Ny batterikemi

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
svlu
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 jun 2016 14:27
Ort: Uppsala

Ny batterikemi

Inlägg av svlu »

Kan Tesla verkligen få in 200kWh i roadstern utan ett rejält steg framåt i batteriteknik? Hur kan Lastbilen med 1000kWh batterikapacitet vara så billig? Elon pratade tidigare om att det behövdes 400Wh/kg för flygplan, är vi där nu!? :?:

Kommer X och S med bättre batteri också snart, en X med 200kWh batteri vore ju inte fel (utan prisökning)!
Tesla Model 3 LR Performance Basic
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny batterikemi

Inlägg av LarsL »

I Roadstern, ja borde inte vara några problem om man lägger dubbla lager i botten plattan eller är ännu mer kreativ.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Henrik Torphammar »

svlu skrev:
Kan Tesla verkligen få in 200kWh i roadstern utan ett rejält steg framåt i batteriteknik? Hur kan Lastbilen med 1000kWh batterikapacitet vara så billig? Elon pratade tidigare om att det behövdes 400Wh/kg för flygplan, är vi där nu!? :?:

Kommer X och S med bättre batteri också snart, en X med 200kWh batteri vore ju inte fel (utan prisökning)!
Du behöver kapacitet för räckvidden och strömtålighet för acceleration, broms och laddning. Att kombinera detta är svårt, det brukar bli antingen eller.

Men vad säger att man måste ha alla celler lika? varför inte blanda 18650 och 2170? 18650 på 2500mAh med sjukt låg inre resistans kombinerat med 2170 på 6100mAh och hög inre resistans.

Vad är batteriteknik? är det bara det som är inne i cellerna? ;)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ny batterikemi

Inlägg av chaffis75 »

Finns de något bra svar på hur effektiva de nya 2170 batterierna är? Även om de kanske inte lagrar mer per kilo så kanske de tar upp mindre volym när man sätter dem i batteri pack...
Jag säger inte jag vet men detta kan ju vara ett par förklaringar.

Jag tror inte batteri kemin har tagit något jättekliv plötsligt, kanske de är något mer effektiva än modell3 batterierna men de är bara 2 år till lansering så några jättekliv har jag väldigt svårt att se.

Jag tror roadstern har 200KWh batteri för accelerationen ska vara möjlig, att den får sjukt bra range är nog bara en bi effekt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
svlu
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 jun 2016 14:27
Ort: Uppsala

Re: Ny batterikemi

Inlägg av svlu »

Jo, men är det rimligt att få plats med alla batterier och dessutom viktökningen? Och priset för lastbilen $180000, med motsvarande 10 st model S batterier!?
Tesla Model 3 LR Performance Basic
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ny batterikemi

Inlägg av 12man »

Hur ser viktfördelningen ut i batteriet, vad väger de olika delarna, Elon twittrade nåt om rymdteknologi
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Henrik Torphammar »

chaffis75 skrev:
Finns de något bra svar på hur effektiva de nya 2170 batterierna är? Även om de kanske inte lagrar mer per kilo så kanske de tar upp mindre volym när man sätter dem i batteri pack...
Jag säger inte jag vet men detta kan ju vara ett par förklaringar.

Jag tror inte batteri kemin har tagit något jättekliv plötsligt, kanske de är något mer effektiva än modell3 batterierna men de är bara 2 år till lansering så några jättekliv har jag väldigt svårt att se.

Jag tror roadstern har 200KWh batteri för accelerationen ska vara möjlig, att den får sjukt bra range är nog bara en bi effekt...
Jag håller med dig!

En bil måste vara tyst. Förare av bilar är helt ointresserade. Hur många gånger har vi inte läst på detta forum att bilen skakat så de trott den skall gå sönder, lösningen är att vrida upp volymen och köra vidare. Förklaringen är kylfläkten som går igång när batteriet behöver kylas.

En lastbil som ändå dånar rejält har ju plats för mycket större kylare med mycket större fläktar och med mycket kraftigare cirkpumpar till kylvätskan. Då kan man packa cellerna tätare och ändå ha kylflöde nog. Cellerna behöver ju inte heller sitta symmetriskt. 2170 i lastbilen tror jag mer på än i högpresterande racerbilar. 0-100 på 5sek för lastbilen sen är det bra. Sportilen måste klara acceleration efter acceleration. 0-450kph. Medan lastbilen bara behöver åka 0-100. 4st model3 motorer på 258hk/st ger ju typ 750kW MAX. Det är ändå bara 0.5C om batteriet är på 1500kWh.

