Tål Tesla sträng kyla.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

Nek0 i sitt esse...
nek0 skrev:
Ja, så länge avgasbilar måste ha batteri för att starta kommer de att påverkas av värme
När det gäller batterierna så är det inte temperturen på batteriet som gör att avgasbilar har svårare att starta. Det är snarare det faktum att bilarna kräver mer energi (dvs mer ström från batteriet) för att kunna starta. Dessutom så tar det längre tid att få upp oljetrycket och få bra smörjning av motorn. Även ifall avgasbilen var kopplad direkt till ett strömuttag så har de svårare att starta vid extrem kyla. Inte samma problem på elbilar.
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Alltså, kan du sluta trolla?

"Avgasbilar" är känsliga för båda kyla och värme. Det vet väl alla?
Jo Verdi det är de . Frågan är bara varför tar man upp avgasbilar i tråden överhuvudtaget.
Man har frågat om Tesla i kylan inte om avgasbilar i kylan eller har jag missat något?
Ahh, så anledningen till att den andra familjen kom fram 6 timmar före dottern i Teslan var att de flög till fjällen och inte tog en avgasbil? Det är ju visserligen en helt rimlig förklaring men troligen så ville trpdskaparen inte jämföra Tesla med ett flygplan utan med avgasbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Nek0 i sitt esse...
nek0 skrev:
Ja, så länge avgasbilar måste ha batteri för att starta kommer de att påverkas av värme
När det gäller batterierna så är det inte temperturen på batteriet som gör att avgasbilar har svårare att starta. Det är snarare det faktum att bilarna kräver mer energi (dvs mer ström från batteriet) för att kunna starta. Dessutom så tar det längre tid att få upp oljetrycket och få bra smörjning av motorn. Även ifall avgasbilen var kopplad direkt till ett strömuttag så har de svårare att starta vid extrem kyla. Inte samma problem på elbilar.
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Alltså, kan du sluta trolla?

"Avgasbilar" är känsliga för båda kyla och värme. Det vet väl alla?
Jo Verdi det är de . Frågan är bara varför tar man upp avgasbilar i tråden överhuvudtaget.
Man har frågat om Tesla i kylan inte om avgasbilar i kylan eller har jag missat något?
Ahh, så anledningen till att den andra familjen kom fram 6 timmar före dottern i Teslan var att de flög till fjällen och inte tog en avgasbil? Det är ju visserligen en helt rimlig förklaring men troligen så ville trpdskaparen inte jämföra Tesla med ett flygplan utan med avgasbilar.
Alla vet ju att avgasbilar har problem i kylan det är väl inget nytt för någon här finns ingen anledning att ta upp det i denna tråden.
Sedan om om trådskaparen är seriös eller inte , om det var okunskap eller fel på just den bilen det vet vi inte. De flesta här har väl sett Björns film där han övernattar i -36 så det kan inte vara Tesla specifik problem i kylan utan något annat.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av miksch »

Tål Tesla sträng kyla?

Etter 3 år med både P85d og nå 100d:
Ja, aldri hatt så god vinterbil. Ned til -26 har det aldri vært problematisk, hverken med eller uten forvarming.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Monark1954 »

Har körde i fjöl vår X som stått ute över natten i -30 grader. Kör 10 mil då det långa sträckor är -35.
Laddar på destinationsladdare och kör vidare 25 mil till.
Inga som helst problem.

Stannar man utan laddning över natten behövs något 10 tal % laddning då batteriet värmer sig själv.

Förutsatt att Teslan hade rimlig mängd energi kvar i batteriet har jag svårt att förstå trådinledningen.
Min erfarenhet är att det är först när bilen slås av som varningen att laddningsgraden signifikant kommer att sjunka på grund av kyla.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Ahh, så anledningen till att den andra familjen kom fram 6 timmar före dottern i Teslan var att de flög till fjällen och inte tog en avgasbil? Det är ju visserligen en helt rimlig förklaring men troligen så ville trpdskaparen inte jämföra Tesla med ett flygplan utan med avgasbilar.
Alla vet ju att avgasbilar har problem i kylan det är väl inget nytt för någon här finns ingen anledning att ta upp det i denna tråden.
Sedan om om trådskaparen är seriös eller inte , om det var okunskap eller fel på just den bilen det vet vi inte. De flesta här har väl sett Björns film där han övernattar i -36 så det kan inte vara Tesla specifik problem i kylan utan något annat.
Så du menar att trådskaparen drömmar att köpa en Tesla spricker och alternativet är att köpa ett flyg istället eller vilket annat forskaffningsmedel hade du tänkt dig att trådskaparen skulle köpa istället om det inte är avgasbilar som Teslan ställs mot? PS Tror nog att även flyg kommer att få problem med extrem kyla...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Swede1 »

