Hade ju varit mycket coolare om navigeringen syntes direkt på vägbanan när man tittade ut. Titta ner för att få se en liten bild av vägen man redan kan se genom att titta ut.Geni87 skrev:Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Vad är anledningen till att en eftermonterad HUD ej duger? De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf. Jag gillar HUD o kommer nog köpa det till min trea, men långt ifrån en deal breaker för mig.Geni87 skrev:Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
du kanske kan köpa nåt sånt här?Geni87 skrev:Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Hela grejen med eftermonterade interiördetaljer förtar känslan lite i en ny bil tycker jag. Men visst, det kan ju vara ett alternativ.Legato skrev:Vad är anledningen till att en eftermonterad HUD ej duger? De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf. Jag gillar HUD o kommer nog köpa det till min trea, men långt ifrån en deal breaker för mig.Geni87 skrev:Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Haha, en sån och en wünderbaum sen är pimpningen komplett. ^^HelectriC skrev:
du kanske kan köpa nåt sånt här?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Vilka tänker du då på som finns tillgängliga för oss?Legato skrev:De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf.
Tesla Model Y
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Kan en eftermonterad HUD få tillgång till all information som man vill ha? Framförallt information från bilens inbyggda navigator tänker jag, men även allmän information om laddning osv.Legato skrev:Vad är anledningen till att en eftermonterad HUD ej duger? De är ju dessutom bättre än alla fast monterade HUDar jag sett iaf. Jag gillar HUD o kommer nog köpa det till min trea, men långt ifrån en deal breaker för mig.Geni87 skrev:Alla tycker ju olika. Och jag har aldrig kört bilar där man måste hålla koll på massa mätare (antar att du syftar på oljetryck, kylvätska etc). Trots det gillar jag att ha informationen (hastighet, navigation etc) presenterad framför mig, sen om det är via en display eller HUD spelar inte så stor roll. I Model 3 handlar det ju om en kostnadsreducering som Tesla har gjort, om många inte tycker att det är ett problem är det väl bra för dem. Men personligen är det inte en lösning jag föredrar.Henrik Torphammar skrev:Jag känner tvärt om att det ökar mitt intresse om dom satsar rejält och tar bort onödiga saker. Minns ju hur både X och 3 såg märkliga ut medan de känns nästan för normala nu. Instrumentpanel är ju en kvarleva från när bilar skakade och dånade och man behövde hålla ett öga på massa mätare. Skönt att slippa i min mening.
Är även nyfiken på hur det blir med reflektioner vid starkt solljus på den väldigt exponerade och "utan hatt" displayen i Model 3. Ska provköra nästa vecka så då kanske jag får svar på det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
OfarligTesla skrev:Japp, och de blir lika dåliga de också. Främst ser jag detta som ett problem nu när vi har fått en skärm istället för instrumentpanel, det finns för mycket nytta i att ha en skärm rakt framför föraren som kan visa navigation och annan information som är bra att ha nära till hands.LarsL skrev:Men det finns ju massor av bilar som har instrumenteringen i mitten.
Tycker Mercedes senaste skärm som sträcker sig från förare till passagerare längs brädan är en praktisk lösning (2st 12.3" widescreen)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Den såg fiffig ut, verkar tom bättre än model 3 som verkar omöjliggöra en bakåtvänd bilstol fram.viccoA skrev:OfarligTesla skrev:Japp, och de blir lika dåliga de också. Främst ser jag detta som ett problem nu när vi har fått en skärm istället för instrumentpanel, det finns för mycket nytta i att ha en skärm rakt framför föraren som kan visa navigation och annan information som är bra att ha nära till hands.LarsL skrev:Men det finns ju massor av bilar som har instrumenteringen i mitten.
Tycker Mercedes senaste skärm som sträcker sig från förare till passagerare längs brädan är en praktisk lösning (2st 12.3" widescreen)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Några som har fått tillgång till koderna i de senaste uppdateringarna har fått ut data som tyder på att Model S och X snart kommer följa Model 3 när de kommer till batteripackets design, motorerna, CCS kontakt mm.
https://electrek.co/2019/04/17/tesla-mo ... h-upgrade/
https://electrek.co/2019/04/17/tesla-mo ... h-upgrade/
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Jag var M Y C K E T skeptisk till 3’ans instrumentering (för att inte tala om frun!)
Nu efter 177 mil på några veckor skulle jag inte vilja gå tillbaka till det gamla. Körde eGolfen en liten tur igår och gillade inte instrumenten.
Däremot skulle det va topp med HUD, då kan man släcka ner skärmen nattetid och bara köra hastigheten i rutan vid långkörningar.
Nu efter 177 mil på några veckor skulle jag inte vilja gå tillbaka till det gamla. Körde eGolfen en liten tur igår och gillade inte instrumenten.
Däremot skulle det va topp med HUD, då kan man släcka ner skärmen nattetid och bara köra hastigheten i rutan vid långkörningar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Kanske en sån under vindrutan vid a-stolpen?Walker skrev:Jag var M Y C K E T skeptisk till 3’ans instrumentering (för att inte tala om frun!)
Nu efter 177 mil på några veckor skulle jag inte vilja gå tillbaka till det gamla. Körde eGolfen en liten tur igår och gillade inte instrumenten.
Däremot skulle det va topp med HUD, då kan man släcka ner skärmen nattetid och bara köra hastigheten i rutan vid långkörningar.
https://cdon.se/hemelektronik/gps-hasti ... o_s=gplase
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Ny HVAC/Instrumentpanel för Model X/S på gång
Något jag verkligen vill att Tesla behåller är vindrutetorkar-delen på vänstra spaken. Skulle verkligen inte vilja ha det på skärmen endast. Tycker också automatiken funkar dåligt både på min MS men även i samtliga andra bilar jag kört.