Tesla överger Nvidias GPU

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Jerker »

Kan det inte vara så att det är en kostnadsfråga för Tesla att tillverka egen hårdvara. Det är knappast en stor kostnad att tillverka chipen och kretskorten, och trots att de är storkunder på Nvidias hårdvara så är det ändå en stor kostnad som de sätter in i varje bil oavsett om de får betalt för den eller inte. Det som för Tesla kostar pengar är ju att bygga mjukvaran och utveckla den, och den kostnaden har de ju oavsett varifrån de köper hårdvaran.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Legato »

AP 2 har fler fördelar än den i mitt tycke överlägset viktigaste, nämligen att den är mycket bättre på att hålla sig i filen:
* Den knyter inte sig lika hårt till bilen framför i köer. Med AP1 får man ofta problemet att bilen vill följa med framförvarande bil när den byter fil.
* Den "skenar" inte alls lika mycket i rondell eller skarp kurva då framförvarande försvinner åt sidan. Tror anledningen är att AP2s nya radar "ser" med betydligt mer "vidvinkel".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Kan det inte vara så att det är en kostnadsfråga för Tesla att tillverka egen hårdvara. Det är knappast en stor kostnad att tillverka chipen och kretskorten, och trots att de är storkunder på Nvidias hårdvara så är det ändå en stor kostnad som de sätter in i varje bil oavsett om de får betalt för den eller inte. Det som för Tesla kostar pengar är ju att bygga mjukvaran och utveckla den, och den kostnaden har de ju oavsett varifrån de köper hårdvaran.
Absolut.. Men det är ju även en stor kostnad att utveckla hårdvaran och sedan vidareutveckla den i samma eller högre tempo än tex Nvidia som givetvis lägger långt mer på R&D inom just det området...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Bjelke »

drakbane skrev:
Kör ofta AP1, MS 2015 och kan jämföra med AP2, MX 2017(kan kanske vara AP 2.NN, inget jag vet, tillverkad i Juli/Aug -17)
Båda har senaste eller kanske näst senaste FW 8-)

För att inte stötta mej med alla här, så måste jag säga att vad jag och min fru sett under ca 8000 + 1200 mil, så läser INGEN av dessa bilar en endaste hastighetsskylt!!!! :shock:
Har aldrig gjort heller, men kommer kanske att göra vem vet. ;)

AP1 och AP2 i dessa bilar fungerar klockrent som det är tänkt, har inga bekymmer alls, så jag förutsätter att alla in gående komponenter sköter sej och fungerar som avsett.

AP2 är snäppet bättre på att läsa vägar, AP1 kan torka rutan och blända av = De är ungefär likvärdiga idag, ser vi på det automatiska så ligger AP1 för med fler auto funktioner för att underlätta.
Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
Men är det inte kartdata? Min Zoe visar också hastigheten i navigatorn men har inte tillstymmelse till kameror.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2172
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av jpetters »

Bjelke skrev:
drakbane skrev:
Kör ofta AP1, MS 2015 och kan jämföra med AP2, MX 2017(kan kanske vara AP 2.NN, inget jag vet, tillverkad i Juli/Aug -17)
Båda har senaste eller kanske näst senaste FW 8-)

För att inte stötta mej med alla här, så måste jag säga att vad jag och min fru sett under ca 8000 + 1200 mil, så läser INGEN av dessa bilar en endaste hastighetsskylt!!!! :shock:
Har aldrig gjort heller, men kommer kanske att göra vem vet. ;)

AP1 och AP2 i dessa bilar fungerar klockrent som det är tänkt, har inga bekymmer alls, så jag förutsätter att alla in gående komponenter sköter sej och fungerar som avsett.

AP2 är snäppet bättre på att läsa vägar, AP1 kan torka rutan och blända av = De är ungefär likvärdiga idag, ser vi på det automatiska så ligger AP1 för med fler auto funktioner för att underlätta.
Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
Nej, AP1 läser definitivt hastighetskyltar. Ett "bra" exempel är på väg ut från Ludvika mot Borlänge där bilen plötsligt visar att det är 130km/h, då den läst skylten för tåget. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla överger Nvidias GPU

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Menar du att AP1 inte ens SER skyltarna även om den skiter i att följa vad som står på dom?
Min ser dom iaf eftersom den skiftar värde i minisymbolen, men däremot ändrar den inte hastighet efter detta om man kör med AP påslagen.
Men är det inte kartdata? Min Zoe visar också hastigheten i navigatorn men har inte tillstymmelse till kameror.
Japp den läser skyltar, men visst tar den kartdata också, det syns ganska bra när det tex är tillfälliga ändringar (om dom kör med "riktiga" skyltar alltså) osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar