Funderingar kring tesla wall connector

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av lobbin »

Leo skrev:
Kan det egentligen vara ett missförstånd? Där man egentligen avser tex CCS/Chademo-laddare osv. Där själva lådan/boxen/WC omvandlar AC till DC och följdaktligen kan de då riskera att avge DC-ström? Därav att det behövs ett sådant skydd på dessa?

Där man inte riktigt förstått/tänkt på/förtydlugat att en typisk Wallbox endast "släpper igenom" mer eller mindre av den AC ström som den redan matas med? Dvs man kan se det som en hyfsat avancerad "skarvsladd"?
Ja, det är min tolkning också, jag skulle tro att det är ett begrepp som försvunnit i översättningen.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Inlägg av unumlapis »

Svenssons skrev:
Reglerna gäller fast installation. Installeras WallConnector enligt Bjelke-metoden är det ingen fast installation. Behövs ju inte jordfelsbrytare typ B för UMC:n och en WallConnector är samma sak som en UMC.
En WC är tänkte för fast installation om du frågar Tesla och oavsett om det är en fast installation eller ej så är det samma burk vi pratar om. Så anser att det är en egentolkning utifrån eget intresse och om något händer så tror jag det kan bli en obekväm diskussion med försäkringsbolag (såvida man inte har säkerställt frågan redan med dem).
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar