Mycket bra beskrivet Jerker!Jerker skrev:Som sagt, vet vi om bilen hade börjat bromsa eller inte? Hon går rätt fort. Hon kanske gjorde den felaktiga bedömningen att hon skulle hinna över? En bil stannar inte direkt även om man registrerar en fara så snart som det är möjligt. Det troliga är att kvinnan går längs vägen och plötsligt viker hon av och börjar korsa vägen med stora steg. Då ska systemet hinna definiera det som är på motsatta vägbanan som något som kan bli ett hinder på den egna. Hur snart ska systemet börja betrakta det som ett hinder? Det gäller ju att systemet inte "överreagerar" på sånt som det inte är ett potentiellt hinder. Det skulle göra en sån resa väldigt obekväm.
Det är väl här som de autonoma systemen har sin svåraste utmaning. Vi kan ta en situation som är berömd i samband med förarprov. Man kör på en stadsgata och närmar sig ett övergångsställe. Det går en person på trottoaren i samma riktning som man själv kör och mot övergångsstället. Bilen och fotgängaren kommer att nå fram till övergångsstället ungefär samtidigt. Som förare har man skyldighet att försöka förutse och undvika situationer som är potentiellt farliga. Det finns en chans/risk att den här personen kommer att korsa gatan på övergångsstället. Om man under ett förarprov bara kör på utan att bromsa eller berätta att man har personen under uppsikt men bedömde att den inte tänkte korsa gatan så lär man bli kuggad. Men personen i fråga kunde ju faktiskt få för sig att bara vika av och korsa vägen före övergångsstället utan förvarning och utan att se sig om. Sånt händer. Jag var ute för en sån situation häromdagen. Det var en som (förstod jag i efterhand) sprang efter en buss och korsade gatan framför mig från vänster helt utan se sig sig om. Jag fick ställa mig på bromsen. Endast tack vare att avståndet var tillräckligt stort hann jag få stopp på bilen. Hon som korsade vägen märkte ingenting av incidenten, troligtvis eftersom hon hade hörlurar på sig och var helt fokuserad på bussen.
Om man kör i stan, ska man betrakta alla fotgängare som går på trottoarerna som potentiella galningar som plötsligt bara korsar vägen utan förvarning? Vi människor gör det på ett sätt, men vi sållar bort de flesta eftersom det sammanlagda intrycket vi får av dem (som vi har ägnat åratal åt att lära oss under vår uppväxt) gör att vi på bråkdelen av en sekund kan göra en rimlig bedömning att de inte är en risk. Men ett litet barn som inte håller nån vuxen i handen är en väldigt stor rik. Eller en person med musik i öronen. Jag har de senare åren sett massor av såna som bara kliver rakt ut - i de allra flesta fall, som tur är - på ett obevakat övergångsställe utan att kasta en enda blick för att säkerställa att ingen bil kommer.
Så frågan man får ställa sig är om verkligen AI kan nå så långt att det kan förutse alla situationer som kan inträffa när man tar med människors irrationella och oförutsägbara beteenden, eller iaf lika bra som människor klara av detta?
Det är ju detta som är den stora utmaningen för autonoma system. Först skall de som utvecklar mjukvaran försöka tänka sig in i alla situationer som ev kan inträffa=mänskliga faktorn och programmera in detta till hårdvaran. Sedan skall ju hårdvaran ha en egen förmåga att upptäcka hinder och reagera men inte för mycket så att systemet blir hyperresponsivt och exvis tvärbromsar på fel indikationer och utsätter bakomliggande fordon för fara.
Jag tror att vi underskattar hur mycket inkommande "data" vi själva som förare processar på bråkdelar av sekunder. Det känns som om de ivrigaste förespråkarna för autonoma fordon underskattar människans förmåga om man uppträder som en förare skall göra, dvs vara uppmärksam, anpassa hastigheten och agera proaktivt i trafiken.
Men det verkar ju ligga i tiden att helt blint förlita sig på all modern datateknik och dissa hela vår evolution till avancerade biologiska varelser. Datorer är väl fantastiska och kan utföra hisnande saker MEN de kan inte tänka och dra slutsatser.
Nej ett visst mått av eftertanke och måttfullhet är på sin plats innan vi helt anammar det som nördiga IT människor(ofta unga personer) vill införa omedelbart.
Sedan tycker jag personligen att det är märkligt att bilen inte bromsar kraftigt innan smällen då ju radar,kameror eller Lidar helt klart borde upptäckt kvinnan mitt ute på vägen. Så troligen är det väl en dålig mjukvara som inte processat inkommande data på rätt sätt. Jag skulle tro, utan att veta säkert, att Volvo´s eget autobromssystem skulle reagerat på ett bättre sätt än Ubers system i detta fall.
Vad tror ni?