Fantom - urladdning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Fantom - urladdning

Inlägg av drakbane »

Vet ju inte jag vad du har för verktyg, men sedan jag bytte till Makita med lithiumbatterier, för ca 10-12 år sedan, så har jag alltid rejält med kräm i batterierna.
Även i stugan, där de ligger halvtomma över vintern.

Visst är där en liten vampire-drain (ja det heter så, o jag har sett videon.), men de håller förvånansvärt länge.

I bilen, X 100D, så tappar jag rätt exakt 1%/dygn, med allt påslaget, alltså inga energisparsaker på.
.................
Vampiredrain = Något suger ut / åderlåter batterierna. Det kan kanske inte ses i en spegel, men något händer på natten.
Fantomsmärtor = Det är ju något som inte finns, men man tror att det finns....

Finns (jag har) 3e partsmjukvara till bilen som använder den rätta benämningen sedan åratal tillbaka.

8-)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Degenerering

Inlägg av bylund »

TeslaTissel skrev:
För övrigt är det tråkigt ni inte tittar igenom klippet ordentligt. Där framgår det ju att ladd-förlusterna sjunkit tydligt sedan de första modellerna kom ut.
Många är kanske som jag, och föredrar det skrivna ordet. Jag föredrar att läsa något på 15 sekunder snarare än att titta på en lång video där det relevanta nämns 3:03 in i den.

Sedan kan man ju avstå från att kommentera om man inte sett videon eller läst den länkade artikeln, men även jag undrar hur den nya termen phantom drain skiljer sig från den vedertagna vampire drain. Men inte så mycket att jag vill titta på en 13-minuters video om det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Degenerering

Inlägg av mati »

bylund skrev:
... men även jag undrar hur den nya termen phantom drain skiljer sig från den vedertagna vampire drain. Men inte så mycket att jag vill titta på en 13-minuters video om det.
Det skiljer sig i den bemärkelsen att personen bakom videon har gjort en omröstning på twitter där majoriteten tyckte att phantom drain är att föredra. Sen kan man ju ifrågasätta i vilket syfte man skulle vilja ersätta ett vedertaget begrepp med ett annat. Vampyrerna kanske kände sig diskriminerade eller nåt...? Hur ska fantomerna känna sig nu då? :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fantom - urladdning

Inlägg av Gustafsson »

Inte tänkt så mycket på vampire drain tidigare, bara accepterat att det finns och planerat därefter. Men som framgår av tråden är det förvånansvärt mycket energi som går åt för att hålla systemen ”stand-by”. Utslaget över alla teslor blir det väldigt stora energimängder som bara försvinner till minimal nytta.
Det här borde Elon AB titta närmare på.

PS Vampyr = oönskad, men charmig och attraktiv gestalt som suger ut folks energi på natten.
Phantom= spöke som ingen vet vad det är och som kan ställa till det på allehanda sätt, inklusive skämma slag på mormor.
Ergo: Vampire drain passar bättre för att beskriva energitjuven i bilen..
DS
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Fantom - urladdning

Inlägg av Smutt »

Elons share! kommer jag alltid säga för det är roligast :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fantom - urladdning

Inlägg av Gustafsson »

Kommer nog att fortsätta att ha vitlök i frunken oavsett...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar