Lånebilar från Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Lånebilar från Tesla
Körde runt i en 2017 BMW 320D igår (GZD576) när dom skulle fixa en plastbit som gått sönder samt ett fäste till dörrpanelen. Jag räknade nästan 2 sekunder från att ha trampat gasen i bott tills det hände något. Den där rullgrejen BMW har för att styra skärmen var ju helt fantastisk... första gången jag såg den... typ 2004.
Jag tror Tesla har dessa bilar som lånebilar så man inte ska glömma hur mycket bättre Teslan är. Just nu kan jag inte förstå att jag en gång i tiden tyckte BMW var bra bilar.
Jag tror Tesla har dessa bilar som lånebilar så man inte ska glömma hur mycket bättre Teslan är. Just nu kan jag inte förstå att jag en gång i tiden tyckte BMW var bra bilar.
Re: Lånebilar från Tesla
pubbe skrev:Körde runt i en 2017 BMW 320D igår (GZD576) när dom skulle fixa en plastbit som gått sönder samt ett fäste till dörrpanelen. Jag räknade nästan 2 sekunder från att ha trampat gasen i bott tills det hände något. Den där rullgrejen BMW har för att styra skärmen var ju helt fantastisk... första gången jag såg den... typ 2004.
Jag tror Tesla har dessa bilar som lånebilar så man inte ska glömma hur mycket bättre Teslan är. Just nu kan jag inte förstå att jag en gång i tiden tyckte BMW var bra bilar.
Nu är ju jämförelsen lite orättvis mot en 320D. För övrigt så lär man sig parera den där trögheten mellan gas och respons när man kört fossilbil ett tag igen. Men jag håller med om att det är hemskt när man inte är van. Hade samma upplevelse i en 428i när jag hade den som hyrbil. Som elbilsförare så använder man gas och broms helt annorlunda än på en fossilbil.
Vad gäller iDrive så har den utvecklats kontinuerligt och jag tycker helt ärligt att det är bättre än pekskärmen (jag har ju iDrive på vår i3 så jag jämför kontinuerligt). Dock är den stora skärmen jäkligt fin när det gäller att visa backkameran eller kartorna. Eller få överblick på Spotify osv.
Re: Lånebilar från Tesla
Mercedes hjul och pekgrunka är iaf helt värdelösa. Det tog mig exakt tre minuter att mata in destination i navigatorn. Lite snabbare kunde jag nog bli med träning men jag har ändå försökt lära mina föräldrar använda en likadan i sin bil. De klarar inte av det.
Då har jag inte ens nämnt hur ful navigatorn är och vilken otroligt korkad väg den valde genom Göteborg. Jag som trodde Teslas var ensam om att spela spratt
Det enda jag gillar är fjädringen som jag upplever mycket bekvämare än på min X!
Då har jag inte ens nämnt hur ful navigatorn är och vilken otroligt korkad väg den valde genom Göteborg. Jag som trodde Teslas var ensam om att spela spratt
Det enda jag gillar är fjädringen som jag upplever mycket bekvämare än på min X!
Re: Lånebilar från Tesla
Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lånebilar från Tesla
Det där måste vara en smaksak. Jag väljer touchskärmen i Teslan alla dagar i veckan över de alternativ jag provat. Säkert är det andra som tycker tvärtom.
Re: Lånebilar från Tesla
jag tycker kombinationen touchskärm och ordentlig rattstyrning är optimal, då behöver man sällan ta händerna från ratten. Jag hade gärna önskat mig lite fler funktioner på Teslans ratt.kallekula skrev:Det där måste vara en smaksak. Jag väljer touchskärmen i Teslan alla dagar i veckan över de alternativ jag provat. Säkert är det andra som tycker tvärtom.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lånebilar från Tesla
Du kan styra temperaturen via scrollhjulen om du önskarmati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Lånebilar från Tesla
Jag saknar knapp (eller touchskärm ) för rövvärme i baksätet.HelectriC skrev:jag tycker kombinationen touchskärm och ordentlig rattstyrning är optimal, då behöver man sällan ta händerna från ratten. Jag hade gärna önskat mig lite fler funktioner på Teslans ratt.kallekula skrev:Det där måste vara en smaksak. Jag väljer touchskärmen i Teslan alla dagar i veckan över de alternativ jag provat. Säkert är det andra som tycker tvärtom.
