Tål Tesla sträng kyla.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Mickep »

Att avgsbilar har svårt att starta beror sällan på temperaturen utan att batteriets laddning drar ut. Men de flesta vet att motorvärmare och kupévärmare är trevligare. Att man inte samtidigt som man använder motorladdaren kan underhållsladda batteriet är för mig en gåta. Det samma gäller för ev finns det en snöflinga så tar det längre tid att ladda. Tom Björn har påvisat det. Alla bilar drar mer energi, och är egentligen inget konstigt. Och behöver du ladda och det enbart finns ett 22kwh uttag så kommer det ta några timmar. Så om det tog 6 timmar extra, so what? De tog sig fram. Förstår inte varför folk blir upprörda bara för att det gäller tesla. Fråga Nissan, leaf, Zoe ägare hur resan var och hur mycket senare de kom fram.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Att avgsbilar har svårt att starta beror sällan på temperaturen utan att batteriets laddning drar ut. Men de flesta vet att motorvärmare och kupévärmare är trevligare. Att man inte samtidigt som man använder motorladdaren kan underhållsladda batteriet är för mig en gåta. Det samma gäller för ev finns det en snöflinga så tar det längre tid att ladda. Tom Björn har påvisat det. Alla bilar drar mer energi, och är egentligen inget konstigt. Och behöver du ladda och det enbart finns ett 22kwh uttag så kommer det ta några timmar. Så om det tog 6 timmar extra, so what? De tog sig fram. Förstår inte varför folk blir upprörda bara för att det gäller tesla. Fråga Nissan, leaf, Zoe ägare hur resan var och hur mycket senare de kom fram.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
Det är inte kyla som drar ut batteriets laddning utan det är avgasmotorernas tröghet i kyla som kräver mer effekt och energi för att kunna startas. Detta gör att äldre batterie som fungerade på sommaren inte orkar med de nya förhållandena under vintern och om man gör många start/stop under vintern så kanske batteriet inte hunnit laddas upp ordentligt som du skriver.

Visst krävs det lite extra planering med elbil idag och är man ovan eller missar planeringen så kan man få lite mindre trevliga överraskningar. Antalet platser med snabbladdare ökar dock kraftigt och det krävs allt mindre planering. Helst vill man dock att det alltid finns laddare eller laddbox där man vill stanna bilen och inte behöva plannera alls. Dit är det ett tag till men det går snabbt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Att avgsbilar har svårt att starta beror sällan på temperaturen utan att batteriets laddning drar ut. Men de flesta vet att motorvärmare och kupévärmare är trevligare. Att man inte samtidigt som man använder motorladdaren kan underhållsladda batteriet är för mig en gåta. Det samma gäller för ev finns det en snöflinga så tar det längre tid att ladda. Tom Björn har påvisat det. Alla bilar drar mer energi, och är egentligen inget konstigt. Och behöver du ladda och det enbart finns ett 22kwh uttag så kommer det ta några timmar. Så om det tog 6 timmar extra, so what? De tog sig fram. Förstår inte varför folk blir upprörda bara för att det gäller tesla. Fråga Nissan, leaf, Zoe ägare hur resan var och hur mycket senare de kom fram.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
Det är inte kyla som drar ut batteriets laddning utan det är avgasmotorernas tröghet i kyla som kräver mer effekt och energi för att kunna startas. Detta gör att äldre batterie som fungerade på sommaren inte orkar med de nya förhållandena under vintern och om man gör många start/stop under vintern så kanske batteriet inte hunnit laddas upp ordentligt som du skriver.