Bmw i3 funkar utmärkt i -23 iaf. Får åka o hämta starthjälp till bensin subaru där batteri och seg olja knäckte den.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Gustafsson »

Ändå intressant att veta vid vilken temperatur man kan räkna med ”problem”, och vad dessa består i. Hade en gammal Opel rekord som inte klarade att avfrosta framrutan i - 35 och stötdämpningen blev stenhård.
Vari ligger BEV- bilarnas problem. De ”startar” ju säkert vid ganska låga temperaturer.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Ahh, så anledningen till att den andra familjen kom fram 6 timmar före dottern i Teslan var att de flög till fjällen och inte tog en avgasbil? Det är ju visserligen en helt rimlig förklaring men troligen så ville trpdskaparen inte jämföra Tesla med ett flygplan utan med avgasbilar.
Alla vet ju att avgasbilar har problem i kylan det är väl inget nytt för någon här finns ingen anledning att ta upp det i denna tråden.
Sedan om om trådskaparen är seriös eller inte , om det var okunskap eller fel på just den bilen det vet vi inte. De flesta här har väl sett Björns film där han övernattar i -36 så det kan inte vara Tesla specifik problem i kylan utan något annat.
Så du menar att trådskaparen drömmar att köpa en Tesla spricker och alternativet är att köpa ett flyg istället eller vilket annat forskaffningsmedel hade du tänkt dig att trådskaparen skulle köpa istället om det inte är avgasbilar som Teslan ställs mot? PS Tror nog att även flyg kommer att få problem med extrem kyla...
Jag skrev ju vad jag menade. Vill du inte läsa så är de ditt problem. Inte många förstagångsköpare köper en dyr elbil därför tror jag att de flesta vet vilka begränsningar avgasbilar har. Tycker att ditt svar om Teslan i sträng kyla inte var relevant utan larvig.
Tycker du att om du går till läkare med huvudverk och får svar att han du mötte i korridoren hade cancer hjälper dig med din huvudverk?
Det her är vad jag menade

Citat: "Alla vet ju att avgasbilar har problem i kylan det är väl inget nytt för någon här finns ingen anledning att ta upp det i denna tråden.
Sedan om om trådskaparen är seriös eller inte , om det var okunskap eller fel på just den bilen det vet vi inte. De flesta här har väl sett Björns film där han övernattar i -36 så det kan inte vara Tesla specifik problem i kylan utan något annat."
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Jag skrev ju vad jag menade. Vill du inte läsa så är de ditt problem. Inte många förstagångsköpare köper en dyr elbil därför tror jag att de flesta vet vilka begränsningar avgasbilar har. Tycker att ditt svar om Teslan i sträng kyla inte var relevant utan larvig.
Tycker du att om du går till läkare med huvudverk och får svar att han du mötte i korridoren hade cancer hjälper dig med din huvudverk?
Det her är vad jag menade

Citat: "Alla vet ju att avgasbilar har problem i kylan det är väl inget nytt för någon här finns ingen anledning att ta upp det i denna tråden.
Sedan om om trådskaparen är seriös eller inte , om det var okunskap eller fel på just den bilen det vet vi inte. De flesta här har väl sett Björns film där han övernattar i -36 så det kan inte vara Tesla specifik problem i kylan utan något annat."
Ditt första inlägg i denna tråd var följande:
nek0 skrev:
Ja, så länge avgasbilar måste ha batteri för att starta kommer de att påverkas av värme
Detta är ett faktafel, även om avgasbilen skulle vara kopplad till nätet med sladd så skulle det vara problem att starta avgasbilen. Problemen för avgasbilar i kyla har inte med batteriets temperatur att göra.

Ditt andra inlägg var sedan:
nek0 skrev:
Jo Verdi det är de . Frågan är bara varför tar man upp avgasbilar i tråden överhuvudtaget.
Man har frågat om Tesla i kylan inte om avgasbilar i kylan eller har jag missat något?
Här verkar det som att du hävdar att Teslan inte jämförs mot en avgasbil av trådskaparen. Den andra familjen tog sig ju upp till fjällen på något sätt och det är detta som trådskaparen genom vännens berättelse jämför mot. Själv tycker jag bara du är löjlig och misstänker att du mycket väl vet att det är en avgasbil som jämförelsen görs emot, att det är trådskaparen som tar upp avgasbil. Dock så verkar det som att du vill försvara avgasbilar och att en avgasbil absolut inte får jämföras mot en elbil. Det skulle ju inte bli en rättvis jämförelse... Faktum kvarstår dock att alternativen inte är så många om man vill köpa eller hyra ett fordon för att kunna ta sig till fjällen. Vad har du för alternativ som jämförelsen kunde ha gällt om det inte var mot avgasbil? Kan trådskaparen fortsätta drömma om en Tesla eller vilket annat alternativt fortskaffningsmedel tror du hen tänker köra till fjällen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av ovelundkvist »

+1
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Mickep »

Att avgsbilar har svårt att starta beror sällan på temperaturen utan att batteriets laddning drar ut. Men de flesta vet att motorvärmare och kupévärmare är trevligare. Att man inte samtidigt som man använder motorladdaren kan underhållsladda batteriet är för mig en gåta. Det samma gäller för ev finns det en snöflinga så tar det längre tid att ladda. Tom Björn har påvisat det. Alla bilar drar mer energi, och är egentligen inget konstigt. Och behöver du ladda och det enbart finns ett 22kwh uttag så kommer det ta några timmar. Så om det tog 6 timmar extra, so what? De tog sig fram. Förstår inte varför folk blir upprörda bara för att det gäller tesla. Fråga Nissan, leaf, Zoe ägare hur resan var och hur mycket senare de kom fram.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Att avgsbilar har svårt att starta beror sällan på temperaturen utan att batteriets laddning drar ut. Men de flesta vet att motorvärmare och kupévärmare är trevligare. Att man inte samtidigt som man använder motorladdaren kan underhållsladda batteriet är för mig en gåta. Det samma gäller för ev finns det en snöflinga så tar det längre tid att ladda. Tom Björn har påvisat det. Alla bilar drar mer energi, och är egentligen inget konstigt. Och behöver du ladda och det enbart finns ett 22kwh uttag så kommer det ta några timmar. Så om det tog 6 timmar extra, so what? De tog sig fram. Förstår inte varför folk blir upprörda bara för att det gäller tesla. Fråga Nissan, leaf, Zoe ägare hur resan var och hur mycket senare de kom fram.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
Det är inte kyla som drar ut batteriets laddning utan det är avgasmotorernas tröghet i kyla som kräver mer effekt och energi för att kunna startas. Detta gör att äldre batterie som fungerade på sommaren inte orkar med de nya förhållandena under vintern och om man gör många start/stop under vintern så kanske batteriet inte hunnit laddas upp ordentligt som du skriver.

Visst krävs det lite extra planering med elbil idag och är man ovan eller missar planeringen så kan man få lite mindre trevliga överraskningar. Antalet platser med snabbladdare ökar dock kraftigt och det krävs allt mindre planering. Helst vill man dock att det alltid finns laddare eller laddbox där man vill stanna bilen och inte behöva plannera alls. Dit är det ett tag till men det går snabbt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Att avgsbilar har svårt att starta beror sällan på temperaturen utan att batteriets laddning drar ut. Men de flesta vet att motorvärmare och kupévärmare är trevligare. Att man inte samtidigt som man använder motorladdaren kan underhållsladda batteriet är för mig en gåta. Det samma gäller för ev finns det en snöflinga så tar det längre tid att ladda. Tom Björn har påvisat det. Alla bilar drar mer energi, och är egentligen inget konstigt. Och behöver du ladda och det enbart finns ett 22kwh uttag så kommer det ta några timmar. Så om det tog 6 timmar extra, so what? De tog sig fram. Förstår inte varför folk blir upprörda bara för att det gäller tesla. Fråga Nissan, leaf, Zoe ägare hur resan var och hur mycket senare de kom fram.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
Det är inte kyla som drar ut batteriets laddning utan det är avgasmotorernas tröghet i kyla som kräver mer effekt och energi för att kunna startas. Detta gör att äldre batterie som fungerade på sommaren inte orkar med de nya förhållandena under vintern och om man gör många start/stop under vintern så kanske batteriet inte hunnit laddas upp ordentligt som du skriver.