Re: Lånebilar från Tesla
kallekula skrev:Mercedes hjul och pekgrunka är iaf helt värdelösa. Det tog mig exakt tre minuter att mata in destination i navigatorn. Lite snabbare kunde jag nog bli med träning men jag har ändå försökt lära mina föräldrar använda en likadan i sin bil. De klarar inte av det.
Då har jag inte ens nämnt hur ful navigatorn är och vilken otroligt korkad väg den valde genom Göteborg. Jag som trodde Teslas var ensam om att spela spratt
Det enda jag gillar är fjädringen som jag upplever mycket bekvämare än på min X!
Jag försökte använda Teslas navigator i veckan då jag skulle ner till Småland en sväng. Åkte över Arboga då jag föredrar lite varierande körning framför monotont motorvägsnötande. Och så slipper jag Stockholm.
Men jäklar. Den föreslog helt galna rutter. På vägen hem tyckte den jag skulle åka förbi först Eskilstuna och Strängnäs istället för Västerås-Enköping som är både kortare och snabbare. Sen ändrade den sig och föreslog en nordlig rutt via Sala... Suck. På vägen ner var det likadant. Kändes som att den slumpade fram en rutt. Det var den ena rutten konstigare än den andra och beräknad ankomst låg typ 10 timmar fel.
Till vardags behöver jag inte använda navigatorn så mycket och tänkte att ni överdrev som sa att navin i Teslan var usel. Så dålig kan den inte vara tänkte jag. Men jag blev helt chockad över hur genomusel den är. Den gör nästan mer skada än nytta. Från Ödeshög föreslog den först via Tystberga och Stockholm, sen direkt till Bredden och till sist var det över Arboga den tyckte man skulle åka. Som om den inte riktigt kunde bestämma sig. I Sverige går det ju bra när man hittar bra själv mellan orterna men att köra på den navin i t ex Tyskland måste vara bra hopplöst. Abetterrouteplanner får det bli nästa gång. För inte bara att den väljer konstiga rutter, det gör ju också att man får svårt att veta när man har laddat tillräckligt för att ta sig till nästan SUC. Man får nästan kolla manuellt och knappa in nästa SUC i navin och hoppas få en vettig rutt till den iaf för att avgöra om man kan köra vidare.
Re: Lånebilar från Tesla
ps. Just att knappa in en adress är ju jäkligt smidig på Teslan då man får upp ett riktigt tangentbord. Dock inte roligt att göra under färd för då blir det lätt att skriva fel. På BMW (och säkert många andra) kan man dessutom skicka destinationen från sin telefon om man vill.kallekula skrev:Mercedes hjul och pekgrunka är iaf helt värdelösa. Det tog mig exakt tre minuter att mata in destination i navigatorn. Lite snabbare kunde jag nog bli med träning men jag har ändå försökt lära mina föräldrar använda en likadan i sin bil. De klarar inte av det.
Då har jag inte ens nämnt hur ful navigatorn är och vilken otroligt korkad väg den valde genom Göteborg. Jag som trodde Teslas var ensam om att spela spratt
Det enda jag gillar är fjädringen som jag upplever mycket bekvämare än på min X!
Re: Lånebilar från Tesla
Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.mati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Re: Lånebilar från Tesla
AC:n är stark och så, det är inte det jag menar. Men den har svårt att hålla en jämn temperatur i kupén, både på sommarn och på vintern. Antingen så är det för varmt eller så är det för kallt. Det känns som att regleringen är kass helt enkelt. I baksätet har jag aldrig suttit. Men i skuffen, där vovvarna sitter, blir det ganska varmt. Jag tror inte att fläkten orkar blåsa så långt. Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt faktiskt.Verdi skrev:Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lånebilar från Tesla
På mercan jag har nu skulle jag inte drömma om att "snurra in" en adress under färd, det kan jag lovaVerdi skrev:ps. Just att knappa in en adress är ju jäkligt smidig på Teslan då man får upp ett riktigt tangentbord. Dock inte roligt att göra under färd för då blir det lätt att skriva fel. På BMW (och säkert många andra) kan man dessutom skicka destinationen från sin telefon om man vill.
