Tål Tesla sträng kyla.
Moderator: Redaktion
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Att avgsbilar har svårt att starta beror sällan på temperaturen utan att batteriets laddning drar ut. Men de flesta vet att motorvärmare och kupévärmare är trevligare. Att man inte samtidigt som man använder motorladdaren kan underhållsladda batteriet är för mig en gåta. Det samma gäller för ev finns det en snöflinga så tar det längre tid att ladda. Tom Björn har påvisat det. Alla bilar drar mer energi, och är egentligen inget konstigt. Och behöver du ladda och det enbart finns ett 22kwh uttag så kommer det ta några timmar. Så om det tog 6 timmar extra, so what? De tog sig fram. Förstår inte varför folk blir upprörda bara för att det gäller tesla. Fråga Nissan, leaf, Zoe ägare hur resan var och hur mycket senare de kom fram.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Det är inte kyla som drar ut batteriets laddning utan det är avgasmotorernas tröghet i kyla som kräver mer effekt och energi för att kunna startas. Detta gör att äldre batterie som fungerade på sommaren inte orkar med de nya förhållandena under vintern och om man gör många start/stop under vintern så kanske batteriet inte hunnit laddas upp ordentligt som du skriver.Mickep skrev:Att avgsbilar har svårt att starta beror sällan på temperaturen utan att batteriets laddning drar ut. Men de flesta vet att motorvärmare och kupévärmare är trevligare. Att man inte samtidigt som man använder motorladdaren kan underhållsladda batteriet är för mig en gåta. Det samma gäller för ev finns det en snöflinga så tar det längre tid att ladda. Tom Björn har påvisat det. Alla bilar drar mer energi, och är egentligen inget konstigt. Och behöver du ladda och det enbart finns ett 22kwh uttag så kommer det ta några timmar. Så om det tog 6 timmar extra, so what? De tog sig fram. Förstår inte varför folk blir upprörda bara för att det gäller tesla. Fråga Nissan, leaf, Zoe ägare hur resan var och hur mycket senare de kom fram.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
Visst krävs det lite extra planering med elbil idag och är man ovan eller missar planeringen så kan man få lite mindre trevliga överraskningar. Antalet platser med snabbladdare ökar dock kraftigt och det krävs allt mindre planering. Helst vill man dock att det alltid finns laddare eller laddbox där man vill stanna bilen och inte behöva plannera alls. Dit är det ett tag till men det går snabbt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Hur förklarar du att ett friskt batteri kan starta bilen ??Svenssons skrev:Det är inte kyla som drar ut batteriets laddning utan det är avgasmotorernas tröghet i kyla som kräver mer effekt och energi för att kunna startas. Detta gör att äldre batterie som fungerade på sommaren inte orkar med de nya förhållandena under vintern och om man gör många start/stop under vintern så kanske batteriet inte hunnit laddas upp ordentligt som du skriver.Mickep skrev:Att avgsbilar har svårt att starta beror sällan på temperaturen utan att batteriets laddning drar ut. Men de flesta vet att motorvärmare och kupévärmare är trevligare. Att man inte samtidigt som man använder motorladdaren kan underhållsladda batteriet är för mig en gåta. Det samma gäller för ev finns det en snöflinga så tar det längre tid att ladda. Tom Björn har påvisat det. Alla bilar drar mer energi, och är egentligen inget konstigt. Och behöver du ladda och det enbart finns ett 22kwh uttag så kommer det ta några timmar. Så om det tog 6 timmar extra, so what? De tog sig fram. Förstår inte varför folk blir upprörda bara för att det gäller tesla. Fråga Nissan, leaf, Zoe ägare hur resan var och hur mycket senare de kom fram.
När you you gjorde sin modell 3 roadtrip fick han krypköra med all värme avslagen för att komma fram.(under mycket svordomar) men jag tror att det har att göra med planering och framförhållning snarare om vilken bränsle man använder.
Visst krävs det lite extra planering med elbil idag och är man ovan eller missar planeringen så kan man få lite mindre trevliga överraskningar. Antalet platser med snabbladdare ökar dock kraftigt och det krävs allt mindre planering. Helst vill man dock att det alltid finns laddare eller laddbox där man vill stanna bilen och inte behöva plannera alls. Dit är det ett tag till men det går snabbt.
Är det bilen fel om den startar ned ett laddat batteri och inte startar med ett urladdat batteri?