Visst krävs det lite extra planering med elbil idag och är man ovan eller missar planeringen så kan man få lite mindre trevliga överraskningar. Antalet platser med snabbladdare ökar dock kraftigt och det krävs allt mindre planering. Helst vill man dock att det alltid finns laddare eller laddbox där man vill stanna bilen och inte behöva plannera alls. Dit är det ett tag till men det går snabbt.
Hur förklarar du att ett friskt batteri kan starta bilen ??
Är det bilen fel om den startar ned ett laddat batteri och inte startar med ett urladdat batteri?
Sluta larva dig det är bara löjligt.
Har kört bil sedan 1985 och det har varit kalt så även jag vet hur det är att starta en avgas motor.
Vad det gäller rekommendationen till trådskaparen så har jag inga . För det första så har han inte frågat om några rekommendationer och för det andra så har jag ingen elbil än och kan inte rekommendera någon :(
Det jag däremot vet är att Tesla Björn körde en Model X i - 36 utan problem så någon generell fel på just Teslan kan inte finnas. Tror mer på Fel i just den Teslan som inte klarade kylan eller att man inte vet hur man använder elbil i sträng kyla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Hur förklarar du att ett friskt batteri kan starta bilen ??
Är det bilen fel om den startar ned ett laddat batteri och inte startar med ett urladdat batteri?
Sluta larva dig det är bara löjligt.
Har kört bil sedan 1985 och det har varit kalt så även jag vet hur det är att starta en avgas motor.
Vad det gäller rekommendationen till trådskaparen så har jag inga . För det första så har han inte frågat om några rekommendationer och för det andra så har jag ingen elbil än och kan inte rekommendera någon :(
Det jag däremot vet är att Tesla Björn körde en Model X i - 36 utan problem så någon generell fel på just Teslan kan inte finnas. Tror mer på Fel i just den Teslan som inte klarade kylan eller att man inte vet hur man använder elbil i sträng kyla.
Vi hyser i alla fall ömsesidiga känslor om varandra... Att säga något illa om avgasbilar (särskilt om det är en diesel-skoda misstänker jag) verkar dessutom få dig upprörd...

Faktum kvarstår dock att avgasbilar är trögare att starta vid kyla och därför kräver mer kräm från batteriet. Du får gärna skylla på batteriet för detta faktum men det är inte temperaturen på batteriet som är orsaken till att avgasbilen har svårare att starta när det är kallt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Hur förklarar du att ett friskt batteri kan starta bilen ??
Är det bilen fel om den startar ned ett laddat batteri och inte startar med ett urladdat batteri?
Sluta larva dig det är bara löjligt.
Har kört bil sedan 1985 och det har varit kalt så även jag vet hur det är att starta en avgas motor.
Vad det gäller rekommendationen till trådskaparen så har jag inga . För det första så har han inte frågat om några rekommendationer och för det andra så har jag ingen elbil än och kan inte rekommendera någon :(
Det jag däremot vet är att Tesla Björn körde en Model X i - 36 utan problem så någon generell fel på just Teslan kan inte finnas. Tror mer på Fel i just den Teslan som inte klarade kylan eller att man inte vet hur man använder elbil i sträng kyla.
Vi hyser i alla fall ömsesidiga känslor om varandra... Att säga något illa om avgasbilar (särskilt om det är en diesel-skoda misstänker jag) verkar dessutom få dig upprörd...

