Ja, det är lite komiskt. Vi använder Teslan mycket sällan till vardags eftersom e-Golfen fungerar så mycket bättre som vardagsbil. Samtidigt drar Golfen mindre el naturligtvis. Man är ju ekonomiskt intresserad (dvs snål).Henrik Torphammar skrev:2% om dagen är ju om vi höftar till det lite 2mil eller 20% av min dagliga tur. Då kan man ju köra en kona istället och förbrukningen blir den samma
Men lik förbannat så bidrar Teslan inte oväsentligt till vår totala elförbrukning, även när den inte rullar en meter. Det är ganska problematiskt och svårt att bortförklara. En bensinbil är visserligen en stor miljöbov, men jag kan välja att låta den stå och då gör den ingen skada. En Tesla förbrukar energi utan att den används. Man kan såklart hävda att det är ren el och därför mindre farligt, men det är ett dåligt argument. Det finns en massa krav på prylar i hushållet att de ska dra så lite ström som möjligt (helst ingen alls) i standby-läge. Men även kylskåp, frysar, dammsugare, hårtorkar, allt ska vara så strömsnålt som det bara går. Men en Tesla får lov att slurpa i sig massvis med el, helt i onödan. En miljömärkning för bilar hade inte varit fel här.