Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?

Inlägg av macksie »

Leo skrev:
Nu är det inkopplat. Var mycket riktigt säkring F111 (20A). Tackar fth!.....
.....
Så det här blir blir nog kanonbra på bilsemestern.
Tack för avrapportering och bra tips på var sno ström. Kommer nog använda det för dashcam/internet uppkoppling framöver.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?

Inlägg av macksie »

fth skrev:
Remuz skrev:
Den är säkrad till 5A, samma som TPMS. Jobbig att byta då man måste ta stora delar av panelen
Det är lite förvirring i tråden tror jag, OBD-kontakten är avsäkrad med 5A, men kontakten till "trailer brake controller" som diskuteras här har en egen 20A säkring. Jag tror att detta kommer att fungera alldeles utmärkt! Inom kort kommer du dock sannolikt inte längre behöva något hack, när "riktiga" camper-mode kommer så bör du väl kunna använda vanliga cigg-uttaget till din kylbox?
/fth
@fth, jättespännande info ang kontinuerligt spänningssatt 12v uttag, tack f info. Har letat efter info att lösa detta på. Finns säkringshack för S, men inte hittat något för X. Vet du kan jag läsa mer om detta rykte? Mina sökmotorkunskaper svek mig.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?

Inlägg av macksie »

Svarar mig själv

MYP
X90d
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?

Inlägg av mans71 »

Inspirerad av tipsen tänkte jag göra samma sak. Den lilla sladden saknade jag och på SC sa man att det fanns ett mer korrekt sätt så jag tänkte dela med mig av det.

Jag kopplade in mig på befintlig kabel med snabbanslutning (https://www.eftermontering.se/verktyg/1 ... r-12v.html) och anslöt en kabel av bättre kvalitet (NOCO GC019 förlängningskabel) som jag kan dra fram ur förvaringsfacket dom gånger jag behöver den. Det finns ett hål längst in i mittenfacket så man kan dra kabeln den vägen utan att göra någon åverkan på bilen.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2334
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?

Inlägg av mans71 »

4.jpg
5.jpg
Färdiga resultatet;
2018-08-23 20.20.58.jpg
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
rasssta
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 08 okt 2018 15:42

Re: Stämmer? 12V kontinuerligt via liten kontakt vid OBD?

Inlägg av rasssta »

mans71 skrev:

Färdiga resultatet;
Har du några bilder på själva inkopplingen? Funderar även lite på varför SC rekommenderade den där varianten när den innebär att man gör någon form av åverkan på bilen vilket man inte gör med "släp"-varianten :?
Skriv svar