Sluta larva dig det är bara löjligt.
Har kört bil sedan 1985 och det har varit kalt så även jag vet hur det är att starta en avgas motor.
Vad det gäller rekommendationen till trådskaparen så har jag inga . För det första så har han inte frågat om några rekommendationer och för det andra så har jag ingen elbil än och kan inte rekommendera någon
Det jag däremot vet är att Tesla Björn körde en Model X i - 36 utan problem så någon generell fel på just Teslan kan inte finnas. Tror mer på Fel i just den Teslan som inte klarade kylan eller att man inte vet hur man använder elbil i sträng kyla.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Vi hyser i alla fall ömsesidiga känslor om varandra... Att säga något illa om avgasbilar (särskilt om det är en diesel-skoda misstänker jag) verkar dessutom få dig upprörd...nek0 skrev:Hur förklarar du att ett friskt batteri kan starta bilen ??
Är det bilen fel om den startar ned ett laddat batteri och inte startar med ett urladdat batteri?
Sluta larva dig det är bara löjligt.
Har kört bil sedan 1985 och det har varit kalt så även jag vet hur det är att starta en avgas motor.
Vad det gäller rekommendationen till trådskaparen så har jag inga . För det första så har han inte frågat om några rekommendationer och för det andra så har jag ingen elbil än och kan inte rekommendera någon
Det jag däremot vet är att Tesla Björn körde en Model X i - 36 utan problem så någon generell fel på just Teslan kan inte finnas. Tror mer på Fel i just den Teslan som inte klarade kylan eller att man inte vet hur man använder elbil i sträng kyla.
Faktum kvarstår dock att avgasbilar är trögare att starta vid kyla och därför kräver mer kräm från batteriet. Du får gärna skylla på batteriet för detta faktum men det är inte temperaturen på batteriet som är orsaken till att avgasbilen har svårare att starta när det är kallt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Men du förklarar ändå inte hur kan ett nytt liknande batteri ( inte starkare) starta bilen och original batteri som är några år och varit ute i kylan inte kan .Har för mig att batterier blir påverkade av kylan. Använder 18650 batterier dagligen sedan 2008 ( Elcigg) och vet hur de reagerar på kylan Är det olika elektroner i de eller är det brist på elektroner som avgör . Så länge du håller dig till fakta störs jag inte ett dugg . Först när du börjar larva dig med påhitt reagerar jag. Försök att förstå att jag inte är gift med skodan eller någon annan bil eller teknik pryl.Är inte märkes trogen heller, hade inte varit på Tesla forum om jag inte kan tänka mig att skaffa en Tesla. Jag försvarar inte någon eller något utan blir stucken i ögonen när du skriver kommentarer som de här jag svarat på.Håll dig till fakta så slipper vi tjafsa. Enkelt eller hur?Svenssons skrev:Vi hyser i alla fall ömsesidiga känslor om varandra... Att säga något illa om avgasbilar (särskilt om det är en diesel-skoda misstänker jag) verkar dessutom få dig upprörd...nek0 skrev:Hur förklarar du att ett friskt batteri kan starta bilen ??
Är det bilen fel om den startar ned ett laddat batteri och inte startar med ett urladdat batteri?
Sluta larva dig det är bara löjligt.
Har kört bil sedan 1985 och det har varit kalt så även jag vet hur det är att starta en avgas motor.
Vad det gäller rekommendationen till trådskaparen så har jag inga . För det första så har han inte frågat om några rekommendationer och för det andra så har jag ingen elbil än och kan inte rekommendera någon
Det jag däremot vet är att Tesla Björn körde en Model X i - 36 utan problem så någon generell fel på just Teslan kan inte finnas. Tror mer på Fel i just den Teslan som inte klarade kylan eller att man inte vet hur man använder elbil i sträng kyla.
