 6kW. Om du kör med 8A räcker det alltså precis för det. Så fort bilen är lite varmare minskar effektuttaget för värmaren och laddaren får mer kräm istället. Men har du strypt laddströmmen ännu mer så tar du från batteriet medan du värmer bilen.
Edit: såg nu att trådskaparen inte nämner något om hur många faser denne laddar på. Måste nog dricka mitt morgonkaffe...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Ppls
Tesla har ingen förvörmning av batteriet som vi kan styra
Om du laddar bilen med hög ström tätt inpå avfärd så blir batteriet ljummen av laddningen så 16x3 en timma i så fall (ger ca 11kWh)
Om vi pratar om att förvärma själva insidan av bilen så behövs ingen laddning för det
Tesla har ingen förvörmning av batteriet som vi kan styra
Om du laddar bilen med hög ström tätt inpå avfärd så blir batteriet ljummen av laddningen så 16x3 en timma i så fall (ger ca 11kWh)
Om vi pratar om att förvärma själva insidan av bilen så behövs ingen laddning för det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Nja frodo undrade om "batterihälsan". På den "relativt" låga effekten så spelar det nog ingen roll för batterihälsan.
Sen påverkar det definitivt förvärmning osv!
Sen påverkar det definitivt förvärmning osv!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Jag har testat detta idag, eftersom frågan alltid kommer upp. Och tack vare nya camper mode kan man ju liksom driva testet till sin spets.e5m1r skrev:Ppls
Tesla har ingen förvörmning av batteriet som vi kan styra
Jag parkerade bilen vid "min" laddstolpe i Götene. Sen satt jag på camper mode och gick på ett möte. Ögonkontakt med bilen hela tiden ifall det ändå blir nån form av elbilsinvasion och jag står i vägen för nån. Det hände såklart inte. Fem timmar senare var bilen riktig varm och god, värmen hade ju varit på hela tiden, men batteriet var stelfruset. Gula streck nästan hela vägen upp. Så nej, batteriet värms uppenbarligen inte ett dugg om man inte laddar samtidigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Nä men det var väl väntat. Inkopplad går den ju på nätströmmen för värme. Batteriet värms väl bara antingen inför och under laddning, samt vid körning.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Jo, men jag hade hoppats på åtminstone en liten uppvärmningseffekt när bilen är ansluten till en 22kW-stolpe, dvs den har tillgång till 16kW. Men den måste alltså ladda samtidigt. Enbart kupévärmaren har ingen koppling till batterivärmen öht. Jag har alltid anat det, men det har varit svårt att testa när värmen stängdes av automatiskt efter en halvtimme. Nu gör den inte det längre, men batteriet blir ändå inte varmt för det.Teslaspolen skrev:Nä men det var väl väntat. Inkopplad går den ju på nätströmmen för värme. Batteriet värms väl bara antingen inför och under laddning, samt vid körning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Kan ju fortfarande finnas batterivärmning som kopplas in vid -x minusgrader eller?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Jag har fixat lite här hemma så att tiden när laddningen startar anpassas till att batteriet har fått 90% laddning lagom till avfärd varje morgon. Det brukar landa på 2-3 timmars laddning med 3*10A varje natt.
Men, batteriet är ändå inte varmt om det är några minusgrader ut. Något varmare än annars kanske men inte mycket. Så, min slutsats är att 3*10A inte räcker för att få upp någon mysig värme i batterit vid minusgrader. 16A kanske funkar?
Men, batteriet är ändå inte varmt om det är några minusgrader ut. Något varmare än annars kanske men inte mycket. Så, min slutsats är att 3*10A inte räcker för att få upp någon mysig värme i batterit vid minusgrader. 16A kanske funkar?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Vad jag har förstått så värms batteriet aktivt upp till över 0 grader om det är kallare, innan själva laddningen påbörjas, då man inte ska ladda den typen av batterier när de är kallare än så. När batteriet har kommit upp i säker temperatur är ytterligare värme laddningsförluster.
Jag vet inte om gränsen den värmer till är exakt vid 0, men principen är att värmningen sker för att skydda batterierna, inte för att göra regen bättre. Sedan lär det ju vara lite annorlunda vid laddning vid högre effekt, då det torde ha samma menliga inverkan som för stark regen när batteriet är kallt.
Jag vet inte om gränsen den värmer till är exakt vid 0, men principen är att värmningen sker för att skydda batterierna, inte för att göra regen bättre. Sedan lär det ju vara lite annorlunda vid laddning vid högre effekt, då det torde ha samma menliga inverkan som för stark regen när batteriet är kallt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Jo, det går med 3x10A. Jag brukar ladda med 10A och batteriet blir varmt så småningom, även vid minusgrader. Men det tar tid. Man tappar ca 20% vid AC-laddning. Alltså 1,2kW i ditt fall. Och allt går inte som värme till batteriet. En del försvinner nån annanstans. Det blir inte många kWh på 2-3 timmar och det räcker inte för att värma upp ett batteri på flera hundra kilo. Efter 5-6 timmars laddning kan man få batteriet att bli lite ljummet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?
Så kan det säkert vara. Lösningen, för mig, är alltså att köra mer så jag behöver ladda mer.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.