Visst krävs det lite extra planering med elbil idag och är man ovan eller missar planeringen så kan man få lite mindre trevliga överraskningar. Antalet platser med snabbladdare ökar dock kraftigt och det krävs allt mindre planering. Helst vill man dock att det alltid finns laddare eller laddbox där man vill stanna bilen och inte behöva plannera alls. Dit är det ett tag till men det går snabbt.
Hur förklarar du att ett friskt batteri kan starta bilen ??
Är det bilen fel om den startar ned ett laddat batteri och inte startar med ett urladdat batteri?
Sluta larva dig det är bara löjligt.
Har kört bil sedan 1985 och det har varit kalt så även jag vet hur det är att starta en avgas motor.
Vad det gäller rekommendationen till trådskaparen så har jag inga . För det första så har han inte frågat om några rekommendationer och för det andra så har jag ingen elbil än och kan inte rekommendera någon :(
Det jag däremot vet är att Tesla Björn körde en Model X i - 36 utan problem så någon generell fel på just Teslan kan inte finnas. Tror mer på Fel i just den Teslan som inte klarade kylan eller att man inte vet hur man använder elbil i sträng kyla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Hur förklarar du att ett friskt batteri kan starta bilen ??
Är det bilen fel om den startar ned ett laddat batteri och inte startar med ett urladdat batteri?
Sluta larva dig det är bara löjligt.
Har kört bil sedan 1985 och det har varit kalt så även jag vet hur det är att starta en avgas motor.
Vad det gäller rekommendationen till trådskaparen så har jag inga . För det första så har han inte frågat om några rekommendationer och för det andra så har jag ingen elbil än och kan inte rekommendera någon :(
Det jag däremot vet är att Tesla Björn körde en Model X i - 36 utan problem så någon generell fel på just Teslan kan inte finnas. Tror mer på Fel i just den Teslan som inte klarade kylan eller att man inte vet hur man använder elbil i sträng kyla.
Vi hyser i alla fall ömsesidiga känslor om varandra... Att säga något illa om avgasbilar (särskilt om det är en diesel-skoda misstänker jag) verkar dessutom få dig upprörd...

Faktum kvarstår dock att avgasbilar är trögare att starta vid kyla och därför kräver mer kräm från batteriet. Du får gärna skylla på batteriet för detta faktum men det är inte temperaturen på batteriet som är orsaken till att avgasbilen har svårare att starta när det är kallt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Hur förklarar du att ett friskt batteri kan starta bilen ??
Är det bilen fel om den startar ned ett laddat batteri och inte startar med ett urladdat batteri?
Sluta larva dig det är bara löjligt.
Har kört bil sedan 1985 och det har varit kalt så även jag vet hur det är att starta en avgas motor.
Vad det gäller rekommendationen till trådskaparen så har jag inga . För det första så har han inte frågat om några rekommendationer och för det andra så har jag ingen elbil än och kan inte rekommendera någon :(
Det jag däremot vet är att Tesla Björn körde en Model X i - 36 utan problem så någon generell fel på just Teslan kan inte finnas. Tror mer på Fel i just den Teslan som inte klarade kylan eller att man inte vet hur man använder elbil i sträng kyla.
Vi hyser i alla fall ömsesidiga känslor om varandra... Att säga något illa om avgasbilar (särskilt om det är en diesel-skoda misstänker jag) verkar dessutom få dig upprörd...

Faktum kvarstår dock att avgasbilar är trögare att starta vid kyla och därför kräver mer kräm från batteriet. Du får gärna skylla på batteriet för detta faktum men det är inte temperaturen på batteriet som är orsaken till att avgasbilen har svårare att starta när det är kallt.
Men du förklarar ändå inte hur kan ett nytt liknande batteri ( inte starkare) starta bilen och original batteri som är några år och varit ute i kylan inte kan .Har för mig att batterier blir påverkade av kylan. Använder 18650 batterier dagligen sedan 2008 ( Elcigg) och vet hur de reagerar på kylan Är det olika elektroner i de eller är det brist på elektroner som avgör . Så länge du håller dig till fakta störs jag inte ett dugg . Först när du börjar larva dig med påhitt reagerar jag. Försök att förstå att jag inte är gift med skodan eller någon annan bil eller teknik pryl.Är inte märkes trogen heller, hade inte varit på Tesla forum om jag inte kan tänka mig att skaffa en Tesla. Jag försvarar inte någon eller något utan blir stucken i ögonen när du skriver kommentarer som de här jag svarat på.Håll dig till fakta så slipper vi tjafsa. Enkelt eller hur?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Men du förklarar ändå inte hur kan ett nytt liknande batteri ( inte starkare) starta bilen och original batteri som är några år och varit ute i kylan inte kan .Har för mig att batterier blir påverkade av kylan. Använder 18650 batterier dagligen sedan 2008 ( Elcigg) och vet hur de reagerar på kylan Är det olika elektroner i de eller är det brist på elektroner som avgör . Så länge du håller dig till fakta störs jag inte ett dugg . Först när du börjar larva dig med påhitt reagerar jag. Försök att förstå att jag inte är gift med skodan eller någon annan bil eller teknik pryl.Är inte märkes trogen heller, hade inte varit på Tesla forum om jag inte kan tänka mig att skaffa en Tesla. Jag försvarar inte någon eller något utan blir stucken i ögonen när du skriver kommentarer som de här jag svarat på.Håll dig till fakta så slipper vi tjafsa. Enkelt eller hur?
Du har skrivit att du störde dig på min post som du citerade och gjorde ditt första inlägg i denna tråden med. Det var på det faktum att avgasbilar påverkas av temperaturen. Då var du tvungen att hoppa in och försöka vara lite smårolig genom att försöka ge en känga åt batterier. Därefter försökte du med att avgasbilar inte skulle tas upp i denna tråd eftersom den handlade om Tesla trots att Teslan jämfördes mot något annat fortskaffningsmedel.

