Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Ingen skulle ens tro på att du kom fram på telefon kl 16:55 på fredag eftermiddag...
Pratar vi om Tesla som lånebil här eller?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Kul med en Teslagranne i Trosa.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Enkla uppgifter som man använder ofta lämpar sig bäst för fysiska knappar. Pekskärmen är jättebra för mediasystem, navigering och de tusen udda inställningarna man sällan använder och hade egentligen tyckte det räckt bra med enbart pekskärm om det inte vore för att man ständigt är inne och pillar på saker som egentligen borde fungera automatiskt. Typ klimatanläggningen och slå på bakljus har man tvingats ändra i stressade situationer lite för många gånger.