Nja, det finns en massa praktikaliteter som stör den fina bilden av hybrider du målar upp Verdi. När det är kallt ute så går motorn igång ändå, ett litet batteri som cyklas så hårt och frekvent håller inte så länge, du har två drivlinor att underhålla, hybrider har ju egentligen "samma" problem med laddinfrastruktur som BEV.Verdi skrev:Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.
Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.
Du skriver att det är oetiskt att köra runt med ett 100kWh pack. Jämfört med? Jag läser aldrig från dig t.ex. liten vs stor bil, liten motor vs stor motor, köra bil vs alla alternativ som finns. Men om vi struntar i huruvida det är oetiskt så är det ju faktiskt en teknisk finness med ett stort batteri som gör att det håller länge.
Det krävs en massa energi att tillverka ett stort batteri vilket är ett problem om det tillverkas med kolkraftsel, men om det tillverkas med förnybar el med låg footprint? Då spelar det faktiskt inte så stor roll. Och det mesta av materialet är återvinningsbart