Mig veterligt finns nästan inga avgasbilar med 18650 litiumjonbatterier som startbatterier. Det är ju nästan alltid blybatterier eller liknande. Drar man mer kräm från ett batteri blir det mer urladdat. Under vintern så tar start mer kräm från batteriet. Det har ju med att avgasmotorn är mer trögstartad vid kallt väder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Men du förklarar ändå inte hur kan ett nytt liknande batteri ( inte starkare) starta bilen och original batteri som är några år och varit ute i kylan inte kan .Har för mig att batterier blir påverkade av kylan. Använder 18650 batterier dagligen sedan 2008 ( Elcigg) och vet hur de reagerar på kylan Är det olika elektroner i de eller är det brist på elektroner som avgör . Så länge du håller dig till fakta störs jag inte ett dugg . Först när du börjar larva dig med påhitt reagerar jag. Försök att förstå att jag inte är gift med skodan eller någon annan bil eller teknik pryl.Är inte märkes trogen heller, hade inte varit på Tesla forum om jag inte kan tänka mig att skaffa en Tesla. Jag försvarar inte någon eller något utan blir stucken i ögonen när du skriver kommentarer som de här jag svarat på.Håll dig till fakta så slipper vi tjafsa. Enkelt eller hur?
Du har skrivit att du störde dig på min post som du citerade och gjorde ditt första inlägg i denna tråden med. Det var på det faktum att avgasbilar påverkas av temperaturen. Då var du tvungen att hoppa in och försöka vara lite smårolig genom att försöka ge en känga åt batterier. Därefter försökte du med att avgasbilar inte skulle tas upp i denna tråd eftersom den handlade om Tesla trots att Teslan jämfördes mot något annat fortskaffningsmedel.

Mig veterligt finns nästan inga avgasbilar med 18650 litiumjonbatterier som startbatterier. Det är ju nästan alltid blybatterier eller liknande. Drar man mer kräm från ett batteri blir det mer urladdat. Under vintern så tar start mer kräm från batteriet. Det har ju med att avgasmotorn är mer trögstartad vid kallt väder.
Hur fick du 18650 batteri ihop med bilen??
Det var ingen känga åt batterier utan fakta. Med friskt och laddat batteri startar ju bilarna fast det blir jobbigare än på sommaren eller hur. Påverkas inte blybatteri av kylan?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av LarsL »

En diesel startar inte om det är för kallt oavsett batteri, den måste värmas upp på något sätt. De flesta dieslar har därför glödstift och motorvärmare.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
En diesel startar inte om det är för kallt oavsett batteri, den måste värmas upp på något sätt. De flesta dieslar har därför glödstift och motorvärmare.
Jo det kan vara så har kört diesel sedan 2009 och inte haft problem med start. Kanske för att jag byter bil innan den når 10 000mil.
Sedan pratade vi om avgasbil och om diesel har problem kan man väl inte påstå att alla avgasbilar har samma problem.
Trådskaparen skrev om Teslan som behövde 6 extra timmar för resan jämfört med avgasbil. Jag kan nog påstå att just den Tesla hade problem eller så var det föraren som inte kunde använda bilen på rätt sätt
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Hedman »

TS lyser med sin frånvaro, inga svar på de frågor som ställs i tråden eller följdfrågor, det känns konstigt speciellt när det är TS första inlägg i forumet och då skapade TS en ny tråd.