Faktum kvarstår dock att avgasbilar är trögare att starta vid kyla och därför kräver mer kräm från batteriet. Du får gärna skylla på batteriet för detta faktum men det är inte temperaturen på batteriet som är orsaken till att avgasbilen har svårare att starta när det är kallt.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Du har skrivit att du störde dig på min post som du citerade och gjorde ditt första inlägg i denna tråden med. Det var på det faktum att avgasbilar påverkas av temperaturen. Då var du tvungen att hoppa in och försöka vara lite smårolig genom att försöka ge en känga åt batterier. Därefter försökte du med att avgasbilar inte skulle tas upp i denna tråd eftersom den handlade om Tesla trots att Teslan jämfördes mot något annat fortskaffningsmedel.nek0 skrev:Men du förklarar ändå inte hur kan ett nytt liknande batteri ( inte starkare) starta bilen och original batteri som är några år och varit ute i kylan inte kan .Har för mig att batterier blir påverkade av kylan. Använder 18650 batterier dagligen sedan 2008 ( Elcigg) och vet hur de reagerar på kylan Är det olika elektroner i de eller är det brist på elektroner som avgör . Så länge du håller dig till fakta störs jag inte ett dugg . Först när du börjar larva dig med påhitt reagerar jag. Försök att förstå att jag inte är gift med skodan eller någon annan bil eller teknik pryl.Är inte märkes trogen heller, hade inte varit på Tesla forum om jag inte kan tänka mig att skaffa en Tesla. Jag försvarar inte någon eller något utan blir stucken i ögonen när du skriver kommentarer som de här jag svarat på.Håll dig till fakta så slipper vi tjafsa. Enkelt eller hur?
Mig veterligt finns nästan inga avgasbilar med 18650 litiumjonbatterier som startbatterier. Det är ju nästan alltid blybatterier eller liknande. Drar man mer kräm från ett batteri blir det mer urladdat. Under vintern så tar start mer kräm från batteriet. Det har ju med att avgasmotorn är mer trögstartad vid kallt väder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Hur fick du 18650 batteri ihop med bilen??Svenssons skrev:Du har skrivit att du störde dig på min post som du citerade och gjorde ditt första inlägg i denna tråden med. Det var på det faktum att avgasbilar påverkas av temperaturen. Då var du tvungen att hoppa in och försöka vara lite smårolig genom att försöka ge en känga åt batterier. Därefter försökte du med att avgasbilar inte skulle tas upp i denna tråd eftersom den handlade om Tesla trots att Teslan jämfördes mot något annat fortskaffningsmedel.nek0 skrev:Men du förklarar ändå inte hur kan ett nytt liknande batteri ( inte starkare) starta bilen och original batteri som är några år och varit ute i kylan inte kan .Har för mig att batterier blir påverkade av kylan. Använder 18650 batterier dagligen sedan 2008 ( Elcigg) och vet hur de reagerar på kylan Är det olika elektroner i de eller är det brist på elektroner som avgör . Så länge du håller dig till fakta störs jag inte ett dugg . Först när du börjar larva dig med påhitt reagerar jag. Försök att förstå att jag inte är gift med skodan eller någon annan bil eller teknik pryl.Är inte märkes trogen heller, hade inte varit på Tesla forum om jag inte kan tänka mig att skaffa en Tesla. Jag försvarar inte någon eller något utan blir stucken i ögonen när du skriver kommentarer som de här jag svarat på.Håll dig till fakta så slipper vi tjafsa. Enkelt eller hur?
Mig veterligt finns nästan inga avgasbilar med 18650 litiumjonbatterier som startbatterier. Det är ju nästan alltid blybatterier eller liknande. Drar man mer kräm från ett batteri blir det mer urladdat. Under vintern så tar start mer kräm från batteriet. Det har ju med att avgasmotorn är mer trögstartad vid kallt väder.
Det var ingen känga åt batterier utan fakta. Med friskt och laddat batteri startar ju bilarna fast det blir jobbigare än på sommaren eller hur. Påverkas inte blybatteri av kylan?
Re: Tål Tesla sträng kyla.
En diesel startar inte om det är för kallt oavsett batteri, den måste värmas upp på något sätt. De flesta dieslar har därför glödstift och motorvärmare.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Jo det kan vara så har kört diesel sedan 2009 och inte haft problem med start. Kanske för att jag byter bil innan den når 10 000mil.LarsL skrev:En diesel startar inte om det är för kallt oavsett batteri, den måste värmas upp på något sätt. De flesta dieslar har därför glödstift och motorvärmare.
Sedan pratade vi om avgasbil och om diesel har problem kan man väl inte påstå att alla avgasbilar har samma problem.
Trådskaparen skrev om Teslan som behövde 6 extra timmar för resan jämfört med avgasbil. Jag kan nog påstå att just den Tesla hade problem eller så var det föraren som inte kunde använda bilen på rätt sätt
Re: Tål Tesla sträng kyla.
