Vad har hänt med laddningen?
Moderator: Redaktion
Vad har hänt med laddningen?
Det är ett 10A uttag jag står vid men alla dagar jag har laddat nu i 3 månader har jag fått ut 13A men varför kan man inte öka längre?
Re: Vad har hänt med laddningen?
Typ 2? I så fall har den som driver stolpen fixat maxgränsen på uttaget som antagligen var felinställt tidigare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vad har hänt med laddningen?
Vanligt vägguttag, jag provade sätta in laddningen i 3 st olika. Gick sedan ut och vände på kontakten så laddaren lös rött (felvänd kontakt) väntade några sekunder och satt i den igen och nu laddar den med 13A igen?!bylund skrev:Typ 2? I så fall har den som driver stolpen fixat maxgränsen på uttaget som antagligen var felinställt tidigare.
Re: Vad har hänt med laddningen?
Misstänker att bilen kan ha mätt spänningsfall eller ostabil spänning och därför begränsat strömmen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vad har hänt med laddningen?
Får kolla vad som händer när jag jobbar inatt om den slår av eller fungerar hela nattenSvenssons skrev:Misstänker att bilen kan ha mätt spänningsfall eller ostabil spänning och därför begränsat strömmen.
Re: Vad har hänt med laddningen?
Jag fick så också förra vintern börjat laddade med 13 A. Kom fram till att det gick åt el ett tag att värma batterierna först. Efter ett långt tag kom den upp i 13 A. Löste det genom att alltid ladda när jag varit ute och kört.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Vad har hänt med laddningen?
Punkt 6 i Laddstatus i manualen på sidan 141 för MS säger såhär:
och det förklarar 10/13 förhållandetNotera: Om Model S laddas och detekterar oväntade variationer i inspänningen minskar
laddningsströmmen automatiskt med 25 %. Exempel: Detta innebär att 40 Ampere minskas till 30
Ampere. Den automatiska strömminskningen ökar robustheten och säkerheten i situationer där
det finns ett problem utanför Model S och dess laddningselektronik. Exempel på detta kan vara ett
elnät i en bostad där en kontakt, en adapter eller en kabel inte uppnår sin märkström. Som en
försiktighetsåtgärd, när Model S automatiskt minskar platsens spänning sparas den minskade
spänningen vid laddningsplatsen. Även om du kan öka den manuellt så rekommenderar Tesla att
du laddar med den lägre ströminställningen tills det underliggande problemet har lösts och
laddningsplatsen ger konstant strömmatning.
Re: Vad har hänt med laddningen?
Det gick ej att öka det indikerade 10/10 på skärmenmgorgis skrev:Punkt 6 i Laddstatus i manualen på sidan 141 för MS säger såhär:och det förklarar 10/13 förhållandetNotera: Om Model S laddas och detekterar oväntade variationer i inspänningen minskar
laddningsströmmen automatiskt med 25 %. Exempel: Detta innebär att 40 Ampere minskas till 30
Ampere. Den automatiska strömminskningen ökar robustheten och säkerheten i situationer där
det finns ett problem utanför Model S och dess laddningselektronik. Exempel på detta kan vara ett
elnät i en bostad där en kontakt, en adapter eller en kabel inte uppnår sin märkström. Som en
försiktighetsåtgärd, när Model S automatiskt minskar platsens spänning sparas den minskade
spänningen vid laddningsplatsen. Även om du kan öka den manuellt så rekommenderar Tesla att
du laddar med den lägre ströminställningen tills det underliggande problemet har lösts och
laddningsplatsen ger konstant strömmatning.
Re: Vad har hänt med laddningen?
Toja skrev:Jag fick så också förra vintern börjat laddade med 13 A. Kom fram till att det gick åt el ett tag att värma batterierna först. Efter ett långt tag kom den upp i 13 A. Löste det genom att alltid ladda när jag varit ute och kört.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Bilen vad varm (Inga gula sträck till höger i skärmen), den håller i sig och laddar på 13A efter 2h nu
Re: Vad har hänt med laddningen?
Då var det nog spänningsfall. Bilen vet naturligtvis inte att uttaget är säkrat till 10 A (jag gissar att det är det du menar med ett 10 A-uttag, då det inte var typ 2). Om det är säkrat med 10 A så lär det kunna vara klenare ledningar och därmed större risk för spänningsfall. Jag kan inte rekommendera att överbelasta uttaget även om inte säkringen går.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vad har hänt med laddningen?
Är gränsen för laddning från 230V uttag 13A?
Jag laddar från väggutaget som är säkrat med 16A men det visar 13/13
[img] [/img]
Jag laddar från väggutaget som är säkrat med 16A men det visar 13/13
[img] [/img]
Re: Vad har hänt med laddningen?
Max 13A från UMC:n, den mobila laddbox som man får med bilen. Finns andra laddboxar där man kan ladda mer från Schuko men Schuko-uttagen är oftast inte anpassade till att man drar 16A under många timmar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vad har hänt med laddningen?
Bra att det max är 13A med tanke på att uttaget är 16A så jag har lite marginal där. Har köpt Wall Connector men har inte dragit 3-fas än, får vänta till våren eller sommarn
Re: Vad har hänt med laddningen?
Man klarar sig långt på ett 13A uttagmgorgis skrev:Bra att det max är 13A med tanke på att uttaget är 16A så jag har lite marginal där. Har köpt Wall Connector men har inte dragit 3-fas än, får vänta till våren eller sommarn
Re: Vad har hänt med laddningen?
Ganska säkert i mitt fall iaf men tycker det blir snyggare och mer praktiskt med en WC så småningom
Re: Vad har hänt med laddningen?
Mycket mera praktiskt eftersom man slipper hämta sladden ur bakluckan jämntmgorgis skrev:Ganska säkert i mitt fall iaf men tycker det blir snyggare och mer praktiskt med en WC så småningom
Re: Vad har hänt med laddningen?
Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....
Re: Vad har hänt med laddningen?
Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttagbullen skrev:Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....
Vad har hänt med laddningen?
Du kan koppla in din WC på en fas och dra 16 A eller ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vad har hänt med laddningen?
Frågan är vad wall connectorn skulle tycka om det
Jag skulle dock aldrig dra max ström kontinuerligt i flera timmar för skillnaden i laddningstid är inte så stor medans risken för överbelastning och annat farligt är mycket större! Har man bråttom så får man åka till en SC ..... eller så småningom installera ett 3-fas uttag eller en WC
Jag skulle dock aldrig dra max ström kontinuerligt i flera timmar för skillnaden i laddningstid är inte så stor medans risken för överbelastning och annat farligt är mycket större! Har man bråttom så får man åka till en SC ..... eller så småningom installera ett 3-fas uttag eller en WC
Re: Vad har hänt med laddningen?
Den har jag faktiskt provat och det funkar så länge uttagen är på olika faser. Men den är ännu mindre att rekommenderaKulingen skrev:Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttagbullen skrev:Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....
Re: Vad har hänt med laddningen?
Alla uttagen är på olika faserbullen skrev:Den har jag faktiskt provat och det funkar så länge uttagen är på olika faser. Men den är ännu mindre att rekommenderaKulingen skrev:Bra tips haha, tror jag står över. Men det hade varit roligare att kunna använda sig av trefasadaptern och koppla in sig till flera 1 fas uttagbullen skrev:Om man absolut vill ha 16 A ur ett schuko får man bygga en skarvkabel med schuko hane i ena o röd 3fas i andra änden och använda umc'ns 3fas kontakt.
Dock inte elsäkerhetsmässigt optimalt....