Sportbilen behöver antagligen ungefär samma effekt, 1000hk eller 750kW. från 200kWh blir det 3.75C. P100D på hur många hästar var det nu? 70 på pappret, 600 enligt Tesla och 540 på hjulen enligt Brooks? Säg 450kW på 100kWh blir 4.5C urladdning.

Så jag håller fast vid att 18650 är en bättre cell som redan idag fixar mer urladdning än vad roadstern kommer behöva. Lite överslag kommer man långt med.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
svlu
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 jun 2016 14:27
Ort: Uppsala

Re: Ny batterikemi

Inlägg av svlu »

Det har gått ett tag sen Model 3:s batteri utvecklades, Tesla kom fram till en mer optimal cellstorlek, tror inte dom kommer gå tillbaka till 18650. Tänk på att dom har ingen produktion av 18650 celler i Gigafactoryn, utan dom importeras idag. Det är säkert 2170 som gäller av flera skäl, t ex användning av samma produktionslina, men den som lever får se...

Personligen tror jag att det är 2170 celler med ytterligare lite bättre kemi än i dom som går in i Model 3 idag. Hoppas och tror att det kommer batteripaket med 2170 för S och X snart, men det lär ju kräva lite omdesign. Då kommer vi få mer kräm i dom bilarna med!
Tesla Model 3 LR Performance Basic
Verdi

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Verdi »

svlu skrev:
Jo, men är det rimligt att få plats med alla batterier och dessutom viktökningen? Och priset för lastbilen $180000, med motsvarande 10 st model S batterier!?
Priset för lastbilen är väl inte officiellt?
Användarvisningsbild
svlu
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 jun 2016 14:27
Ort: Uppsala

Re: Ny batterikemi

Inlägg av svlu »

Verdi skrev:
svlu skrev:
Jo, men är det rimligt att få plats med alla batterier och dessutom viktökningen? Och priset för lastbilen $180000, med motsvarande 10 st model S batterier!?
Priset för lastbilen är väl inte officiellt?
Priset är officiellt "expected price":
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
Tesla Model 3 LR Performance Basic
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ny batterikemi

Inlägg av gellerstam »

svlu skrev:
Verdi skrev:
svlu skrev:
Jo, men är det rimligt att få plats med alla batterier och dessutom viktökningen? Och priset för lastbilen $180000, med motsvarande 10 st model S batterier!?
Priset för lastbilen är väl inte officiellt?
Priset är officiellt "expected price":
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
Och deras källa är: https://www.tesla.com/semi/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ny batterikemi

Inlägg av _TonyV »

Väldigt billigt med tesla Truck då.
Kollar man Volvo Used Trucks i USofA så finns några priser för knappt använda, ligger från 150-160 000 USD

https://www.volvotrucks.us/purchasing-a ... ry-search/
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
svlu
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 jun 2016 14:27
Ort: Uppsala

Re: Ny batterikemi

Inlägg av svlu »

Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
Tesla Model 3 LR Performance Basic
Verdi

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Verdi »

svlu skrev:
Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
Kan man köpa en och ha som personbil? Vad blir räckvidden om man kör utan trailer? :D
Användarvisningsbild
svlu
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 23 jun 2016 14:27
Ort: Uppsala

Re: Ny batterikemi

Inlägg av svlu »

Verdi skrev:
svlu skrev:
Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
Kan man köpa en och ha som personbil? Vad blir räckvidden om man kör utan trailer? :D
Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!
Tesla Model 3 LR Performance Basic
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Bjelke »

Ja det finns ju trailerbyggen som är riktigt fina boenden typ, bara att hänga på lixom :mrgreen:
Gänget i Eksjö har byggt flera fina "hus" tex (rullande hälsocentral har dom gjort några stycken mm)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Svenssons »

svlu skrev:
Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!
http://andersonmobileestates.com/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny batterikemi

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
svlu skrev:
Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!
http://andersonmobileestates.com/
Nice, bara att skaffa nytt körkort då :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ny batterikemi

Inlägg av taliz »

Man ska ju inte glömma att både lastbilen och roadstern ligger flera år fram i tiden.
Dvs Teslas prototyper kanske baseras på prototypceller med nån helt annan design och kemi. Kanske inte helt funktionellt än.

Eller så är det typ samma design och kemi som idag, men dom räknar med att de fått sån volym på batteriproduktionen att så kraftiga paket ändå blir förhållandevis billiga.