TS lyser med sin frånvaro, inga svar på de frågor som ställs i tråden eller följdfrågor, det känns konstigt speciellt när det är TS första inlägg i forumet och då skapade TS en ny tråd.
I vart fall intressant läsning
I vart fall intressant läsning
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Jag lovar att jag ska försöka låtsas att vara förvånadHedman skrev:TS lyser med sin frånvaro, inga svar på de frågor som ställs i tråden eller följdfrågor, det känns konstigt speciellt när det är TS första inlägg i forumet och då skapade TS en ny tråd.
I vart fall intressant läsning
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tål Tesla sträng kyla.
lite lätt trollkänsla får man trots alltBjelke skrev:Jag lovar att jag ska försöka låtsas att vara förvånadHedman skrev:TS lyser med sin frånvaro, inga svar på de frågor som ställs i tråden eller följdfrågor, det känns konstigt speciellt när det är TS första inlägg i forumet och då skapade TS en ny tråd.
I vart fall intressant läsning
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Som jag skrev i mitt första inlägg så handlar det antingen om en lögn antingen i första eller andra led eller att människan inte kan hantera sin bil eller möjligen att någon laddare eller liknade var trasig.nek0 skrev:... Jag kan nog påstå att just den Tesla hade problem eller så var det föraren som inte kunde använda bilen på rätt sätt
Nu har ju inte TS kommit tillbaka och svarat på några frågor... så då lutar det ju åt troll och då en lögn. Vi behöver ju först och främst förstå vad som menas med fjällen(?)m alltså var började och var slutade resan som påstods ta 6h längre med en Tesla? Vet vi det så är det ju enkelt att kolla upp laddstrategi och eventuella haverier i laddinfrastrukturen.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
+1 Helt överens med digLarsL skrev:Som jag skrev i mitt första inlägg så handlar det antingen om en lögn antingen i första eller andra led eller att människan inte kan hantera sin bil eller möjligen att någon laddare eller liknade var trasig.nek0 skrev:... Jag kan nog påstå att just den Tesla hade problem eller så var det föraren som inte kunde använda bilen på rätt sätt
Nu har ju inte TS kommit tillbaka och svarat på några frågor... så då lutar det ju åt troll och då en lögn. Vi behöver ju först och främst förstå vad som menas med fjällen(?)m alltså var började och var slutade resan som påstods ta 6h längre med en Tesla? Vet vi det så är det ju enkelt att kolla upp laddstrategi och eventuella haverier i laddinfrastrukturen.
Re: Tål Tesla sträng kyla.
Har man svårt att förstå varför det kunde ta 6 timmar extra kan man titta på suc utbyggnaden i norra Sverige. Sverige är avlångt.
Använder man abr från Malmö till riksgränsen tar det över 3 h extra OM man använder suc i Norge. Gör man det inte så kommer det ta längre tid. Och likaså om det är något fel, eller om rangemode gör att temphanteringen åsidosätts. Så det är fullt rimligt.
Det går dock att starta icebilar i 40 minus om de har laddade batterier, att alla bilar drar mer för att mekaniken är trög gäller även elbilar. Det är därför man ibland behöver starthjälp för blybatterierna håller inte för evigt. Ett nytt batteri gör underverk för en bil. Att de som kör korta sträckor får svårt att starta bilen är välkänt. Men när den väl startat så håller den igång.jag vet inte vilken temperatur som efterfrågas men rekordet på jorden ligger strax före 60 minus. Ser inte behovet att utse vinnare då de fungerar likvärdigt. På månen däremot...
Använder man abr från Malmö till riksgränsen tar det över 3 h extra OM man använder suc i Norge. Gör man det inte så kommer det ta längre tid. Och likaså om det är något fel, eller om rangemode gör att temphanteringen åsidosätts. Så det är fullt rimligt.
Det går dock att starta icebilar i 40 minus om de har laddade batterier, att alla bilar drar mer för att mekaniken är trög gäller även elbilar. Det är därför man ibland behöver starthjälp för blybatterierna håller inte för evigt. Ett nytt batteri gör underverk för en bil. Att de som kör korta sträckor får svårt att starta bilen är välkänt. Men när den väl startat så håller den igång.jag vet inte vilken temperatur som efterfrågas men rekordet på jorden ligger strax före 60 minus. Ser inte behovet att utse vinnare då de fungerar likvärdigt. På månen däremot...