Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av Frodo »

Nu är det minusgrader ute och jag undrar om bäst laddstyrka avseende batterihälsan för min MS 90D.

Skall jag ladda med 16A i 1 timma, 8A i 2 timmar eller med 4A i 4 timmar för att optimera livslängden för hjärtat i bilen, batteriet.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av joel80 »

Så hög kräm som möjligt bör vara bäst.. Men 16A enfas i en timme lär inte göra så väldigt stor skillnad..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av mati »

Rubriken heter förvärmning, men du pratar im laddning. Vad menas?
Förvärmningen drar som mest ca 6kW. Om du kör med 8A räcker det alltså precis för det. Så fort bilen är lite varmare minskar effektuttaget för värmaren och laddaren får mer kräm istället. Men har du strypt laddströmmen ännu mer så tar du från batteriet medan du värmer bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av ellerstrom »

mati skrev:
Rubriken heter förvärmning, men du pratar im laddning. Vad menas?
Förvärmningen drar som mest ca 6kW. Om du kör med 8A räcker det alltså precis för det. Så fort bilen är lite varmare minskar effektuttaget för värmaren och laddaren får mer kräm istället. Men har du strypt laddströmmen ännu mer så tar du från batteriet medan du värmer bilen.
Förtydligande: 8A över 3-fas räcker. 8A över 1-fas blir strax under 2kW. :)

Edit: såg nu att trådskaparen inte nämner något om hur många faser denne laddar på. Måste nog dricka mitt morgonkaffe...
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av e5m1r »

Ppls
Tesla har ingen förvörmning av batteriet som vi kan styra
Om du laddar bilen med hög ström tätt inpå avfärd så blir batteriet ljummen av laddningen så 16x3 en timma i så fall (ger ca 11kWh)
Om vi pratar om att förvärma själva insidan av bilen så behövs ingen laddning för det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av Leo »

Nja frodo undrade om "batterihälsan". På den "relativt" låga effekten så spelar det nog ingen roll för batterihälsan.

Sen påverkar det definitivt förvärmning osv!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av Frodo »

Jag har trefas med WC
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Ppls
Tesla har ingen förvörmning av batteriet som vi kan styra
Jag har testat detta idag, eftersom frågan alltid kommer upp. Och tack vare nya camper mode kan man ju liksom driva testet till sin spets.
Jag parkerade bilen vid "min" laddstolpe i Götene. Sen satt jag på camper mode och gick på ett möte. Ögonkontakt med bilen hela tiden ifall det ändå blir nån form av elbilsinvasion och jag står i vägen för nån. Det hände såklart inte. Fem timmar senare var bilen riktig varm och god, värmen hade ju varit på hela tiden, men batteriet var stelfruset. Gula streck nästan hela vägen upp. Så nej, batteriet värms uppenbarligen inte ett dugg om man inte laddar samtidigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av Teslaspolen »

Nä men det var väl väntat. Inkopplad går den ju på nätströmmen för värme. Batteriet värms väl bara antingen inför och under laddning, samt vid körning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av mati »

Teslaspolen skrev:
Nä men det var väl väntat. Inkopplad går den ju på nätströmmen för värme. Batteriet värms väl bara antingen inför och under laddning, samt vid körning.
Jo, men jag hade hoppats på åtminstone en liten uppvärmningseffekt när bilen är ansluten till en 22kW-stolpe, dvs den har tillgång till 16kW. Men den måste alltså ladda samtidigt. Enbart kupévärmaren har ingen koppling till batterivärmen öht. Jag har alltid anat det, men det har varit svårt att testa när värmen stängdes av automatiskt efter en halvtimme. Nu gör den inte det längre, men batteriet blir ändå inte varmt för det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av Leo »

Kan ju fortfarande finnas batterivärmning som kopplas in vid -x minusgrader eller?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av eric »

Jag har fixat lite här hemma så att tiden när laddningen startar anpassas till att batteriet har fått 90% laddning lagom till avfärd varje morgon. Det brukar landa på 2-3 timmars laddning med 3*10A varje natt.

Men, batteriet är ändå inte varmt om det är några minusgrader ut. Något varmare än annars kanske men inte mycket. Så, min slutsats är att 3*10A inte räcker för att få upp någon mysig värme i batterit vid minusgrader. 16A kanske funkar?
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av bylund »

Vad jag har förstått så värms batteriet aktivt upp till över 0 grader om det är kallare, innan själva laddningen påbörjas, då man inte ska ladda den typen av batterier när de är kallare än så. När batteriet har kommit upp i säker temperatur är ytterligare värme laddningsförluster.

Jag vet inte om gränsen den värmer till är exakt vid 0, men principen är att värmningen sker för att skydda batterierna, inte för att göra regen bättre. Sedan lär det ju vara lite annorlunda vid laddning vid högre effekt, då det torde ha samma menliga inverkan som för stark regen när batteriet är kallt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av mati »

Jo, det går med 3x10A. Jag brukar ladda med 10A och batteriet blir varmt så småningom, även vid minusgrader. Men det tar tid. Man tappar ca 20% vid AC-laddning. Alltså 1,2kW i ditt fall. Och allt går inte som värme till batteriet. En del försvinner nån annanstans. Det blir inte många kWh på 2-3 timmar och det räcker inte för att värma upp ett batteri på flera hundra kilo. Efter 5-6 timmars laddning kan man få batteriet att bli lite ljummet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Förvärmning 16, 8 eller 4 ampere?

Inlägg av eric »

Så kan det säkert vara. Lösningen, för mig, är alltså att köra mer så jag behöver ladda mer. :D
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Skriv svar