Skicka destination från mobilen hade varit smidigt ibland!
Re: Lånebilar från Tesla
Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Re: Lånebilar från Tesla
Jag skulle vara rik om jag fick en krona varje gång en familjemedlem klagade på att det är kallt i bilen när det är 30+och sol utanförVerdi skrev:Jag tycker AC:n funkar rätt bra i Teslan, förutom i baksätet där det tydligen alltid blir olidligt varmt när det är fint väder. I övrigt håller jag med som vanligt. Pekskärmen har sina nackdelar även om det ser modernt ut.mati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Lånebilar från Tesla
Ingen skulle ens tro på att du kom fram på telefon kl 16:55 på fredag eftermiddag...SveffeU skrev:Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Pratar vi om Tesla som lånebil här eller?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Lånebilar från Tesla
Var köpte du solskyddet?mati skrev:Verdi skrev:Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt
faktiskt
.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Lånebilar från Tesla
Kul med en Teslagranne i Trosa.SveffeU skrev:Bilen på service. Lånebil. Åker fr Infracity till Trosa (hemma). Av olika anledningar kunde sedan jag inte använda lånebilen. Ringer 16.55 idag ,fredag, till service. "Det måste vi lösa" säger man där. Återkommer efter 5 min: "vi kommer ut med en ny lånebil". Nio mil genom Stockholm i rusningstrafik. Ber om ursäkt för det "besvär" jag haft.
*******VÄRLDSKLASS******* Ingen utanför Teslasekten skulle tro på min berättelse
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Lånebilar från Tesla
Gissar att det kanske är här:https://www.solarplexius.se/solskydd-so ... del-s/2015fimpen skrev:Var köpte du solskyddet?mati skrev:Verdi skrev:Jag har skaffat ett sånt där solskydd som man klämmer fast i bakrutan. Det är ganska effektivt
faktiskt
.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Lånebilar från Tesla
Enkla uppgifter som man använder ofta lämpar sig bäst för fysiska knappar. Pekskärmen är jättebra för mediasystem, navigering och de tusen udda inställningarna man sällan använder och hade egentligen tyckte det räckt bra med enbart pekskärm om det inte vore för att man ständigt är inne och pillar på saker som egentligen borde fungera automatiskt. Typ klimatanläggningen och slå på bakljus har man tvingats ändra i stressade situationer lite för många gånger.mati skrev:Knappar vs pekskärm är ju ett återkommande ämne för diskussioner. Pekskärm är coolare, men praktiskt är det inte. Jag älskar vridreglagen i e-Golfen för att styra AC, fläkt osv. Bortsett från att man i princip aldrig behöver röra dem eftersom AC:n gör sitt jobb som den ska så känns reglagen riktigt fina. Man behöver aldrig titta ner. Man känner sig fram och så vrider man. Klart. Golfen har faktiskt alla funktioner i pekskärmen också, man skulle kunna ställa in temperaturen där. Men det skulle aldrig falla mig in.
I Teslan finns inga knappar. Man får först titta, sedan träffa rätt med fingret, och till sist får man peta flera gånger för att ställa in temperaturen. På vintern får man inte ha vantar på sig, annars funkar det inte alls. Och eftersom klimatanläggningen reglerar så dåligt får man dessutom göra det flera gånger under färden. Det är varken ergonomiskt eller trafiksäkert.
Jag håller med om att bilar med en massa knappar känns tämligen ålderdomliga, men man ska inte förkasta dem helt. De uppfyller faktiskt en praktisk funktion. Och allt som är gammalt behöver ju per se inte vara dåligt.