Poängen med autopilot
Moderator: Redaktion
Poängen med autopilot
Testade för första gången autopiloten på min nya Model X. Det var ju coolt, men vad är egentligen poängen när man ändå måste hålla i ratten? Kändes mest som att det blev en konstig känsla där jag fick försöka hålla lagom hårt i ratten för att inte avbryta autopiloten. Hur använder ni den?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Re: Poängen med autopilot
Du behöver bara "rycka" lite lätt när den ber dig... Annars behöver du inte hålla i ratten.
- bilen kollar att du är med lite då och då...
- bilen kollar att du är med lite då och då...
Re: Poängen med autopilot
I köer är den magisk. Rullar det långsamt klarar den sig väldigt bra, så man kan svara på mail osv.
Motorväg är också skönt att kunna "övervaka" mer än aktivt köra. I övrigt använder jag den dock ganska sparsamt, i tät Stockholmstrafik föredrar jag oftast att enbart används farthållaren.
Sjukt skönt överhuvudtaget med Teslan i köer imo, den är ju så tyst i låg hastighet och med ultra hifin blir det riktigt bra ljud då också
Motorväg är också skönt att kunna "övervaka" mer än aktivt köra. I övrigt använder jag den dock ganska sparsamt, i tät Stockholmstrafik föredrar jag oftast att enbart används farthållaren.
Sjukt skönt överhuvudtaget med Teslan i köer imo, den är ju så tyst i låg hastighet och med ultra hifin blir det riktigt bra ljud då också
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Poängen med autopilot
Körde 30 mil igår och tänkte att jag skulle få hjälp av autopiloten åtminstone på motorvägsetappen. Men det var mörkt, regnade och det var rätt mycket trafik. Filbyten fungerar visserligen med ap men det är ju smidigare att styra själv när man måste byta fil mest hela tiden. Dessutom hade den svårt att se linjerna och vid en omkörning av en lastbil tänkte den svänga in i mitträcket
Höll 115-120 km/h och fick en förbrukning på 230 Wh/km. Tycker ändå det är ok för 3 grader och regn.
Höll 115-120 km/h och fick en förbrukning på 230 Wh/km. Tycker ändå det är ok för 3 grader och regn.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Poängen med autopilot
Även om det är mycket som man önskar skulle fungera bättre, så har jag och AP2, ett fantastiskt fint samarbete på de vägar vi vanligen färdas på. Den kör och jag övervakar, eller tar över när/där det behövs.
Funderar dock på när denna ska lämna Beta-stadiet.
Funderar dock på när denna ska lämna Beta-stadiet.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Poängen med autopilot
Jag har nu haft AP i två månader och det är verkligen inte uppenbart hur man använder den utan att det blir ansträngande och ryckigt när det är halvmycket trafik (när det är köer är det uppenbart jätteskönt).
MEN häromdagen kom jag på det av misstag! Slå av den kassa auto lane changen så blir det supersmooth - då släpper nämligen autostyrningen vid minsta kraft på ratten så snart man blinkar. Filbyten gör jag då själv precis när jag vill och sedan slår man på autostyrningen igen. Sååå mycket bättre.
MEN häromdagen kom jag på det av misstag! Slå av den kassa auto lane changen så blir det supersmooth - då släpper nämligen autostyrningen vid minsta kraft på ratten så snart man blinkar. Filbyten gör jag då själv precis när jag vill och sedan slår man på autostyrningen igen. Sååå mycket bättre.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Poängen med autopilot
Hmm. Bra idé!blincoln skrev:Jag har nu haft AP i två månader och det är verkligen inte uppenbart hur man använder den utan att det blir ansträngande och ryckigt när det är halvmycket trafik (när det är köer är det uppenbart jätteskönt).
MEN häromdagen kom jag på det av misstag! Slå av den kassa auto lane changen så blir det supersmooth - då släpper nämligen autostyrningen vid minsta kraft på ratten så snart man blinkar. Filbyten gör jag då själv precis när jag vill och sedan slår man på autostyrningen igen. Sååå mycket bättre.
Värt att testa ett tag.
Automatisk filbyte tycker jag är inte är så träffsäker... Blir ofta vingligt eller inte alls.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015