Mobilförbud!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Mobilförbud!

Inläggav Teslaägare davbod » 14 mar 2018 09:21

Tjena

Är det någon som vet hur lagen tolkar mobilförbudet för oss som kör Tesla?
Lagen lyder ju enligt följande:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
4 kap. 10 e § trafikförordningen (2017:1284).

Men vi måste ju använda skärmen vid tex aktivering av dimljus etc. och om vi kör med AP påslaget vad gäller då?

Vore intressant att höra om någon av er har någon input!

//D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare

Re: Mobilförbud!

Inläggav Teslaägare Verdi » 14 mar 2018 09:39

Du håller väl inte skärmen i handen?

I vilket fall är det en tramsig lag. Det var redan förbjudet att brista i uppmärksamhet förut. Om man sen snyter en unge eller kollar på mobilen spelar väl ingen större roll? Förr i tiden fipplade man ju med kassetter och skit också.

Dock är väl användandet av just mobiltelefoner på en annan nivå och tarvar därför en egen lag... Folk har ju blitt galna. Överallt sitter folk och stirrar i sina mobiler. Sjuk skillnad mot för 10 år sen.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare oscfor » 14 mar 2018 10:15

Verdi skrev:Du håller väl inte skärmen i handen?

I vilket fall är det en tramsig lag. Det var redan förbjudet att brista i uppmärksamhet förut. Om man sen snyter en unge eller kollar på mobilen spelar väl ingen större roll? Förr i tiden fipplade man ju med kassetter och skit också.

Dock är väl användandet av just mobiltelefoner på en annan nivå och tarvar därför en egen lag... Folk har ju blitt galna. Överallt sitter folk och stirrar i sina mobiler. Sjuk skillnad mot för 10 år sen.

Well put!
Model X90D
Använd gärna min länk om du ska beställa en Tesla. Den ger dig fri supercharger!
http://ts.la/oscar4215
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kulingen » 14 mar 2018 10:18

Folk spelar ju till och med spel i sina mobiler medan de kör har man läst på vissa sidor, jag mötte en ambulans i Västervik förra veckan. Tjejen som körde den satt och höll i telefonen och ringde. Dom om några borde väl följa lagen!?!?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://ts.la/johan6219
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inläggav elbilist Jerker » 14 mar 2018 10:47

En arbetskamrat, körandes en av firmabilarna, till mig blev påkörd bakifrån i en bilkö häromdagen. Det var en 20-årig tjej som utan omsvep erkände att hon satt och grejade med telefonen. Vår bil fick ingen skada då det tog i dragkroken (ytterligare en anledning till att ha dragkrok! :lol: ) men den påkörande bilen fick en ordentlig skada och det kommer att kosta en hel del.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav StefL » 14 mar 2018 10:56

Jerker skrev:Vår bil fick ingen skada då det tog i dragkroken (ytterligare en anledning till att ha dragkrok! :lol: )

Här måste jag inflika en OT-historia som en kollega berättade en gång. Nån i hans familj hade haft en Ford Granada (vill jag minnas, det hela utspelade sig på 80-talet) med dragkrok som stått parkerad på gården. Av en eller annan anledning hade handbromsen släppt eller växeln hoppat ur och bilen rullat baklänges och stoppat mot ett träd där det var dragkroken som tog emot. Glada i hågen tänkte de att "vad bra, kroken tog emot, ingen skada på bilen", men när den startades för att köras tillbaka till sin parkering hördes ett fruktansvärt rasslande.
Det visade sig att kroken - eftermonterad - satt så att den vid smällen mot trädet tryckt bakaxeln något framåt, vilket i sin tur tryckt kardanaxeln något framåt - med resultatet att främre änden av kardanaxeln trycktes rakt in i växellådan.
Ridå -> skroten nästa :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL

Inläggav Teslaägare danni » 14 mar 2018 11:28

Den senaste ändringen i lagen påverkar inte användningen av bilens inbyggda system, men redan tidigare var dessa påverkade. Nyckeln är huruvida det inverkar menligt på din körning. Det får du försöka avgöra själv. Att sitta och byta låt i hög hastighet utan att titta på vägen är både olagligt och olämpligt. I övrigt håller jag med Verdi - de här specifika lagarna är rätt fåniga, med tanke på att det redan innan funnits lagar som är tänkta att täcka de här fallen. Men folk är väl för dumma för att tänka så långt och behöver ett uttryckligt förbud.

Kulingen skrev:

Folk spelar ju till och med spel i sina mobiler medan de kör har man läst på vissa sidor, jag mötte en ambulans i Västervik förra veckan. Tjejen som körde den satt och höll i telefonen och ringde. Dom om några borde väl följa lagen!?!?!

De om några är faktiskt undantagna från den här lagen: http://www.vibilagare.se/nyheter/blalju ... obilforbud

StefL skrev:
Jerker skrev:Vår bil fick ingen skada då det tog i dragkroken (ytterligare en anledning till att ha dragkrok! :lol: )

Här måste jag inflika en OT-historia som en kollega berättade en gång. Nån i hans familj hade haft en Ford Granada (vill jag minnas, det hela utspelade sig på 80-talet) med dragkrok som stått parkerad på gården. Av en eller annan anledning hade handbromsen släppt eller växeln hoppat ur och bilen rullat baklänges och stoppat mot ett träd där det var dragkroken som tog emot. Glada i hågen tänkte de att "vad bra, kroken tog emot, ingen skada på bilen", men när den startades för att köras tillbaka till sin parkering hördes ett fruktansvärt rasslande.
Det visade sig att kroken - eftermonterad - satt så att den vid smällen mot trädet tryckt bakaxeln något framåt, vilket i sin tur tryckt kardanaxeln något framåt - med resultatet att främre änden av kardanaxeln trycktes rakt in i växellådan.
Ridå -> skroten nästa :lol:

Det finns ju också ett annat mer allmänt problem med dragkrokar vid påkörning bakifrån i att de gör att krockvåldet inte fördelas lika jämnt och de förhindrar deformationszoner att göra sitt jobb ordentligt. Dragkrokar sänker alltså överlag säkerheten.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Min rabattlänk: http://ts.la/danni1257
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 14 mar 2018 12:06

I Thailand är det förbjudet att prata i mobil i bilen utan smaltalk/headset eller liknande. Vet inte hur det är på motorcykel dock, hjälm är dock ett krav...

Håller med om att det egentligen inte är någon skillnad mot förut. Dock så underlättas väl kanske polisens läge och lite lättare att dömma någon.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav nek0 » 14 mar 2018 13:31

Jerker skrev:En arbetskamrat, körandes en av firmabilarna, till mig blev påkörd bakifrån i en bilkö häromdagen. Det var en 20-årig tjej som utan omsvep erkände att hon satt och grejade med telefonen. Vår bil fick ingen skada då det tog i dragkroken (ytterligare en anledning till att ha dragkrok! :lol: ) men den påkörande bilen fick en ordentlig skada och det kommer att kosta en hel del.

Jo du Jerker. Jag upplevde live sånt :(. Blev påkörd bakifrån vid trafikljuset i oktober 2016. Min bil klarade sig utan skador (kroken tog smällen) och hans kostade nog en del. Problemet är att jag fick pisksnärtsskada som jag dras med än i dag och han som körde på mig klarade sig utan skador.
nek0

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 14 mar 2018 13:32

Jag tycker att nya lagen är bra. Det förtydligar det som gäller. Var och varannan bryr sig inte och det körs därefter.
Model S 75D. Beställt en röd Model 3D. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Nästa

Återgå till Generellt