Faktum kvarstår dock att avgasbilar är trögare att starta vid kyla och därför kräver mer kräm från batteriet. Du får gärna skylla på batteriet för detta faktum men det är inte temperaturen på batteriet som är orsaken till att avgasbilen har svårare att starta när det är kallt.
Men du förklarar ändå inte hur kan ett nytt liknande batteri ( inte starkare) starta bilen och original batteri som är några år och varit ute i kylan inte kan .Har för mig att batterier blir påverkade av kylan. Använder 18650 batterier dagligen sedan 2008 ( Elcigg) och vet hur de reagerar på kylan Är det olika elektroner i de eller är det brist på elektroner som avgör . Så länge du håller dig till fakta störs jag inte ett dugg . Först när du börjar larva dig med påhitt reagerar jag. Försök att förstå att jag inte är gift med skodan eller någon annan bil eller teknik pryl.Är inte märkes trogen heller, hade inte varit på Tesla forum om jag inte kan tänka mig att skaffa en Tesla. Jag försvarar inte någon eller något utan blir stucken i ögonen när du skriver kommentarer som de här jag svarat på.Håll dig till fakta så slipper vi tjafsa. Enkelt eller hur?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Men du förklarar ändå inte hur kan ett nytt liknande batteri ( inte starkare) starta bilen och original batteri som är några år och varit ute i kylan inte kan .Har för mig att batterier blir påverkade av kylan. Använder 18650 batterier dagligen sedan 2008 ( Elcigg) och vet hur de reagerar på kylan Är det olika elektroner i de eller är det brist på elektroner som avgör . Så länge du håller dig till fakta störs jag inte ett dugg . Först när du börjar larva dig med påhitt reagerar jag. Försök att förstå att jag inte är gift med skodan eller någon annan bil eller teknik pryl.Är inte märkes trogen heller, hade inte varit på Tesla forum om jag inte kan tänka mig att skaffa en Tesla. Jag försvarar inte någon eller något utan blir stucken i ögonen när du skriver kommentarer som de här jag svarat på.Håll dig till fakta så slipper vi tjafsa. Enkelt eller hur?
Du har skrivit att du störde dig på min post som du citerade och gjorde ditt första inlägg i denna tråden med. Det var på det faktum att avgasbilar påverkas av temperaturen. Då var du tvungen att hoppa in och försöka vara lite smårolig genom att försöka ge en känga åt batterier. Därefter försökte du med att avgasbilar inte skulle tas upp i denna tråd eftersom den handlade om Tesla trots att Teslan jämfördes mot något annat fortskaffningsmedel.

Mig veterligt finns nästan inga avgasbilar med 18650 litiumjonbatterier som startbatterier. Det är ju nästan alltid blybatterier eller liknande. Drar man mer kräm från ett batteri blir det mer urladdat. Under vintern så tar start mer kräm från batteriet. Det har ju med att avgasmotorn är mer trögstartad vid kallt väder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Men du förklarar ändå inte hur kan ett nytt liknande batteri ( inte starkare) starta bilen och original batteri som är några år och varit ute i kylan inte kan .Har för mig att batterier blir påverkade av kylan. Använder 18650 batterier dagligen sedan 2008 ( Elcigg) och vet hur de reagerar på kylan Är det olika elektroner i de eller är det brist på elektroner som avgör . Så länge du håller dig till fakta störs jag inte ett dugg . Först när du börjar larva dig med påhitt reagerar jag. Försök att förstå att jag inte är gift med skodan eller någon annan bil eller teknik pryl.Är inte märkes trogen heller, hade inte varit på Tesla forum om jag inte kan tänka mig att skaffa en Tesla. Jag försvarar inte någon eller något utan blir stucken i ögonen när du skriver kommentarer som de här jag svarat på.Håll dig till fakta så slipper vi tjafsa. Enkelt eller hur?
Du har skrivit att du störde dig på min post som du citerade och gjorde ditt första inlägg i denna tråden med. Det var på det faktum att avgasbilar påverkas av temperaturen. Då var du tvungen att hoppa in och försöka vara lite smårolig genom att försöka ge en känga åt batterier. Därefter försökte du med att avgasbilar inte skulle tas upp i denna tråd eftersom den handlade om Tesla trots att Teslan jämfördes mot något annat fortskaffningsmedel.

Mig veterligt finns nästan inga avgasbilar med 18650 litiumjonbatterier som startbatterier. Det är ju nästan alltid blybatterier eller liknande. Drar man mer kräm från ett batteri blir det mer urladdat. Under vintern så tar start mer kräm från batteriet. Det har ju med att avgasmotorn är mer trögstartad vid kallt väder.
Hur fick du 18650 batteri ihop med bilen??
Det var ingen känga åt batterier utan fakta. Med friskt och laddat batteri startar ju bilarna fast det blir jobbigare än på sommaren eller hur. Påverkas inte blybatteri av kylan?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av LarsL »

