Förväntningar och användarupplevelse av AutoPilot

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

TLin
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jan 2017 11:07

Förväntningar och användarupplevelse av AutoPilot

Inlägg av TLin »

Hej

Jag är doktorand på Högskolan i Halmstad och håller på med ett forskningsprojekt kring hur användarförväntningar och upplevelse utvecklas över tid kring framtida fordonsfunktioner som t.ex. självkörande eller andra stödsystem i bil.

Mina frågor till er som har AP1 eller AP2 är hur era förväntningar var innan ni skaffade en Tesla med någon av dessa system och hur ni egentligen använder dem i dag i er vardagskörning? Hade ni höga eller låga förväntningar? Hur relaterar detta till hur mycket eller lite ni använder systemen i er vardagskörning idag och framförallt varifrån kom dessa förväntningar (vänner, info på nätet, provkörning, teknikoptimism etc.)?

Är ni intresserade av en att delta i en lite mer ingående intervju, så får ni gärna kontakta mig via PM.


Med vänliga hälsningar

Thomas Lindgren, PhD student
Akademin för Informationsteknologi
Högskolan i Halmstad
Användarvisningsbild
Henrik S
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 feb 2018 20:06

Re: Förväntningar och användarupplevelse av AutoPilot

Inlägg av Henrik S »

Jag har en Model S sedan några veckor tillbaka.

Jag har AP1 som jag använder nästan dagligen. Det är otroligt bekvämt vid långkörning. Jag är väldigt teknikintresserad och ändå översteg funktionaliteten mina förväntningar. Den avgörande funktionen för att jag vågar lita på systemet är att man hela tiden ser hur bilen tolkar verkligheten och därmed direkt ser när den är osäker eller har fel.

Lycka till med undersökningen!

Mvh
Henrik
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Förväntningar och användarupplevelse av AutoPilot

Inlägg av tomla »

Hej

Jag har en model s sedan 6 månader tillbaka.

Jag har AP1 och använder den dagligen. Tycker det är mycket bekvämt vid långkörningar.
Den översteg mina förväntningar vid trafikstockningar, köer.
Viktigt att tänka på att AP är ett hjälpmedel inte någon självkörande system.
Om man ser det som ett hjälpmedel så ser man att det är långt kvar till autonomtsystem.
Mina förväntningar var högre på vissa saker men översteg min förväntningar på andra saker.
Jag skulle inte välja en bil utan AP idag.

Om du vill veta lite mer skicka mig ett PM.
Skriv svar