I vart fall intressant läsning :P
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Bjelke »

Hedman skrev:
TS lyser med sin frånvaro, inga svar på de frågor som ställs i tråden eller följdfrågor, det känns konstigt speciellt när det är TS första inlägg i forumet och då skapade TS en ny tråd.

I vart fall intressant läsning :P
Jag lovar att jag ska försöka låtsas att vara förvånad ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Hedman »

Bjelke skrev:
Hedman skrev:
TS lyser med sin frånvaro, inga svar på de frågor som ställs i tråden eller följdfrågor, det känns konstigt speciellt när det är TS första inlägg i forumet och då skapade TS en ny tråd.

I vart fall intressant läsning :P
Jag lovar att jag ska försöka låtsas att vara förvånad ;)
:lol: :lol: lite lätt trollkänsla får man trots allt :lol: :lol:
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
... Jag kan nog påstå att just den Tesla hade problem eller så var det föraren som inte kunde använda bilen på rätt sätt
Som jag skrev i mitt första inlägg så handlar det antingen om en lögn antingen i första eller andra led eller att människan inte kan hantera sin bil eller möjligen att någon laddare eller liknade var trasig.
Nu har ju inte TS kommit tillbaka och svarat på några frågor... så då lutar det ju åt troll och då en lögn. Vi behöver ju först och främst förstå vad som menas med fjällen(?)m alltså var började och var slutade resan som påstods ta 6h längre med en Tesla? Vet vi det så är det ju enkelt att kolla upp laddstrategi och eventuella haverier i laddinfrastrukturen.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
... Jag kan nog påstå att just den Tesla hade problem eller så var det föraren som inte kunde använda bilen på rätt sätt
Som jag skrev i mitt första inlägg så handlar det antingen om en lögn antingen i första eller andra led eller att människan inte kan hantera sin bil eller möjligen att någon laddare eller liknade var trasig.
Nu har ju inte TS kommit tillbaka och svarat på några frågor... så då lutar det ju åt troll och då en lögn. Vi behöver ju först och främst förstå vad som menas med fjällen(?)m alltså var började och var slutade resan som påstods ta 6h längre med en Tesla? Vet vi det så är det ju enkelt att kolla upp laddstrategi och eventuella haverier i laddinfrastrukturen.
+1 Helt överens med dig
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Mickep »

Har man svårt att förstå varför det kunde ta 6 timmar extra kan man titta på suc utbyggnaden i norra Sverige. Sverige är avlångt.
Använder man abr från Malmö till riksgränsen tar det över 3 h extra OM man använder suc i Norge. Gör man det inte så kommer det ta längre tid. Och likaså om det är något fel, eller om rangemode gör att temphanteringen åsidosätts. Så det är fullt rimligt.
Det går dock att starta icebilar i 40 minus om de har laddade batterier, att alla bilar drar mer för att mekaniken är trög gäller även elbilar. Det är därför man ibland behöver starthjälp för blybatterierna håller inte för evigt. Ett nytt batteri gör underverk för en bil. Att de som kör korta sträckor får svårt att starta bilen är välkänt. Men när den väl startat så håller den igång.jag vet inte vilken temperatur som efterfrågas men rekordet på jorden ligger strax före 60 minus. Ser inte behovet att utse vinnare då de fungerar likvärdigt. På månen däremot...
Användarvisningsbild
Beck
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 01 sep 2015 23:30
Ort: Norge/Småland

Re: Tål Tesla sträng kyla.

Inlägg av Beck »

Och på månen kör (körde) man elbil ~1970...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lunochod_1
Skriv svar