En diesel startar inte om det är för kallt oavsett batteri, den måste värmas upp på något sätt. De flesta dieslar har därför glödstift och motorvärmare.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
En diesel startar inte om det är för kallt oavsett batteri, den måste värmas upp på något sätt. De flesta dieslar har därför glödstift och motorvärmare.
Jo det kan vara så har kört diesel sedan 2009 och inte haft problem med start. Kanske för att jag byter bil innan den når 10 000mil.
Sedan pratade vi om avgasbil och om diesel har problem kan man väl inte påstå att alla avgasbilar har samma problem.
Trådskaparen skrev om Teslan som behövde 6 extra timmar för resan jämfört med avgasbil. Jag kan nog påstå att just den Tesla hade problem eller så var det föraren som inte kunde använda bilen på rätt sätt
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Hedman »

TS lyser med sin frånvaro, inga svar på de frågor som ställs i tråden eller följdfrågor, det känns konstigt speciellt när det är TS första inlägg i forumet och då skapade TS en ny tråd.

I vart fall intressant läsning :P
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Bjelke »

Hedman skrev:
TS lyser med sin frånvaro, inga svar på de frågor som ställs i tråden eller följdfrågor, det känns konstigt speciellt när det är TS första inlägg i forumet och då skapade TS en ny tråd.

I vart fall intressant läsning :P
Jag lovar att jag ska försöka låtsas att vara förvånad ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Hedman »

Bjelke skrev:
Hedman skrev:
TS lyser med sin frånvaro, inga svar på de frågor som ställs i tråden eller följdfrågor, det känns konstigt speciellt när det är TS första inlägg i forumet och då skapade TS en ny tråd.

I vart fall intressant läsning :P
Jag lovar att jag ska försöka låtsas att vara förvånad ;)
:lol: :lol: lite lätt trollkänsla får man trots allt :lol: :lol:
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
... Jag kan nog påstå att just den Tesla hade problem eller så var det föraren som inte kunde använda bilen på rätt sätt
Som jag skrev i mitt första inlägg så handlar det antingen om en lögn antingen i första eller andra led eller att människan inte kan hantera sin bil eller möjligen att någon laddare eller liknade var trasig.
Nu har ju inte TS kommit tillbaka och svarat på några frågor... så då lutar det ju åt troll och då en lögn. Vi behöver ju först och främst förstå vad som menas med fjällen(?)m alltså var började och var slutade resan som påstods ta 6h längre med en Tesla? Vet vi det så är det ju enkelt att kolla upp laddstrategi och eventuella haverier i laddinfrastrukturen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
... Jag kan nog påstå att just den Tesla hade problem eller så var det föraren som inte kunde använda bilen på rätt sätt
Som jag skrev i mitt första inlägg så handlar det antingen om en lögn antingen i första eller andra led eller att människan inte kan hantera sin bil eller möjligen att någon laddare eller liknade var trasig.
Nu har ju inte TS kommit tillbaka och svarat på några frågor... så då lutar det ju åt troll och då en lögn. Vi behöver ju först och främst förstå vad som menas med fjällen(?)m alltså var började och var slutade resan som påstods ta 6h längre med en Tesla? Vet vi det så är det ju enkelt att kolla upp laddstrategi och eventuella haverier i laddinfrastrukturen.
+1 Helt överens med dig
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Mickep »

Har man svårt att förstå varför det kunde ta 6 timmar extra kan man titta på suc utbyggnaden i norra Sverige. Sverige är avlångt.
Använder man abr från Malmö till riksgränsen tar det över 3 h extra OM man använder suc i Norge. Gör man det inte så kommer det ta längre tid. Och likaså om det är något fel, eller om rangemode gör att temphanteringen åsidosätts. Så det är fullt rimligt.
Det går dock att starta icebilar i 40 minus om de har laddade batterier, att alla bilar drar mer för att mekaniken är trög gäller även elbilar. Det är därför man ibland behöver starthjälp för blybatterierna håller inte för evigt. Ett nytt batteri gör underverk för en bil. Att de som kör korta sträckor får svårt att starta bilen är välkänt. Men när den väl startat så håller den igång.jag vet inte vilken temperatur som efterfrågas men rekordet på jorden ligger strax före 60 minus. Ser inte behovet att utse vinnare då de fungerar likvärdigt. På månen däremot...
Skriv svar