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Daoops »

taliz skrev:
Man ska ju inte glömma att både lastbilen och roadstern ligger flera år fram i tiden.
Dvs Teslas prototyper kanske baseras på prototypceller med nån helt annan design och kemi. Kanske inte helt funktionellt än.

Eller så är det typ samma design och kemi som idag, men dom räknar med att de fått sån volym på batteriproduktionen att så kraftiga paket ändå blir förhållandevis billiga.


Sent from my iPad using Tapatalk
Exakt så tänker jag med. Det som skulle kunna tyda på en större förändring är att dom går ifrån kwh-benämningen på model 3 till fördel för räckvidden. Är man inte ”låst” till ett kWh-nummer är det väl lättare att byta tekik (tex 400 volt, kraftigt reducerad vikt etc.)
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Ny batterikemi

Inlägg av rightnow »

Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Henrik Torphammar »

rightnow skrev:
Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Du kan nog dubbla kapaciteten redan dag, men som sagt så många gånger så är en cell en kompromiss där S och X kräver extrem prestanda. Model 3 celler fixar nog inte denna prestanda utan behöver lite tid på sig att utvecklas vidare.

Det är ändå "bara" 15år sedan de första litiumbatterierna kom som gick att använda som drivackar alls.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny batterikemi

Inlägg av vigge50 »

rightnow skrev:
Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Jag är inte så säker på det, se min tråd här.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=10230
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny batterikemi

Inlägg av Svenssons »

Såg på annan sida att det finns dokumenterat i USAs tester för varje modell vad den specifika energin för varje batteri i de olika modellerna från Tesla är på. Model S 85 hade t.ex. 141 Wh/kg, Model S 90D och Model 3 hade 150 Wh/kg och Model S 100D hade 160 Wh/km (de äldre Model S 100D har alltså batterier med mer energi per kg än nyare Model 3). Detta tyder på att det är olika batterikemi även mellan olika Model S. För nya Roadster och Semi misstänker jag att man har mycket högre värde, dels för att de kommer först om några år och dels för att i bägge bilarna är det viktigt att ha så högt värde som möjligt. I en icke prestandabil som skall användas till vardagskörning så är det inte lika viktigt som i en hypercar-liknande bil som Tesla Roadster mk2 och när det kommer till Tesla Semi så betyder ju varje kg i batteri att man kanske får minska motsvarande på lasten i trailern. Kan tänka mig specifik energi på 200 Wh/kg eller lite mer för båda. Batteriet i Tesla Semi skulle då väga ca 5 000 kg om det är på 1 000 kWh. Kylningen väger lite men å andra sidan kan Tesla kanske få över 200 Wh/kg. Totalt kommer nog dragbilen väga 2-3 ton mer än motsvarande avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ny batterikemi

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Såg på annan sida att det finns dokumenterat i USAs tester för varje modell vad den specifika energin för varje batteri i de olika modellerna från Tesla är på. Model S 85 hade t.ex. 141 Wh/kg, Model S 90D och Model 3 hade 150 Wh/kg och Model S 100D hade 160 Wh/km (de äldre Model S 100D har alltså batterier med mer energi per kg än nyare Model 3). Detta tyder på att det är olika batterikemi även mellan olika Model S. För nya Roadster och Semi misstänker jag att man har mycket högre värde, dels för att de kommer först om några år och dels för att i bägge bilarna är det viktigt att ha så högt värde som möjligt. I en icke prestandabil som skall användas till vardagskörning så är det inte lika viktigt som i en hypercar-liknande bil som Tesla Roadster mk2 och när det kommer till Tesla Semi så betyder ju varje kg i batteri att man kanske får minska motsvarande på lasten i trailern. Kan tänka mig specifik energi på 200 Wh/kg eller lite mer för båda. Batteriet i Tesla Semi skulle då väga ca 5 000 kg om det är på 1 000 kWh. Kylningen väger lite men å andra sidan kan Tesla kanske få över 200 Wh/kg. Totalt kommer nog dragbilen väga 2-3 ton mer än motsvarande avgasbil.
De verkar i så fall syfta på hela batteriet och inte battericellerna. Model S 90D och 85D har olika celler men 90D och 100D ska ha samma celler bara att de är tätare packade. Om energitätheten har ökat så bör de syfta på att de väger hela batteripacketet och Tesla sa att när de presenterade 100D att trots att kapaciteten ökade med 11% så ökade vikten bara 4%(kan ha fel men det är vad jag minns).
Skriv svar